WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:18

Het genoom van een paard bestaat uit ongeveer 2.700.000.000 baseparen, daarvan moet dus op precies 1 basepaar een mutatie plaatsvinden. Ja, het kan gebeuren. Maar het is dus niet zo ontzettend waarschijnlijk dat je er daarom maar je handen voor in de lucht moet gaan gooien en het op moet geven om er überhaupt wat tegen te doen.
De grootste kans blijft dat een paard het allel krijgt doordat het geerft wordt, die enkeling die het door een mutatie zal krijgen pik je er nog wel tussenuit als je ook de nakomelingen uit vrije dieren steekproefsgewijs blijft monitoren.



mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:25

Bedankt voor de aanvulling Hanmar! Klopt inderdaad.

Bucephalus schreef:
Ik lees telkens dat inteelt de oorzaak is van genetische problemen, maar dat klopt niet. Inteelt brengt deze alleen aan het licht. Hoe groter de diversiteit in de genenpool, hoe moeilijker vast te stellen waar problemen vandaan komen.

Ligt eraan wanneer je het een probleem vind. Inteelt is wel (deels) de reden dat er nu drachten mislukken/dode veulens zijn. Als je een paar dragers hebt in een hele grote, diverse populatie is de kans dat die dragers met elkaar paren vrij klein. Als je het dan al een genetisch probleem noemt is inteelt inderdaad geen factor. Als je het pas een probleem noemt als die dragers elkaar 'tegenkomen' is inteelt echter wel een factor, want bij fokken met verwante dieren is de kans gewoon veel groter dat je de uitkomsten van autosomale recessieve genen gaat zien.

Dat er weinig inteelt is in de sportpaarden vind ik trouwens niet, alleen wordt het leuk weggestopt achter het woordje lijnenteelt. Dat is evengoed inteelt, alleen dan 'doordachte inteelt'. Handig voor het verankeren van gewenste eigenschappen, maar dit zijn dan ook consequenties die je er gratis bij kan krijgen. Natuurlijk zijn er rassen die gemiddeld een hoger inteelt percentage hebben, maar ik denk dat er geen of zeer weinig inteeltvrije stamboeken zijn.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:32

Als ik het goed heb onthouden stond de naam van Total eerst wel in het artikel, niet iedereen is even transparant als van Olst en bij deze is het nog niet bewezen dus zal me niets verbazen als het later weggehaald is.

Jester dat is helemaal niet zo gek. Uit een combi drager X vrij heb je 50% kans op een drager. Je kan dus makkelijk volle broers/zussen hebben waarvan 1 drager is en de ander vrij is.
Daarnaast is LL vrij, bij everdale komt het dus vanaf zijn moeder. En volgens mij heeft glamourdale niet dezelfde moeder.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:07

Of haarstalen helemaal worden opgebruikt wisselt nog wel. Het materiaal voor de test is inderdaad niet meer bruikbaar, dus dat is weg. Echter vragen ze vaak meer te verzamelen dan nodig is voor 1 test (voor het geval dat het deels onbruikbaar is of er een test over moet). Dus sommige instanties bewaren de rest-haren wel. Mijn (niet sportpaard) veulen is bijvoorbeeld op kleur getest, mocht ik nog iets willen weten hebben ze nog haar liggen van haar om verder te testen en hoef ik het niet opnieuw naar Amerika te sturen.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:40

Inclusive is positief getest, dus zeker drager.

Ik zou het persoonlijk afkappen omdat ik zelf niet met de spanning zou kunnen dealen voor een jaar. Maar kan jij het wel en vindt je een drager fokken niet erg (waar je sowieso kans op hebt met jouw merrie) dan kan je het ook laten zitten en hopen dat je bij de 75% zit.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:55

Nee dat volwassen paard was een andere, vergelijkbare ziekte Hyperelastosis cutis, die wordt als eerste omschreven en heeft nog geen bekende oorzaak.

In de voetnoot staat ook dat het veulentje negatief is getest voor WFFS maar dat de vader wel een drager bleek te zijn


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:36

Ik vind het ook prima. Dragers behouden gewoon hun status, maar krijgen geen extra predicaat.
Niet testers worden wel flink afgestraft en dat is inderdaad de groep die je aan moet pakken. Niet testen zorgt ervoor dat je de schaal van het probleem niet duidelijk krijgt. Dus vind het heel terecht dat dat wordt 'bestraft'.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:05

baudyh schreef:
Coca2018 schreef:

Waarom niet, dan knijp je toch ook een foetus dood?
Maar misschien snap ik dat emotionele niet zo heel goed omtrent een foetus afknijpen.


Een tweeling is gewoon voor 98% of zo niet levensvatbaar. Dus doe je het niet dan gaan ze vaak allebei dood of de merrie overkomt wat. Dat is heel anders dan dit.
Hier heb je 75% kans op een gezond veulen.
En daarbij komt ook als je een dracht afbreekt krijg je ze niet altijd weer zomaar drachtig.
Het heeft imo niet te maken met het afknijpen of weg spuiten.

Toch heb je met lethal white, dwergen en waterhoofden ook 75% kans op een gezond veulen. En daar gaan we daar niet met twee dragers fokken. Die laatste twee is er misschien wat meer kans op beschadigingen aan je merrie, maar lethal white is qua risico redelijk gelijk.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:36

Umeo schreef:

Ben wel benieuwd of ze de pony hengsten mee hebben gerekend voor het percentage (aangezien die ook zijn getest), dan is het niet zo gek dat het langer ligt dan verwacht.
Wel netjes dat er iig gecommuniceerd wordt, de springhengsten is wel moeilijk dat het er 3 uit hele verschillende lijnen zijn. Gaat nog wel een staartje krijgen dan.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:30

Dus 8% van de rijpaardhengsten drager, 6 van de 74 geteste paarden. En nog 36 dieren die getest moeten worden. Wel prettig dat de pony's allemaal vrij zijn, zijn dat ook echt vaak pony lijnen of lopen er ook te klein gebleven paarden tussen?


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:47

Kabouterdans schreef:
Nena Winand: ‘Van Haeringen heeft geen valide test’

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4377301528

-O- Oef niet zo mooi, VHL stond al niet zo hoog in mijn aanzien maar dit is niet best.
Kan het alleen niet zijn dat ze het doorsturen naar een ander lab? Ik weet namelijk wel dat ze testen op wildkleur aanbieden, maar het monster sturen ze dan door naar Amerika omdat ze dat zelf helemaal niet kunnen/mogen testen. Onder die constructie hebben ze geen licentie nodig.

EDIT: even verder geklikt naar artikel, ze testen dus wel zelf. In Australie hebben ze de test ook zelf/onafhankelijk ontwikkelt, dus het is niet onmogelijk. Maar het is ook niet netjes. Hopelijk is het alleen juridisch gedoe en zitten we niet zo met vals positieve of vals negatieve uitslagen.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:40



mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:24

LDRD schreef:
Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

Het is natuurlijk sowieso handig om die merrie dan te testen, want de kans is 50% dat ze een drager is, maar er was ook een 25% kans dat ze gewoon vrij is. In dat laatste geval fok je met een vrije hengst zelfs altijd vrije veulens.
Als de merrie wel drager is en je pakt altijd een vrije hengst dan heb je 50% kans op een drager, 50% kans op een niet-drager/vrij veulen. Zolang de hengst vrij is heb je nooit kans op een lijder nakomeling.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:44

Correct, ik had het verkeerd verwoord. Ik zat inderdaad nog bij de kans van de theoretische nakomeling van twee dragers, niet van de levende, oudere nakomeling van deze dieren.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:02



mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:41

Ik denk niet dat het een landelijk verschil is. Bij van olst was ook al eerder aangegeven dat er wffs was bij een nakomeling en dat werd ook in de doofpot gestopt.
Pas toen de Amerikaanse veel aandacht kreeg op social media moesten ze er wat mee gaan doen.

Fijn dat er nu wel aandacht is en getest was hoor. Maar doen alsof we hier in NL erg vooruitstrevend zijn is denk ik schijn.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:31

petraaken schreef:
Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.

In je theoretische scenario is jouw merrie vrij omdat sir D en haar moedet het vrije alel hebben doorgegeven. Dat zou zelfs kunnen als zowel sir d en haar moeder drager zijn (25% kans). Dus de conclusie over de moeder kan je dan niet trekken


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:06

Ik denk dat Sizzle het anders bedoelt. Tenminste, ik vatte het op als een terechte opmerking in het oogpunt van het individu.

Vergelijk het met geslacht, in theorie is de kans 50% op een hengstje (nouja, niet helemaal maar even om het simpel te houden). Bekijk je alle veulens die in een heel jaar geboren zijn in heel Nederland, dan kom je wel ongeveer uit op 50% hengsten en 50% merries. Toch zijn er fokkers die een merrie bijv. 5 keer laten dekken en vervolgens 5 keer een hengst krijgen. De natuur denkt namelijk niet, oh vorige keer een hengst dus nu maar een merrie.
Zo is het dus ook met WFFS. Als je naar >100 combinaties kijkt waarbij een vrij paard met een drager is gekruist zal je ongeveer 50% drager nakomelingen vinden. Maar kijk je naar een aantal opvolgende drachten van een drager merrie die bijv. 6 maal wordt aangepaard met een vrije hengst dan kan je 6 nakomelingen hebben die drager zijn, 6 die vrij zijn en alles daartussenin.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:32

Daarom hield ik het ook bij de merries ;) die krijgen wat minder nakomelingen.

Jouw verhaal over de hengst is ook helemaal correct. Maar als je dan weer gaat kijken naar het terug zoeken in de lijnen. Stel dat er van die 100 nakomelingen (uit drager hengst x vrije merries) dus 50 hengst zijn. 45 van die hengsten worden geruind. 5 hengsten komen door de hengstenkeuring en worden getest. Mits dragerschap de prestatie niet verhoogd, kan het dus prima zijn dat die 5 hengsten allemaal vrij zijn. Die 45 ruinen worden niet getest. Merries worden ook nog niet op hoog tempo getest.
Zolang slechts een klein deel van de popultatie getest is kan je dus alleen wat zeggen over de dieren die zelf getest zijn OF dieren die aangepaard zijn met vrij geteste dieren en drager nakomelingen hebben. Gaan graven in lijnen op zoek naar een 'schuldige' is dan niet zo boeiend.

Ik vind het sowieso niet zo heel interessant wat de oorsprong is. Het zit nu toch in de populatie, dan is het handiger om te kijken hoe het verspreid is. Dus zo veel mogelijk van de dieren die zich voortplanten testen. En om te kijken wat de beste strategie is om verder te gaan.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:04

Ik zou niet teveel afgaan op informatie van van Haeringen, die zetten wel vaker dingen die net de plank misslaan op de site.

Voor deze vraag moet inderdaad eerst onderzoek gedaan worden, met zo'n aandoening is het altijd lastig te zeggen of er bij heterozygoten (eventueel zelfs positieve) eigenschappen te vinden zijn.

In het geval dat dragers toch of last hebben, of juist bijvoorbeeld wat losser zijn dan vrije dieren. Dan kan dat twee dingen betekenen.
- het gen is niet recessief maar incompleet dominant. Dat principe zie je bijvoorbeeld in de kleurtjes bij creme, een vrij paard is gewoon donker, een heterozygoot is beetje lichter (valk, palomino etc) en de homozygoten zijn helemaal licht (cremello etc). Dan zou je dus bij dragers een verzwakte vorm van WFFS verwachten, die bij alle dragers te vinden is. Dat zou je toch relatief snel moeten vinden als je een database hebt van dragers.
- de andere mogelijkheid is dat er een ander gen vlakbij het WFFS gen zit, waar (on)bewust op is geselecteerd. In geval van de extra lossigheid bijvoorbeeld, stel dat de eerste WFFS drager die eigenschap had en dat wordt veroorzaakt door een gen op hetzelfde chromosoom als zijn WFFS allel. Dan ga je dus op die lossigheid selecteren, want dat willen we graag. Dan krijg je dus per ongeluk ook steeds dat WFFS allel mee, omdat je met nakomelingen die het chromosoom met de lossigheid gaat selecteren. Dan is het dus niet dat de extra souplesse wordt veroorzaakt door WFFS, maar wel dat het vaak samengaat.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:48

splenius schreef:
de Duitse Foundation is geen drager zijn volle broer GLOCK'S FLAVIO is geen drager.
Ik neem aan dat hij dan ook geen drager kan zijn.

Volle broer/zus geen drager geeft geen garantie dat het paard zelf geen drager is. Een heterozygote ouder kan natuurlijk 1x een vrije nakomeling geven en een keer een een drager.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:49

Persoonlijk vind ik dat dieren met WFFS vrij geteste ouders gewoon ook dat predicaatje/vermelding moeten krijgen.
Ja in theorie zou het ooit kunnen voorkomen dat een dier weer die mutatie ontwikkelt (en dan dus op precies de 'goede' plek de 'goede' mutatie), maar die kans is zo miniem. Als je twee vossen kruist gaan we er ook vanuit dat er geen zwarte uitkomt, terwijl dat theoretisch dan ook mogelijk is bij een spontane mutatie. Laat die dieren gewoon het stickertje vrij krijgen en doe af en toe steekproeven onder de veulens die vrij zijn door status ouders. Heb je toch nog wat controle, maar is het voor fokkers ook de moeite waard om hun ouderdieren te testen (want eenmaal vrij geteste ouderdieren, ben je klaar). Werkt bij andere recessieve aandoeningen ook prima.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:46

Het is ook lastig dat je niet kan zeggen waar het fout is gegaan als het niet klopt.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de procedure van het lab in Wageningen. Als er genetische testen fout zijn gegaan hoor ik toch wel vaak de naam van dat lab.
Ik weet dat ze in een lab in Amerika standaard de testen in duplo runnen (dus 2 keer draaien) om de kans op vals positieven/negatieven te minimaliseren.
De beslissing om zulke oude haren te gebruiken die ze niet zelf hebben beheerd is ook iets merkwaardig.

Maar voor hetzelfde geld heeft kwpn haren verkeerd gelabeld of is het tijdens het plukken iets verkeerd gegaan.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:12

zwanepol schreef:
-Voorlopig werken stamboeken en hengstenhouders zelf in de hand dat WFFS gezien wordt als iets dat moet worden gemeden als een ziekte. Ik ken fokkers die niet van hun WFFS-veulen afkomen omdat onwetenden denken dat ze een veulen met cholera in huis halen.-

Dit gevoel heb ik ook. Ik heb een hengstveulen waarvan de vader een drager is, de moeder heb ik laten testen en die is geen dragen. De kans dat het veulen dus drager is, is 25%

Zelf zie ik de noodzaak niet om een hengstveulen die ik wil verkopen als rijdier en die in mijn ogen geen potentiële kandidaat is om denkhengst te worden te laten testen.
Ik heb 2 belangstellende gehad waarvan er 1 persé wilde weten of ik het veulen getest had.
Op de vraag of er de intentie was om hem in de toekomst in te willen zetten voor de fokkerij kreeg ik geen antwoord, alleen een wedervraag: dus je hebt hem niet laten testen!
En een kijker die er ook gelijk over begon, en als je het uitlegt dan kijken ze of ze water zien branden.

De kans dat je veulen drager is, is 50% . Stukje hoger dan 25%. Maakt inderdaad niet uit als toekomstige ruin, maar zorg wel dat je het 'risico' dan met juiste getallen onderbouwd.


mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:03

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar ik hoor het meer inderdaad. Nu zit ik in de kleurgenetica, dat is bij de meeste kleuren iets minder 'erg' (en makkelijk aan te tonen als er een vos uit een homozygoot zwart geteste komt rollen). Maar ik raad ze daarom nooit aan aan mensen die advies vragen.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Willemiens en 106 bezoekers