WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:11

angelpam schreef:
Ik heb de uitslag van mijn merrie. En het is niet wat je wilt horen. |(


Wat balen zeg...
Ik neem aan dat het de merrie van je onderschrift betreft. Ik ga niet spitten in Horsetelex, maar ik begrijp uit het onderschrift (en andere reacties) dat er geen link is met Everdale?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:14

Janine1990 schreef:
angelpam schreef:
Ik heb de uitslag van mijn merrie. En het is niet wat je wilt horen. |(


Wat balen zeg...
Ik neem aan dat het de merrie van je onderschrift betreft. Ik ga niet spitten in Horsetelex, maar ik begrijp uit het onderschrift (en andere reacties) dat er geen link is met Everdale?


Nee er is totaal geen link met Everdale.

Mijn merrie is een Royal Dance x Gribaldi.

Ik heb haar laten testen puur vanwege een onderbuik gevoel en het feit dat ik voor Inclusive had gekozen als hengst.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:18

misterA schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is Total (nog) niet getest. Dan is het nu alleen nog maar een verdenkingen en niets is nog bewezen. Daarom moet men ook heel zorgvuldig zijn met het noemen van namen.


Het kan ook heel goed zijn dat het veulen in het betreffende nieuwsbericht helemaal niet een gevalletje WFFS is. Kan héél goed...
Maar het is toch wel bijzonder verdacht... Pas nu de aandoening bekendheid krijgt, gaan mensen dingen linken. Heel terecht natuurlijk!

En dan vind ik dat je als HH er toch wel goed aan doet om openheid van zaken te geven. Je leest zoiets, anders laat je de naam niet verwijderen. Een zakenman zou dan toch meteen slim moeten handelen. "Het is ons ter ore gekomen dat een nakomeling van Total US onder verdachte omstandigheden kort na de geboorte is overleden. Omdat er geen DNA beschikbaar is van het betreffende veulen, hebben wij besloten om Total meteen te testen."

In plaats van alles verhullen... Het kan heel goed zijn dat hij geen drager is... Is het hele verhaal ook de wereld uit als je er open over bent.


Ik begrijp heel erg goed dat de paardensport en fokkerij een grote hobby is, pure liefhebberij en heel erg trots maakt... Alleen trots is het niet waard om waardevolle gegevens voor de toekomst in het duister te verhullen. Dat kost inkomen op korte én lange termijn... En het kost de fokkerij kwaliteit voor de toekomst. Door goed in kaart te brengen waar het probleem ligt, kan de fokkerij weer vooruit. En de bedrijven hieraan gerelateerd ook.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:19

angelpam schreef:
Nee er is totaal geen link met Everdale.

Mijn merrie is een Royal Dance x Gribaldi.

Ik heb haar laten testen puur vanwege een onderbuik gevoel en het feit dat ik voor Inclusive had gekozen als hengst.


Dan gooien we er maar een Cruijfje in als troost...
Je kan wel vaker op je onderbuikgevoel vertrouwen! Maakt de situatie niet minder vervelend...

Wie weet wordt je merrie hierdoor ook niet drachtig en valt het mee...

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:21

Ik vind het wel lastig. Tuurlijk is het erg. Maar 90% van paardenland kende dit nieteens, dus is het dan echt zo groot als gedacht? Tuurlijk ga je denken, mijn vorige merrie heeft 6 weken van te voren een veulen van everdale verworpen. Maar ze was ook positief getest op rhino (veulen). Maar later wel een veulen van ferdeaux gehad. Wffs? Kan, dan zou zij het ook moeten hebben maar het kan natuurlijk ook gewoon rhino zijn en toeval dat het nu met everdale was en niet met de ferdeaux

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:23

Nou ja, als je maar ver genoeg terug gaat dan vind je wel overeenkomsten tussen Everdale en Royal Dance. Bijv. L'invasion en Domspatz.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:34

Suzanne F. schreef:
Nou ja, als je maar ver genoeg terug gaat dan vind je wel overeenkomsten tussen Everdale en Royal Dance. Bijv. L'invasion en Domspatz.


Precies, dat is wat ik bedoel...
Er is geen directe link met bijvoorbeeld Lisenka.

Met andere woorden, het feit dat de merrie van Angelpam drager is, net als Everdale en zijn twee zonen waarvan ik de naam zo 1,2,3 niet meer weet, zegt wel dat het best wel eens een groter probleem kan zijn dan toevallig die lijn, juist omdat je het zo ver weg wel kan linken.

Argumenten hier voor het feit dat het probleem 'vast niet zo groot' is, zijn voor mij nogal onbegrijpelijk. Er wordt aangehaald dat er maar weinig meldingen zijn van veulens geboren met deze symptomen.
Die argumenten zijn in mijn ogen vrij eenvoudig te weerleggen... Maar goed, dat heeft het NRPS al gedaan in hun statement. _/-\o_

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:39


Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26734
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:39

Sterkte Angelpam en ik hoop dat elke fokker zo moedig wil zijn als jij door gewoon de testresulaten bekend te maken.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:41


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:43

Mooi, nu moet het KWPN ook wel.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:45

Lijkt mij ook dat het KWPN niet achter gaat blijven.

Ik hoop inderdaad ook dat meerdere mensen de uitslag bekend maken als ze getest hebben.
Laatst bijgewerkt door angelpam op 04-05-18 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:45

Ik vind het ook echt een goed bericht, zo neem je als stamboek ook verantwoordelijkheid hierin! En zo kan er tenminste wat meer inzicht komen in hoe groot dit probleem precies is.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:47

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet een beperkte groep is maar een hele brede.
De merrie die ik kende in de jaren 90 was een Clavecimbel merrie. Zou me niks verbazen als die ook drager was. Maar dat is niet meer te testen.
Ik denk dat het heel ver terug gaat en totaal verweven zit door de hele fokkerij.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26734
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:53

Dat denk ik ook Suzanne. Als ik zie dat er in de lijst tot nu toe al meer dan 12 Hannoveraande paarden als drager zijn getest dan is het zeker geen beperkte groep.
Het probleem van deze manier van overerven is ook dat je het soms pas in de gaten hebt als er al heel veel dragers zijn. De kans dat die met elkaar worden gepaard worsen wordt dan groter waardoor de lijders worden geboren en het echt zichtbaar wordt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:55

Wat goed! Nu inderdaad het KWPN nog!

Ben ook benieuwd of ze het bij pony's gaan vinden of dat het bij alleen paarden blijft. Tot nu toe lijkt het ook vooral bij de dressuur paarden voor te komen? Heb tenminste nog geen springers gezien.

Ken trouwens iemand die een Totilas merrie heeft die positief getest heeft.

Ik denk ook dat het veel groter is...

Edit: wat zuur Angelpam. Wel goed dat je dus getest hebt. :(:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:00

Clavecimbel is niet heel onlogisch dat zit ook nog niet de moeder lijn van Everdale


Wat zit er aan moederskant van de positief geteste totilas?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:01

Of het bij pony’s te vinden is was van de week nog niet bekend, van hearingen kon het ook niet direct zeggen. Maar beter dat alles gewoon getest worden, dan weten we ook of het bij pony’s een probleem is/kan worden

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:46

fokfanaat schreef:
Clavecimbel is niet heel onlogisch dat zit ook nog niet de moeder lijn van Everdale


Wat zit er aan moederskant van de positief geteste totilas?



Moeder is Jazz bloed. :)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:49

Maar geen donnerhal of clavecimbel erachter?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:55

fokfanaat schreef:
Maar geen donnerhal of clavecimbel erachter?


Nee komen niet voor in de afstamming verder.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:03

Quir schreef:
fokfanaat schreef:
Maar geen donnerhal of clavecimbel erachter?


Nee komen niet voor in de afstamming verder.


Maar wel Amor en dan kom je vanzelf weer op Alderman I

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:06

Kan me niet echt voorstellen dat jazz drager is, dat is de omvang niet te overzien.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:09

Als het echt al zo lang voorkomt als men zegt met zo weinig gevallen dan kon het wel eens meevallen...

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:13

Janine1990 schreef:
misterA schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is Total (nog) niet getest. Dan is het nu alleen nog maar een verdenkingen en niets is nog bewezen. Daarom moet men ook heel zorgvuldig zijn met het noemen van namen.


Het kan ook heel goed zijn dat het veulen in het betreffende nieuwsbericht helemaal niet een gevalletje WFFS is. Kan héél goed...
Maar het is toch wel bijzonder verdacht... Pas nu de aandoening bekendheid krijgt, gaan mensen dingen linken. Heel terecht natuurlijk!

En dan vind ik dat je als HH er toch wel goed aan doet om openheid van zaken te geven. Je leest zoiets, anders laat je de naam niet verwijderen. Een zakenman zou dan toch meteen slim moeten handelen. "Het is ons ter ore gekomen dat een nakomeling van Total US onder verdachte omstandigheden kort na de geboorte is overleden. Omdat er geen DNA beschikbaar is van het betreffende veulen, hebben wij besloten om Total meteen te testen."

In plaats van alles verhullen... Het kan heel goed zijn dat hij geen drager is... Is het hele verhaal ook de wereld uit als je er open over bent.


Ik begrijp heel erg goed dat de paardensport en fokkerij een grote hobby is, pure liefhebberij en heel erg trots maakt... Alleen trots is het niet waard om waardevolle gegevens voor de toekomst in het duister te verhullen. Dat kost inkomen op korte én lange termijn... En het kost de fokkerij kwaliteit voor de toekomst. Door goed in kaart te brengen waar het probleem ligt, kan de fokkerij weer vooruit. En de bedrijven hieraan gerelateerd ook.

Dit ben ik vrijwel geheel met je eens. Wel wil ik eerst duidelijk hebben wie écht drager is en vertrouw er op dat die duidelijkheid ook wordt gegeven. . Ik heb nl. ook een paar afstammelingen van de verdachte hengst en zal ze zeker laten testen.