WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:37

Genetische euvels als Scid, LFS en CA spelen bij pony's al veel langer.
Het is geen probleem als je een drager-dier hebt, maar het kan wel een probleem worden als je een drager-dier aanpaart met een ander drager-dier.

Het is goed om te testen. Maar het is onzin om finaal in paniek te raken hierover. Weten waarmee je fokt, dan is er niets aan de hand. Fokkers dienen niet te kijken naar de hengst, maar gewoon hun merrie te laten testen.

Al denk ik wel dat na al deze consternatie, die goede hengst Everdale snel verkocht zal zijn en Nederland zal verlaten. Zonde.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:07

Getup schreef:
Dat zou inderdaad erg interessant zijn om te weten.... hoeveel dekkingen, hoeveel (dood) geboren veulens er uiteindelijk zijn gekomen.


Als de merrie gewoon vrij is van het gen, dus geen drager, komt er geen dood geboren veulen als gevolg van een eventueel dragende vader.

Er wordt snel gekeken naar de vader, een hengst heeft snel een stempel. Maar hoe gezond is de moeder?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:30

KWPN komt daar dan wel wat laat mee want hengst Krack C stond in de jaren dat hij honderdtallen dekte, er toch wel bekend om dat zijn veulens af en toe een oog misten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:54

Dat is ook zo. De meeste merriehouders hebben best wel wat boter op hun hoofd als het gaat om hun eigen fokkerij. Een goede fokker neemt zijn verantwoordelijkheid en leunt niet alleen op de hengstendatabase.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:11

Coloured schreef:
Toch is het wenselijk als van de dekhengsten gewoon bekend wordt wie wel en niet drager is. Stel ik heb een merrie die drager is, en van de hengsten is het niet openbaar, dan durf je nergens meer te dekken met die merrie. Bij het NRPS is bij de pony's gewoon bekend welke hengsten drager zijn van welke afwijking. Als je merrie dan geen drager is, kun je zo'n hengst tenminste nog gebruiken mocht hij eigenschappen hebben die wat toe kunnen voegen in je fokkerij. Ik ben er wel voor om zoveel mogelijk te proberen ook het recessieve allel er zoveel mogelijk uit te fokken. En geen hengsten meer goed te keuren die drager zijn.


Op zich wel mee eens, maar waarom zou je een goede hengst niet meer goedkeuren omdat hij toevallig drager is? Fokkers met een niet-drager merrie kunnen met zo'n hengst prima fokken.
Ben het zeker met je eens dat hengsthouders er niet zo moeilijk over zouden moeten doen en stamboeken kunnen daarbij helpen door erop testen te verplichten en de uitslag zonder omhaal te publiceren. Zoals NRPS dat inderdaad doet bij de ponyhengsten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:16

Het gaat om geld, Jacco_79....
Reken er maar op dat het dekboek van Everdale inmiddels zo goed als leeg is... niet nodig, maar merriehouders raken snel in paniek. Denk maar terug aan de periode dat de fantastische Florencio EVA bleek te hebben.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:25

Feit is natuurlijk wel dat dit fenomeen (WFFS) eigenlijk nog helemaal niet bekend is in NL.
Uit de items op Horses is te lezen dat zelfs veterinaire experts er kwalijk iets over weten. Stamboeken weten het dus ook even niet, moet je maar denken.

Maar de kansen bij dragerschap zijn al wat langer bekend in de ponyfokkerij en daar is het helemaal geen reden tot paniek gebleken. Als paardenfokkers zich iets breder zouden oriënteren, bijvoorbeeld richting de ponyfokkerij, kunnen ze weten dat het de fokkerij niet in de weg hoeft te staan.
De fokker moet absoluut wel weten hoe gezond de merrie is waarbij hij wil fokken. In de zin van dragerschap. Bij NRPS heeft men de merriehouders gestimuleerd de merries te laten testen met een mooie aanbieding. Wellicht is dat ook iets wat KWPN zou kunnen aanbieden?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:46

Gewoon erop laten testen, Petra. Als ze geen drager is, maakt de hengstkeuze wat betreft deze ziekte niets uit. Als ze wel drager blijkt, dan kies je een hengst die dat zelf niet is, gaat het ook goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:42

Coloured schreef:
Als je kunt kiezen tussen een hengst goedkeuren die drager is en een hengst goedkeuren die geen drager is, is de keuze voor mij gemakkelijk gemaakt.


Je hoeft helemaal niet te kiezen als stamboek. Een stamboek toetst op verschijning, gezondheid en aanleg en de fokker kiest.
Als zo'n dier prima voldoet aan de stamboekeisen en het is toevallig drager, is dat gewoon een gegeven en niets meer dan dat.

