WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:03

Alle hengsten die vanaf nu gekeurd gaan worden en drager van het gen zijn niet meer toelaten tot de fokkerij. Stap 1. Dus voor het KWPN, die hengsten testen.


misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:30

Kan veel eenvoudiger, de hengsten op zien te sporen die drager zijn d.m.v. groepjes afstammelingen, bijv. ruinen die verder geen fokkerijwaarde hebben. Beginnen bij verdachte hengstenlijnen. Heb je de hengst, dan hoef je alleen die dochters/fokmerries maar te testen.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:01

Hier moet gewoon hard ingegrepen worden. Alle hengsten sowieso bekend maken en ik kan je vertellen dat de fokkers er wel bij wegblijven. Ik schrik er ook van hoe wijd verbreidt dit erfelijke gebrek al zou kunnen zijn. We moeten echt geen vals medelijden krijgen. In de paardenfokkerij is er imo een héél groot vloerkleed waar al heel veel onder is verdwenen. En dat is niet de schuld van de stamboeken.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:43

Dees schreef:
KWPN komt daar dan wel wat laat mee want hengst Krack C stond in de jaren dat hij honderdtallen dekte, er toch wel bekend om dat zijn veulens af en toe een oog misten.

KWPN verzoekt al jaren om doodgeboren veulens en veulens met afwijkingen te melden. Als de fokkers dat niet doen en het om wat voor reden dan ook , onder het tapijt wordt geveegd dan kan men er niets mee. Dan komt de geruchtenmachine op gang. En valt er niets te bewijzen.

Stuur altijd een haarmonster op bij veulens met een afwijking. Dan kan er heel gericht op worden gezocht.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:57

En de 3 ggk zoons van Everdale?

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:20

Volgens mij zijn er in deze discussie twee verschillende zaken die ik afzonderlijk wil benaderen.
Ten eerste, hoe gaan de verschillende stamboeken om met erfelijke aandoeningen.
en ten tweede, hoe kan een fokker hiermee omgaan.

Een stamboek kan in eerste instantie alleen maar communiceren dat het alle aandacht heeft en men er binnenkort mee naar buiten komt, dus zoals bijv. het KWPN heeft gedaan.
Het is volkomen logisch dat het stamboek zich allereerst zelf goed moet laten informeren over de aandoening zelf, wat de symptomen zijn, hoe het vererft en zeker ook welke hengsten drager zijn.
Er zijn een paar namen van hengsten genoemd waarvan een dus zeker drager is maar dat is nog lang niet compleet. Daar is veel meer onderzoek voor nodig. Hoe krijgt men dat wel in beeld en vervolgens, hoe gaat men deze, en mogelijk ook andere, erfelijke aandoeningen uit de populatie weren.
Dus eerste de hengstenkant en daarna de fokmerries, dan weet je al voor een heel groot deel welke merries eventueel drager kunnen zijn.
En dan punt twee, hoe ga je er als individuele fokker mee om. Dan kan je o.a. je merries laten onderzoeken maar dan loop je tegen een paar zaken op. Het is inmiddels mei, volop dekseizoen. Voordat je de uitslag weet is het dekseizoen al voorbij? Dus voor dit jaar vrijwel onmogelijk. Blijft over om in ieder geval geen bewezen dragers- hengsten te gebruiken of hun zoons, waarvan nog niet bekend is of ze drager zijn. Ook verdachte hengsten meenemen. Daarnaast een aparte status voor dochters van deze hengsten. Met voorrang testen en die indien nog geen uitslag bekend is, eventueel een jaar overslaan. Vermijd daarnaast zoveel mogelijk inteelt. Gen paniekvoetbal, dat zeker niet maar we moeten hier niet te makkelijk over denken, zeker omdat we nog weinig weten. En hoe eerder we het goed aanpakken des te groter de kans op succes.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:04

Heel veel theorie en aannames. Als we een jaartje verder zijn dan weten we veel meer. Zelf ben ik het met Janne eens, als het echt al zoveel voorkomt dan waren er veel eerder signalen naar buiten gekomen. Van objectieve bronnen zoals de dierenartsen.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:30

Veel reacties vind ik wel erg kort door de bocht. WFFS was tot voor kort echt nog erg onbekend, zowel bij de fokkers als de hengstenhouders. Sinds enkele dagen is bij mij bekend dat er op eenvoudige wijze getest kan worden en ook waar. Veel fokkers en hengstenhouders gaan dat ook zeker doen. En alle lof voor van Olst? Prima, mee eens maar hij heeft geen keus om te testen en openheid van zaken te geven.. Het grootste deel van zijn hengsten is nauw verwant aan Everdale.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:08

Hoogstwaarschijnlijk is Total (nog) niet getest. Dan is het nu alleen nog maar een verdenkingen en niets is nog bewezen. Daarom moet men ook heel zorgvuldig zijn met het noemen van namen.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:11

fokfanaat schreef:
Zal toch echt van donnerhal komen, en die zit in heel veel paarden

Dat zou kunnen maar...zo ontzettend veel inteelt op Donnerhall in Duitsland, soms wel 3 x in de afstamming. Dan zou er toch veel eerder ergens alarmbellen afgaan?

