WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:44

Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik hoop niet dat het in de donnerhall lijn zit want ik heb dus een merrie met Donnerhall als grootvader en deze wordt in mei gedekt dit jaar.



petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:02

Wordt alleen lastig nu als je niet weet of de hengst drager is of niet. Ik heb gelukkig vanuit de moederlijn van de te dekken merrie nog geen afwijkingen of dode veulens gehad.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:08

NOu Van Olst zijn hengsten stonden al niet op het lijstje dus dat is al een probleem minder. :+

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:26

Het NRPS heb ik vanmiddag een mail gestuurd hierover. KWPN blijft stil zowel op hun website als op Facebook.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:36

Het NRPS is in elk geval in gesprek met experts en om meer te weten te komen voor ze met een plan van aanpak kunnen komen. Dit was zo ongeveer het antwoord van het stamboek dat ik vandaag heb ontvangen.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:32

Ik had ook een mail gestuurd naar het dierengezondheidszorgcentrum in België. zij weten nl waar je in bepaalde labo's bepaalde testen kan doen. Helaas is kan je in België volgens hen nog niet laten testen op WFFS. -O- Volgens hun mail is het enkel in Amerika mogelijk. Iets wat jullie blijkbaar tegen spreken. :\

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:36

Bucephalus schreef:

Dat is toch al een stuk dichterbij dan en makkelijker voor mij om naartoe te sturen. Nu even denken of ik de andere 2 ook nog laat testen buiten deze waarmee we dit jaar fokken. De ene is mijn oude fokmerrie en de andere is een kleindochter van haar. Lijkt mij belangrijk of je weet of het soms van je stammoeder komt of niet. Al heb ik tot nu toe al altijd gezonde veulens gehad.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:59

Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:08

Daphara schreef:
Ik denk dat er misschien nog te weinig bekendheid is. Zodra er in de bladen van het KWPN en NRPS meer aandacht aan besteed is, zullen vanzelf meer merrie eigenaren geteste hengsten gaan eisen. Dan ontkomen de HH er gewoon niet meer aan.

Je kunt natuurlijk zelf ook de stoute schoenen aan trekken en contact opnemen met HH of zij al getest hebben. Ik kan me voorstellen dat niet elke HH zijn eigen site bij houdt en dit verhaal is zo vers dat ze misschien al testen, maar nog niets op de site hebben staan.

Heb ik gedaan bij een en hij had nog niet getest. Het was volgens hem elke keer wel wat de laatste jaren. CEM, EVA, Genoomwaarde. Ergens kan ik het wel begrijpen dat ze het ook wel zat worden van al dat getest.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:09

Daphara schreef:
petraaken schreef:
Mer1980 schreef:
Goed dat het NRPS het heeft opgepakt. De haren van mijn merrie gaan vandaag op de bus, ik ben benieuwd. Ze is geïnsemineerd met Gladiator en die is vrij. Ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben met mijn paard. Voor die €39,95 hoef ik het in ieder geval niet te laten.

Ik heb daarnet zo'n test besteld. Aangezien de geruchten de ronde dat Donnerhall nakomelingen drager kunnen zijn wil ik het nu wel weten van de te dekken merrie voor dit jaar.

Gaat misschien niet op tijd zijn het resultaat tegen de tijd dat ze moet geïnsemineerd worden maar dan moet ik maar duimen dat de hengst geen drager is.


Heb je de HH niet gevraagd of hij getest heeft of dat nog van plan is te doen?
We twijfelen nog tussen 2 hengsten. De ene willen we nog eerst in het echt zien of hij wel past.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:51

fokfanaat schreef:
Zal toch echt van donnerhal komen, en die zit in heel veel paarden

Je begint me bang te maken hoor voor mijn merrie.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:17

Ik ga in ieder geval starten met 1 merrie te testen. Is die drager kan ik nog mijn oude fokmerrie testen want die is de moeder van de dit jaar te dekken merrie. Ook al is ze ondertussen 22 en wordt er niet mee gefokt dan weet ik tenminste of het via haar lijn komt of niet. Hoewel ze steeds gezonde veulens heeft gegeven en slechts 1 keer een dracht heeft verloren en die wijt ik eerder aan sproeistoffen die in onze weide zijn gewaaid van het naburige akkerbouwland.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:36

Peterina schreef:
Antonius schreef:
Zitten hier Belgen in het topic?
Ik heb nu weet van het wffs dankzij dit topic, maar als je als Belg niet hier op bokt zit, hoe zou je dit dan kunnen weten? Er wordt op de sites van bwp, Z en sbs niets over gemeld.


En toch weten ze ervan!

Er is inderdaad nergens iets over te lezen. Die denken waarschijnlijk dat het enkel bij de dressuurpaarden zit wat ik maar moeilijk kan geloven. Moet zeggen dat ik het KWPN ook maar stilletje vindt. Als het NRPS een spoedvergadering kon organiseren waarom dan het kwpn niet?

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:51

Ik neem mij petje voor je af dat je dit zo in de hoefslag laat plaatsen. hier op bokt bekend maken is toch nog iets anders dan in zo'n zeer bekend paardenblad.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:46

Van mijn oude fokmerrie hebben ze bij het NRPS ook al het dna patroon omdat een van haar zonen gekeurd was en ze daarvoor het dna nodig hadden maar of ze dan ook testen op WFFS is iets anders.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:09

Dan ga ik eens mailen naar het NRPS of ik zo te weten kan komen of mijn stammoeder drager is of niet.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:53

Voor de NRPS fokkers die in het verleden haar hebben bezorgd van hun veulens en of fokmerries voor een eventueel dna onderzoek kan deze haren laten opsturen voor wffs onderzoek via het nrps naar Van Haeringen. Kosten zijn wel door jou te betalen maar dat kreeg vandaag van het NRPS gemaild. Helaas werden in het verleden in het dna profiel niet onderzocht of die paarden drager zijn van wffs of niet. Dus ook al hebben ze het profiel van mijn oude fokmerrie kunnen ze hieraan niet weten of ze drager is van wffs of niet. Mocht haar dochter drager zijn laat ik haar ook nog eens testen om te weten of het niet van haar kant komt.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:02

Blijkbaar houdt het NRPS de haren bij van de veulens van degene die niet bij een steekproef gebruikt worden voor dna onderzoek. Dus als dat bij het kwpn ook zo is kunnen die wel gebruikt worden. Ik wacht nog op mijn testpakket.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:35

angelpam schreef:
Na aanleiding van het artikel in de hoefslag ben ik vanmorgen benaderd door het AD, BN de STEM en omroep Brabant.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.

Hmm, als je niet heel zeker weet hoe je daar bij voelt zou ik ver weg blijven van al die journalisten die geen kaas gegeten hebben van de paardensport of fokkerij. Ze zijn zo goed in het verdraaien van woorden of dingen uit de context te trekken.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Ik had trouwens naar het Oldenburger Verband gemaild omtrent dit. Hun antwoord ze hebben geen weet van dragers bij hun gekeurde hengsten. Daarvoor moeten we bij de hengstenhouder zijn. Of zelf testen van de merrie. :roll:

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:52

Iris82 schreef:
Pff. Wat een lakse houding...

Vind ik ook. Alsof de hengstenhouders dat gaan bekend maken in Duitsland. Zolang er daar geen fokker aan de alarmbel trekt blijft dat potje in mij ogen dicht vrees ik. Of iemand als Paul schockemuhle moet gaan testen en het bekend maken om geen buitenlandse klanten te verliezen.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:33

Dees schreef:
Ik snap het eigenlijk niet zo....

Waarom testen jullie de merries niet allemaal?
Is toch heel simpel, kost enkele tientjes en je weet het.

Het is nu net of zit vrijwel iedere fokker passief op zijn stamboek en/of hengsthouder te wachten voor meer duidelijkheid.

Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.

GA ik ook doen maar buiten nederland zwijgen de stamboeken lijkt het wel. OOk het BWP hier heeft nog niets er over gemeld. Alsof ze er niet van weten.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:25

Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:17

Manen was voor mij ook het makkelijkst te trekken maar ik had nog nooit gehoord over oren haren trekken. Hoelang duurt het overigens voor jullie bericht kregen?

petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:15

Stral schreef:
petraaken schreef:
Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.

Oh jij weet meer over hoe je vanuit België kan testen?

test pakket besteld bij VAn Haeringen in Nederland. Woensdag binnen gekregen en woensdagavond (gisteren dus) alweer de post op via aangetekend sturen. In België kan je niet testen volgens het dgz. Of het moet zijn dat ze ondertussen in de universitaire kliniek in Merelbeke kunnen testen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, MariskaFally en 83 bezoekers