De merriehouder moet verantwoordelijk zijn en zorgen dat hij geen drager gebruikt als zijn merrie ook drager is. Bij 'vrije' merries is er geen enkel probleem, bij drager-merries is het gewoon opletten. En ja, daar het een genetisch gegeven is, moet erop getest worden en moet de uitkomst van de test gewoon openbaar gemaakt worden. Daar heeft een stamboek wel een taak en de hengsthouder een verantwoordelijkheid.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:42

Keurige reactie/actie van Van Olst Horses!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:54

Quir schreef:
Totilas is zeker niet bekend als drager.

Je kunt pas iets zinnigs zeggen over drager dan wel niet drager als er getest is. Wellicht is het beest getest, maar daarover is nog niets naar buiten gekomen.

Ik denk dat je er binnen de rijpaarden gewoon vanuit kunt gaan dat alles drager is, totdat het tegendeel bewezen is. NRPS gaat alle goedgekeurde rijpaardhengsten hierop testen en per saldo zal de uitkomst daarvan bekend worden, zoals NRPS dat ook bij de ponyhengsten bekend heeft gemaakt.

Een verstandig merriehouder laat zijn merrie gewoon testen. Mocht de merrie drager zijn, dan is er nog steeds niet zoveel aan de hand. Het is dan wel verstandig om hengsten te gebruiken die aantoonbaar géén drager zijn. Maar voor merries die zelf geen drager zijn, kun je nog prima en zonder risico een drager-hengst gebruiken.

Het is eigenlijk gewoon een extra element kennis in de fokkerij. Een verstandig fokker weet met welk merriemateriaal hij fokt en vraagt zijn hengsthouder aan te tonen hoe het met de hengst staat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:44

Chapeau voor Angelpam. Goed stuk in de Hoefslag!

Bij de pony's zijn 'dragers' wijd verbreid. Komt in allerlei gesloten stamboeken voor en dus automatisch ook in de open stamboeken. Kwestie van testen en weten waarmee je fokt.

Vergeet het maar dat jullie hier met wat theoriën tot de bron bij de rijpaarden gaan komen :=
Er zit maar 1 ding op en dat is testen. Test je merrie en gebruik alleen hengsten waarvan je de uitkomst van de test kent.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:56

misterA, je hebt volledig gelijk. Het overgrote deel van de fokkers komt in het geheel niet op Bokt :D
En inderdaad wordt er waarschijnlijk heel veel getest de komende weken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:22

Ik snap het eigenlijk niet zo....

Waarom testen jullie de merries niet allemaal?
Is toch heel simpel, kost enkele tientjes en je weet het.

Het is nu net of zit vrijwel iedere fokker passief op zijn stamboek en/of hengsthouder te wachten voor meer duidelijkheid.

Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:28

Firelight schreef:
Op verzoek van het KWPN is de test in Nederland beschikbaar gekomen.


Nou.... dat ligt wel even anders hoor.
Die test bestond al en dat die test nu ook in NL beschikbaar is, heeft niet zoveel met KWPN te maken hoor.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:40

Bucephalus schreef:
Ik lees steeds dat het in Amerika al bekend was, maar het onderzoek is in Duitsland uitgevoerd, daar gepubliceerd en het eerste geval dateert uit 1984 in Zwitserland. Je voert alleen een onderzoek uit op basis van signalen, lijkt mij. Dus ik vind het raar dat het steeds naar Amerika wordt toegeschoven of heb ik iets gemist?


Ik denk dat er jaren geweest zijn dat alles wat in West-Europa een tikkie dubieus is geweest, netjes naar Amerika is verkocht. Dat klonk toen best stoer, maar ik vermoed dat het vooral is gebruikt als "de achterdeur".
Inmiddels zijn die Amerikanen zo gek niet meer en kopen ze vooral het beste.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:14

Janine1990 schreef:
Ah vandaar... ik begreep de reactie al niet.

Jan Schuil gaat voor de behoorlijk heftige oplossing van het volledig uitsluiten van dragers voor de fokkerij. Zoiets zou ik pas durven zeggen als de omvang van het probleem bekend is.


Drager zijn is niet hetzelfde als ziek zijn.
Drager is drager en verder niets. Het kan pas een probleem worden als je dragers met dragers gaat paren. En daarom moet je dus van zowel hengst als merrie (!) weten hoe de vlag erbij hangt.

Een fokdier uit de fokkerij halen omdat het drager zou zijn, is gewoon kortzichtig en onzinnig.
De problemen met ocd zijn nog altijd veel groter en hengsten met ocd worden bij kwpn nog altijd goedgekeurd. Problemen met peesaanhechtingen en rugwervels zijn nog véél groter en daar wordt helemaal niet op geselecteerd. Dus tja, dan nu heel streng gaan zitten op iets kleins als dragerschap....

Kwestie van meten = weten en verder gewoon nuchter 'de kop erbij' houden.
Ook nu geldt al dat niet iedere beste voorjaartopper de beste hengst voor iedere merrie is ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:22

Bucephalus schreef:
Dan moeten we wel allemaal eraan bijdragen en transparant zijn en eerst naar onszelf kijken. Hengstenhouders hebben een taak, het KWPN en de merriehouder. Dat is een drie-eenheid. Het wordt tijd dat we de krachten bundelen in plaats van te Zwarte Pieten.


Misschien moeten we dan ook man en paard benoemen: het gaat om geld. Veel geld. En zodra het om geld gaat, is vrijwel niemand te vertrouwen.

Het enige wat je kunt doen is testen. Niet moeilijk doen, gewoon gaan testen. Daarmee hoeven alle dragers niet in de ban, maar kun je wel wijzer verder.

Voordat we hoorden over WFFS hadden we er allang vrede mee dat van alle drachten, er 10% mis ging. Per saldo is daar niet heel veel aan veranderd. Er is geen reden tot paniek. We weten gewoon net iets meer dan een paar weken geleden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:31

angelpam, als ze drachtig is, heb je nog steeds 75% kans op een levensvatbaar veulen. In dat geval zou ik het wel zeer correct van Van Olst vinden als hij je iig het dekgeld kwijtscheld.

Als je een dracht, hoe jong ook, afbreekt, heeft dat vaak wel gevolgen voor de rest van het dekseizoen voor de merrie. Die drachtigheidshormonen zitten er razendsnel in en die moeten er eerst weer uit voor het merrielijf opnieuw drachtig wil worden.

Ik hoop voor jou dat ze gewoon niet gepakt heeft. Maar ik hoop vooral dat je je geen bal gaat aantrekken van wat een ander ervan vindt. Laat ze maar kletsen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:37

Nu een dracht beëindigen zou ik zelf waarschijnlijk niet doen. Je krijgt die merrie toch niet snel weer drachtig van iets anders, simpelweg omdat haar lijf voorlopig nog wel even denkt dat het drachtig is.
En bovendien: de kans dat het gewoon goed gaat is echt veel groter dan de kans dat het mis gaat. Per saldo is dat nog net zo als 4 weken geleden: 90% van alle drachten gaat goed. In geval van drager x drager gaat het in 75% van de gevallen goed.

Ik ging eens praten met Van Olst. Zoals Suzanne al voorstelt, dekgeld betalen bij leven, gezond veulen en tot die tijd even geen euro. Maar dan moet je wel de persoonlijkheid hebben om er niet 11 maanden over in de rats te gaan zitten. Die keuze kan alleen jij voor jezelf maken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:38

Het is een grote misvatting dat een drager-merrie een ongezonde merrie is.
Ook een drager-merrie is een gezond paard.
Het is een gen en nadrukkelijk geen ziekte. In de fokkerij is het drager-zijn helemaal geen bezwaar, enkel iets om rekening mee te houden.

Reken er maar op dat 30-40% van de hedendaagse paardenpopulatie drager is. Zomaar een gok, we zullen het snel weten maar reken er maar op dat drager-zijn geen uitzondering is.
Al die dieren maar uitsluiten van fokkerij dan?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:51

Moedige beslissing.
Ik hoop voor je dat de merrie snel weer 'pakt'.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:36

Het was vast geen makkelijke beslissing, maar of het wijs was, dat zul je mij niet horen zeggen/zien schrijven. Het is inderdaad nog maar helemaal de vraag of het veulen wel lijder zou zijn geworden en het is zeer zeker ook nog maar de vraag of de merrie dit seizoen weer opnieuw drachtig te krijgen is.

Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Neemt niet weg, Angelpam is duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan, dus die beslissing kunnen we alleen maar respecteren. Of we het nu zelf ook zouden hebben gedaan of niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:13

Kaja schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Dubbeldun - bij iedere geboorte kan de merrie beschadigingen oplopen, dat heeft helemaal niets met WFFS te maken. Ik snap niet waarom dit dan nu een argument is.

Nee? Snap je dat niet?

Heb je alle informatie goed gelezen? De Everdale merrie uit het artikel welke gepubliceerd is door de Hoefslag heeft geluk gehad dat het op een professionele geboortestal stond, met idem begeleiding. Het veulen lag namelijk helemaal niet goed, wat naar alle waarschijnlijkheid ook te wijden is aan de hyperextensie.

Ga er maar aan staan! Helemaal als je eenmalig een veulentje wil fokken...


Bij iedere bevalling kan dat gebeuren. Bij iedere bevalling kan er van alles mis gaan. Dat is niet specifiek WFFS gebonden. Er zijn ook bevallingen van lijder-veulens waarbij de merrie helemaal geen schade opliep.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees
Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:15

7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 95 bezoekers