WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:48

Als Everdale drager is, waarom wordt hij dan niet positief getest bij de screening uitgevoerd door Hilltop Farm? Blijkbaar is van hun hengsten alleen Sternlicht teruggetrokken http://www.hilltopfarminc.com/news/


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:09


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:24

WFFS bij warmbloeden lijkt blijkbaar sterk op HERDA bij quarters (al zijn blijkbaar de symptomen vaak milder) https://equusmagazine.com/diseases/case ... nted-28512. Nu lees ik in het volgende onderzoek https://thehorse.com/149059/herdas-impa ... s-studied/ dat paarden die HERDA drager zijn, mogelijk een atletisch voordeel hebben door kleine biomechanische verschillen. Dat zou kunnen verklaren waarom het % dragers oververtegenwoordigd zijn in de quarter top. Misschien, en dat is uiteraard een hypothese, wordt er wel (bewust of onbewust) op geselecteerd.


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:08


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:19

Sternlicht, Don Principe en De Kooning zijn dus dragers (naast Everdale en zijn zoon HPW Emmett). Kijkend naar de bloed lijnen van de eerste drie, bevat dit allen het bloed van Donnerhall. Bij Sternlicht en Don Principe zit in de moeder lijn de overeenkomst Duerkheim.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:40

Jester_ schreef:
Wij hadden ook een doodgeboren veulen van everdale, alleen was deze getest op rhino. Maar ik denk oook niet getest op wffs, zou dat dan ook nog gekunt hebben?

Als je je merrie alsnog laat testen op WFFS dan heb je je antwoord.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:18


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:15

Coloured schreef:
Jacco_79 schreef:
Het kan net zo goed bij de moederlijn van Dorothee vandaan komen. Of ik moet iets gemist hebben.. :)

Dat is waar. Inderdaad is via Dorothee ook nog een optie.
Btw..artikel KWPN ging gisteren ook over WFFS, lijkt erop dat het inhoudelijk is aangepast. Ik snap niet waarom het KWPN niet gewoon met berichtgeving komt, zoals het KWPN-NA wel heeft gedaan. Je laat mensen zo in het ongewisse.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:22

Dees schreef:
Het gaat om geld, Jacco_79....

Natuurlijk gaat het om geld, denk alleen dat ze op deze manier de paniek alleen maar aanwakkeren en het vertrouwen er ook niet beter op wordt.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:32


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:25

Peterina schreef:
Alhoewel 4 jaar geleden de besmettings graad in het warmbloed paarden bestaand geschat werd op +/- 10%, zal het nu toch meer dan het dubbele zijn. Kort gezegd ... 1 paard in 5 is een potentiele drager!

Precies, zodra je "ongelimiteerd" doorgaat met het creƫren van dragers door het fokken van potentiele dragers, wordt het aantal schone lijnen steeds kleiner. Lijkt toch wijsheid dat de stamboeken hierin een grotere rol gaan spelen. Bijvoorbeeld niet door verbieden, maar bv. door geen inschrijving van dragers toe te staan.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:54

Vanuit KWPN-NA (http://kwpn-na.org/stallions/) is te zien dat Iron Spring Farm blijkbaar zijn hengsten heeft getest op WFFS. En gelukkig, mooie hengsten zijn vrij van WFFS gen:
Bij Contango, Consul, Florianus II, Judgement, Rampal, Sir Sinclair en UB40 staat overal "WFFS Tested 2018 N/N (non-carrier)".

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:42

Daphara schreef:
Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.

Stel nou dat ik merriehouder ben, en niet dagelijks het internet afstruin op zoek naar fokkerij nieuwtjes. Dan zou ik persoonlijk nogal pissig zijn dat de grote stamboeken (anders dus dan KWPN-NA naar mijn mening WEL correct heeft gedaan) niet intussen naar buiten hebben gebracht dat dit speelt. Stel nou dat ik op safe wil spelen, naar mijn eigen inschatting, omdat mij dat het beste lijkt? Of misschien omdat ik daarmee wel e.e.a denk te kunnen verklaren wegens miskramen o.i.d. (vb.artikel hoefslag)? Of misschien omdat ik geen drager (of erger) wil fokken, met de info die er nu bekend is? Zelfs als mijn keuze irrationeel zou zijn, ik mag toch zelf besluiten nemen? Ik begrijp heus dat ze dit nog niet op waarde kunnen schatten, maar wachten met info..?

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:04



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers