WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:41

Mer1980 schreef:
Op de site van Hilltop Farn staat onder nieuws ook een bericht van GJ van Olst waarin hij aangeeft dat Everdale drager is.
Zie het nu ook. Als ik de negatieve hengsten zie, moet Lisenka (El Corona x Clavecimbel) drager zijn, dus niet door het Duitse bloed in Everdale gekomen. Bizar!


koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:54

NatasjavE schreef:
Kan het me op geen enkele manier voorstellen.

Zeker het bloed van El Corona is zo algemeen dan zou het in NL veel vaker moeten voorkomen.

(Niet van El Corona zelf maar wel de Amor x Doruto combi)
Mijn idee! Vind dat zo vreemd, hoe kan het dan dat het niet veel vaker voorkomt?

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:14

Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:02

Sizzle schreef:
koeke schreef:
Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-


Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.

Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is :+
Jouw paard kan onmogelijk bestaan :+

Als die mutaties vaker plaatsvinden, dan zou het bij Everdale of Aliska dus ook een spontaan verhaal kunnen zijn. Zomaar uit het niks drager. Dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. Vrij x vrij kan dan maar zo een drager opleveren :o?

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:59

kamsel schreef:
Ik zou eerst kijken hoeveel paarden drager zijn voordat er hengsten uitgesloten worden.
Want het zou inderdaad wel eens heel wijd verspreid kunnen zijn en je moet eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is.
Dat dus. Als het werkelijk (een voorouder van) Alderman I is, zit het stevig in de wereldwijde warmbloedfokkerij.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:18

kamsel schreef:
Ik zou eerst kijken hoeveel paarden drager zijn voordat er hengsten uitgesloten worden.
Want het zou inderdaad wel eens heel wijd verspreid kunnen zijn en je moet eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is.

Ik lees een aantal keren dat het afkomstig zou kunnen zijn van Amor. Mocht dat zo zijn: hij heeft meer dan 1500 directe nakomelingen, met 13 ggk zonen, 43 ggk kleinzonen en dan heb je de 3e en 4e generatie nog niet meegeteld...
Hij zit ook in Jazz, Voice, Zhivago, Charmeur, El Capone, OO7, Trento B, Tuschinski, United, Totilas om er maar een paar te noemen....

Aangezien het ook nog heel goed uit een Duitse lijn kan komen, is de omvang van het probleem gewoon nog niet duidelijk en zul je kritisch moeten blijven, maar 1 hengst z'n deklicentie afnemen...
Als je dat doet, dan zul je dat moeten doen voor iedere drager en zou het kunnen dat er wel heel weinig overblijft waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
Amor kwam voor mij in beeld omdat dat (op het oog) de enige link van Lisenka met Alderman I is. Alderman I lijkt de overeenkomst tussen alle dragers tot nu toe, maar voor hetzelfde geld is het toch een hele andere voorouder (nog veel verder weg?). En dan heeft Amor er misschien niks mee te maken.

Op dit moment lijkt het probleem me trouwens bij de Hannoveranen veel groter dan bij het KWPN.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:16

angelpam schreef:
Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.

Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.
Heb ook veel aan jullie gedacht en wat ik zelf zou doen. Denk dat mij 25% kans ook teveel risico zou zijn. Gelukkig nog vroeg genoeg voor een nieuwe poging. Zo goed dat je hebt laten testen +:)+

Hier een topdag. Mail van Animal Genetics: Everdale-merrie is N/N en bericht van KWPN dat ze PROK geworden is *\o/*

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:15

Zie net Roemer aan het lijstje dragers toegevoegd worden. Slik, da's toch wel een stempelhengst.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:52

Bucephalus schreef:
Onze testresultaten zijn binnen, gelukkig alle 4 geen drager!!
Gefeliciteerd! Tikt lekker aan, 4 niet-dragers.

Sterkte Angelpam en succes met de volgende poging!

kamsel schreef:
Ik zie hem inderdaad erbij staan..
Ben ook erg benieuwd waar het bij de Indoctro x Gran Corrado x Ramiro x Pion merrie vandaan komt..
Daar zit wel Alderman/Alnok in, dus wie weet komt het echt daarvandaan. Wat ik mij dan afvraag: Alnok komt heel veel voor in pedigrees (bij Roemer tel ik in de gauwigheid 11 keer) en dit nooit eerder tot (bekende) problemen heeft geleid?

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:45



koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:11

Roodvos schreef:
Die rekensom (5 miljoen voor testen en 250 vermeden WFFS-veulens) wil ik wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Ze berekent dat over 1 jaargang veulens . Maar je hoeft maar eenmalig grootscheeps te testen. Die resultaten zijn daarna zolang het paard leeft te gebruiken. En daarna hoeven alleen nog maar de nieuwe dieren die geboren zijn uit combinatie met een drager onderzocht te worden. Dus die 20 k "extra opbrengst bij verkoop" per vermeden WFFS-veulen zijn na 4 jaar dus nog maar 5k. En als een paard 15 jaar vruchtbaar is hebben we het over 3750 veulens, en is het nog maar 1,3 k.

En dan hebben we het alleen nog maar over geld van het veulen. Niet over het risico op verlies van de merrie bij de geboorte en de emotionele schade bij de fokker. En niet over het risico dat de aandoening zich nog verder verspreidt waardoor de kans op een WFFS-veulen exponentieel gaat toenemen.
Scherp Roodvos! Ik had alleen maar zitten denken aan meer dan 10% drager, maar inderdaad over de jaren wordt het steeds voordeliger. Vond de rekensom ook veel te kort door de bocht.

voyou schreef:
Waarom wordt niet bekend gemaakt waar de mutatie is ontstaan? Zit zo ver terug dat het iets aan informatie geeft voor nu, maar toch niet dusdanig dat ze het niet bekend wil of kan maken? Of dat mutatiepaard zit in ‘iedere’ afstamming of in weinig. Testen van de huidige populatie blijft dan sowieso nodig als je wilt weten waar je staat...
Dan kunnen wij geen speurneus meer zijn :+ Begreep dat het nog een hele tijd kan duren door allerlei wetenschappelijke haken en ogen en weet ik veel.

Ik denk dat het belangrijk is om heel zeker te weten waar de mutatie ontstaan is. Stel dat je dat van een paard zegt en het blijkt toch de grootvader daarvan te zijn, dan heb je dus onwijs veel paarden waarvan mensen denken dat ze onmogelijk drager kunnen zijn. Daarom is testen (en laten registreren in het overzicht) ook zo belangrijk.

De eerste Trakehner drager is er inmiddels ook. Het zit niet in volbloeds, dus moet het oorspronkelijk uit Trakehnen komen lijkt mij. Idee had ik al wel, ook idee waar het vandaan komt, maar kost me teveel tijd om uit te puzzelen. Meer iets voor de lange winteravonden :D

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:05

Dees schreef:
Dat is nu net de crux: merriehouders moeten hun eigen verantwoordelijkheid accepteren.
Vráág de hengsthouder naar de status van de hengst van keuze als daarover nog niets is gepubliceerd. Daar heb je echt geen stamboek voor nodig.
Hier een WFFS-vrije Everdale en mijn voorkeur is om WFFS-vrij te fokken. Maar sommige hengstenhouders geven de status gewoon niet :(

KahluaB schreef:
@ mister A ; weet jij hoe lang KI bij paarden wordt gedaan ?
Heet geen misterA maar in mijn herinnering was het omslagpunt van KI rond 1990, dus dat het meer gemeengoed werd. Wij hebben in 1988 in ieder geval nog natuurlijk bij een kleinzoon van Amor gedekt.

Heb even in de oude papieren KWPN-hengstenboeken zitten kijken (hoe leuk!) en Amor dekte in de jaren 70 zo'n 150 merries per jaar. Daarna nam het geleidelijk af en daalde ook het aantal aangemelde veulens, maar lijkt me niet raar gezien zijn leeftijd. Weet niet waar dat wiki-verhaal op gestoeld is.

Ik vind het jammer dat KWPN en NRPS nog geen volledig info hebben, er ontbreken nog best veel namen.

Weet niet of deze link hier al gedeeld is https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -weer.html Word daar niet blij van, maar het verwoordt wel wat ik de afgelopen weken van fokkers en handelaren in het hogere segment heb gehoord.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:03

Bucephalus schreef:
fokfanaat schreef:
denk dat het probleem in Duitsland groter is dan bij ons

Nu Hannover/Celle gaat testen, wordt dat ook al snel duidelijk.
Gaat Celle op korte termijn testen dan?
UnlimitedS schreef:
Ik heb die merrie jaren geleden al verkocht en ik weet dat ze onlangs is overleden, zelf heb ik ook helemaal geen nafok meer van haar.
Jammer dat je haar niet meer kunt laten testen, wat was de afstamming?

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:58

Lees net op FB dat Laboklin Duitsland een voorlopige score van 19% N/WFFS1-dragers heeft...

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:57

Goed verhaal van een Deense fokker met een WFFS-veulen: http://www.eurodressage.com/2018/06/06/ ... -warmblood Denk bij het lezen hiervan wel dat ik 25 jaar geleden ook tevergeefs twee dragers heb proberen te koppelen. Jeetje, wat ben ik blij dat dat niet gelukt is, zo sneu zo'n veulentje.
Roodvos schreef:
Sizzle schreef:
Eigenlijk al ruim 10 bekend dus en al minstens 5 jaar een test beschikbaar.
Al die tijd interesseert het eigenlijk niemand.

Ik wil hier toch nog even op terug komen.
Als je iets niet weet, kan je ook niet oordelen of het je wel of niet interesseert. Ik weet van het bestaan van WFFS dankzij dit topic van Peterina. Waarvoor mijn hartelijke dank aan de TS :j . En ik volg jullie op de voet, dus het heeft zeker mijn interesse.
Helemaal mee eens, ik had er tot dit voorjaar ook nog nooit van gehoord. Fokkers om mij heen maken zich er nog steeds niet druk om, dus beetje anders dan in dit topic. We zitten hier wel tegen de Duitse grens, dus wie weet is hier ook een 'het waait wel over'-mentaliteit ;)

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:06

jacqmel schreef:
Weet iemand of daar juridisch consequeties aan kunnen zitten als je sperma laat testen van een hengst waar je mee dekt ?
Jij koopt het, mag je mee doen wat je wilt.

edit: vervelend dat je merrie drager is en nog vervelender dat een hengstenhouder niet wil meewerken :(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers