Haflingerhengst Amoretto, zomereczeem doorgevend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Haflingerhengst Amoretto, zomereczeem doorgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 21:43

Weten jullie daar mischien meer van?

De vader van m'n haflinger, Amoretto, of die misschien zomereczeem "geeft" aan zijn veulens? Mijn haflinger heeft het, een volle zus van haar en inmiddels ken ik ook twee andere paarden van hem die ook zomereczeem hebben.

Is dit toeval?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:31

Hmm dat is een heel gevoelige vraag voor sommige mensen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:56

De stamboeken zeggen dat zomerexceem niet erfelijk is, en heel veel mensen zeggen dat ook. Ik heb gehoord dat iemand dat aan het onderzoeken is, maar dan bij de Friese paarden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 17:00

Welke stamboeken?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:35

zomerexceem is wel degelijk erfelijk.
Mijn friese merrie heeft het, haar vole zus heeft het, hun moeder had het en de dochter van mijn fries heeft het in lichte mate.
het is dus echt erfelijk.
nou zijn haflingers net als friezen, shetlanders etc dik behaard dus uit zichzelf gevoeliger hiervoor.
kan toeval zijn dat die afstammelingen van die hengst het hebben maar het zou dus best van hem kunnen komen?

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:21

Amoretto is toch afgekeurd op nakomelingen? Misschien heeft dit er mee te maken?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:38

nou dat zal niet de enige rreden zijn hoor, zou een beetje belachelijkzijn vind jeook niet.
als hij op afstammelingen is afgekeurd kijken ze meer hoe die gebouwd zijn en bewegen, presteren etc.
fokt hij dus goed door etc. en verbeterd hij het ras.
zo niet dan worden ze meestal afgekeurd

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:52

Ik zeg ook niet dat dit de reden is, maar misschien zou dit net wel de druppel kunnen zijn. Dat zal een stamboek alleen niet naar buiten brengen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:47

nou dat geloof ik niet hoor, want ik denk dat het meerendeel haflingers, shetlanders en friezen zomerexceem hebben. en dan ook nog alle andere rassen die niet zo zwaar behaard zijn als deze.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:44

Dat alle rassen die wat meer behaard zijn vaak zomereczeem hebben hoeft niet. Mijn eigen Haflinger heeft er geen last van. En ook nog geen enkele die ik zelf heb gekend had het. En dat zijn er wel heel wat.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:47

Ik ken alleen een Hackney die het heeft, niet bepaald een dichtbehaard ras.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 01:25

ze zijn het er nog niet eens overeens waardoor zomereczeem precies wordt veroorzaakt...en het waarom....en waaneer het daadwerkelijk zomereczeem is.

vliegjes/muggen zeggen ze..dan wel of niet icm stilstaand water.

Ik woon in Twente en heb heb zelf paarden gehad die zomereczeem zouden hebben... en hierzo geen last hadden maar ook andersom.
Heb een jaarling gekocht (volle manen en staart, en dus geen tekenen van schuren) deze heb ik ruim een jaar gehad, nooit geschuurd hierzo.. en bleek bij de nieuwe eigenaar wel te schuren.... Verward

qua erfelijkheid... een kennis heeft een pony die schuurt, ik heb een 2 jarige (zelfde vader en schuurt ook, toen die bij hen op de zomerweide liep) hier heeft ze nog niet geschuurt. (ook niet na terug komst) Een beetje informeren heeft mij tot de conclussie gebracht (5-talmensen die ook afstammelingen hadden van dezelfde hengst en die schuurden tot op heden geneen van allen)dat die hengst het niet vererfd (staat zover mij bekend ook niet bekend als schuurder)

Een kennis van mij kocht een 4 jarige (nooit geschuurd) de eerste zomer raak...schuren tot bloedens aan toe....alles eraan gedaan om het schuren te verminderen en de pony een plezierig leven te geven (was een topconcourspony) toch op een gegeven moment besloten de pony te verkopen (hij was inmiddels 7 jaar) Verkocht naar mensen aan zee, schuren afgelopen...mensen verhuizen naar gelderland, en de pony heeft tot op heden niet meer geschuurd..
Dit zijn mischien de uitzonderingen die de regels bevestigen...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 10:51

nou ik woon ook aan zee en mijn fokmerrie komt zowat uit de zee haha maar schuren niet mooi meer hoor.
maar goed dat is simpel op te lossen met verse brandneteltopjes.
haar dochter heeft nooit geschuurt tot ze 5 jaar was en doet het nu dus ook (balen natuurlijk want is een friese stermerrie)

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:52

Zomereczeem is zeer waarschijnlijk erfelijk. Het is alleen nog niet wetenschappelijk aangetoond. Het ging daarbij waarschijnlijk niet om 1 gen wat het veroorzaakte maar een combinatie van genen.......

Lottexfox
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:12

carina schreef:
Weten jullie daar mischien meer van?

De vader van m'n haflinger, Amoretto, of die misschien zomereczeem "geeft" aan zijn veulens? Mijn haflinger heeft het, een volle zus van haar en inmiddels ken ik ook twee andere paarden van hem die ook zomereczeem hebben.

Is dit toeval?

ammoretto staat nu bij mij. geloof het of niet maar de oude man leeft nog. hij is afgekeurd omdat hij idd zomereczeem doorgeeft. veel van zijn nakomelingen en hij zelf hebben last van zomereczeem. hij leeft nu zn oude dag bij ons als ruin. je kan nu ok wel aan zijn manen zien dat hij last heeft van zomereczeem.
Afbeelding

Anoniem

Re: Haflingerhengst Amoretto, zomereczeem doorgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:57

Wauw wat een leuke knappe man! Hoe oud is hij nu?

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Haflingerhengst Amoretto, zomereczeem doorgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:10

Topic van 17 jaar oud.. :')

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:15

nou en...
hartstikke mooi dat er een update gegeven word en dat het goed gaat.
hoe oud is hij nu dan?

Lottexfox
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:27

Humpiedumpie schreef:
Wauw wat een leuke knappe man! Hoe oud is hij nu?

amor is nu inmiddels al 29 jaartjes

Lottexfox
Berichten: 20
Geregistreerd: 30-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:28

ellepel schreef:
nou en...
hartstikke mooi dat er een update gegeven word en dat het goed gaat.
hoe oud is hij nu dan?

amor is nu al 29 jaartjes

IlonaBrundel
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:51

Lottexfox schreef:
carina schreef:
Weten jullie daar mischien meer van?

De vader van m'n haflinger, Amoretto, of die misschien zomereczeem "geeft" aan zijn veulens? Mijn haflinger heeft het, een volle zus van haar en inmiddels ken ik ook twee andere paarden van hem die ook zomereczeem hebben.

Is dit toeval?

ammoretto staat nu bij mij. geloof het of niet maar de oude man leeft nog. hij is afgekeurd omdat hij idd zomereczeem doorgeeft. veel van zijn nakomelingen en hij zelf hebben last van zomereczeem. hij leeft nu zn oude dag bij ons als ruin. je kan nu ok wel aan zijn manen zien dat hij last heeft van zomereczeem.
[ [url=m/lRObnV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat mooi om te lezen dat hij nog leeft..!
Onze Diesel heeft het niet de eczeem ook een nakomeling van Amoretto..! Nu 21 jaar jong!
Groetjes Ilona.

Kimberly_90
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:15

Ik heb een dochter van ammoretto deze heeft geen (zomer) exceem