WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:34


[o]


cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:04

petraaken schreef:
Wordt alleen lastig nu als je niet weet of de hengst drager is of niet. Ik heb gelukkig vanuit de moederlijn van de te dekken merrie nog geen afwijkingen of dode veulens gehad.

Bij van olst is het iig duidelijk welke van zijn hengsten drager zijn en welke niet. :P

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:42

angelpam schreef:
Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.

Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?

Waarom zou je ergens willen melden dat je merrie positief is?
Op dit ogenblik is dat vooral voor jezelf belangrijk om te weten.

Als je merrie reeds (merrie)veulens heeft gehad en die heb je verkocht, kan je de nieuwe eigenaren nog op de hoogte stellen want dan is het mogelijk dat ook die drager zijn.

Dat het van alle dekhengsten bekend gaat worden of ze positief of negatief zijn is wel handig omdat veel merrie eigenaren daar belang bij hebben.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:58

Bucephalus schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?

Heeft niets te maken met dat ik niet zou willen meewerken, meer dat ik zou wachten tot het stamboek aangegeven heeft hoe ze het in kaart willen gaan brengen.
Als de hoge geleerden zeggen dat zij enkel willen vastleggen/testen welke van de huidige dekhengsten drager zijn hebben ze weinig aan je info van een merrie. :o
Ik stuur niet graag “nutteloos” gegevens in het wilde weg.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:36


[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:57

Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-05-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:22

Jester_ schreef:
fokfanaat schreef:

drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?

Ja is dat bewezen? Dan zou de chaos toch al enorm moeten zijn, zoals hier geschetst word?

Dat uit zich niet enkel in voldragen veulens maar waarschijnlijk meer in maar korte tijd drachtig zijn of gust blijven bij gebruik van een bepaalde hengst.
Dingen die je ook aan andere zaken toe kan schrijven dan dit gen.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:41

Jester_ schreef:
Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?


Een merrie die vaak niet makkelijk drachtig wordt zou ik iig sneller op dit gen laten testen. Zou mooi zijn als je weet dat wanneer je die met hengst X (geen drager) kruis meer kans hebt op een drachtige merrie dan met de populaire hengst Y (die drager is).

In het lab is met ICSI ed “makkelijk” te zien denk ik hoeveel % lijders worden bij combi drager x drager. Iig daar ga ik met mijn simpele brein van uit.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:14


[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:19

Bucephalus schreef:
cobiie schreef:
..Bijzonder dat ze de springhengsten niet gelijk ook laten testen. :+
Er moet eerst een grote naam bekend gemaakt worden en dan heb je ook in die richting de poppetjes aan het dansen. Een kwestie van tijd..

Klopt, kan mij ook voorstellen dat als dat 1 van hun springhengsten is dat dat dus mogelijk dekkingen gaat kosten tov nu niet testen en dat de springmerries nog wel blijven komen.
Als je test en ze blijken allemaal geen drager te zijn, kan je dat wel goed gebruiken als marketing tov anderen hengstenhouders.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:29

Vroeger was er al de wijsheid als een merrie na 1 of 2 keer proberen bij hengst A overgeschakeld werd naar een andere hengst en dat lastig drachtig wordende merries het beste bij hengst C of D konden dekken, die kregen zelfs een ruin drachtig bij wijze van spreken.

Nu is de zinnen gezet op de populaire hengst X en blijven sommige daar het gehele seizoen bij proberen want voor eventuele verkoop is die of zo interessant.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:41

Horses.nl plaatst net een artikel dat bij het kfps 25% van de dekkingen in 2016 niet heeft geleid tot een gemelde geboorte in 2017, zal dit gen daar ook een reden van zijn.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:55

Jester_ schreef:
Nee zeker niet. Maar ineens is het een hype en lijkt het alsof iedereen denkt dat ze een dood veulen krijgen of 95-% kans, terwijl het zoo weinig voorkomt als je ziet hoeveel gewone gezonde paarden er geboren worden.

Fokken kost al genoeg, dus ik kan mij voorstellen dat je drager/niet drager best in je afweging voor een hengst mee neemt.

Bij een merrielijn waar je weinig/geen problemen hebt gehad tot nu toe zou ik ook niet gelijk een groot drama verwachten.

Dit jaar dek ik niets, ik ga nu ook nog niets laten testen.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:49

417 is het verschil tussen geregistreerde geboorte en gechipt in 2017. :P

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:56

Janine1990 schreef:
cobiie schreef:
417 is het verschil tussen geregistreerde geboorte en gechipt in 2017. :P


Wooow... ik lees het zelf niet goed _O- Wat slecht.. :')

Dit is wel heel erg interessant met de huidige ontwikkelingen!!

:')
Neemt niet weg dat die 25% niets te maken hoeft te hebben met het gen. Het is soms makkelijk dingen aan elkaar te willen linken terwijl daar helemaal geen verband tussen zit.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:01

Ik kan mij ook voorstellen dat een aantal hengstenhouders wel al zijn gaan testen toen ze zagen dat het niet overwaaide maar eerst de uitslag wilde afwachten voordat ze het bekend maakte. Wanneer je veel niet dragers blijkt te hebben staan is dat interessanter dan veel dragers.

Zeker toen de nrps aangaf alle hengsten te testen moeten hengstenhouders van kwpn toch wel door hebben gekregen dat hun hengsten mogelijk ook in de spotlight gingen komen.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:18

Suzanne F. schreef:
xMalibu schreef:
https://www.facebook.com/NRPS.Stamboek/ ... 4049797596

Lijst met vrije hengsten staat op de site


Dan weet je ook welke hengsten missen en dus drager zijn.
Wie legt de lijsten even naast elkaar?

Ze geven aan nog een aantal hengsten opnieuw te moeten testen omdat het DNA matriaal niet toereikend was, dus nu mag je nog niet veronderstellen dat iedere ontbrekende hengst een drager is. Wat ook betekent dat die harde roep dat ze maar 6 dragers hadden ook nog meer kunnen worden.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:54

Er vanuit gaan dat Totilas vrij zal zijn is ook enigszins speculeren, de hengst is volgens mij nog steeds van Paul Schockemohle en dus zou die niet hoeven te vallen onder de roep dat alle hengsten van Joop van Uytert vrij zijn.
Wanneer je hier zekerheid in wilt hebben kan je het beste contact opnemen met stal van Uytert.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:25

LDRD schreef:
Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

De merrie zelf hoeft geen eens een drager te zijn ookal zijn beide ouders drager. ;)
Door een niet drager te kruisen met een andere niet drager loop je helemaal geen risico. :P

Maar een drager (uit drager x drager) kruisen met een niet drager geeft geen extra risico’s dan een drager (uit een combinatie drager x niet drager) te kruisen met een niet drager.

Als ik je vraag zo goed begrepen hebt.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:46

Bij een ruin is het ook helemaal niet interessant of die drager is of niet is, dit doet niets af aan zijn sportkwaliteiten.

Bedenk dat van de jaarlijks gefokte hengsten maar een zeer klein deel werkelijk dekhengst wordt.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:26

Petraaken, zoals ik het bericht lees zijn 3 van de 6 geruind (verleden/recent) en nog 3 dus hengst ( mogelijk (veel) dekkend). Zou niet verkeerd zijn om van die 3 aan te geven wie dat zijn. ;)
Mogelijk willen de betreffende hengstenboeren dat (nog) niet prijsgeven.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:01

Bucephalus, die regel is volgens mij vooral bedoeld om hengsten die geruind of dood zijn niet te hoeven controleren.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:08

Kwpn kiest ervoor om de actieve hengsten te laten testen.
Als ze ook alle aanwezige diepvries sperma zouden moeten testen van hengsten die niet meer dekken wordt het gewoon een groot zoekplaatje. Bij het kwpn is echt niet bekend hoeveel diepvries sperma van welke hengsten nog in omloop zijn.

De invloed van dat diepvries is waarschijnlijk op een populatie gezien echt niet groot.

Als merriehouder kan je altijd bij de hengstenhouder informeren wat de wffs status van die hengst is indien het nog niet bekend gemaakt is.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:01

[ img ]
Nog 2 vrije hengsten voor van Uytert.

[o]

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:02

Het is een trend van al meerdere jaren dat mensen makkelijk grensoverschrijdend kijken om hun hengstenkeuze te bepalen.
Ik verwacht eerder dat mensen voor zekerheid gaan en daardoor sneller binnen kwpn/nrps blijft dit jaar.

Zolang er nog geen cijfers zijn is het allemaal giswerk of er idd nog veel in Duitsland zijn gaan dekken.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TICKELS en 119 bezoekers