Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:54

Tja wat is een "goed" paard, die definitie is voor iedereen weer anders.

Bij het kwpn imo is een goed paard er een, met een correct en functioneel exterieur, een goed karakter en extra gangen.

Voor mij persoonlijk betekent dat ik de bovenlijn, het verloop van de rug, achterhand en de bouw van het achterbeen het belangrijkste vind en daar aan zie of het paard de hoeken in het achterbeen makkelijk kleiner kan maken en het bekken kan kantelen zoals nodig is in de verzameling en om zichzelf te kunnen "dragen".
Daarnaast zie ik graag dat een paard met de schoft "omhoog' beweegt en het liefste ook nog met het ea aan souplesse.

Spectaculair hoeft een paard voor mij niet te zijn aan de voorkant, want hij bovenstaande kan word hij vanzelf wel spectaculair als hij verder opgeleid wordt.
Maar ik kijk en beoordeel een paard op die manier dus wel als sportpaard en mogelijk GP paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:08

Wbt souplesse, dat heeft met de lendenen te maken..hoe strakker de lendenen, hoe minder souplesse een paard over het algemeen heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:15

Nee dat zijn geen strakke lendenen, een karperrug is een vergroeiing en een bolling op de lendenen.

Ik ga even mijn best doen om voorbeelden te vinden voor verduidelijking, kan ff duren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:18

[ img ]

Dit geeft in ieder geval goede informatie over de lendenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:32

Resistance: de bovenlijn van het paard is voor mij het stuk van de schoft naar het kruis, de hals vind ik zelf het minst belangrijkst, maar een goede halsvorm maakt het wel makkelijker. (doch als de bovenlijn goed is,komt die hals wel mee)

Voor mij is de bovenlijn goed als de schoft goed gepronoceerd is en mooi overloopt in de rug, als de rug niet te kort of te lang is en vooral niet gezonken. (dat betekent dat de rug naar beneden toe wegvalt zeg maar) Gezonken middenstuk noem je dat.
Als de lendenen niet te strak of te week zien, maar liever iets te week dan te strak ivbm de souplesse.
Paarden met een kortere rug verzamelen vaak makkelijker, maar zijn moeilijker op lengte te krijgen en en paarden met een langere rug zijn makkelijker in de lengtebuiging maar vaak weer moeilijker bij elkaar te krijgen, dus daar tussenin is ideaal.
Ik vind het belangrijk dat het kruis niet "te" plat (rechte lijn op de billen zeg maar) of "te" hellend(extreem schuine lijn van heup naar darmbeen (zit een hand onder de staart ong) is.

Het liefst licht hellend zodat het paard daardoor het bekken makkelijk kan kantelen. Daarnaast vind ik het belangrijk als het achterbeen niet te lang is, goed gevormd is en niet teveel achter de massa staat met vooral een goede en actieve buiging in het spronggewricht waarbij het paard ook echt een pas naar voren onder de massa maakt zeg maar. (op die manier rijst ook automatisch de schoft in beweging)

Oke, een hoop informatie en wellicht wat warrig zo dus ik laat het hier even bij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:39

http://www.lauwvanvliet.nl/hengsten.asp ... =1&h_id=14

Dit vind ik een paard met een goede bovenlijn, als je kritisch bent is hij dus wellicht iets strak op de lendenen. Het kruis en het achterbeen vind ik ook goed gevormd, en dit paard kan zeker zijn bekken kantelen. Wat je kunt zien door denkbeeldige lijnen te trekken van de heup naar het darmbeen (een hand onder de staart) van het darmbeen naar het kniegewricht. (bovenkant achterbeen bij de overgang naar de buik zeg maar)
Van de knie weer naa het spronggewricht en van de sprong naar de kogel, dat zijn de hoeken die een paard makkelijk moet kunnen verkleinen wil het zijn bekken makkelijk kunnen kantelen. En daar voor dient dat dus in de juiste verhoudingen met elkaar verbonden te zijn.
(ik weet even niet hoe ik het makkelijker kan uitleggen :o )

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:47

Graag gedaan, ik vind het lastig om "het" perfecte paard te posten want kritisch als ik ben zie ik overal wel wat aan. Maar qua bovenlijn en achterhand voldoet bovenstaande hengst voor mij goed.

Daarnaast wil ik nog toevoegen dat ik qua gangen altijd let op dat een paard evenwicht heeft in zijn bewegingen. Dat wil zeggen, dat de grote van de pas van de voorbenen net zo groot moet zijn als de ruimte van de pas van de achterbenen in draf als een paard los beweegt. Of dat de pas van de achterbenen wat kleiner is. (= actief achterbeen) Als de pas van de achterbenen groter is dan die van de voorbenen dan spreek je over een traag achterbeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:30

Ik ga helemaal mee in wat Natasja zegt, en als aanvulling..een goede moederlijn met veel sport zegt niet alleen dat ze "willen" werken. Maar ook dat er een bepaalde "hardheid" in de stam zit waardoor ze gezond genoeg zijn om te presteren.

Daarnaast heb ik ook liever een paard met een goed karakter die wil werken en exterieurmatig wat meer tekortkomingen heeft dan andersom.

Maar een echt goed paard heeft natuurlijk zowel het goede karakter als de functionele bouw.
(en persoonlijk vind ik functioneel belangrijker dan spectaculair/ apart bewegen)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-10-18 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:07

Haha helemaal waar, de portugese en spaanse paarden staan bekend om hun fijne, werkwillige karakter over het algemeen he. (ik ben fan)
Ook het zitten en sluiten kunnen ze over het algemeen erg goed, dus soms kun je je natuurlijk ook afvragen. Wat is nu precies "functioneel"?

Ik ben het eens met je aanvullingen essie, en wbt de hals..het is waar wat je zegt. Maar een paard met een zware hals/ kaakverbinding kun je wel fijn krijgen aan de voorkant mits de achterkant het juiste werk doet is mijn ervaring. (hoe actiever achter, hoe lichter voor)
Daarom staat bij mij de funcionaliteit van de rug/ achterhand/ achterbeen voorop en komt dan de rest. Maar goed, in het totaalplaatje is een goed gevormde hals natuurlijk wel erg wenselijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:15

Dorine92 schreef:
Maar die zijn dan al op papier zó beloftevol dat ze vaak al 1-0 voor staan met hun berijder. Want die komen niet zomaar bij een boshobbelaar terecht, tenzij ze als veulen al stuk raken. Uiteindelijk is (naast een goed karakter) het allerbelangrijkste toch echt de ruiter. Ga eens een gemiddelde wedstrijd af en kijk eens hoeveel paarden véél meer talent hebben dan hun ruiter. Dat is gewoon ongekend. En vergelijk je de lagere klassen met de hogere, lopen er vaak evenveel goed gebouwde, goed bewegende paarden in de L als in de ZZlicht. En in de ZZlicht lopen dus ook zat paarden die minder gebouwd zijn en minder goed gangwerk hebben dan paarden die al jaren in de L lopen. Die laatste worden dan enkel tegengehouden door het slechte stuurwerk van hun ruiter.
Als je voor jezelf een goed paard zoekt, moet je vooral kijken naar jouw sterke punten. Welk type karakter kun jij goed mee uit de voeten? De ene moet een beetje een gekke hebben, de ander wil een doodbrave, een hittepetit, een wat flegmatiekere maar stabielere of juist een overfanatieke.
Dat hoeft helemaal niet het interessantst gefokte paard te zijn, aangezien die misschien wel veel te heet is voor jou. Hoeft ook niet het paard te zijn met de grootste draf als jij goed traint. En ook die niet ideale bouw wordt je vergeven als je hem goed voor elkaar hebt. Het enige wat je niet kunt trainen is die topinstelling en het karakter. Je kunt het hooguit voeden en begeleiden als het al in het paard aanwezig is.
Karakter is idd wel tot op zekere hoogte rasgebonden en erfelijk, daar heb je absoluut een heel goed punt.


Hier ben ik het mee eens.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:03

Er zit wel verschil in hoe je naar een paard kijkt..wat Natasja al zegt.

Als ruiter kun je foutjes vergeven zolang het karakter goed is en het paard functioneel. Als fokker kun je niet kritisch genoeg zijn, omdat je bepaalde eigenschappen juist wel of niet wilt fokken. En daarmee is het ook zo leuk om uit te zoeken en in merrielijnen te duiken etc. wat de merrielijnen vererven en hoe het zit met de prestaties en hardheid in een stam. Als fokker probeer je iedere generatie weer te verbeteren.

Een ruiter op wat hoger niveau weet vaak wat hij/ zij graag in een paard ziet qua bouw, gangen en karakter om te kunnen presteren op topniveau.

Sommige fokkers zonder hele grote rijtechnische kennis kijken meer naar afstamming/ keuringen / exterieur etc.

Beide is goed, maar het mooiste is het imo als die twee samen komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:43

Inderdaad, en hoe ze hun lichaam gebruiken en springen is belangrijker dan eventuele exterieurmatige tekortkomingen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:59

Daarom kun je met fokken niet kritisch genoeg zijn..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:35

Aan jonge paarden kun je inderdaad wel iets van hals/ schouder vorm/ lengte vd rug/ bouw vd achterhand/ benen zien inderdaad.

De verhoudingen zijn moeilijker te beoordelen, daarom zeggen ze altijd. Beoordelen op: 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 44 bezoekers