WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:02

Misschien komt het wel vaker voor maar zijn dat de spontane verwerpingen die als pech door het leven gaan.
Ben benieuwd welke omvang het krijgt.


Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:31

Ik zou graag gezien hebben dat het NAS zo netjes omging met verstopte aandoeningen. Uiteindelijk kun je beter gewoon eerlijk zijn, dan kunnen fokkers zelf hun risico‘s kiezen op basis van de merrie.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:35

koeke schreef:
Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-


Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.

Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is :+

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:52

Een autosomale puntmutatie vererft gewoon klassiek mendalian en verdwijnt niet om dan weer terug te komen.
Als er een evolutionair voordeel aan zit en in een redelijk mutatiegevoelig stuk DNA zit dan kan het theoretisch uit meerdere bronnen komen maar dan zou je het bij andere rassen ook verwachten.
Ik verwacht dus dat het uiteindelijk op
1 hengst terug te voeren is.


Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:01

Je kan beter zeggen: waar zit Amor niet in :+

Net zo goed was Amor zo‘n goed paard juist omdat hij drager was.
Eerst maar eens even rustig zien welke hengsten wel of geen drager zijn.
Als een paard gewoon echt rete goed is maar nu betaalbaar ivm drager is het wellicht best die 25% risico waard voor fokkers met meerdere goede merries of via embryo transplantatie.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:10

Bucephalus schreef:
Ik vraag me ook af wat er gebeurt met de testresultaten van de merries. Die zouden dan ook bekend moeten worden.


Wellicht in de toekomst gelijk mee testen met de OC test? Dat zou het meest efficient zijn en kun je het op het papier zetten.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:16

Uiteraard, maar dan kun je het zonder test ook nog steeds op het papier zetten.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:33

Op zich ook geen drama toch?
Bij je eigen merries weet je het, bij de hengst weet je het in de toekomst hopelijk ook. Dan heb je geen verrasing.

Als je een merrie of veulen koopt kun je altijd nog een test doen.
Ik heb bij mijn laatste veulen aankoop een pssm1 test gevraagd. Uiteindelijk is het namelijk voor mij niet eens relevant of de moeder ergens drager van is, zolang het veulen dat ik wil hebben maar vrij is.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:47

Open is altijd goed, maar hoe de fokkers er zelf mee om gaan kan niemand voor ze bepalen. Zolang jij weet wat er op je erf staat kun je je eigen beslissingen maken.

Als iemand besluit zijn drager toch te dekken dan kan er immers ook een n/n veulen uitkomen en dan is die dragerschap in de moederlijn voor die nieuwe generatie al niet meer relevant.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:25

Haarmonsters die oud zijn zou ik niet perse meer vertrouwen, maar zoals hierboven ook staat is geprepareerd DNA niet zo snel ‚onbruikbaar‘.
Ligt er dus aan wat ze daarvoor gebruiken. Een origineel haarzakje van Jazz of Houston is misschien niet het beste materiaal :P

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:53

In het geval van een klassieke mutatie zoals hier is een genetische test echt super simpel te maken.
Waarschijnlijk lag hij ook al „in de kast“ en hebben ze er tot nu toe gewoon geen markt voor gehad.
Nu hebben ze een leuk extra inkomentje erbij in de labs met dat massale testen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-05-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:54

mooney schreef:
Ik vind het ook prima. Dragers behouden gewoon hun status, maar krijgen geen extra predicaat.
Niet testers worden wel flink afgestraft en dat is inderdaad de groep die je aan moet pakken. Niet testen zorgt ervoor dat je de schaal van het probleem niet duidelijk krijgt. Dus vind het heel terecht dat dat wordt 'bestraft'.


Dan zou dat wel beperkt moeten worden tot fokkende niet testers.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkel plan om met mijn huidige merrie te fokken, dus interesseerd het me nu weinig of ze drager zou zijn. Zelfde status als een ruin.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:05

Tja, maar ik heb zulke oude veel gebruikte bloedlijnen in mijn dier dat het weinig gaat bijdragen, die puzzle valt vanzelf wel inelkaar. De vader dekt theoretisch nog wel, maar is nog amper gevraagd.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:07

Dees schreef:
Een paar tientjes per test geeft een hoop rust. En wellicht ook betere afzetkansen. Kan me goed voorstellen dat kopers van veulens voortaan ook vragen naar de wffs-status van de moeder en de vader. Tenminste, dat zou ik wel doen.


Ik zou als koper het veulen laten testen.
Wat de status van de ouders is vind ik minder boeiend. Zelfs als die beide drager zijn kan het veulen ook gewoon negatief zijn.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:17

Precies.
Of iets wel/niet op papier moet, maakt mij persoonlijk weinig uit aangezien het goed te testen is. Maar dan is weer de vraag waarom D-OC erop staat.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:42

Hmmm poep, moet ik toch nog gaan testen.
Heb ik dadelijk een pssm vrije, blijkt het wellicht wffs drager te zijn :')
Met die heb ik namelijk wel ooit fokplannen in tegen stelling tot mijn kwpner.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:03

Ik heb een kleine ouderwetse dikzak, maar dan voor dezekerheid dus toch maar testen.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:00

Eigenlijk al ruim 10 bekend dus en al minstens 5 jaar een test beschikbaar.
Al die tijd interesseert het eigenlijk niemand.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:10

Roodvos, ik bedoelde met mijn post niet de ‚gebruiker‘ of onwetende merriehouder.
10 jaar lang hebben mensen er vanaf gewezen (waarschijnlijk ook stamboeken) maar niemand die eens denkt: goh laten we eens wat gaan doen.
Net als NAS en PSSM, alle schandalen waar de Friezen doorheen gegaan zijn en warmbloeden met lege oogkassen (ook zo‘n geweldige wat niet weet wat niet deert).

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:28

Misschien gewoon even rustig afwachten tot men het zeker weet.
Pagina‘s vullen met speculatie en vingerwijzen lijkt me niet zo enorm zinnig. Het enige wat voor de fokker van belang is, is om te weten wat de status van je ouderdieren is.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:23

Het punt is dat statistiek ook maar een kans is. Een drager heeft 50% kans om door te geven, maar net zo goed is uiteindelijk maar 1 van 10 betroffen geweest.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:08

Precies dat ja.
Een populaire drager hengst kan net zo goed door geluk maar 10% hebben door gegeven waar een ander het omgekeerde doet.
Je kunt ook 10x achter elkaar 6 gooien tegen alle logische kansen in.
Het is maar kansberekening en die gaat niet op voor een individu.

We gaan hier op bokt echt niet de oorzaak vinden door een kansspelletje te spelen.
Eigenlijk is het niet eens belangrijk waar het begonnen is. Het gaat om dat wat er in jouw stal staat.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:26

Dat klopt, maar het blijft hoe dan ook speculatie hoe of wat er in het verleden gebeurd is.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:35

Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:23

Coloured schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.


In het topic wat hierover gaat, wordt gesproken over een KWPN tuigpaardmerrie die onder andere P2/P2 terugkwam van de test. Vader is "gewoon" een goedgekeurde KWPN tuigpaardhengst. Reken maar dat die ook flink aan de bak gaan op jonge leeftijd.


Dat is waar, daar had ik even niet aan gedacht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers