WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:06

Ik zou dragers niet meteen uitsluiten voor de fok, enkel nog kruizen met niet dragers en dan het veulen testen. Op het moment dat je dragers massaal gaat uitsluiten, verlies je mega aan genetische diversiteit. Het vererft niet autosomaal dominant, dus imo is alles uitsluiten voor de fok jammer.

Ik ben niet thuis in de paardenfokkerij, maar er zijn ziektes bij katten naar voren gekomen (denk aan pk-def bij Abesseijnen en Somalis) waarbij een drager geen symptomen heeft. Testen werd verplicht en voor de eerste x aantal jaar mochten dragers nog worden gekruist met niet-dragers. Kittens werden meteen getest en fokkers gingen verder met de pk-def vrije kittens. Zo hebben ze zonder verlies van genetische diversiteit het er bijna helemaal uitgelokt en zijn er geen lijders (homozygoot) meer geboren.

Lijkt mij ook het beste plan in dit geval.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:19

Ilse_123 schreef:
Ik vraag mij trouwens af hoe ze aan 6% komen...En in welke populatie we dan moeten kijken, alleen de dressuur warmbloed paarden? Alle warmbloeden? Alle paarden? Pas dan kunnen we echt logisch zeggen hoe groot dit eigenlijk is.


Ik denk dat het om 6% van de geteste paarden gaat. Dat percentage zal straks vast per ras nauwkeuriger weergegeven worden als meer fokkers gaan testen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:32

NatasjavE schreef:
misterA schreef:
Alle hengsten die vanaf nu gekeurd gaan worden en drager van het gen zijn niet meer toelaten tot de fokkerij. Stap 1. Dus voor het KWPN, die hengsten testen.


Eens!

En promoten van het testen van merries


Dat zou jammer zijn, ik zou ervoor kiezen testen verplicht stellen voor zowel hengsten als de merries en alleen niet-dragers met dragers te mogen kruizen. Over (bijvoorbeeld) 4 jaar geen dragers meer toestaan. Dan houdt je de genetische diversiteit en straf je niet de mensen die nu al een veulen op komst hebben of 3 jaar in een jonge hengst hebben zitten.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:32

Jacco_79 schreef:
Peterina schreef:
Alhoewel 4 jaar geleden de besmettings graad in het warmbloed paarden bestaand geschat werd op +/- 10%, zal het nu toch meer dan het dubbele zijn. Kort gezegd ... 1 paard in 5 is een potentiele drager!

Precies, zodra je "ongelimiteerd" doorgaat met het creëren van dragers door het fokken van potentiele dragers, wordt het aantal schone lijnen steeds kleiner. Lijkt toch wijsheid dat de stamboeken hierin een grotere rol gaan spelen. Bijvoorbeeld niet door verbieden, maar bv. door geen inschrijving van dragers toe te staan.

Dit zou dan ook voor de merries moeten gelden!
Feitelijk als je een drager x niet-drager doet is er 75% kans dat het veulen geen drager is. Een overgangstijd lijkt mij meer toepasselijk, daarmee raak je niet een bende aan genetisch materiaal kwijt. Te rigoreuze ingrijpen kan een grote klap zijn voor veel fokkers en hele lijnen. Persoonlijk zou ik dat zonde vinden, het is er echt wel uit te fokken mits testen verplicht wordt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:57

Sizzle schreef:
Een autosomale puntmutatie vererft gewoon klassiek mendalian en verdwijnt niet om dan weer terug te komen.
Als er een evolutionair voordeel aan zit en in een redelijk mutatiegevoelig stuk DNA zit dan kan het theoretisch uit meerdere bronnen komen maar dan zou je het bij andere rassen ook verwachten.
Ik verwacht dus dat het uiteindelijk op
1 hengst terug te voeren is.


Uiteindelijk zal het inderdaad van 1 hengst of van 1 merrie zijn, een mutatie treed zelden (ofwel nooit) identiek op in twee verschillende onverwante soortgenoten.
De vraag is alleen, hoe lang bestaat de mutatie al, voor hetzelfde geld, is het er al 50+ jaar.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:00

xyzutu2 schreef:
Een fictief rekenvoorbeeldje:
Stel, hij heeft 100 merries gedekt. Stel, heel pessimistisch geschat, dat 20% van de merries ook WFFS drager was net als Everdale zelf:
- Dan zouden de 80 gezonde merries statistisch gezien 40 gezonde veulens hebben gekregen en 40 gezond ogende WFFSdragerveulens.
- De 20 WFFS drager merries zullen 10 dode veulens hebben gekregen en 10 gezond ogende WFFSdragerveulens.


De 20 WFFS drager merries zullen 5 dode veulens hebben gekregen, 10 dragers en 5 niet-dragers.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:51

Roodvos schreef:
Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.


Helemaal mee eens!

Bovendien zullen IMO fokkers op den duur toch gaan voor de WFFS vrije hengsten.
Zodra er op getest gaat worden zal het percentage zeker gaan afnemen!
Merrie houders die bijvoorbeeld twijfelen om te fokken met een merrie, zullen hierdoor sneller het besluit nemen niet te fokken als de merrie drager is. (Ik neem even het gesprek over eventueel nog eens een veulen fokken met de eigenares van mijn 15 jarige bijrijpaard in gedachte. Ik vertelde haar van de mutatie en zij vond dat als we het echt willen doen, ze tzt getest moet worden en als ze dan positief is, we het dan niet doen)
Fokkers opzoek naar jong potentieel voor de fok, zullen eerder kiezen voor een WFFS vrij dier dan een drager.

Wat belangrijk is, is dat er getest gaat worden en het net opgehaald wordt over hoe wijd verspreid de mutatie werkelijk is. Niet in paniek raken, maar gïnformeerd verder gaan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:11

NatasjavE schreef:
KWPN heft al aangegeven dat ze pas met een statement komen als de fokkerijraad bijeen is geweest.
Ze hebben ook meestal dan meestal eerst nog contact met de uni van Wageningen en de faculteit diergeneeskunde te Utrecht.

Dat lijkt me ook het meest handige voor dit moment.


Lijkt mij ook, ik persoonlijk vind dat het probleem veel te groot wordt gemaakt hier.
In de kattenfok ook die hetze gezien en dat is ten koste gegaan van veel waardevolle bloedlijnen. En fokkers die achteraf veel spijt hadden dat ze op basis van onvolledige informatie dieren uit de fok hadden genomen.

Het is niet zo dat er massaal veulens met WFFS geboren worden en er nu direct actie ondernomen moet worden omdat er een mega groot risico is. WFFS speelt al langere tijd en tot voorkort hoorde je er zelden of nooit wat over.

De genmutatie is bekend, de vererving is bekend, het is ressersief en het is er vrij gemakkelijk binnen enkele jaren uit te fokken, mits er goed getest wordt. Eerst het net ophalen, voordat er rigoreuze besluiten genomen worden is IMO wel zo wijs.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:03

Bucephalus schreef:
Ik vind het fokken van paarden op dit gebied niet te vergelijken met het fokken van katten of honden, omdat je telkens maar 1 nakomeling hebt en er sowieso jaren over kunt doen voordat iets naar buiten komt. Bij katten, honden of konijnen gaat dat vele malen sneller, dus zijn de belangen bij paarden groter.


Ik ben het grotendeels met je eens hoor, afgezien van bovenstaande stukje. Natuurlijk wil je inzicht in je eigen fokmateriaal en weten hoe het met de hengst zit.

Genetica en vererving is hetzelfde voor katten, honden en paarden.
Juist omdat katten en honden sneller en meer nakomelingen kunnen krijgen, is het belangrijk dat je weet waarover je het hebt en het belang groter als je te maken hebt met erfelijke afwijkingen, omdat de impact vele malen groter kan zijn en het zich sneller kan verspreiden.

Er wordt in dit topic geroepen dat alle WFFS positieve hengsten per direct hun deklicentie ingetrokken moet worden. Verbod op WFFS positieve dieren toelaten op keuringen enz. Ik vind dat echt te ver gaan en noem dat een hetze ja.

Ik kan me voorstellen dat fokkers die op het punt staan hun merrie te laten dekken nu even goed na moeten denken en dat de onzekerheid heel vervelend is, zeker gezien dat het nu het dekseizoen is. Maar IMO lijkt mij het verstandig in dat geval eerst je eigen fokdieren te testen en te overleggen met de hengsthouder of deze ook zsm de test uit kan voeren.

Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 30-04-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:59

Bucephalus schreef:
Het is een complex thema en zolang niet bekend is hoe de vererving hiervan precies verloopt is het tasten in het duister. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een drager gecombineerd met een niet-drager een niet-drager geeft, maar als hetzelfde dier in de combinatie van hengst en merrie aan de andere zijde in een andere generatie is gecombineerd met een niet-drager zou er evengoed wel een drager uit kunnen komen..

Je zult dus een meetpunt moeten instellen om inzichtelijk te krijgen hoe de stand nu is.


Het is bekend hoe de vererving verloopt, het is een ressersieve mutatie.
Bij combinatie niet-drager met drager, is het 50/50% of de nakomeling wel of geen drager is.

Je bedoeld waarschijnlijk dat er uitgezocht moet worden hoe wijd verspreid het is en daar ben ik het helemaal mee eens.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:05

Jacco_79 schreef:
Daphara schreef:
Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.

Stel nou dat ik merriehouder ben, en niet dagelijks het internet afstruin op zoek naar fokkerij nieuwtjes. Dan zou ik persoonlijk nogal pissig zijn dat de grote stamboeken (anders dus dan KWPN-NA naar mijn mening WEL correct heeft gedaan) niet intussen naar buiten hebben gebracht dat dit speelt. Stel nou dat ik op safe wil spelen, naar mijn eigen inschatting, omdat mij dat het beste lijkt? Of misschien omdat ik daarmee wel e.e.a denk te kunnen verklaren wegens miskramen o.i.d. (vb.artikel hoefslag)? Of misschien omdat ik geen drager (of erger) wil fokken, met de info die er nu bekend is? Zelfs als mijn keuze irrationeel zou zijn, ik mag toch zelf besluiten nemen? Ik begrijp heus dat ze dit nog niet op waarde kunnen schatten, maar wachten met info..?


Er is toch genoeg info te vinden dat het bestaat en wat het in basis inhoudt? Als je als fokker alleen afhankelijk bent van het KWPN... nou ja, ik zal mijn mening over een dergelijke fokker voor mij houden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 01:18

Bucephalus schreef:
Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.


Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:31

Hanmar schreef:
Daphara schreef:


Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.


Autosomaal betekent dat het gen niet op de geslachtschromosomen (X en Y) ligt maar op één van de andere chromosomen. Dat zegt verder niets over of van een of twee ouders komt :)


Je hebt helemaal gelijk, ik zat nog met mijn hoofd bij een discussie die ik eerder op de avond voerde over HCM bij katten en de autosomaal dominante vererving. Dat krijg je als ik midden in de nacht nog reacties ga plaatsen, terwijl ik hoor te slapen. Ik volgde dit hele stuk al niet...

Bucephalus schreef:
Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:41

angelpam schreef:
Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.

Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?


De vraag is of het gemeld moet worden. Volgens mij heb je daar geen verplichting toe. Maar je zou het stamboek de uitslag via mail kunnen sturen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:38

Ik hoop dat het NRPS en KWPN de koppen bij elkaar steekt en met een zelfde beleid/advies komen. Zou het wel makkelijker maken. Maar misschien is dat te veel gevraagd.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:31

voyou schreef:
Bucephalus schreef:
Met een WFFS veulen weet je al dat de vader ook drager moet zijn, het kan niet anders. Het veulen is immers getest, maar ik snap wel dat de belangen groot zijn.


Eerste stelling klopt inderdaad maar ik heb nergens gelezen dat veulen getest is. Er stond iets van symptomen lijken er wel erg op. Komt over als een vermoeden maar niet als zekerheid en een getest veulen.
Zolang dat zo is, is het speculeren.


Eens en speculeren is echt zo killing, gewoon de testresultaten afwachten.
Hoe meer Hengsten en Merries er getest gaan worden, hoe meer er duidelijk wordt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:17

[***] schreef:
Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening


Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.

20% is de aanname dat drager is, niet het aantal doodgeboren, opgenomen (readsorptie) of te euthanaseren veulens.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:15

Coloured schreef:
[***] schreef:
Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet


Uitgaande van 30.000 veulens en uitgaande van 1 op de 5 van alle warmbloeden, zowel hengst als merrie, is drager. Dan is de kans dat een drager hengst een drager merrie treft in een dekking 1 op de 25. En in die dekking heb je dan kans van 1 op 4 dat je een lijder fokt. Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn. Lijkt deze rekensom ergens op? :D Dat is dan wat anders dan duizenden gevallen, en zou het mijns inziens best wel eens waar kunnen zijn dat 20% drager is.



Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:02

Libera schreef:
Citaat:

Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.


Recessief....

:') Sorry, zag het nu voor de 3de of 4de keer staan en tsja... irritant haha...


Je hebt gelijk, ik heb dyslectie, recessief is een woord dat ik te weinig gebruikt heb de laatste tijd en mijn nieuwe ipad op één of andere manier niet aangeeft als het fout gespeld is. Ik kan doorgaans prima schrijven, zonder dat mensen de dyslectie echt door hebben, zolang ik alleen maar woorden hoef te spellen die ik regelmatig gebruik. Woorden hebben vormen, ik herken doorgaans vrij snel een afwijking in de vorm van een woord en daardoor zie ik dat het fout gespeld is. Met ressersief en recessief is de vorm bijna gelijk. Ik zal er op letten.

Coloured schreef:
Daphara schreef:
Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.



Het gaat over de genetische bagage van de combie die het onderstaande als gevolg heeft, waarbij resorptie ook wordt genoemd:

Coloured schreef:
Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.


Klopt, maar [***] had het over geboren veulens met WFFS, 300 klinkt dan nog als erg veel, dood of levend geboren. Ik wilde alleen aangeven dat een fokker het vaak helemaal niet door zal hebben. En dat het percentage dat daadwerkelijk geboren wordt veel kleiner is dan die 300. Beetje onduidelijk verwoord van mij misschien?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:10

Ik denk dat er misschien nog te weinig bekendheid is. Zodra er in de bladen van het KWPN en NRPS meer aandacht aan besteed is, zullen vanzelf meer merrie eigenaren geteste hengsten gaan eisen. Dan ontkomen de HH er gewoon niet meer aan.

Je kunt natuurlijk zelf ook de stoute schoenen aan trekken en contact opnemen met HH of zij al getest hebben. Ik kan me voorstellen dat niet elke HH zijn eigen site bij houdt en dit verhaal is zo vers dat ze misschien al testen, maar nog niets op de site hebben staan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:02

petraaken schreef:
Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.


Heb je de HH niet gevraagd of hij getest heeft of dat nog van plan is te doen?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:03

Libera schreef:
Ik hoop dat andere rassen ook eens een steekproef gaan doen, ben er niet van overtuigd dat dit alleen voorkomt bij warmbloeden :o


Ik zou het best willen testen bij mijn Shire merrie, alleen ben ik er redelijk van overtuigd dat de koudbloeden waarschijnlijk niet de mutatie hebben.
Ik probeer een vriendin met een Paint horse zonder papier over te halen om te testen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:15

Janine1990 schreef:
Een paard kan gerust drager zijn en het nauwelijks doorgeven. Het is maar net hoe 'dominant' het gen is geloof ik. En dan niet het tegenovergestelde van recessief uiteraard.

Althans, dat is wat ik heb geleerd. Correct me if I'm wrong...


Nou ja, de kans dat ze het nauwelijks doorgeven als ze drager zijn, is feitelijk even groot als dat een hengst bijna alleen mannelijke nakomelingen heeft en nauwelijks vrouwelijke. De kans is gewoon 50% op een drager als een niet drager zowel als de kans 50% merrie als 50% hengst is. Onder aan de streep kunnen er uitschieters zijn.

Maar dat heeft niets met ‘dominantie’ van (in het geval van WFFS) een recessieve mutatie te maken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:44

Janine1990 schreef:
Jacco_79 schreef:
Zozo het gaat nationaal https://www.ad.nl/binnenland/dodelijke- ... ~a5d943ba/

Wel een vergezochte link naar valegro zeg...


Het is het AD, wat verwacht je dan? :')


Fijn dat het nu in ieder geval een groter publiek bereikt. Hoe meer mensen er vanaf weten, des te beter.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:20

angelpam schreef:
Kendra slim om te wachten.

Ik vind dat je als merriehouder net zoveel verantwoordelijk hebt als hengstenhouder. Je hebt tenslotte ook de helft.

Naar mate het richting de zaterdag gaat komt er bij mij toch wel steeds meer een stukje spanning. Want wat als ze wel dragend is. Ze is maiden en de eerste x geinsemineerd. Kan een teken zijn dat het goed zit. Maar ook niet. Lastige situatie zo.

En welke beslissing ik ook neem met betrekking tot het eventuele vrucht. Ik ga toch veroordeeld worden door bepaalde mensen.


Ik hoop toch echt dat men hun vooroordelen jenes jou voor hun gaan houden. Je bent al zoveel verder dan de rest doordat jij je merrie hebt laten testen.
Ik kan me elke keuze die je maakt voorstellen en zou ook niet weten wat ik in jou schoenen zou doen. Er is geen beste keus, verliezer dat ben jij, wat je ook kiest. Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen en ik hoop gewoon voor je dat ze gust is, dan hoef je niet te kiezen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MelissaV, Ubermetrics en 51 bezoekers