Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:28

Een beetje vage vraag, maar ik ga het wat duidelijker proberen te maken.

Ondanks dat ik een heel gewoon manegeruitertje ben, ben enorm geïnteresseerd in fokkerij enzo, en wil me er wat meer in verdiepen! :)

Als er bijvoorbeeld jonge paarden keuringen bij ons op de manege zijn (VWF) dan heb je een heleboel van die mensen die aan vanalles zien of een dier "kwaliteit" heeft. Ik vind het nog heel lastig om dan te zien waaraan dit ligt. Waar moet je op letten? Wat zie je aan de bouw van het paard, en wat zie je aan de bewegingen? En hoe zit het met merrielijnen? Wat maakt dat een dier meer waard is?

Eigenlijk gewoon alles dus. :+ Ik vind het enorm interessant, en zou er graag meer van willen weten. :j


Edit: En dan heb ik het nu over "gewoon" het KWPN enzo. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt



Anoniem

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:39

Ik ga proberen op alles te reageren! :)


@Daphara

Dat het per ras verschilt snap ik heel goed, haha! :) En ik vind het ook interessant, dat je bij verschillende rassen heel goed aan de bouw ziet waar het ras voor "bedoeld" is.



@linde Dankje, dat topic vertelt heel goed wat er gewenst is in het exterieur, inderdaad! :j Staat ook iets in over een boek, denk dat ik dat maar eens aan ga schaffen.

Souplesse heb ik inderdaad al vaker iets over gehoord. Maar ik denk ook van: "garandeert" een gewenste bouw souplesse? Beweegt een paard uit zichzelf beter door een goede bouw? Ik als mens kan bijvoorbeeld ook als een paard gaan lopen, om maar even wat te zeggen, of juist heel erg gaan slonzen. Is dat bij paarden ook zo? Wellicht een gek idee. :+

Dat springpaarden en dressuurpaarden een ander exterieur hebben snap ik, ja. :j


@Elisa

Wat houdt die bovenlijn nu precies in? Is dat enkel de rug? of de combinatie van rug, hals en achterhand? En wanneer is deze bijvoorbeeld voor een dressuurpaard goed? En wanneer niet? En heb je wellicht een voorbeeldfoto (als het niet teveel moeite is, haha)?



@Mirranda

Ik probeer inderdaad altijd bij het VWF op onze manege te zijn, en ook echt mee te kijken en luisteren. Ik merk wel dat ik het "makkelijker" vindt om dressuurpaarden te "beoordelen", dan springpaarden. Ik ken ook meer dressuurhengsten dan springhengsten.


@speedfiets

Denk je dat karakter bij western een nog grotere rol speelt dan bij de engelse sport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:10

Dat linkje is interessant! :j Maar waar ik nog tegenaan loop is dat er heel veel "eisen" staan, maar ik kan bij sommige punten nog zo moeilijk een beeld vormen. Even een quote:

Citaat:
Het beoogde KWPN-dressuurpaard
Exterieur:
– staat in het rechthoeksmodel;
– is langgelijnd en evenredig gebouwd;
– heeft een opwaarts gerichte romp;
– is hoogbenig;
– heeft een lichte hoofd-halsverbinding;
– heeft een opwaarts gerichte, lange hals met welving en bespiering in de bovenlijn;
– heeft een sterk gebouwde en sterk gespierde rug-lendenpartij;
– heeft een correct gesteld en hard fundament;
– heeft uitstraling.

Beweging:
– stapt in zuivere viertakt, actief met souplesse en afdruk;
– draaft in zuivere tweetakt, actief met souplesse en afdruk, balans en gedragenheid;
– galoppeert in zuivere drietakt, actief met souplesse, afdruk, balans en gedragenheid;
– kan in beweging makkelijk verruimen en verkorten met behoud van ritme, takt, balans en gedragenheid;
– toont oprichting;
– heeft een goede zelfhouding;
– is lichtvoetig;
– toont buiging in de gewrichten, waarbij het achterbeen onder het lichaam treedt en het voorbeen ruim uit de schouder komt met een lichte heffing van de voorknie.

Karakter:
– heeft een meewerkend, ijverig en eerlijk karakter;
– is intelligent;
– heeft de wil om te presteren;
– is makkelijk in de omgang;
– reageert snel op hulpen.



Bij die dikgedrukte vind ik het nog lastig om een beeld te vormen.


En hoe zit het precies met merrielijnen? Met al die keurdingen zoals preferent enzo, wat houdt dat in?






@Elise

Wat zijn de lendenen precies? En wat houdt een "strakke" lenden in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:14

Cioccolato schreef:
Ken je een karperrug? Dat zijn strakke lendenen



Even googelen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:39

Elisa2 schreef:
Resistance: de bovenlijn van het paard is voor mij het stuk van de schoft naar het kruis, de hals vind ik zelf het minst belangrijkst, maar een goede halsvorm maakt het wel makkelijker. (doch als de bovenlijn goed is,komt die hals wel mee)

Voor mij is de bovenlijn goed als de schoft goed gepronoceerd is en mooi overloopt in de rug, als de rug niet te kort of te lang is en vooral niet gezonken. (dat betekent dat de rug naar beneden toe wegvalt zeg maar) Gezonken middenstuk noem je dat.
Als de lendenen niet te strak of te week zien, maar liever iets te week dan te strak ivbm de souplesse.
Paarden met een kortere rug verzamelen vaak makkelijker, maar zijn moeilijker op lengte te krijgen en en paarden met een langere rug zijn makkelijker in de lengtebuiging maar vaak weer moeilijker bij elkaar te krijgen, dus daar tussenin is ideaal.
Ik vind het belangrijk dat het kruis niet "te" plat (rechte lijn op de billen zeg maar) of "te" hellend(extreem schuine lijn van heup naar darmbeen (zit een hand onder de staart ong) is.

Het liefst licht hellend zodat het paard daardoor het bekken makkelijk kan kantelen. Daarnaast vind ik het belangrijk als het achterbeen niet te lang is, goed gevormd is en niet teveel achter de massa staat met vooral een goede en actieve buiging in het spronggewricht waarbij het paard ook echt een pas naar voren onder de massa maakt zeg maar. (op die manier rijst ook automatisch de schoft in beweging)

Oke, een hoop informatie en wellicht wat warrig zo dus ik laat het hier even bij.



Juist helemaal niet warrig, heel interessant! :) Bedankt! :)


Heb je een foto van een wellicht "bekende" hengst van nu die aan dit beeld voldoet? Het "perfecte" paard zegmaar?



Edit: haha sorry, ik zie net dat je nog wat gepost hebt. :+

Anoniem

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:06

Goeie tips! :D Ik ga me daar zeker voor aanmelden! :)

Anoniem

Re: Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:01

Oh da's ook interessant ja! :) Hoe zie je nu of een veulen "goed" is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kathleen_vW, Manny en 88 bezoekers