Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:41

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, door alle redenen die al genoemd zijn. Wat mij erg geholpen heeft is regelmatig naar keuringen gaan, kijken en luisteren naar het commentaar (voor zover dat lukt), en praten met fokkers en keurmeesters (en evt ruiters) over wat zij nou precies zien in een paard en vooral ook over het waarom. Zowel bij een goed paard als een minder goed paard. Dan ga je er vanzelf oog voor ontwikkelen als het ware. Het is niet zo simpel als een perfect exterieur hebben, om maar wat te noemen. Soms komt de beweging er alsnog niet uit vanwege het temperament bijvoorbeeld. Soms is een paard minder gunstig gebouwd maar gebruikt het zijn lijf van nature wel zo goed, dat het de sterren van de hemel loopt. Over de theorie is een heleboel geschreven (pak idd de rasstandaard erbij) maar het meeste, en het beoordelen van het geheel, leer je echt door ervaring op te doen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:51

Alle opmerkingen over 'wat voor de een een goed paard is dat voor de ander niet' zijn allemaal waar. Maar dat gaat een beetje voorbij aan de discussie over wat je nou in het algemeen als een goed paard kunt beschouwen. Een paard met een dijk van een gebruiksaanwijzing of met een bouw die voor geen enkel gebruiksdoel gunstig is, imo geen goed paard. Dat dat dier een baas vindt die helemaal blij met hem is, is meer geluk hebben. Rasstandaard en daarmee deels ook gebruiksdoel is per ras verschillend natuurlijk, maar als je een algemene grens moet trekken moet een paard toch wel minimaal voldoende geschikt zijn voor het gebruiksdoel binnen het ras, grotendeels voldoen aan de rasstandaard (als je ermee zou fokken zou het ras erop vooruit gaan, of in elk geval niet mee achteruit gaan), en een karakter hebben waarvoor je niet op zoek hoeft naar een speld in een hooiberg als ie ooit verkocht zou worden. Als ik het bijvoorbeeld op de Ijslanders betrek (waar ik nou eenmaal het meest van weet) dan is een drie-ganger geen goede Ijslander. Hoe lief hij in het bos ook is voor de kinderen (wat hem voor dat doel dus wel een goed paard maakt). Een Ijslander die WK loopt, maar een enorm slecht karakter heeft (en dit ook doorgeeft) is misschien wel een goed sportpaard, maar geen goed fokdier waarmee je het ras zou verbeteren. Imo is het dan geen goed paard in de zin van, dat vind ik voor het ras geen waardevolle aanvulling.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:56

Dorine92 schreef:
Maar je ziet bijv in de dressuur op het hoogste niveau paarden lopen met een enorm boekwerk aan gebruiksaanwijzingen (parzival), of een slechte stap (bonfire), of een neerwaartse bouw (weihegold). Vind jij dat dan geen goede paarden?
Ik vind dat ontzettend goede paarden, met name om hun werkwillige karakter. En ze zijn dus bij de juiste ruiter terechtgekomen want jij of ik hadden er de spelen niet mee gehaald.
Bouw en beweging helpen wel mee, maar zonder dat karakter (en die goede ruiter) kom je er nooit heel ver mee. Dat is dus in mijn ogen criterium nummer 1, de rest is bonus.


Lees mijn post nog een keer en je hebt je antwoord ;) Natuurlijk moeten sportpaarden een bepaalde mentaliteit hebben maar dat is toch niet hetzelfde als een rotkarakter waar bijna niemand mee door een deur kan? Ik zou met zo'n dier niet fokken nee, júist omdat ik karakter ook heel belangrijk vind. Én omdat de meeste mensen gewoon niks kunnen met zo'n dier, en waar komt je schattige veulentje dan uiteindelijk terecht? Waarschijnlijk niet bij die ene topreiter...
Een enkel bouwfoutje of minder goede gang hoeft niet meteen afbreuk te doen aan wat ik in mijn post omschrijf, ik zeg nergens dat ieder paard perfect moet zijn.

NatasjavE, jouw laatste stukje is idd precies wat ik bedoel.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:04

Dorine92 schreef:
Wat ik probeer te zeggen is dat je op bouw kunt inleveren, op spectaculair gangwerk ook, maar niet op karakter. Een dier van 500/600 kg die niet wil ga je niet kunnen dwingen. Hoe mooi ie verder ook gelukt is


Dat is the exact wat ik ook bedoel. Alleen vind ik ook karakters die niet te rijden zijn (uitgezonderd door die ene enkele topruiter) geen aanwinst voor het ras. En niet alleen paarden die niet willen (of vaker, kunnen).

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:10

Dorine92 schreef:
Maarja wat je vaak ziet is dat ze juist gaan fokken met klotebeesten of kapotte beesten. Paard stuk of onhandelbaar? Phoeh gelukkig is t een merrie dan stoppen we er een veulen in.
En maar afvragen waarom die paarden van tegenwoordig altijd stukgaan en niet te handelen zijn


'Kapot' is natuurlijk wel een relatief iets. Zolang het niks erfelijks is, de merrie verder wel goede dingen door te geven heeft, en natuurlijk de dracht aankan, waarom niet? Maar ik ben het met je eens dat hier idd veel te vaak veel te makkelijk mee omgegaan wordt. Ik denk trouwens dat dit vroeger ook al gebeurde hoor, niet alleen tegenwoordig. Alleen ging men toen iets pragmatischer om met paarden die niet voldoende bruikbaar (meer) zijn.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:05

Een peesblessure is niet erfelijk, maar zwak beenwerk wel, dus het is maar net hoe je het bekijkt. Fokken met een paard dat al 30 jaar door het duinzand loopt is best ingewikkeld ;)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:25

Niet als ze dachten dat een veulen of veulens meer op zouden brengen dan de slager. Maar het ging zeker niet om 'leuk een veulentje fokken' idd. Dat vind ik ook iets van nu, die emotionele benadering. Ik snap het heel goed hoor, maar ik zou heel hard proberen er niet aan toe te geven.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra
Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:36

Dat kun jij wel als feit benoemen, zo ging dat niet, maar ik heb toch echt anders ervaren in mijn omgeving. Als ie niet te erg kreupel was, of op een andere manier 'stuk', was het gewoon de hengst van de buurman erop en je had weer een opvolger in de maak.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny, OmgiliBot en 91 bezoekers