Wie nog meer hier een Criollo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lienboon
Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:58

Ik heb ook een buitenrit bij Trojano gedaan, was nieuwsgierig naar het ras. mijn lieve paardje is helaas in januari ingeslapen, nu paardloos dus de juiste tijd om eens te orienteren...

Maar ik ben wel verkocht hoor.. het karakter, het uiterlijk... ben helemaal pro criollo! (En weet nu waarvoor ik spaar;)

Als iemand nog leuke plaatjes van zn criollo wil spammen be my guest!


Lienboon
Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Wie nog meer hier een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:52

<3 wauww knappe criollo!


Lienboon
Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 07:14

criollo_yess schreef:
Hier 2 criollo's. De wildkleur al 10 jaar bij mij, de valk 6 jaar. Beide bij Rick gekocht. Idd geweldige paarden!

[ [url=m/K61tWx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Te gek! Wat een knapperds!
Wat typeert de criollo nou volgens jou? Zijn ze echt zo onverschrokken en hard? Rij je ook in de bak of alleen buiten?
Jammer dat het lastig is écht kennis te maken met het ras, je ziet ze zo weinig....

Lienboon
Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:00

criollo_yess schreef:
Die van mij zijn best mensgericht, niet erg eenkennig, hoewel de valk onbekenden wat spannend kan vinden, maar dat uit zich voornamelijk onder het zadel. Daar zou ik niet zo gauw een andere ruiter op durven zetten. De wildkleur daarentegen is heel makkelijk te rijden.

Ik rij vooral in het bos, vaak alleen, dat is met deze paarden geen probleem, ze hebben geen ander paard nodig voor "steun". Ook heb ik met de wildkleur in het verleden veel koeienwerk gedaan, vooral cutting/teampenning, maar daar is hij nu wat te oud voor, ik ben zuinig op hem. Met de valk help ik een x of 8 per jaar om koeien bij elkaar te drijven in natuurgebieden.

Tsja, zijn ze ""hard""? Bij mij staan ze 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, geen dekens, geen ijzers. Daar doen ze het prima op. Verder zijn het beide paarden die niet gauw het bijltje erbij neergooien. Ze zijn voorwaarts en ik kan makkelijk ritten van 25-30km met ze maken meerdere dagen achtereen. Maar goed, dit is iets wat voor ook voor andere soorten paarden dan criollo's geldt.

Wat ik heel fijn vind aan mijn criollo's is dat ze makkelijk zijn. Je kunt ze gerust ergens vastzetten voor langere tijd, ook op de trailer. Worden niet gauw druk of neurotisch. In een groep met vreemde paarden rijden is ook geen probleem. Zijn geduldig. Slopen ook niks. Hebben respect voor mijn persoonlijke ruimte. En als ik langere tijd niet gereden heb, is het ""hup"" een zadeltje erop en gaan. Geen fratsen qua bokken of andere gekkigheid. Gedeeltelijk is dit natuurlijk ook gevolg van opvoeding. Echter wij hebben hier ook PRE's en die zijn in gedrag toch echt wel anders. Terwijl die een zelfde opvoeding hier krijgen.

Wat bedoel je precies met onverschrokken? De valk is niet heel verkeersmak, maar in het terrein is er maar weinig waar hij voor aarzelt. Heuvels, water, modder, struikgewas, kan hem vrij makkelijk overal doorheen sturen.

Hoewel ik voorlopig niet aan een volgende criollo toe ben, vind ik het wel heel jammer dat ze nog maar moeilijk te vinden zijn. Misschien ooit weer eens 1 uit Frankrijk of Duitsland halen als het zover is.


Bedankt voor je uitgebreide beschrijving! dit schetst toch een beeld van hoe het ras is, uiteraard heeft ieder paard zijn persoonlijke voorkeuren en doet opvoeding ook veel... ik word in ieder geval heel blij van de rasbeschrijving. Ook de oogopslag en die zelfverzekerde, rustige blik vind ik mooi om te zien.

In Nederland zit toch ook T.rojano, is dat een goed adres om een criollo te kopen? Ik lees vooral veel over duitsland en frankrijk...

Lienboon
Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:57

Iemand enig idee hoe de prijzen in het buitenland zijn voor een criollo? Duitsland lijkt een stuk duurder te zijn dan NL, maar hoe zit het in frankrijk en Italie?
Iemand ervaring met die landen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers