WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:53

Met een top hengst die heel veel dekt als Everdale, is het denk ik niet zo'n klein iets... Ik kende het niet.

Edit, grof gezegd heeft 50% van de nakomelingen van Everdale dus het gen. Dan gaat het dus hard met aantal dragers.


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:49

Jacco_79 schreef:
Jester_ schreef:
Wij hadden ook een doodgeboren veulen van everdale, alleen was deze getest op rhino. Maar ik denk oook niet getest op wffs, zou dat dan ook nog gekunt hebben?

Als je je merrie alsnog laat testen op WFFS dan heb je je antwoord.


Inderdaad, als zij vrij is van het gen was het sowieso geen WFFS. Is ze ook drager, heb je kans dat het inderdaad WFFS was. Geen idee of je het veulen zelf nog zou kunnen testen.

Kan je ergens vinden hoeveel dood geboren veulens er zijn van kwpn hengsten? Las dat er zo'n 60 dood geboren van Everdale zijn die gemeld zijn. Vind dat behoorlijk veel, maar hij heeft ook veel gedekt en ik heb geen idee wat de verhouding is tot andere hengsten...

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:10

Dees schreef:
Getup schreef:
Dat zou inderdaad erg interessant zijn om te weten.... hoeveel dekkingen, hoeveel (dood) geboren veulens er uiteindelijk zijn gekomen.


Als de merrie gewoon vrij is van het gen, dus geen drager, komt er geen dood geboren veulen als gevolg van een eventueel dragende vader.

Er wordt snel gekeken naar de vader, een hengst heeft snel een stempel. Maar hoe gezond is de moeder?


In dit geval moeten beide drager zijn, maar een hengst brengt nu eenmaal veel meer nakomelingen dan een merrie. Zeker een zoals Everdale. En heel eerlijk, het zou me niets verbazen als het al veel groter/verder verspreid is dan nu bekend is...

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:10

Gewoon de merrie laten testen, kost 55€ dus dat is het geld niet... Als ze vrij is hoef je nergens zorgen om te maken.

Donnerhall (bloed) komt wel veel voor in positief geteste paarden.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:39

Hengsten:
Don Principe (Donnerhall x Prince Tatch xx)
Everdale (Lord Leatherdale N/N x Negro N/N)
HPW Emmett RW (Everdale N/WFFS x Donnerschwee)
Soliman de Hus (Sandro Hit x Donnerhall)
Southern Spirit (Sir Charles x Lancer II)
Sternlicht ggf (Soliman de Hus N/WFFS x Rascalino)

Merries:
Bella Rose (Benidetto x Hochadel)
Dorothee (De Kooning x Alabaster)
Landfee (Landadel x Sinatra)
Lois Greenfield (Licotus x Don Bosco)
Schapelle ggf (Sternlicht N/WFFS x Schroeder N/N)
Shalimar ggf (Schroeder N/N x Wolkenstein II)
Sonata MF (Sir Donnerhall I x Don Principe N/WFFS)

Dit zijn bekende dragers, De Kooning is niet getest en onbekend.

Klopt Peterina, maar het viel me wel op.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:19

WBG - WFFS awareness group is de groep op Facebook, kan zo geen link kopiëren. Daar staat ook een bestand met geteste paarden.


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:02

Inderdaad! Echt super, ook dat hij er zo open en eerlijk over is! Petje af!

Hopelijk springt het KWPN hier ook goed in.


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:51

Heel eerlijk denk ik ook dat de meeste fokkers het juist enorm op prijs stellen dat de hengsten houder er zo open over is. Als de eerste "paniek" gezakt is en besef komt wat het nu precies is, dat dragers niet ziek zijn en een drager met een niet-drager geen zieke dieren geeft. Dat ze drager hengsten ook echt niet zomaar laten staan als de hengst verder goed past.

Wel moet het KWPN hier goed op inspringen, hengsten (verplicht) laten testen en dit moet ook gewoon bekend gemaakt gaan worden. Maar goed, KWPN is wel enorm commercieel, dus zullen zien wat ze ermee gaan doen...

Denk niet dat je dragers nu al moet gaan elimineren, ben het ook met v Olst eens dat Everdale écht niet de enige is. Maar er moet wel bewustwording worden gecreëerd.


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:58

Ohja, zal zo even vertalen! :=
Even niet bij nagedacht haha.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:44

Laatste klopt volgens mij niet, je hebt namelijk bij 1 drager 1 niet-drager, altijd 50% kans op een drager. Dus geen 25%

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:58

Die fout maakte ik laatst ook met kleuren. Haha.

Maar bij een drager altijd 50% dat hij het doorgeeft. Daardoor gaat het ook zo hard, want de helft van zijn nakomelingen zouden drager zijn (volgens berekeningen, daadwerkelijk is natuurlijk nog anders).

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:07

RianneH schreef:
Ik lees al een tijdje mee, vind dat van Olst er heel netjes mee om gaat.

Kleine correctie op het laatste, hoewel de helft van de nakomelingen het gen zal dragen zal een deel daarvan ook via een drager-moeder het gen hebben en dus sterven.
Daarom is de stelling dat de helft van de levende nakomelingen van de hengst drager is niet helemaal correct. Dat percentage zal lager liggen gezien een deel van die 50% niet leeft.


Ja, maar als het veulen geen "fout" gen van hengst mee krijgt, maar wel van de moeder. Heb je alsnog een drager. Dus % technisch gezien, blijf je wel bij 50%. Daadwerkelijke % zal uiteraard wel wat afwijken.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:25

Denk dat een dek beperking niet direct helpt, wel wat gaan doen aan het inteelt percentage en gewoon gaan testen en dat ook verplicht maken (ook bekend maken).

Ik geloof dat het ook spontaan kan ontstaan, maar dat weet ik niet zeker.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:26

Inteelt vergroot echter de kans op het naar boven komen van genetische defecten. En is in die zin die zeker een factor.

Stel dat er ooit maar 1 paard is geweest die het gen defect heeft, moet die in de lijnen dus minimaal 2 keer voor komen om een lijder te krijgen.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:58


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:10

Autosomaal betekent inderdaad dat het op een ander autosoom ligt dan X en/of Y. Dat het dus bij beide geslachten even veel voorkomt. Autosomaal recessief betekent dat het het van beide ouders moet komen om een lijder te krijgen, dus in die zin betekent het wel dat het van beide ouders komt (bij een lijder).

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:20

Jester_ schreef:
Wat ik dan zo gek vind. Everdale is dus drager. Lord leatherdale x negro
Glamourdale niet, dat is ook een lord leatherdale x negro. hoe kan dat dan?

Zoals dit artikel:

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ijgen.html

De merrie was van everdale, dus drager via everdale. Wie was de hengst waarmee gedekt was dan? die moet dan toch ook drager zijn, anders krijg je geen lijder


Negro en Lord Leatherdale zijn allebei ook bewezen vrij, dus zo gek is het niet dat Glamourdale ook vrij is. Bij Everdale komt het bij Lisenka vandaan.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:39

Wat ik me nu wel afvraag, sperma is ook goed om te testen, maar neem aan dat ze meerdere cellen zullen testen? Bij een drager is namelijk de helft goed/gezond/geen afwijkingen en de andere helft wel drager/ongezond/afwijkend. :+
Maar daar zal wel rekening mee gehouden worden, denk ik? :=

In Engeland kan je als t goed is ook laten testen.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:15

Ik denk dat 20% of meer helemaal zo gek niet is... Everdale zelf heeft ook al minimaal 60 doodgeboren veulens gehad en dat zijn alleen de geregistreerde/gemelde!

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:19

Staat in het artikel van horses, eerste waarin bekend gemaakt werd dat Everdale drager is.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:28

Daar stond t inderdaad in, maar is er nu uitgehaald zie ik...

