WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:58

Ik snap waarom je de keuze maakt maar ik vind het persoonlijk zonde. De kans is zo klein als ze nu al drachtig is dat het WFFS is dus spuit je waarschijnlijk een gezond veulen af. Risico loop je altijd als je een merrie dekt dat kan je niet uitsluiten er kan zoveel misgaan. In de meeste gevallen gaat alles gelukkig goed en 2 maanden geleden had nog niemand van deze afwijking gehoord zo zeldzaam is het

Het is nog maar de vraag of ze weer hengstig wordt deze zomer

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:12

[***] schreef:
Ik snap waarom je de keuze maakt maar ik vind het persoonlijk zonde. De kans is zo klein als ze nu al drachtig is dat het WFFS is dus spuit je waarschijnlijk een gezond veulen af. Risico loop je altijd als je een merrie dekt dat kan je niet uitsluiten er kan zoveel misgaan. In de meeste gevallen gaat alles gelukkig goed en 2 maanden geleden had nog niemand van deze afwijking gehoord zo zeldzaam is het

Het is nog maar de vraag of ze weer hengstig wordt deze zomer


Maar nu doet ze haar voordeel met de kennis die ze heeft. In de meeste gevallen gaat het goed, maar ze leeft elf maanden in grote onzekerheid en mocht het dan alsnog fout zijn dan blijft er altijd een schuldgevoel.

Ik vind het een enorm dapper besluit!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:14

[***] schreef:
Ik snap waarom je de keuze maakt maar ik vind het persoonlijk zonde. De kans is zo klein als ze nu al drachtig is dat het WFFS is dus spuit je waarschijnlijk een gezond veulen af. Risico loop je altijd als je een merrie dekt dat kan je niet uitsluiten er kan zoveel misgaan. In de meeste gevallen gaat alles gelukkig goed en 2 maanden geleden had nog niemand van deze afwijking gehoord zo zeldzaam is het

Het is nog maar de vraag of ze weer hengstig wordt deze zomer


Ik denk niet dat jou mening op dit moment nog wat bijdraagt, Angelpam is niet over 1 dag ijs gegaan en heeft er goed en lang over na gedacht en zal heus alle voors en tegens afgewogen hebben.
Ik vind het moedig dat ze deze keuze gemaakt heeft, wij kunnen alleen nog steunen.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:21

Verstandige en moedige keuze. Als je van tevoren had geweten over wffs had je deze combinatie zeker ook niet gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:27

Openbaar forum hé Daphara
Jij mag vinden dat het niet bijdraagt en ik mag vinden van wel

Tot nu toe lijkt het mij vooral een internetdiscussie en zijn er in de praktijk nauwelijks gevallen
Ben benieuwd naar de test resultaten

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:29

Moedige beslissing ! Succes de komende tijd met de merrie !

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:30

[***] schreef:
Openbaar forum hé Daphara
Jij mag vinden dat het niet bijdraagt en ik mag vinden van wel

Tot nu toe lijkt het mij vooral een internetdiscussie en zijn er in de praktijk nauwelijks gevallen
Ben benieuwd naar de test resultaten


Maar Angelpam had al eerder onze mening (min of meer) gevraagd, ze heeft heel veel meningen kunnen lezen en (waarschijnlijk dat meegenomen of niet) nu een besluit genomen. IMO heeft het weinig zin om dan nog eens een tegenargument te geven.
Het is zoals het is, ik denk dat we er beter aan doen wat supportive te zijn, ik heb niet het idee dat het een makkelijk besluit is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:54

Ik vind het ook een moedige beslissing, maar ondanks dat iedereen begaan is met het veulen moet je ook het risiko bij de merrie niet uitsluiten; áls het veulen niet goed mocht zijn loopt bij de geboorte ook de merrie de kans op beschadigingen met alle gevolgen van dien.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:36

Het was vast geen makkelijke beslissing, maar of het wijs was, dat zul je mij niet horen zeggen/zien schrijven. Het is inderdaad nog maar helemaal de vraag of het veulen wel lijder zou zijn geworden en het is zeer zeker ook nog maar de vraag of de merrie dit seizoen weer opnieuw drachtig te krijgen is.

Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Neemt niet weg, Angelpam is duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan, dus die beslissing kunnen we alleen maar respecteren. Of we het nu zelf ook zouden hebben gedaan of niet.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:53

Angelpam, veel aan jullie gedacht. Wijs besluit denk ik 1 op de 4 en 10 op de 40 vind ik een behoorlijk risico. En wat dubbeldun ook aan geeft wat als het ook je merrie beschadigd of ....
Sterkte vrijdag hoop dat het je rust geeft en op naar een nieuwe dracht.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:00

Dees schreef:
Het was vast geen makkelijke beslissing, maar of het wijs was, dat zul je mij niet horen zeggen/zien schrijven. Het is inderdaad nog maar helemaal de vraag of het veulen wel lijder zou zijn geworden en het is zeer zeker ook nog maar de vraag of de merrie dit seizoen weer opnieuw drachtig te krijgen is.

Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Neemt niet weg, Angelpam is duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan, dus die beslissing kunnen we alleen maar respecteren. Of we het nu zelf ook zouden hebben gedaan of niet.


Eens. Dappere beslissing. Je hebt er goed over nagedacht en deze keuze gemaakt. Er is geen fout of goed in deze, alleen persoonlijke meningen.
Ik had het laten zitten maar ik snap jouw beslissing ook. Vooral omdat je aangaf dat er waarschijnlijk maar 1 veulen gefokt zou worden uit deze merrie.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:03

Maar is er al meer bekend over welke hengsten dragers zijn en welke niet?

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:16

angelpam schreef:
Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.

Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.
Heb ook veel aan jullie gedacht en wat ik zelf zou doen. Denk dat mij 25% kans ook teveel risico zou zijn. Gelukkig nog vroeg genoeg voor een nieuwe poging. Zo goed dat je hebt laten testen +:)+

Hier een topdag. Mail van Animal Genetics: Everdale-merrie is N/N en bericht van KWPN dat ze PROK geworden is *\o/*

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:23

Supernieuws koeke!

Ik zou het embryo ook weg laten halen. Dat het nu aangeslagen is betekent nog niet dat je daarmee de grootste kans op de ziekte gepasseerd bent. Ressorptie is t/m 3 maanden, en dat is 5-20% van de drachtige merries (15-50d, los van wffs, al ben ik nieuwsgierig of daar nog duidelijke cijfers in relatie tot wffs van komen).

Op het moment dat een veulen ultraflexibel is en/of openscheurt, is het wel degelijk een verhoogd risico voor de merrie. Het vormt zich dan namelijk niet normaal.

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:32

Dees schreef:
Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Nee? Snap je dat niet?

Heb je alle informatie goed gelezen? De Everdale merrie uit het artikel welke gepubliceerd is door de Hoefslag heeft geluk gehad dat het op een professionele geboortestal stond, met idem begeleiding. Het veulen lag namelijk helemaal niet goed, wat naar alle waarschijnlijkheid ook te wijden is aan de hyperextensie.

Ga er maar aan staan! Helemaal als je eenmalig een veulentje wil fokken...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:54

Moedige beslissing Angelpam en ik zou hetzelfde gedaan hebben!

Zitten ook nog redelijk vroeg in het seizoen en zou niet zo bang zijn voor een merrie die niet meer hengstig en/of drachtig wordt. :)

In Amerika is nu een percentage van 7.8% drager van het WFFS gen. Ben wel benieuwd hoe dat hier in Europa (Nederland) gaat zijn.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:59

Ik had al meer resultaten verwacht :j

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:03

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 15-05-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:05

Bucephalus schreef:
Quir schreef:
..In Amerika is nu een percentage van 7.8% drager van het WFFS gen. Ben wel benieuwd hoe dat hier in Europa (Nederland) gaat zijn.

Voor degene die dit op Facebook wil nalezen test, even naar onder scrollen




Afbeelding

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:13

Kaja schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Nee? Snap je dat niet?

Heb je alle informatie goed gelezen? De Everdale merrie uit het artikel welke gepubliceerd is door de Hoefslag heeft geluk gehad dat het op een professionele geboortestal stond, met idem begeleiding. Het veulen lag namelijk helemaal niet goed, wat naar alle waarschijnlijkheid ook te wijden is aan de hyperextensie.

Ga er maar aan staan! Helemaal als je eenmalig een veulentje wil fokken...


Bij iedere bevalling kan dat gebeuren. Bij iedere bevalling kan er van alles mis gaan. Dat is niet specifiek WFFS gebonden. Er zijn ook bevallingen van lijder-veulens waarbij de merrie helemaal geen schade opliep.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:15

7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:22

Dees schreef:
7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.

7.8% carrier bij animal genetics USA, 2 uit 16 (12,5%) positief getest in Australie door PHG.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:29

Klopt, bij iedere bevalling kán iets gebeuren, niemand heeft daar percentages van. Maar tel er met een WFFS-bevalling maar 25% bij.....

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:37

Dees schreef:
7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.


Rekenen is niet je sterkste punt, (Engels) lezen ook niet. :+

Overigens heeft een WFFS veulen wel degelijk een groter risico op beschadigen van de merrie bij de bevalling dan een niet WFFS veulen.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:39

Iedereen bedankt voor de positieve reacties.


In mijn beslissing heb ik zeker jullie adviesen/argumenten mee genomen. Ik heb alles bij elkaar opgeteld en er echt goed over nagedacht. Dierenartsen gebeld, overlegt met fokkers, maar ikzelf heb ook een mening.

Ik heb ook met dierenartsen besproken over de kans dat ze niet meer dragend word. Allemaal zeggen ze dat het geen probleem zou moeten zijn omdat we er redelijk vroeg bij zijn. Dus daar gaan we dan maar vanuit.


Ik weet heel goed wat de risico's zijn van een veulentje fokken en ik weet ook dat het alsnog fout kan gaan. Maar stel dat ik volgend jaar wel een lijder krijg dat vergeef ik mijzelf nooit en daarbij is het voor de merrie vreselijk. Dit word ook het enige veulen van deze merrie zo als het er nu naar uit ziet.