WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:20

SparklingApp schreef:
Ik vind dit een hele interessante kwestie.
Mijn oude dierenarts zei altijd al dat als een merrie verwerpt of een dood veulen krijgt of het veulen met iets afwijkend geboren wordt niet meer dezelfde combi te gebruiken, omdat er soms toch iets van een DNA foutje samen lijkt te vallen.
Waarschijnlijk zal er in de toekomst steeds meer bekent worden aan afwijkingen in het DNA zodat we daar op kunnen testen en steeds meer voorkomen dat dit samen valt.
Moet je dan alle dieren niet niet perfect zijn uitsluiten voor de fokkerij? zou je dan nog wat over houden?
Zelf kan ik me voorstellen dat dit WFFS niet iets van deze tijd is, dat dit er altijd al is geweest, alleen maar fijn dat er nu op te testen valt, want lijkt me voor iedereen heel naar om mee te maken.
Stel dat nu alle dieren die hiervan drager zijn uitgesloten worden van de fok, dan houd je daarna een kleinere genenpool over, waardoor de kans groter wordt dat andere foutjes in het DNA, waar we nu nog niet op kunnen testen, dat die samen gaan komen en juist daardoor weer andere problemen gaan ontstaan.

En vwb de hengstenhouders, sommige mensen praten wel heel makkelijk over HH's dat het hen alleen maar om hun geld draait, maar die mensen doen ook hun best om een tevreden klantenbestand op te bouwen en als je dan ineens op internet plempt dat jouw hengst ik weet niet wat mankeert, dan heeft dat ook veel invloed op de klanten, die zijn ook niet blij als ze net een leuk dier te koop hebben staan bijvoorbeeld waarvan de vader iets blijkt te hebben wat overerfbaar is, je raakt er heel veel mensen en dieren mee, dus dat is niet zo maar iets.
Van Olst heeft het netjes aangepakt nu anderen het maar zo wereldkundig hebben gemaakt, maar kan me voorstellen dat hij er wel een klap van krijgt op deze manier en of dat nou zo eerlijk is?

Ik ben benieuwd wat het KWPN er mee gaat doen, ik hoop dat ze nu de tijd nemen om met goede informatie te komen en dan met een plan voor de toekomst, vooral een gedegen plan om het inteeltpercentage zoveel mogelijk omlaag te brengen, want juist daardoor krijgen foutjes makkelijk de kans om samen te vallen en problemen te veroorzaken.
Wat mij betreft is dit alleen maar een positieve ontwikkeling waarin we ellende (die er altijd al was?) in de toekomst kunnen voorkomen.


Ben het met je eens, dit bestond waarschijnlijk altijd al maar nu word er pas meer over bekend.
De hengst hoeft niet gelijk afgeschreven te worden, maar goed blijven testen is wel belangrijk.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het KWPN dit op gaat pakken, alle hengsten testen lijkt me wel zo fair en voor van Olst niets anders dan respect dat hij alles zo openbaar maakt en zich er echt wat van aantrekt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:57

Roodvos schreef:
Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.


Mee eens, gewoon alle hengsten en merries gaan testen nu en uitzoeken wat er precies aan de hand is en hoe groot het probleem is.
Ik heb zelf het idee dat het nogal opgeblazen word, waarschijnlijk bestaat het al jaren maar was er vroeger inderdaad de wijsheid om bij een combinatie {hengst/merrie} die een doodgeboren veulen gaf, niet meer dezelfde combinatie te maken.

Dit is maar 1 aspect van wat een hengst kan doorgeven qua genen, maar je hebt ook hengsten die WFFS vrij zijn maar consequent andere gezondheidsproblemen doorgeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:16

Misschien ook even geduld hebben, wachten de andere HH op de uitslagen voordat ze iets online zetten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:32

Amaryllis schreef:
Heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerde knop.. enfin. Ik zal mijn knuppeltje opnieuw in het hok gooien:

Is WFFS wel echt zijn groot probleem? Of zijn er ondertussen blind geworden voor het feit dat het fokken met "mindere" merries met andere defecten (bv. Ocd, slechte röntgen, slecht karakter, enz) eigenlijk veel gevaarlijker is dan een doodgeboren veulen? Hoeveel hobby-fokkers fokken er niet met paarden die niet gereden kunnen worden door karakter of blessures met (mogelijk) erfelijke oorzaak maar toch de merrie enig nut willen geven door te dekken ipv te ruimen?

Uiteraard is het héél vervelend als dit van toepassing is op jouw merrie en al je hoop op een toekomstige topper ineens vervliegt. Maar ik zou het veel kwalijker vinden om een paard te fokken met mogelijke "defecten" die hem in het leven kunnen beperken en daardoor alsnog vroeg naar de slager kan.

Even kort door de bocht, maar zo zie ik het grotendeels wel. Een hele rationele kijk denk ik, maar vraag het me wel echt af.

Hulde trouwens voor hoe van Olst dit oppakt :j slim!


Dit zei ik ook in het begin van het topic, ik denk dat het goed is om dit eerst goed te onderzoeken allemaal. Het blijkt dus nu al in meerdere lijnen voor te komen en wellicht zijn er heel veel dragers en heel weinig problemen. Goed om dat allemaal eerst grondig uit te gaan zoeken voordat er rigoreuze maatregelen genomen worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:00

Dees schreef:
Bucephalus schreef:
Dan moeten we wel allemaal eraan bijdragen en transparant zijn en eerst naar onszelf kijken. Hengstenhouders hebben een taak, het KWPN en de merriehouder. Dat is een drie-eenheid. Het wordt tijd dat we de krachten bundelen in plaats van te Zwarte Pieten.


Misschien moeten we dan ook man en paard benoemen: het gaat om geld. Veel geld. En zodra het om geld gaat, is vrijwel niemand te vertrouwen.

Het enige wat je kunt doen is testen. Niet moeilijk doen, gewoon gaan testen. Daarmee hoeven alle dragers niet in de ban, maar kun je wel wijzer verder.

Voordat we hoorden over WFFS hadden we er allang vrede mee dat van alle drachten, er 10% mis ging. Per saldo is daar niet heel veel aan veranderd. Er is geen reden tot paniek. We weten gewoon net iets meer dan een paar weken geleden.



Mee eens, eerst maar eens kijken hoe groot het daadwerkelijke probleem is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:40

Phoe ik kan moeilijk advies geven over de lastige situatie waar je nu in zit Angelpam. Er is nog zo weinig bekend hier over...

Ik ben wel geneigd de dierenarts te volgen, maar goed..voor beide is wat te zeggen. Heel veel sterkte met deze lastige beslissing.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:32

petraaken schreef:
_Zoe schreef:
Glock’s Total Us is positief getest op WFFS :( andere glock hengsten hebben het niet, net bevestigd op hun facebook!

Misschien verklaart dat het waarom de merrie die we vorig jaar wilden insemineren met Total US niet pakte. Aangezien Roemer drager is van dit gen zou het best kunnen dat zij ook drager is en dus in combie met Total us gewoon niet aanpakte.


Ik hoorde ook eerder geruchten dat hij slecht zou bevruchten..misschien heeft dat hier mee te maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:35

Habanna ook drager zag ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:51

misterA schreef:
Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.


Mee eens, het gaat nog allemaal best snel en dat is erg fijn en belangrijk midden in het dekseizoen.

Sjef is imo een azijnzeikerd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:37

Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt door overhaast resultaten te willen geven?
Ik hoop van harte dat hij er naast zit, maar ik begrijp zijn punt heel goed.

Ben ook enigszins sceptisch en verrast door het lage aantal dragers binnen de geteste populatie.
Dus ja, ik hoop dat we Sjef een azijnzeikerd kunnen noemen... Zou het beste zijn voor de fokkerij. Maar een gen dat van horen zeggen al 170 jaar rondwaart, zou volgens mij veel meer 'schade' moeten aanrichten.


Als er fouten zijn gemaakt dan is het terecht als hij DAARNA aan de bel trekt..maar kom dan eerst met bewijs dat er fouten zijn gemaakt. Andere HH hebben zelf getest en verantwoordelijkheid genomen, dat had Sjef ook kunnen doen. Dan was de test van het kwpn alleen een bevestiging geweest..of een bewijs dat er iets niet klopt.

Ik vraag me ook af hoe groot de "schade" is van dit gen en dat we er nu pas van horen terwijl het al zo lang rond waart.
Het is uiteraard goed om het er uit te willen fokken, maar ik vraag me ook af of het allemaal niet een beetje doorslaat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:23

Nou dat is dus ook wat ik bedoel met "doorslaan", what's next...?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:40

janouk schreef:
Niet mee eens. Volgens mij is het allereerste doel om gezonde veulens te fokken, en daarna pas een goed sportpaard. In mijn ogen mag de gezondheid nooit ten koste gaan van "waardevolle" sport eigenschappen.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat hengsten en merries voor het fokken gecontroleerd worden op gen afwijkingen. Gezondheid boven alles voor mij.

