DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:04

Mijn knappe zwarte E-pony heeft in zijn paspoort onbekendXonbekend staan, en ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar zijn afstamming. Zoeken op de gegevens van de fokker heeft niks opgeleverd, net als een Opsporing Verzocht bericht op bokt, en de eigenaar voor mij weet ook van niks -O- Kortom, een dood spoor en ik ben toch wel erg nieuwsgierig.

Nou las ik dat je een DNA onderzoek kan laten doen, en ik vond de test voor 'rasbepaling gemengd ras' op de site van VHL Genetics/van Haeringen. Zie https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Tes ... d_Ras.aspx

Ik vind het heel interessant en overweeg het onderzoek te laten doen, maar zou toch ook graag wat ervaringen en meningen horen voor ik er tegen de 100 euro aan uitgeef :)
Heeft iemand anders dit onderzoek al eens laten doen? En is er iemand die hier verstand van heeft en iets kan zeggen over de betrouwbaarheid van zo'n test?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:21

@Peterina; Ik verwacht ook geen 100% zekerheid, maar zou het wel leuk vinden als ik een beetje een idee zou hebben van welke rassen er achter zitten.
Ze zeggen te kunnen kijken hoeveel percentage van de volgende rassen aanwezig is; Andalusier, Appaloosa, Arabieren, Campolina, Connemara, Dartmoor, NederlandsTrekpaard, Falabella, Fell Pony, Fjord, Fries Paard, Groninger, Hackney, Haflinger, Ijslandse Paard, Irisch Cob, Kaspisch Paard, Konik Paard, Lipizaner, Lusitano, Merens, Minipaard, New Forest, Shetlander, Shire, Draver, Tennesee Walking Horse, Volbloed, Tinker , Warmbloed, Welsh Pony.
Maar volgens jou kan dat dus niet?

@Emilyslaluna; Nee, de ouders achterhalen was inderdaad niet de vraag, ras zou al heel leuk zijn :)

Voor wie het nog meer interessant vind, ik kwam dit blog nog tegen waarin iemand de test heeft laten doen --> http://equibabble.wixsite.com/equibabbl ... jouw-paard
En in dit oude topic staan ook nog wat dingen --> [F-AM] Test Rasbepaling Gemengd Ras Paard beschikbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:56

@Mooney; Interessant, dat is nogal een verschil in percentage inderdaad :j Dan zou het inderdaad echt een hint zijn van 'dit zou er in kunnen zitten' en je zou wat kunnen uitsluiten misschien.
Op dit moment heb ik namelijk echt geen idee, wat ik tot nu toe gehoord heb varieert van IJslander tot New Forest, van (arabo)Fries naar Paint, en van Merens naar Welsh Cob naar Andalusiër. Een indicatie zou dus al leuk zijn, maar misschien wacht ik dan nog een paar jaar af tot de tests nog wat beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:19

Bedankt voor de tip! Ik heb gelijk even gekeken :j

Kaspisch paard met Groninger is inderdaad een verrassende uitkomst, waardoor ik eigenlijk gelijk wat meer aan de betrouwbaarheid ga twijfelen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:32

Ik snap wat je bedoelt ja :j

Volgens mij krijg je ook geen percentages als in 30% Arabier 70% IJslander. Als ik het goed begrijp hebben ze van alle rassen die ik noemde DNA profielen gemaakt, en daar vergelijken ze het DNA profiel van de pony om wie het gaat mee. Ze kunnen dus zeggen "het profiel van pony X komt voor zoveel % overeen met het profiel van ras Y". Daarin zitten overlappen zoals met het arabierenbloed dus al meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:15

Nog niet, maar ik ben half december jarig en ga het als cadeau vragen :) Toch te nieuwsgierig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:41

Haha, dat zou je zeggen :)) Ik heb als rassen al gehoord; IJslander, New Forest, Arabo-fries, Merens, Welsh-cob, Andalusiër, Connemara, Fell pony en ga zo maar door. Iedereen ziet er wat anders in, juist daarom wil ik een objectieve bepaling in plaats van weer iemand die maar wat gokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:14

Ik ben vandaag jarig en heb de test gekregen als cadeau van mijn ouders :D
Gelijk besteld, ik houd jullie op de hoogte!


Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:30

Het zal nog even duren hoor, normaliter duurt het (vanaf dat het materiaal bij hen is) 20 dagen tot de uitslag, en nu zit kerst er nog tussen enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:27

Nog niet, ik had m afgelopen week verwacht maar er was wat vertraging, het zal het komende week worden :)

@Alane; ik ben het er niet helemaal mee eens dat je zegt dat de test geen meerwaarde heeft als je geen enkel idee hebt van de voorouders van je paard. Het aantal rassen in de database is behoorlijk groot en zeker bij mijn pony zie ik alle 'kanshebbers' er wel tussen staan. Het is geen absolute uitslag en je moet de percentages met een korrel zout nemen, maar het geeft wel een idee in welke richting je kan denken. Dat weet je als je er aan begint, en is voor mij ook genoeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:36

Mijn uitslag is er! Ik ben totaal verrast!
Ik had (gezien ik niks van hem weet) een echte mengelmoes verwacht en dan komt er dit uit :D


[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:03

Hierbij twee foto's, bovenste foto links is nog bij de vorige eigenaar als 4 jarige en net zadelmak, rechts is op 8 jarige leeftijd. Onderste is van deze week.

[ img ]

[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:17

mooney schreef:
Nou je hebt er wel een passend zadel op liggen :+ ik snap dat je deze uitslag niet verwachtte.

Staat Andalusier trouwens gelijk aan PRE volgens VHL of is het echt de Andalusier als: komt uit Spanje maar kan ook nog vanalles doorheen zitten. Want dat zou natuurlijk ook nog kunnen verklaren dat hij niet heel sterkt nijgt naar een heel duidelijk PRE uiterlijk.


Ja, puur toeval :')

Dat is een goede vraag, ik zal ze eens mailen :j

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:57

Ze willen het liefst dat je haren uit het oor trekt, die schijnen het schoonst te zijn.

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:56

Ik heb ook geen oorhaar gebruikt, vond ik stiekem toch een beetje zielig O:)

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:05

Ze staan met z'n tweeën aan huis en zijn weidemaatje is wit, ik dénk dat dat zou opvallen :))

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:53

Jammer dat het uit het assortiment gaat. Het is even lezen natuurlijk, maar alle informatie die je nu in de mail gekregen hebt was bij mij in elk geval al duidelijk na het lezen van de website, en ik ben blij met de uitslag die ik gekregen heb (met alle mitsen en maren die er aan vast zitten).

Anoniem

Re: DNA onderzoek om ras te bepalen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:36

De test is inmiddels uit het assortiment dus ik denk niet dat je hier nog veel antwoorden gaat vinden :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eva1969, Lalladidoo en 51 bezoekers