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:19

Wel duidelijk dat het van Everdale komt bij deze.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:44

Warmblood Fragile Foal Syndroom

ERMELO - Momenteel wordt veel gesproken en gepubliceerd over de erfelijke aandoening WFFS, voluit Warmblood Fragile Foal Syndroom. Veel paardenhouders en dierenartsen hadden nog niet eerder van de aandoening gehoord. Hoewel er al vanaf 2013 over gepubliceerd is in wetenschappelijke literatuur, is het balletje nu aan het rollen gegaan dankzij een fokker in Amerika bij wie een veulen met WFFS geboren werd (en gestorven is).

Veulens kunnen (dood of levend) te vroeg geboren worden en/of geboren worden met afwijkingen. De belangrijkste afwijking bij pasgeboren veulens is een niet goed functionerende huid: een huid die gemakkelijk scheurt waardoor wonden ‘zomaar’ ontstaan. Hyperextensie van gewrichten is ook een symptoom. Doorgaans zijn de veulens niet levensvatbaar.

WFFS is, voor zover nu bekend, een autosomaal recessief genetisch defect dat op eenvoudige wijze vererft. Dit betekent dat hengst en merrie beide drager moeten zijn van het afwijkende gen, om samen een ziek veulen (lijder) voort te brengen. Een paard dat alleen drager is van het WFFS gen, heeft daar zelf geen last van, kan volkomen normaal functioneren in sport én fokkerij, en normaal oud worden. Bij fokdieren is het enige risico dat het andere ouderdier van hun veulen ook drager is. Een nakomeling van twee dragers heeft namelijk 25% kans om van beide ouderdieren het gen te krijgen en dus lijder aan de ziekte te worden.

Tot dusver is in Nederland gebleken dat een hengst van Gertjan van Olst drager is. Van Olst is heel transparant in zijn communicatie hierover, en maakt bekend welke van zijn hengsten drager zijn en welke niet. Zie http://www.vanolsthorses.com/2018/05/al ... fs-getest/
Maar van drager-hengsten kunnen de veulens alleen ziek worden en sterven wanneer de moeder toevallig ook drager is! Het dragerschap op zich hoeft geen belemmering zijn een hengst voor de fokkerij te gebruiken. Om problemen vóór te zijn, hoeft een fokker alleen de eigen merries laten testen. Bij het Van Haeringen laboratorium kost testen op WFFS € 39,50 (excl. BTW).

Het NRPS is met alle betrokkenen en experts in overleg welke maatregelen er als stamboek genomen kunnen worden om de zorg bij de fokkers weg te nemen, te inventariseren welke hengsten eventueel nog meer drager zijn, en of het gewenst dan wel noodzakelijk is de WFFS-test standaard in te voeren als onderdeel van het veterinair onderzoek bij de hengstenkeuring.

Dat de afwijking is Europa nog nauwelijks bekend was, heeft te maken met het feit dat op veulens die kort na de geboorte sterven of moeten worden geëuthanaseerd, meestal geen sectie wordt verricht. Veulens kunnen om zeer uiteenlopende redenen dood geboren worden of niet levensvatbaar blijken te zijn; hier zijn al genoeg kosten aan vooraf gegaan. Sectie kost geld en het veulen krijgt het leven er niet mee terug, is de algemene opvatting. Toch is een diagnose voor de fokkerij van groot belang, zoals in dit geval weer blijkt, omdat het om een erfelijke afwijking kan gaan.

Daarom een oproep aan alle fokkers. Indien het vermoeden bestaat dat u te maken heeft met een WFFS veulen, wordt u dringend verzocht dit aan ons te melden. In elk geval raden wij aan, uiteraard na overleg met de dierenarts, bij een doodgeboren veulen of een veulen met afwijkingen, sectie op het veulen te laten verrichten om de precieze oorzaak te achterhalen, om herhalingen te voorkomen. In alle gevallen willen wij als stamboek graag op de hoogte worden gebracht. Daar worden alle fokkers wijzer van, en het verlaagt de kans op herhaling.

In de Paardenkrant en op horses.nl en op dehoefslag.nl is een en ander te lezen over WFFS. En dit is de link naar de Universiteit van Utrecht: https://www.uu.nl/nieuws/warmblood-frag ... drome-wffs


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ipsilonka, kyrkelover en 60 bezoekers