Mijn horrorbeeld zijn sommige rashonden fokkerijen waar sommige 'gewenste' eigenschappen gefokt worden ten koste van de gezondheid van de pups.


Ik ben het ermee eens dat gezondheid voorop moet staan, zonder gezondheid heb je niets. Ook lijkt het me een goed idee om dit uit de fokkerij te fokken. Maar met goed en doordacht testen en fokken lijkt me dat ook makkelijk kunnen zonder dat je direct bepaalde hengsten helemaal uitsluit.

Want wat ga/ moet je anders nog meer uitsluiten? hengsten met ocd, hengsten die bijv. veel luchtzuigers geven, hengsten die KS vererven etc. etc. Natuurlijk is het wenselijk om dat allemaal niet te fokken maar HET perfecte paard bestaat nog niet. En het perfect gezonde paard ook niet helaas..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:24

Tja..maar met je kop in het zand steken kom je er ook niet volgens mij als HH, beter gewoon eerlijkheid en duidelijkheid dan kan ieder zelf de keuze maken.
Ik vind wat Glock heeft gedaan wel goed, de dragerhengst alleen beschikbaar stellen als de merriehouder kan aantonen dat de merrie geen drager is.

Ik denk dat de fokkers ook {terecht} voor duidelijkheid kiezen hier in.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:35

Waarom ben je benieuwd naar Totilas? ik denk niet dat hij drager is, al zijn zonen zijn vrij behalve Total maar daar zit Sir Donnerhall achter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:24

Geheel met Dees eens...

Daarnaast lijkt het mij ook goed om in de toekomst geen dragers van dit gen meer goed te keuren voor de fokkerij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:37

splenius schreef:
Ik ga mijn merrie ook maar testen.
Ze heeft nu een veulen van een Duitse hengst. Deze hengst is ook getest maar nog geen uitslag.
Mijn merrie heeft ook 2 x roemer en donnerhall. En ze is ook verwant aan habanna in haar vaderlijn (polansky zit ook in mijn merrie) en heb een vermoeden dat polansky of zijn vader kostolany drager is.?


Polansky's mv is natuurlijk Donnerhall, dus ik zou zeker testen als ze en Roemer en Donnerhall bloed heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:19

Hm de kern van de colum is dat je zelf je koppie erbij moet houden als fokker en niet blindelings alles moet geloven wat de stamboeken of het internet naar voren brengt als ik het zo goed begrepen heb. Wat op zich een goede boodschap is natuurlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:43

Himyar schreef:
Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?


Trakhenen juist niet, hannover lijkt tot nog toe de meeste dragers te hebben.
En Donnerhall word verdacht omdat Sir Donnerhall drager is oa.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... agers.html

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:20

El Corona...-> Koss, Habanna, Everdale
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-06-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:18

Franssie schreef:
Induan rock heeft inderdaad el corona via Apache in zich. Maar ik neem aan dat apache als actieve hengst getest is. Zou niet via die hoek moeten kunnen komen dan.


Ik vraag me eigenlijk af of dit gen misschien generaties overslaat, dat het bij wijze van wel via Apache komt maar Apache zelf geen drager is? kan zoiets, of zeg ik nu iets heel doms?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:31

Peterina schreef:
Elisa2 schreef:
Induan rock heeft inderdaad el corona via Apache in zich. Maar ik neem aan dat apache als actieve hengst getest is. Zou niet via die hoek moeten kunnen komen dan.


Ik vraag me eigenlijk af of dit gen misschien generaties overslaat, dat het bij wijze van wel via Apache komt maar Apache zelf geen drager is? kan zoiets, of zeg ik nu iets heel doms?

Het is een recessieve gen dus kan 'in principe' niet een generatie overslaan. NB Apache's moeder is drager.

Wat wel kan … en wordt onderzocht … is of er een 2e WFFS-achtig gen is. Echter nog in kinder schoenen.


Oke, ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen allemaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:21

Wat fijn Cardy, is het een merrie?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:16

Fijn dat heb je waardevol wffs vrij bloed :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:28

Hm wbt fraude gevoelig, lijkt me dat een serieuze fokker toch wel zelf test nog als ie een fokmerrie aanschaft wbt wffs, ookal zit er een certificaat bij. Bepaalde bloedlijnen zijn natuurlijk verdacht en als een fokker dat een beetje volgt dan denk ik ook wel dat hij/zij weet welke afstamming risico loopt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37048
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:05

Zou het ook nog kunnen dat het gen een generatie overslaat? bijv. Apache is negatief maar diens vader of moeder drager en zo kan hij het toch doorgeven?

Ben wel benieuwd wat er uit de hertesten gaat komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers