KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:23

Hey allemaal,

Ik ben een echte meelezer en geniet van jullie verhalen. Vooral omdat ik nu een jaarling merrie heb van Hitmaker uit een Elite, Sport Dr merrie van Goodtimes. Ik ben dus heel erg aan het nadenken of ik haar wil gaan uitbrengen op de keuring, maar ik ben echt een KWPN leek. Ik snap hoe alle systemen werken, maar ik heb nog nooit een kwpn paard voorgebracht (wel fjorden). Zouden jullie mij advies willen geven?

Mijn idee op dit moment is:
- eerst D-OC predikaat aanvragen met 2,5 jaar.
- starten met longeren vanaf 2,5 jaar.
- met 3 jaar uitbrengen op de keuring (= in juni).
- eventueel een late centrale keuring pakken, mocht ze opgaan voor keur.
- na de keuring (zomervakantie ben ik vrij als docent) zadelmak maken en licht doorrijden.
- met 3 jaar in de winter lekker uitzetten.
- met 4 jaar weer oppakken en doorrijden/trainen voor de IBOP vierjarige.

Waarover ik heel graag advies wil (sorry is best veel):

1. Dit paard is mijn for-ever paard en in eerste instantie is zij gekocht voor de sport en fun en niet voor de fokkerij. Ja misschien over tien jaar, maar niet in de eerste jaren. Zijn al deze keuringen dan van toegevoegde waarde?

2. Hoeveel gaat mij dit kosten? Ga er maar vanuit dat ik niet zelf kan voorbrengen en keuringsklaar kan maken. Ook IBOP wordt mogelijk door een ander gereden..

3. Hoe weten jullie of jullie paard goed genoeg is voor ster/IBOP. Is er een organisatie of persoon die ik kan benaderen die er echt verstand van heeft en er ook een gefundeerde uitspraak over kan doen.

4. Maken deze keuringen het paard meer waard? Nu wil ik haar nooit verkopen, maar je weet het nooit. Haal je het geld wat je betaald voor keuringen en training uit de waarde van het paard?

Alvast super super bedankt!!

En ik kruip weer na het lezen en beantwoorden van jullie super adviezen weer onder mijn meeleessteen. Hihi.

Groetjes!


Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:42

Bedankt voor de reacties.. Y;(

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:43

Dank jullie wel voor de lieve reacties.

Vulina: D-OC mag pas met 1 jaar en 6 maanden toch? Of is dat de PROK en mag D-OC altijd?

En inderdaad ik vind de IBOP altijd zo hard gaan. Ze moeten dan al zo veel met 3 of 4 jaar. Rij haar liever rustig aan naar het Z2 dan haar overhaast een IBOP in te duwen.

Je hebt longeren en longeren natuurlijk. Ik hanteer eigenlijk altijd de jaren regel en dat bevalt mij heel goed. Met 2 en een half 2 keer longeren per week. Met 3 jaar 3 keer longeren/rijden per week. Met 4 jaar 4 keer. Enz. Is mij altijd heel goed bevallen. En per paard kijk je of je meer rijdt longeert of gewoon gaan wandelen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:00

Vulina schreef:
D-oc mag al vanaf de geboorte. Of eigenlijk moment van chippen, want ze hebben dna nodig.

Als je haar als 3 jarige aanbiedt, zou ik haar van te voren goed in conditie hebben staan. 3 keer per week longeren is eerst prima.
Longeerklaar bedoel ik mee dat ze het kent. Wij krijgen ze vaak volledig groen binnen en dan ben je minimaal de eerste week kwijt aan het leren van longeren, bit, singel, bijzet e.d.


Ja dat zal ze allemaal kennen. Ik zal haar zelf ook gewoon trainen. Alleen het voorbrengen en toiletteren wil ik waarschijnlijk uitbesteden. Als ze is gechipt nemen ze dan altijd dna materiaal af?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:49

Niezzz schreef:
Ik heb mijn merrie ook voor laten brengen en laten toiletteren door voorbrenger. Hun gaven alleen aan dat ze zo kort voor de keuring geen paarden meer op stal nemen omdat ze dan te mat worden door de verhuizing. Heb haar dus een paar dagen er voor er heen gebracht en weer opgehaald en zelf naar de keuring gebracht zeg maar. Overigens stelt het toiletteren mijns inziens niet zo heel veel voor. Als je het oefent kun je ook zelf die beentjes opscheren. Invlechten moet je even kijken hoe de hals er het beste uitkomt.


Oké Thanks. Bij fjorden doen ze niet zo moeilijk := hoe meer haar hoe beter lijkt het..

Maar ik snap het punt, dat gesleept met die paarden is ook niks. Misschien eens op stal vragen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:03

Goed nieuws Irisje!! Fijn om te horen.

En het zijn mooie punten Sneeuwman, ze is er bijna. Toch wel jammer dat het nu ook nog met een IBOP moet. Het is wel een heel mooie koppie op de foto.

Heel veel succes Lisch! Plaats je ook een foto? Ben heel benieuwd!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:30

Spaansepony schreef:
Ik betaalde maar wel incl 4 weken daar stalling en keuring voorbrengen, heen brengen in training bij hem en helemaal getoiletteerd. Ik had manen lang laten groeien enz. 500 euro incl btw. Heb echt nergens naar om hoeven kijken letterlijk. Ze is alleen daar nu nog om
Helemaal in training door te rijden.
Mijn totaal plaatje komt uit op
Training 9 weken, smid, enting op 1275 euro.


Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik snap de prijs wel, naar toch is het een pittig bedrag om te betalen. Realistisch, maar wel veel geld.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:42

Super gaaf filmpje en gefeliciteerd met het resultaat! Hoe werden haar gangen precies gescoord?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:56

Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:13

bobje26 schreef:
Lily_Fee schreef:
Ik heb een jaarling merrie van Hitmaker en ik kies voor d-oc. Ik hou haar zelf en vindt foto's daarom niet zo belangrijk. Verder is de H-jaargang van hengsten de eerste lijn hengsten die allemaal d-oc getest zijn. Hitmaker scoort goed dus de kans dat zij genetisch er goed uit komt lijkt wel mogelijk gezien vaderskant. Moeder is elite en dus prok ook goedgekeurd dus ik denk dat het wel goed zit.


Ja maar als ie een trap heeft gehad in de opfok en je weet er niks van zie je geen schade aan de benen/rug met een d-oc certificaat... Ik zou bij een veulen d-oc doen en met 3 toch prok of op zijn minst standaard keuring.


Klopt maar mijne staat niet in de opfok, maar in een gemengde kudde met veulens, jaarlingen en oudere paarden bij mij op stal. (Dan zie je nog niet alles, maar goed ik zie haar elke dag) Zolang er niks mis is ga ik haar niet helemaal op de foto zetten. Ik heb alles in eigen beheer, van voeding tot en met beweging/training. Alleen genetisch niet en die kan ik mooi wegstrepen met de d-oc.

Tenslotte zijn foto's maar een momentopname.. de dag erna kan zich een oc ontwikkelen, het zegt zo weinig over de kwaliteiten van een paard...

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:19

Wouw fantastisch. Gefeliciteerd! Misschien ging het losspringen juist wel zo goed omdat je het zo lang niet met hem gedaan had!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:43

Kady1 spannend ik duim voor je!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:36

Vanaf welke leeftijd gaan jullie naar de tandarts. Ik zelfs dacht aan 2,5 jaar voordat ik begin met basislongeerwerk en een bitje of doen jullie het anders?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:27

Ha Redd,

Het sportpredikaat is serieus wat waard, echter wel als je ook gaat fokken met deze merrie. Deze punten zou ik is bekijken om af te wegen of je het waard vind:

- Wat voor ras is je merrie? Ik ga voor het gemak uit van kwpn, daar zijn onderstaande adviezen voor geschreven.

- Hoeveel veulentjes wil je nog fokken met deze merrie? 1 of 2 veulentjes is wel weinig om haar weg te brengen. Bij drie of meer veulentjes is het je investering misschien wel waard.

- Hoe oud is de merrie? De prijs van de merrie zelf wordt ook meer waard, maar alleen als je haar serieus bijvoorbeeld zou willen verkopen. Anders zit het geld vast in de merrie. Alleen maakt het voor veel mensen niet uit of een 15 jarige merrie met een Z1 of Z2 ervaring kopen. Tenzij ze er mee willen fokken dan wel.

-Fok je een veulentje(s) voor jezelf? Dan maakt het ook niet zo veel uit. Tenzij je met dat veulentje als het een merrie is ook weer wil fokken, dan is het het misschien wel waard.

- Heeft het paard al meerdere veulentjes gehad? Want het zou zonde zijn als je haar wegbrengt en ze blijkt bijvoorbeeld niet of zeer moeilijk drachtig te worden, niet haar kwaliteiten door te geven aan het veulen, of een matige moeder te zijn. Dan zou ik eerst een veulentje fokken en dan eens bekijken of dat veulen zo goed is dat dat het waard is.

- Verder zeg je dat het paard dit jaar niet dragend is. Je zou ook kunnen overwegen om zelf het paard verder te trainen en alleen uit te laten brengen door een wedstrijdruiter. Scheelt geld, moet je het wel kunnen.

- Tenslotte vond ik afgelopen veulen jaar een slecht jaar om te verkopen.. op verscheidene veulenveilingen, gingen de veulens weg voor bedragen van ongeveer 3500 euro. Duurste veulen bij Midden Nederland was 5500 euro. Veel veulens kwamen uit elitemerries, mijn veulen van twee jaar terug komt uit een elite sport merrie. Ook 3500 euro, veel veulens worden rond dit bedrag verkocht met of zonder predikaten. Dat is eigenlijk bar weinig. Gezien de onkosten die je hebt als fokker en ik denk dat een sportpredikaat dus eigenlijk niet super veel uitmaakt in de prijs. Eerder dat mensen sneller geneigd zijn jouw veulen te kopen dan een ander, maar vanwege de vele keuze kan je de prijzen niet echt opdrijven. Overweeg dus heel goed waarom je gaat fokken. Vaak valt er weinig winst te behalen... positief is dat de paardenmarkt heel hard aantrekt dus ik denk wel dat de prijzen komend jaar iets hoger gaan liggen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:47

Vulina schreef:
LilyFee, welke midden Nederland veiling ben je geweest dan? Want veulen veiling midden Nederland gingen de veulens juist voor goed geld.. Duurste was geen 5000 maar 50.000,-. Gemiddeld rond de 10.000,- dacht ik.

Ik vind het sport predikaat heel waardevol voor de fokkerij. Ik heb ze in principe liever sport en prestatie, dan ster ed.


https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:15077

Deze bovenstaande. Kwpn midden Nederland veiling (online) duurste veulen 5000 euries.

Edit: beetje onhandig dat ze de online veiling van de paarden uit midden Nederland ook midden Nederland veiling noemen.
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 23-01-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:51

Redd schreef:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide info en aanvullingen hierop.

Ik zal proberen overal zo duidelijk mogelijk op te antwoorden.

Merrie is inderdaad een kwpn'er. Ze is op dit moment z1 en daarbij elite. Ze is in december 2016 gestart in het z1, met twee weken training. Rest heb ik toendertijd zelf voorbereid. Wel heeft de ruiter aangegeven dat ze voor het z2 wel een aantal maanden moet komen, omdat ze nogal heet wordt in galop, dus de wissels etc zulen wel wat tijd nodig hebben. Zelf ben ik hier niet kundig genoeg voor. Ook is het hierbij niet handig om haar dragend te hebben. Opzich helemaal niet erg om haar een jaar leeg te laten, maar dan moet het sport predicaat het wel waard zijn zeg maar!

Merrie wil ik wel voor mezelf houden in principe en ik wil er nog meerdere veulens uit fokken. Ze is op dit moment ook dragend en ik hoop hierbij op een merrieveulen, om later ook eventueel het fokken door te zetten. Verder denk ik dat het prijstechnisch het nog prima 'waard' is om met mijn merrie te fokken. Ze komt uit een goede lijn. Eerste veulen is in 2016 goedgekeurd bij het kwpn en veulen van vorig jaar heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen op de prinsjesdagveiling.


Na deze info zou ik het zeker doen! Als ze toch leeg blijft dan helemaal.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:01

Redd schreef:
@Lily_Fee: Zou je willen toelichten wat je uit deze info aanspreekt waardoor je het zeker zou doen?
Leeg laten wil ik in principe niet, zou echt puur voor het sport predicaat zijn...


Omdat je met haar merrie veulen zelf weer verder wil fokken, dan zegt sport heel veel over de lijn en die wil jij dus behouden. De merrie is begrijp ik nu al elite, dus dan heeft ze al bewezen dat ze aanleg heeft voor de sport en kan dit nu ook bewijzen door daadwerkelijk het sportpredikaat te halen.

Voor het geld lijkt het niet zo belangrijk (sportpredikaat). Kijk maar op die link die ik heb gestuurd. Prijzen vallen erg tegen (vind ik). Heb toen ik die prijzen zag echt overwogen om een tweede veulen te kopen. Zitten mooie dieren tussen die voor een habbekrats weg zijn gegaan.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:03

Aaahhh top nieuw! Gefeliciteerd! Heerlijk resultaat!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:39

Wouwie wat een beauty. Die gaat vast keur worden. Wanneer is de centrale keuring?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:59

Nou daar ga je. Mega jammer zeg. Dit zijn de momenten dat ik denk. Ik ga het niet eens proberen...


Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:16

friesvamke schreef:
Voor die van ons nog 1 week te gaan in de EPTM en dan komt ze weer thuis. Kan ik eindelijk zelf met haar aan de slag


Wat fijn! Goed om te horen dat ze niet teruggetrokken is. Dan komt het predikaat wel goed toch?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:53

bobje26 schreef:
Ja mijn full body foto skills moet ik nog even trainen haha. 8-)
Zijn er hier nog merries voor de CK dit jaar?


Ik ga misschien kijken met mijn vriend. Als er meer mensen gaan ben ik wel benieuwd naar jullie nummers en tijden.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:27

Ik twijfel heel erg. Iris gaat de mijne zadelmak maken. Wie weet waar we staan met drie maanden rijden of we er een IBOP uit persen en dan daarna op het straatje. Fokker zou het graag zien. Het is een merrie van Hitmaker x Elite Sport van Goodtimes x Flemmingh

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:55

friesvamke schreef:
Ik weet het niet. Degene die examen doen halen het bijna allemaal, maar een deel krijgt al eerder advies om heht paard op te halen


Dit dus. Ik denk dat je het wel kan opvragen bij de KWPN. Maar ik denk dat je dan wel het slagingspercentage krijgt wat heeft deelgenomen aan het gehele traject en niet degene die eerder terug getrokken zijn.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:48

Leuke casus, misschien een eigen topic waard.. mijn merrie is nu 2,5 jaar oud en we zijn voorzichtig begonnen met longeren. Ze is zo uit de paddock getrokken en was nat (staat zonder deken en is ongeschoren) dus ook niet echt gepoetst. Kortom een puur paard, was wel aan het longeren en zit dus een peesje aan de voorkant om heen. Wat vinden jullie van haar als paard? Bovenlijn is nog helemaal kaal, maar is het het trainen waard voor de keuring? Want ik heb er echt weinig kijken op..

[ img ]
[ img ]

Verwacht pas laat naar de keuring te gaan. Ze is nu ongeveer 166/167 cm.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers