WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:15

Ik lees telkens dat inteelt de oorzaak is van genetische problemen, maar dat klopt niet. Inteelt brengt deze alleen aan het licht. Hoe groter de diversiteit in de genenpool, hoe moeilijker vast te stellen waar problemen vandaan komen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:35

Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.

Met WFFS is het toch lastig zoeken omdat door KI de genenpool bijzonder divers is geworden. Als merriehouder laat ik in ieder geval mijn merries controleren, maar dat is pas slechts stap 1. De stamboeken zullen hier ook in mee moeten gaan en de hengsten moeten laten controleren.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 29-04-18 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:46

Hanmar schreef:
Bucephalus schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.


Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?


Als een dier een recessief gebrek heeft, moet je weten hoe die eigenschap zich vererft. Als een dier genotypisch drager is en deze eigenschap niet toont wordt dat lastiger. Kruis je dieren die allebei drager van een bepaalde eigenschap zijn, dan is de nakomeling gezond of niet. Als deze gezond is is het dier ook geen drager meer. De vraag is wel of je het zo wilt uitvoeren..

Er zijn echter hele stamboeken groot geworden op deze manier.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:17

Hanmar schreef:
Dat klopt niet helemaal. Een veulen van twee dragers heeft 25% kans lijder te zijn, 50% kans om drager te zijn en 25% kans om 'vrij' te zijn. Kruis je twee dragers en is de nakomeling gezond, dan weet je nog niets. Jouw voorbeeld klopt als het om een dominante mutatie gaat; maar dan is het dier dat 'm heeft ook al geen (genotypisch) drager maar een (fenotypisch) lijder. Krijgen 2 lijders een veulen en is dat gezond, dán weet je inderdaad dat het geen drager is.

Inderdaad
Hanmar schreef:
Gegeven het aantal genen (en het aantal baseparen per gen) kun je er vanuit gaan dat praktisch iedereen wel wat potentieel schadelijke mutaties bij zich draagt. Zijn deze recessief, dan is er vaak geen reden tot zorg; de kans dat exact dezélfde mutatie namelijk toevallig ook voorkomt, en dat deze dan toevallig voorkomt in een partner is heel (verwaarloosbaar) klein. Is die partner echter verwant en bestond deze recessieve mutatie al een paar generaties, dan heb je ineens een véél hogere kans dat deze recessieve mutatie ineens een heel groot probleem oplevert.
Heb je niet een veel groter probleem als je jaren investeert voordat je erachter komt dat er bij meerdere nakomelingen iets fundamenteel fout zit?
Hanmar schreef:
Inteelt is een riskante onderneming omdat genetica ook niet helemaal zo simpel is, als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alle genen zijn onafhankelijk van andere genen, bijvoorbeeld. Het 'verankeren' van bepaalde eigenschappen zou ook kunnen betekenen dat er onbedoeld ook ándere zaken genetisch verankerd worden. Dat is lastig in kaart te brengen want niet van elk stuk DNA is exact bekend, wat de functie is en wat er eventueel mis kan gaan.

Fokken is altijd riskant en natuurlijk is niet alles uit te bannen. Je zou dan met een volle broer en zus moeten fokken en als het fokproduct goed is heb je in 1 klap een goede basis..
Het is echter altijd enorm balen als een zeer ongewenste eigenschap in fokdieren en een stam waarin jaren is geïnvesteerd optreedt, die een grote impact heeft en je weet niet waar het vandaan komt.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:30

Dat zou betekenen dat je voorlopig je niet besmette merrie terugtrekt uit de fokkerij, omdat je gewoon te weinig weet.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:51

xyzutu2 schreef:
Bucephalus schreef:
Dat zou betekenen dat je voorlopig je niet besmette merrie terugtrekt uit de fokkerij, omdat je gewoon te weinig weet.


Waarom zou het bevriezen van de populaire besmette hengsten betekenen dat jouw WFFSvrije merrie door niemand meer gedekt kan worden? Er zijn toch meerdere hengsten bekend die gegarandeerd WFFSvrij zijn?


Dan moeten die wel in je fokplan passen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:23

Ik was van plan te dekken met een Duitse hengst.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:20

Hanmar schreef:
Daarbij haal je wel flink wat diversiteit weg. Een volle broer en een volle zus zijn niet genetisch identiek maar hebben ongeveer 50% identieke genetische informatie (give or take een aantal nieuw opgetreden mutaties). En je neemt een flink risico, want het gaat vaak niet om één enkele recessieve mutatie als je kijkt naar broer en zus. Ik blijf erbij dat ik inteelt op genetisch vlak een onverstandige aanpak vind als het gaat om het fokken van gezonde paarden (of andere dieren). :)

Als je verschillende lijnen in bijvoorbeeld de Trakehnerfokkerij analyseert, dan voeren bijvoorbeeld de A- en de E-lijn terug op Murana I en haar dochters. Zorgvuldig geselecteerde en met elkaar gekruisde lijnen vormen de basis en leverden fokzuiverheid op, zoals te zien is aan dit rijtje.[ img ]
Maar dit is wel een andere discussie.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:02

Als alle merriehouders hun merries hierop zouden testen en alle hengstenhouders, dan is dat de snelste manier om het probleem in kaart te brengen. Het heeft geen zin om Everdale of een andere hengst te bestempelen als de zondebok, we mogen blij zijn dat van Olst zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat zullen de merriehouders ook moeten doen. Het KWPN heeft hierin ook een verantwoordelijkheid.

@Roodvos

Ik test eerst alledrie mijn merries en dan ga ik daarna kiezen, maar ik moet nu gaan omdenken. Als kleine fokker is de impact groot, zoveel kansen heb ik niet.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:33

petraaken schreef:
Het NRPS heb ik vanmiddag een mail gestuurd hierover. KWPN blijft stil zowel op hun website als op Facebook.

Het KWPN heeft van mij hierover ook een brief ontvangen, ik zal vast niet de enige zijn.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:45

Het gaat helemaal niet om een hetze tegen wie of wat dan ook. Het gaat erom dat je als merriehouder meer inzicht krijgt in je eigen fokmateriaal door de mogelijkheid te hebben om te testen op dit gen en dat je dan een keuze kunt maken die je fokplan ten goede komt. Daarbij wil ik ook wel weten hoe het met een hengst zit. Dat lijkt me niet vreemd. We brengen nu eenmaal vader- en moederdieren bij elkaar en bepalen de volgende generatie. Daar hoort ook verantwoordelijkheid nemen bij van meerdere partijen. De wetenschap geeft ons meer inzicht, de merrie- en hengstenhouders testen en het stamboek neemt haar verantwoordelijkheid. Dat doe je dus samen. Er is wat mij betreft geen schuldige aan te wijzen of sprake van een hetze. Het is zoals het is. Transparantie doet pijn, maar beter dat dan dat je later met de gebakken peren zit. Elke merrie die gust blijft, elke dracht die wordt afgebroken en elk veulen dat niet gezond ter wereld komt is nu eenmaal een aderlating en hoe later je hierover meer kennis krijgt, hoe pijnlijker. Wat eerst onder een speling der natuur viel, is wellicht nu voor een deel verklaarbaar. Ik vind het fokken van paarden op dit gebied niet te vergelijken met het fokken van katten of honden, omdat je telkens maar 1 nakomeling hebt en er sowieso jaren over kunt doen voordat iets naar buiten komt. Bij katten, honden of konijnen gaat dat vele malen sneller, dus zijn de belangen bij paarden groter.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:58

Dat klopt, maar communiceer dat dan ook. Geef gewoon aan dat dit een onderwerp van gesprek is, dat is al voldoende. Radiostilte helpt niet echt, denk ik.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:12

NatasjavE schreef:

Reactie KWPN

Citaat:
De moederstamboeken van KWPN-NA en AHS, het KWPN en het Hannoveraner Verband, hebben zelf nog geen persbericht naar buiten gebracht over WFFS. De redactie van Paardenkrant-Horses.nl vroeg het KWPN om een reactie. Directeur Fokkerij & Innovatie Johan Knaap laat weten dat het onderwerp hoog op de agenda staat en in de komende fokkerijraad wordt besproken. De volledige reactie verschijnt in de komende editie van De Paardenkrant.

Oh, dank je, ik had idd. alleen gekeken op de website van het KWPN en de facebookpagina, dat leek me het meest voor de hand te liggen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:47

Het is een complex thema en zolang niet bekend is hoe de vererving hiervan precies verloopt is het tasten in het duister. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een drager gecombineerd met een niet-drager een niet-drager geeft, maar als hetzelfde dier in de combinatie van hengst en merrie aan de andere zijde in een andere generatie is gecombineerd met een niet-drager zou er evengoed wel een drager uit kunnen komen..

Je zult dus een meetpunt moeten instellen om inzichtelijk te krijgen hoe de stand nu is.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:40

Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.

Ik hoop dat ik nog te volgen ben.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:44

Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:06

Ik volg de facebookgroep en ik vind het fijn dat er wordt gewerkt aan een overzichtje van geteste dieren. Ik kan gaan zitten wachten totdat de stamboeken eruit zijn, maar hier heb ik als fokker ook al wat aan.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:31

fokfanaat schreef:
als iedere merriefokker die al een dood veulen/vroeggeboorte gehad heeft (zonder aanwijsbare reden) uit een merrie (lijn) deze laat controleren, en alle hengsten gecontroleerd worden, ben je al een heel eind denk ik.

Hier komen ook de veeartsen om de hoek kijken, zij hebben natuurlijk ook snel informatie. Daar wordt nu dacht ik ook op geschakeld, althans, dat begreep ik van onze veearts.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:44

Fijn, dat de test ook in Nederland te doen is!

Het is dus verder aan de merriehouders..

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:36

fokfanaat schreef:
Als genoeg merries getest zijn, weet je zo welke hengsten het dragen


Dat weet ik nog zo net niet.. In het schema dat wordt bijgehouden in de besloten groep op facebook, zie je dat uit een hengst die drager is ook een aantal geteste nakomelingen zijn die niet-drager zijn, wat natuurlijk kan, dat had ik al eerder aangegeven. Je moet dan weten welke nakomeling wel en welke geen drager is en die gegevens ergens vastleggen voor iedereen beschikbaar, dus over zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal beschikken. Dat kan op dit moment dus alleen daar en als die database niet wordt gevuld, blijft het traag gaan. Overigens is dat ook in het voordeel van de hengsten die drager zijn, zo zie je ook wanneer een nakomeling niet-drager is, waardoor het beeld weer wordt genuanceerd.

Vraag aan de merriehouders is dus: Ben je bereid om de testuitslag, gunstig of ongunstig te delen, dat kan ook anoniem.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:27

fokfanaat schreef:
Merries die al eens een veulen zonder aanwijsbare reden verworpen hebben zijn wel extra interessant denk ik..


Ja, dat klopt, maar zou het KWPN al niet voor een groot deel over deze gegevens beschikken? Elke dekking wordt toch geregistreerd? Het KWPN zou dan toch binnen de database moeten kunnen zoeken op dekkingen van een bepaalde hengst en het aantal veulens dat geen chip krijgt of denk ik te simpel?

Je zou toch ook een zoekstring moeten kunnen maken voor merries, het aantal dekkingen en het aantal geregistreerde veulens. Als daar een groot verschil in zit, zou je aan de hand van die gegevens de hengsten kunnen zien. Dan kun je nog verdere stappen ondernemen.

Het voordeel van het verzamelen van gegevens van dragers is dat je uiteindelijk nog beter kunt filteren.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:32

Peterina schreef:
Men moet onthouden dat het niet de schuld is van de eigenaar van het geteste paard, er is geen schaamte bij de test resultaten .... Moeder Natuur heeft ons een zg 'curve-ball' gegeven en het is nu aan de fokkers om er het beste mee om te gaan.

Mee eens

Peterina schreef:
Test je niet ... je recht ... maar dan niet zuren of klagen als je verwerping of dode veulens hebt die blijken toch WFFS te zijn.
Ik vraag me af welke factoren nog meer van invloed zijn, ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat er meer: als...dan-factoren in het spel zijn.
Peterina schreef:
Test je wel ... dan hebt je zekerheid van wat je zelf in huis hebt en kan je als hengstenhouder dat zekerheid aanbieden en als merriehouder weet je waar en wat je moet gaan zoeken bij een potentiele partner voor je merrie.
Ja, het is in ieder geval een goede start. De onderzoekers moeten over zoveel mogelijk informatie beschikken om de juiste conclusies te kunnen trekken. Het is wel jammer dat het KWPN en de andere stamboeken dat niet verder oppakken, maar misschien komt dat nog. Als via de stamboeken de dragers bij een onderzoeksinstelling kunnen worden verzameld, dan krijg je het complete plaatje in beeld. Ik denk dat men vooralsnog denkt dat het wel meevalt.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:20

Daphara schreef:
Ik hoop dat het NRPS en KWPN de koppen bij elkaar steekt en met een zelfde beleid/advies komen. Zou het wel makkelijker maken. Maar misschien is dat te veel gevraagd.

Terwijl we met z'n allen zo'n beetje in dezelfde vijver zitten te vissen..

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:16

Ik zie dat de lijst met N/N-hengsten (niet-drager) en merries gestaag groeit, maar niet die met N/FFS (drager)

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:34

voyou schreef:
Siamsmeesje schreef:
Dit artikel is inmiddels bewerkt. Oorspronkelijk werd de naam van Total US wel genoemd, net zoals er stond dat ze behalve mailtjes naar de HH en het KWPN er ook eentje naar de eigenaar had gestuurd.


Klopt inderdaad. Artikel was eerst anders. Ik snap wel dat ze eerst uitsluitsel willen van een test van Total. Anders is het toch speculeren..
Met een WFFS veulen weet je al dat de vader ook drager moet zijn, het kan niet anders. Het veulen is immers getest, maar ik snap wel dat de belangen groot zijn.

Hopelijk nemen de hengstenhouders hun verantwoordelijkheid en horen we ook of ook de hengsten die veel hebben gedekt dragers zijn of niet..,

Dus bij dezen hier een oproep aan de heren en mevrouwen hengstenhouders: Laat uw hengsten testen, die € 40,00 per hengst moeten toch op te brengen zijn en geef ons merriehouders duidelijkheid!!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 53 bezoekers