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:13

Janine1990 schreef:
misterA schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is Total (nog) niet getest. Dan is het nu alleen nog maar een verdenkingen en niets is nog bewezen. Daarom moet men ook heel zorgvuldig zijn met het noemen van namen.


Het kan ook heel goed zijn dat het veulen in het betreffende nieuwsbericht helemaal niet een gevalletje WFFS is. Kan héél goed...
Maar het is toch wel bijzonder verdacht... Pas nu de aandoening bekendheid krijgt, gaan mensen dingen linken. Heel terecht natuurlijk!

En dan vind ik dat je als HH er toch wel goed aan doet om openheid van zaken te geven. Je leest zoiets, anders laat je de naam niet verwijderen. Een zakenman zou dan toch meteen slim moeten handelen. "Het is ons ter ore gekomen dat een nakomeling van Total US onder verdachte omstandigheden kort na de geboorte is overleden. Omdat er geen DNA beschikbaar is van het betreffende veulen, hebben wij besloten om Total meteen te testen."

In plaats van alles verhullen... Het kan heel goed zijn dat hij geen drager is... Is het hele verhaal ook de wereld uit als je er open over bent.


Ik begrijp heel erg goed dat de paardensport en fokkerij een grote hobby is, pure liefhebberij en heel erg trots maakt... Alleen trots is het niet waard om waardevolle gegevens voor de toekomst in het duister te verhullen. Dat kost inkomen op korte én lange termijn... En het kost de fokkerij kwaliteit voor de toekomst. Door goed in kaart te brengen waar het probleem ligt, kan de fokkerij weer vooruit. En de bedrijven hieraan gerelateerd ook.

Dit ben ik vrijwel geheel met je eens. Wel wil ik eerst duidelijk hebben wie écht drager is en vertrouw er op dat die duidelijkheid ook wordt gegeven. . Ik heb nl. ook een paar afstammelingen van de verdachte hengst en zal ze zeker laten testen.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:54

Heel veel gegis en veronderstellingen. Ik veronderstel dat niet iedere fokker hier meeleest en ook niet onder de indruk zal zijn van de complimenten en vermaningen. Iedere fokker en h.h. kiest zijn eigen weg en het ligt aan henzelf wanneer ze de uitslagen naar buiten brengen.. Neem van mij aan dat er al heel veel getest wordt momenteel.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:16

Peterina schreef:
Wat ik niet goed begrijp ... bij navragen aan een genetica laboratorium (!) werd ik verteld dat monsters die ouder waren dan +/- 3 jaar, niet meer betrouwbaar waren. En dan gaan ze in Nederland monsters controleren van ??? jaren oud????

Ja, we zijn wat simpel in Nederland.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:44

angelpam schreef:
Mijn merrie word als alles volgens planning gaat volgende week inderdaad opnieuw geinsemineerd met Inverness.

Ik hoop zo dat dit niet het topje van de ijsberg is. Hopelijk komen de resultaten snel binnen.

Goede beslissing angelpam. Te veel emoties over een embryo dat een grote kans heeft om dood of mismaakt geboren te worden. Bij een tweeling dracht twijfelt vrijwel niemand om een "veulen" af te knijpen.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:29

Dees, ik kan je meestal goed volgen. Over meer problemen bij geboorten van dode of mismaakte veulens dus niet. Die ervaring heb ik namelijk wel, vooral met koeien. Tijdens de geboorte strekken de voorbenen zich, bij een dood veulen of kalf, gebeurt dat niet vanzelf, gevolg is vaak dat één of beide voorbenen niet gestrekt zijn, hoofd niet meekomt enz, met als gevolg dat de merrie of de koe bij niet tijdig ingrijpen, doorperst met mogelijk hele nare gevolgen. Statistisch misschien niet hard te maken maar wel uit ervaring.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:31

Alle hengsten van v. Uytert zijn negatief getest. Ik neem aan dat Totilas daar ook bij hoort, sowieso een erkende hengst. Metall is ook vrij. Verder vind ik dat in dit topic veel te veel gespeculeerd wordt. Bovendien krijgt het KWPN ervan langs dat ze niks doen. Zijn de uitslagen bekend dan is er weer een boze mede eigenaar. Eigen schuld dat hij niet is geinformeerd door eigen nalatigheid om zich niet als mede eigenaar te registreren. (Slecht verliezer) Wacht toch eens met allerlei meningen en commentaar op meningen. We hebben binnen 2 weken vrijwel alles in beeld en kunnen nu als fokker een bewuste keuze maken. Ik ben er blij mee.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:23

Het slaat niet door, Elisa. Het valt in Nederland gelukkig erg mee. Elimineren is nu ook veel makkelijker. Geen dragers meer goedkeuren. Dat wat de hengstenkant betreft. Als de fokkers ook hun verantwoordelijkheid nemen dan zijn we er in een generatie vanaf. En kunnen we ons focussen op het volgende defect.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:37

Bucephalus schreef:
Nu het NRPS het voortouw heeft genomen kan het inderdaad niet anders dan dat het KWPN dit ook doet. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de andere Europese stamboeken zit, hoe actief zijn zij?

NRPS heeft hier in dit topic heel veel lof toegezwaaid gekregen, KWPN was laks!! Nu krijg ik toch een heel ander gevoel. Net andersom.Zoiets van niet transparant, vloerkleed vegen? Heeft NRPS hun dragers eigenlijk al bekend gemaakt?

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:40

Even wat verder graven, Habanna----Vivaldo-------Montecristo-----El Corona-----(Amor??)

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:26

NatasjavE schreef:
Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

Veel zal van de status van Koss afhangen. Als zoon van El Corona en zeer invloedrijke vader/g.vader vervult hij wel een sleutelrol.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:11

Wat willen we nog meer?Aan de hand van deze testresultaten wordt er verder gezocht, en ik verwacht dat de puzzelstukjes compleet zijn om ook de oudere hengsten in beeld te krijgen. Terecht wordt hier al meerdere keren gezegd dat nu de merriehouders aan zet zijn. Ga ik ook zeker doen. Dekken met dragers is er bij mij niet meer bij.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:17

Wat nu?"Ik ben voor een iets harde aanpak, géén dragers meer goedkeuren. Als ik zie hoe de Friezen doormodderen. Probleem is daar vele malen groter, % dragers van de diverse erfelijke aandoeningen ook. En zo krijg je het nooit weg, hoogstens voorkom je nieuwe gevallen maar dat is voor mij niet voldoende. Met de stand van nu is WFFS nog heel beheersbaar en dus heel goed te elimineren. Gaan ook geen waardevolle genen verloren hoor. De hengsten waarvan nu bekend is dat ze drager zijn hebben zich al behoorlijk kunnen voortplanten.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:58

cobiie schreef:
En de Gelderse en de tuighengsten zijn nog niet getest.

Weer een van de vele onjuiste aannames en speculaties in dit topic. Eén dezer dagen worden de uitslagen bekend gemaakt

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:54

Alle oudere hengsten die nog niet getest zijn, en dan zeker degene met El Corona in de afstamming, zouden alsnog getest moeten worden. De fokkers die met dochters van deze hengsten fokken, weten dat ze een extra risico lopen. Ik zou sowieso aanraden om merries met El Corona in de afstamming, te laten testen. Bijv. Monte Cristo.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 19:07

Aimee schreef:
[***] schreef:
Verschijnselen bij drager dan natuurlijk niet bij lijders


Precies!

Ik heb nog niets gelezen over onderzoek naar de verschijnselen bij dragers. Terwijl toch een duidelijk verband is tussen de hengsten die drager zijn: precies die hengsten met bovengemiddelde bewegingskwaliteit en losgelatenheid/schwung zijn drager. Lijkt me dus niet een gen om zomaar volledig te verbannen en eerst eens goed te onderzoeken wat precies de verschijnselen zijn bij dragers. Dat vind ik persoonlijk ook veel interessanter dan de onderzoeken die al gedaan zijn. Die hebben bovendien de typische Amerikaanse inslag van de wetenschap. Niets mis mee, maar het vraagt mijns inziens om meer diepgang.

Je durft nogal wat te beweren met de stelling dat de dragers de betere bewegers zijn. Ik wil niet op alle hengsten ingaan maar ik kan er wel een aantal noemen die zeker geen bovengemiddelde bewegingskwaliteit hebben.
En ik kan een hele rits hengsten opnoemen die géén drager zijn maar wel heel goed kunnen bewegen. Gelukkig wel. Dus ik kan heel goed zonder dragers. Ik ga ze vrijwel zeker niet gebruiken, is nergens voor nodig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovefi en 55 bezoekers