WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:58



Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:49

koeke schreef:
NatasjavE schreef:
Kan het me op geen enkele manier voorstellen.

Zeker het bloed van El Corona is zo algemeen dan zou het in NL veel vaker moeten voorkomen.

(Niet van El Corona zelf maar wel de Amor x Doruto combi)
Mijn idee! Vind dat zo vreemd, hoe kan het dan dat het niet veel vaker voorkomt?


Dat hoeft toch helemaal niet? Lisenka is drager dus heeft ze het van één kant meegekregen. En dat kan net zo goed van haar moeders kant zijn. Daar zit SF, holsteins bloed, XX, gelders bloed, gronings, Oost fries en Oud oldenburgs bloed in. Zeg het maar waar het vandaan komt.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:57

Hé Natas, zit ik antwoord te geven is je bericht weg. :)

Zowel Lord Leatherdale als Negro zijn negatief, dus kom je uit bij de moeder van de moeder en dat is Lisenka. :) Uit die lijn moet het dus vandaan komen. Tenzij het een mutatie is bij Lisenka zelf.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 25-04-18 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:20


Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:37

Toch is het wenselijk als van de dekhengsten gewoon bekend wordt wie wel en niet drager is. Stel ik heb een merrie die drager is, en van de hengsten is het niet openbaar, dan durf je nergens meer te dekken met die merrie. Bij het NRPS is bij de pony's gewoon bekend welke hengsten drager zijn van welke afwijking. Als je merrie dan geen drager is, kun je zo'n hengst tenminste nog gebruiken mocht hij eigenschappen hebben die wat toe kunnen voegen in je fokkerij. Ik ben er wel voor om zoveel mogelijk te proberen ook het recessieve allel er zoveel mogelijk uit te fokken. En geen hengsten meer goed te keuren die drager zijn.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-04-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:40

Jacco_79 schreef:
Sternlicht, Don Principe en De Kooning zijn dus dragers (naast Everdale en zijn zoon HPW Emmett). Kijkend naar de bloed lijnen van de eerste drie, bevat dit allen het bloed van Donnerhall. Bij Sternlicht en Don Principe zit in de moeder lijn de overeenkomst Duerkheim.



Hoe kom je erbij dat De Kooning drager is? Het kan net zo goed bij de moederlijn van Dorothee vandaan komen. Of ik moet iets gemist hebben.. :)

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:04

Dees schreef:
Coloured schreef:
Toch is het wenselijk als van de dekhengsten gewoon bekend wordt wie wel en niet drager is. Stel ik heb een merrie die drager is, en van de hengsten is het niet openbaar, dan durf je nergens meer te dekken met die merrie. Bij het NRPS is bij de pony's gewoon bekend welke hengsten drager zijn van welke afwijking. Als je merrie dan geen drager is, kun je zo'n hengst tenminste nog gebruiken mocht hij eigenschappen hebben die wat toe kunnen voegen in je fokkerij. Ik ben er wel voor om zoveel mogelijk te proberen ook het recessieve allel er zoveel mogelijk uit te fokken. En geen hengsten meer goed te keuren die drager zijn.


Op zich wel mee eens, maar waarom zou je een goede hengst niet meer goedkeuren omdat hij toevallig drager is? Fokkers met een niet-drager merrie kunnen met zo'n hengst prima fokken.
Ben het zeker met je eens dat hengsthouders er niet zo moeilijk over zouden moeten doen en stamboeken kunnen daarbij helpen door erop testen te verplichten en de uitslag zonder omhaal te publiceren. Zoals NRPS dat inderdaad doet bij de ponyhengsten.


Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt. Het mooiste is toch als je de hele ziekte uit je fokkerij kunt fokken? Als een drager iets extra's toe te voegen heeft is het wellicht een ander verhaal maar dat schreef ik al.
Het goedkeuren van een hengst die drager is, kun je als stamboek alleen doen, vind ik, als je er volledig open over bent en je leden goed informeert. Anders krijg je paniek, zoals nu het geval of mensen die niet geinformeerd zijn en toch net de verkeerde combi maken.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:07

Quir of Peterina, hebben jullie een link waar die hengsten genoemd worden? Of een link naar die facebookpagina Peterina waar jij het over had? Die kan ik nl. ook niet vinden.
Je ziet ook veel de W-lijn terug in de pedigrees. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, en of het ver terug in de pedigrees al begonnen is, of nog maar redelijk recent.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:09

sevke schreef:
Ik denk niet dat het te vergelijken is met HERDA bij quarterhorses, maar eerder met OLWS. OLWS veulens moeten ook onmiddellijk geëuthanaseerd worden, of sterven binnen de paar uur. HERDA is een huidziekte, die dikwijls pas ontdekt wordt bij het zadelmak maken.


Alleen begreep ik uit de reakties hiervoor dat er van bijvoorbeeld Everdale ook echt veel doodgeboren veulens zijn geboren. En dat is bij OLWS volgens mij dan weer niet het geval. Die worden levend geboren en sterven binnen 48 uur nadat ze geboren zijn.
En zijn die doodgeboren veulens van Everdale dan voldragen dood geboren? Of eerder in de dracht al verworpen?


Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:23

Peterina schreef:
Coloured schreef:
Quir of Peterina, hebben jullie een link waar die hengsten genoemd worden? Of een link naar die facebookpagina Peterina waar jij het over had? Die kan ik nl. ook niet vinden.
Je ziet ook veel de W-lijn terug in de pedigrees. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, en of het ver terug in de pedigrees al begonnen is, of nog maar redelijk recent.


Facebook pagina waarmee het allemaal begonnen is onder de naam: WBG - WFFS Awareness Group


Dank je!

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:24

Quir schreef:
WBG - WFFS awareness group is de groep op Facebook, kan zo geen link kopiëren. Daar staat ook een bestand met geteste paarden.


Zie nu pas deze reaktie van jou, ook bedankt! :)

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:30

Dees schreef:
Coloured schreef:
Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt.


Je hoeft helemaal niet te kiezen als stamboek. Een stamboek toetst op verschijning, gezondheid en aanleg en de fokker kiest.
Als zo'n dier prima voldoet aan de stamboekeisen en het is toevallig drager, is dat gewoon een gegeven en niets meer dan dat.

De merriehouder moet verantwoordelijk zijn en zorgen dat hij geen drager gebruikt als zijn merrie ook drager is. Bij 'vrije' merries is er geen enkel probleem, bij drager-merries is het gewoon opletten. En ja, daar het een genetisch gegeven is, moet erop getest worden en moet de uitkomst van de test gewoon openbaar gemaakt worden. Daar heeft een stamboek wel een taak en de hengsthouder een verantwoordelijkheid.


Dat is maar net wat het stamboek met haar leden hierover gaat afspreken. En daar zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:27

Jester_ schreef:
De fokker zal zelf moeten zorgen dat er haren ( minstens 40 stuks met wortel ) en een buisje bloed ( EDTA ) bij Van Olst Horses in Den Hout komt. Van Olst zal ervoor zorg dragen dat dit voor onderzoek naar een laboratorium in Engeland gaat. ( De test word tot nu toe nog niet in Nederland uitgevoerd. ) De kosten van deze test neemt Van Olst Horses op zich.


Bij Laboklin in Nederland is het gewoon te testen.

http://nl.laboklin.info/wp-content/uplo ... ePreis.pdf

Ze hebben zelfs een warmbloedpakket: PSSM1 + WFFS. Wel een aanrader voor alle warmbloeden.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:52

Laatst bijgewerkt door Coloured op 02-05-18 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:42

[***] schreef:
Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet


Uitgaande van 30.000 veulens en uitgaande van 1 op de 5 van alle warmbloeden, zowel hengst als merrie, is drager. Dan is de kans dat een drager hengst een drager merrie treft in een dekking 1 op de 25. En in die dekking heb je dan kans van 1 op 4 dat je een lijder fokt. Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn. Lijkt deze rekensom ergens op? :D Dat is dan wat anders dan duizenden gevallen, en zou het mijns inziens best wel eens waar kunnen zijn dat 20% drager is.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:06

Daphara schreef:
Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.



Het gaat over de genetische bagage van de combie die het onderstaande als gevolg heeft, waarbij resorptie ook wordt genoemd:

Coloured schreef:
Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:20

misterA schreef:
Heel veel theorie en aannames. Als we een jaartje verder zijn dan weten we veel meer. Zelf ben ik het met Janne eens, als het echt al zoveel voorkomt dan waren er veel eerder signalen naar buiten gekomen. Van objectieve bronnen zoals de dierenartsen.


Daar wil ik toch nog even op reageren. Lang niet iedereen roept er een dierenarts bij als een merrie gust blijft of ergens in de dracht verwerpt. En als er al wel een dierenarts bij geroepen wordt, dan wordt er ook heel vaak niks mee gedaan. Dierenartsen weten ook niet alles en geven ook echt niet alles door en/of laten echt niet alles onderzoeken.

En of we over een jaartje meer weten, moeten we ook nog maar afwachten. Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel er getest gaat worden en welke koers de stamboeken inclusief de hengstenhouders gaan varen.

Naar mijn idee willen de merrie-eigenaren wel testen (gezien ook de lijst op facebook), zij zitten tenslotte anders zelf met de problemen.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:02

En hoe vaak hoor je niet ook van de hengstenhouders zelf, dat als je merrie een paar keer van een bepaalde hengst is geinsemineerd en ze wil niet drachtig worden, en er wordt een andere hengst gebruikt dat het dan ineens na 1 keer wel lukt. Dat zou ook zo maar eens hier mee te maken kunnen hebben.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:57

Wat naar Angelpam! Is je merrie al ver onderweg in de dracht? Of nog maar net? Anders zou je haar hengstig kunnen spuiten en voor een andere hengst kunnen kiezen. Oei, wat lijkt me dat moeilijk zeg! Nu je het weet, heb je ook geen rust meer! :(:) Sterkte ermee. :j
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-05-18 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:01

angelpam schreef:
Nee moest de 16 dagen scan nog krijgen. Toen ik het allemaal las wist mijn da nog niet eens van iets. Ik heb toen recht haren opgestuurd.

Ja donnerhall denk ik zelf inderdaad ook. Die zit ook in mijn merrie en zie je bij de dragers veel terug komen.


Hoop van harte voor je dat ze dan niet drachtig is. Ook al is de kans "maar" 25% op een lijder, dit wil je echt niet meemaken.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:59

Bucephalus schreef:
wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Interessante gedachte!

Ik geloof alleen niet dat het zich beperkt tot de dressuurpaarden. Het is een kwestie van wachten totdat er een springpaard wordt bekend gemaakt. Daarnaast heeft het onderzoek van de patentaanvraag ook plaatsgevonden onder andere paarden dan warmbloeden.


Is ook al sprake van:

Firelight schreef:
Op het Amerkiaanse forum spreken ze ook al over een Duitse springhengst die een aantal jaren terug al een lijder heeft voortgebracht.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:05

Bucephalus schreef:
Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt..?
Daar kom je vanzelf achter als er een drager wordt geboren uit 2 vrije ouders..


Daarom zou ik dus altijd het betreffende dier zelf getest willen hebben en niet op de uitslagen van de ouders af willen gaan.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:49

Manda schreef:
Bij het arabierenstamboek moet ook elk veulen verplicht op scid en ca getest worden ookal zijn de ouders al vrij getest. Bij het chippen trekken ze de haren en je krijgt gewoon de rekening. Ik heb ook wel eens gevraagd waarom dat verplicht gedaan wordt ondanks vrije ouders, ze hadden het over muteren.... maar die kans is zo verwaarloosbaar klein...
Zelf denk ik dat het misschien nu zo gedaan wordt omdat vroeger toen het nog niet verplicht was en nog niet door de chipper zelf haren getrokken zijn voor de test en mensen dus net als nu bij het wffs de haren zelf getrokken hebben, het nog niet 100% betrouwbaar is ivm fraude, zijn genoeg van die mensen helaas.
Maar als bij beide ouderdieren door de chipper van het stamboek de haren zijn getrokken en vrij getest zijn dan is het echt onzin om nog de veulens daarvan verplicht te testen, dat is dan echt geldklopperij....



Ja en nee. :) Ook bij laboratoria worden fouten gemaakt en dan zou je zomaar weer een hele lijn kunnen krijgen waarin er toch weer WFFS wordt doorgegeven. Ik vind het wel goed dat ze het op die manier doen. Is echt waterdicht zo. Of liever, zoveel mogelijk waterdicht.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:38

Even wat anders:

Ik maak mij momenteel veel meer zorgen om de verschillende PSSM-genen die ook flink verspreid blijken te zijn in de warmbloeden dan om deze recessieve aandoening. De stamboeken zouden er goed aan doen hier ook onderzoek naar te gaan doen.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:00

Sizzle schreef:
Er zijn veel meer types bekend inmiddels en bij volbloeden is het ook helemaal niet zo vreselijk zeldzaam. Echter maak ik me bij de warmbloed hengsten daar minder zorgen over aangezien die op jonge leeftijd flink aan de bak moeten, volgegoten worden met krachtvoer en veel op stal staan.
Een hengst met PSSM komt daarmee niet zeer waarschijnlijk door een verrichtingsonderzoek.


In het topic wat hierover gaat, wordt gesproken over een KWPN tuigpaardmerrie die onder andere P2/P2 terugkwam van de test. Vader is "gewoon" een goedgekeurde KWPN tuigpaardhengst. Reken maar dat die ook flink aan de bak gaan op jonge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 05-09-18 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers