WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:16

Misschien Apache eens opnieuw laten testen... het gebeurt wel vaker dat er een test false-negative is. Heb het bij Van Haeringen eerder meegemaakt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:18

Zou geen heel gek idee zijn om die nog eens te testen (menselijke fouten kunnen ook altijd nog gemaakt zijn). Of moeders van de nu positief geteste Apache zonen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:48

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel erg opvallend en zou het me kunnen voorstellen dat ze Apache opnieuw testen. Of de vererving moet toch anders verlopen dan ze tot nu toe dachten.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:54

Dan zou dat de hele wetenschap op zijn kop zetten :D

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:01

Apache heeft 1000den nakomelingen en 20 ggk zonen ofzo. Die komen ook uit 1000den moeders, toch niet gek dan?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:02

En de eigenaar van de duitse hengst zegt heel duidelijk zelf dat het uit de merrielijn komt

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:16

Quir schreef:
In principe zou het dus van de moeder moeten komen, omdat Apache vrij is. Wat natuurlijk altijd kan!
De moeder van Apache is overigens ook drager.
Heb je daar een bron van?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:20

Jester_ schreef:
En de eigenaar van de duitse hengst zegt heel duidelijk zelf dat het uit de merrielijn komt

Waar zegt ie dat dan? Of kopieer je gewoon dingen van Facebook?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:26

yvonnepuntnl schreef:
Quir schreef:
In principe zou het dus van de moeder moeten komen, omdat Apache vrij is. Wat natuurlijk altijd kan!
De moeder van Apache is overigens ook drager.
Heb je daar een bron van?


In de WFFS Facebook groep. Merrie uit dezelfde merrie is positief getest uit een vrij geteste vader.

Umeo
Berichten: 2226
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:32

yvonnepuntnl schreef:
Quir schreef:
In principe zou het dus van de moeder moeten komen, omdat Apache vrij is. Wat natuurlijk altijd kan!
De moeder van Apache is overigens ook drager.
Heb je daar een bron van?


Op het forum staat dat de halfzus van Apache drager is. Het is een Special D en deze is WFFS-vrij dus moet het van de moeder komen. De moeder van Apache dus.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:37

Dank je Quir, gevonden!

Edit: en Umeo *D

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:22

In principe zou er pas een reden zijn om Apache opnieuw te testen als er een dragende namoeing van hem uit een vrije merrie zou komen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:12

isabel_94 schreef:
In principe zou er pas een reden zijn om Apache opnieuw te testen als er een dragende namoeing van hem uit een vrije merrie zou komen.


Die is er al :+

Jovian (v. Apache) is WFFS drager. Fokker heeft zijn merrie (moeder) laten testen en moeder is vrij.

https://www.horses.nl/fokkerij/deze-wee ... vian-vrij/

Toch niet zo'n gekke reactie van Sjef Janssen mbt Guardian...

Umeo
Berichten: 2226
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:14

Daar heb je het al... als er echt bewust informatie achter gehouden is, zou het zeer schandalig zijn!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:16

Oei, dat wordt hengst, merrie en nakomeling opnieuw testen. En dan hopen dat er een logische uitslag uitkomt en er geen sprake is van mozaïcisme in één van de ouders.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:18

Mozai watte?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:19

Umeo schreef:
Daar heb je het al... als er echt bewust informatie achter gehouden is, zou het zeer schandalig zijn!


Bewust geloof ik niet in. Ik geloof ook niet dat Sjef daar op aanstuurde...
https://www.horses.nl/fokkerij/sjef-jan ... ijze-wffs/

Ik denk dat het KWPN iets te overijverig is geweest. Met hele goedbedoelde intenties meteen (het was natuurlijk midden in het seizoen dat dit echt begon te spelen) zoveel mogelijk voor de fokkers heeft willen betekenen. Het materiaal was immers voorradig.

Het zal zeker een groot schandaal zijn als blijkt dat Apache niet de enige is waarbij het niet goed is gegaan. Maar ik heb wel begrip voor de snelheid waarmee het KWPN heeft willen werken. Het werkt echter twee kanten op.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:23

Oeps!

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:30

Iemand lid van de paardenkrant die het stuk en reactie van kwpn met ons wilt delen ?

Umeo
Berichten: 2226
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:31

Janine1990 schreef:
Umeo schreef:
Daar heb je het al... als er echt bewust informatie achter gehouden is, zou het zeer schandalig zijn!


Bewust geloof ik niet in. Ik geloof ook niet dat Sjef daar op aanstuurde...
https://www.horses.nl/fokkerij/sjef-jan ... ijze-wffs/

Ik denk dat het KWPN iets te overijverig is geweest. Met hele goedbedoelde intenties meteen (het was natuurlijk midden in het seizoen dat dit echt begon te spelen) zoveel mogelijk voor de fokkers heeft willen betekenen. Het materiaal was immers voorradig.

Het zal zeker een groot schandaal zijn als blijkt dat Apache niet de enige is waarbij het niet goed is gegaan. Maar ik heb wel begrip voor de snelheid waarmee het KWPN heeft willen werken. Het werkt echter twee kanten op.


Ja dat snap ik maar moest Apache nu toch WFFS-drager zijn en je hebt je WFFS-merrie ermee laten dekken dan heb je nu wel een probleem...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:45

Ik denk dat er misschien ook teveel wordt blind gevaren op het lab in Wageningen.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:49

DubbelDun schreef:
Ik denk dat er misschien ook teveel wordt blind gevaren op het lab in Wageningen.
Als dit een fout is van het laboratorium, dan zal dat nog wel een staartje hebben, denk ik zo.. Laboklin claimt de rechten als zijnde de enige instantie in Europa die de tests mag uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 10-07-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:50

petraaken schreef:
Mozai watte?

Dit betekent dat niet alle cellen in het lichaam hetzelfde DNA hebben. Dus dat in sommige cellen deze mutatie wel voorkomt en andere niet. Chimerisme is een andere optie, dan heb je eigenlijk twee complete genomen in je lichaam waarvan bepaalde groepen cellen het ene genoom dragen en andere groepen cellen het andere genoom. Je kan je voorstellen dat als geslachtscellen van de hengst of de merrie het genoom of het DNA met de WFFS mutatie dragen maar de cellen in de haarzakjes niet, de mutatie wel aan de nakomelingen kan worden doorgeven maar dat het nooit uit een genetische test komt bij het ouderdier.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:51

Yessy schreef:
Dit betekent dat niet alle cellen in het lichaam hetzelfde DNA hebben. Dus dat in sommige cellen deze mutatie wel voorkomt en andere niet. Chimerisme is een andere optie, dan heb je eigenlijk twee complete genomen in je lichaam waarvan bepaalde groepen cellen het ene genoom dragen en andere groepen cellen het andere genoom. Je kan je voorstellen dat als geslachtscellen van de hengst of de merrie het genoom of het DNA met de WFFS mutatie dragen maar de cellen in de haarzakjes niet, de mutatie wel aan de nakomelingen kan worden doorgeven maar dat het nooit uit een genetische test komt bij het ouderdier.
Dat zullen ze dan toch wel hebben meegenomen, denk ik? Ze hebben toch advies ingewonnen welk medium geschikt is voor de WFFS-test? Dan zou van alle dieren waarvan de haren de basis was de test ongeldig zijn. Of gaf je maar een voorbeeld?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:58

Bucephalus schreef:
Dat zullen ze dan toch wel hebben meegenomen, denk ik? Ze hebben toch advies ingewonnen welk medium geschikt is voor de WFFS-test? Dan zou van alle dieren waarvan de haren de basis was de test ongeldig zijn. Of gaf je maar een voorbeeld?

In principe heeft iedere cel in het lichaam gewoon hetzelfde DNA. Maar zo nu en dan is dat niet het geval en daar kom je pas achter als je het er in dit soort testen uitkomt. Ik heb geen idee wat voor percentages je over praat in paarden, maar in mensen zijn hooguit enkele gevallen bekend dus het zal zeer laag liggen. Kortom, geen reden om de test aan te passen.