KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:08

Ik volg hier ook. Wil graag met onze 6 jarige merrie naar de keuring. Bloedlijn: United x gribaldi heb haar pas net dus nov ibop gaat hem nog niet worden denk ik ( maar wie weet) in ieder geval op de keuring eens kijken of we er predicaten bij kunnen krijgen.

De eerste tijd wil ik met haar rijden en als ze een jaar of 10 is veulen fokken.


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:07

Oke dat wist ik niet, heb nooit eerder een kwpn merrie gehad. Dus qua keuringen weet ik er niet zo veel van.

Waarom pas naar de keuring als ze in deze klasse loopt ?

De planning is haar het winterseizoen L1 te starten voor ervaring op te doen. Qua oefeningen kent ze best veel maar ik vind haar basis en bespiering nog niet goed genoeg voor hogere klasses. In het zomer seizoen wil ik dan graag M of Z gaan starten ligt er een beetje aan hoe ze ontwikkeld.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:42

Pinda_Dipje schreef:
De sport in zou het mooiste zijn. Hoe zit dat eigenlijk als een springpaardmerrie Z2 dressuur wordt? Moet ze voor de sport dan ook daadwerkelijk de springrichting op? Bij ons loopt ze alleen dressuurmatig.


Dit zou ik ook wel willen weten. Wij hebben sinds kort ook een springpaarden merrie, maar ik zie mezelf toch nog niet Z gaan springen, echt Z2 dressuur ligt wel in onze capaciteiten, zou wel mooi zijn als we dan een sport predicaat konden krijgen.
De merrie is al Ster bij een vorige eigenaar geworden.


Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:25

Nou ik zie mezelf ook nog geen M springen worden, weet je wel hoe hoog dat is hahaha :D maar zeg nooit nooit

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:13

Hey ik lees al een tijdje mee. Maar haak weer even in. Wij hebben een vijfjarige sinds twee weken en gaan (als toeschouwer) naar de merrie keuring op 27 juni in oosteind. Nu zei mijn vriend als we toch gaan kunnen we die merrie dan niet inschrijven voor de keuring. Nu twijfel ik heel erg omdat a. Het dier net verhuisd is. B. Niet mooi in de bespiering zit en ietswat schraal is (at heel slecht de eerste dagen) en c. Het gewoon heel kort dag is.

Wat zouden jullie doen. Toch naar de keuring ? Of wachten en in het najaar een ibop proberen ?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:01

Even een vraag aan de kenners: Sinds januari hebben wij een nieuwe merrie zij is 14 jaar oud en heeft het ster predicaat. 1 eerder veulen gehad. Wij willen haar nog een jaar in de sport rijden en vanaf 2018 inzetten als fokmerrie. Nu zou het mooiste zijn als we haar predicaten status kunnen upgraden :P

A.s zondag heb ik mijn Z1 debuut met haar en ga mijn uiterste best doen om in de Z2 te geraken en een dressuur sport predicaat te behalen.

Daarnaast zit ik te denken om een IBOP met haar te gaan rijden en hopelijk Keur te worden.

Mijn vraag is nu, gezien de afstamming van de merrie valt zij volgens mij onder de springpaarden.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/138220

Ben ik dan verplicht om de IBOP voor spring paarden te rijden of mag ik ook de dressuur IBOP doen?
De merrie kan prima springen, maar loopt ook zeer netjes en correct haar dressuur en heeft toch wel zeer mooie gangen voor dressuur, Heeft in NL Lspr+25 gelopen en daarna naar belgie verkocht (en daarna naar ons NL) en niet meer veel in de sport gelopen en dan a.s zondag ons Z1 debuut.
Ik ben zelf op en top dressuur ruiter die het leuk vind om af en toe een sprongetje te doen, maar zie mezelf nog geen 1,20 ofzo springen (laat staan een parcours) Dus het liefst rijd ik een dressuur IBOP.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:13

Oh echt want op de site van het KWPN staat het volgende

Citaat:
Keur
De volgende stap op de ladder is het keurpredicaat. Alleen stermerries komen in aanmerking om in graad te worden verhoogd naar het keurpredicaat. Wordt een merrie ‘keur’, dan vervangt dit het sterpredicaat omdat dit aangeeft dat het gaat om een kwalitatief nog betere merrie dan bij het predicaat ster. Om het keurpredicaat te halen is in alle fokrichtingen de eis dat het paard óf een IBOP of EPTM (deze laatste bestaat voor tuigpaarden niet) met goed gevolg heeft afgelegd, óf in de sport een bepaald niveau heeft behaald wat recht geeft op het keurpredicaat. Ze moet dus onder het zadel of voor de wagen voldoende hebben gepresteerd, wat aangeeft dat zij op een voldoende niveau aan het fokdoel, namelijk de sport, voldoet.

bron: https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... en-merries

Het hele keuring gebeuren is nieuw voor mij, maar ik vind het wel heel interessant en leuk. Maar een IBOP is dus niet nodig? omdat dit wel staat op de KWPN site

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:24

Oke dus ik moet altijd eerst naar de centrale keuring en dan pas een IBOP of Z1+1, nu is het mij duidelijk :)
Dat Z1+1 dressuur gaat wel lukken, maar gezien haar afstamming moet zij dan ook verplicht springen? Of maakt dat niet uit.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:28

Bedankt voor jullie antwoorden. Bij fok zou ik denk ik wel een dressuur hengst gebruiken maar ga eerst advies vragen aan bevriende hengstenhoider. Ik lrm ook een goede springruiter dus ik zou hem kunnen vragen of hij de merrie nog wil springen op een ibop. De merrie heeft goede benen maar is natuurlijk wel 14 om haar dan nog naar het Z springen te rijden ik weet niet. Wil haar wel graag heel houden

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:27

Ja zij wel maar dat ze L springen is geweest is wel al lang geleden. Op vind dat M en Z zo hoog haja

Hoe zit het als je een ibop tijd met een merrie die nog nooit op een gewone keuring is geweest ? Of kan dat niet?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:39

Het is allemaal wel ingewikkeld zeg haha

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:09

Wij gaan a.s dinsdag naar de keuring on oosteind. Niet met een paard van onszelf maar gaan mee met kennissen omdat we zelf meer ervaring betreft merrie keuringen willen opdoen.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:39

@Haike wil miss naar de ck met de oudere merrie die al ster is om te kijken of ze keur zou kunnen worden.
Maar eerst dinsdag eens goed kijken hoe het er bij het kwpn aan toe gaat.
Met onze twee jarige (nog) hengst gaan we wel naar de stamboek keuring van het Nrps. Vorig jaar haalde hij een eerste premie dus hopelijk als 2 jarige ook. Maar we doen dat echt voor de Fun om te zien wat een jury van ons fokproduct vind. Na de zomer word hij een ruin haha

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:17

Ik moet nog snel even lid worden van het kwpn maar per 1 juli kan dat voor de helft van het geld dus vraag dan pas het lidmaatschap aan. Dus als die keuring daarna is dan kan het en anders weet ik niet of het dit jaar nog lukt. Maar idd brabantse keuring al zag ik iets op de site voor een keuring in België turnhout en gezien mijn stal ongeveer naast turnhout ligt zou dat wel makkelijker zijn qua afstand. Maar weet niet of dat mag.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:19

De merrie waar wij bij mee gegaan zijn om te helpen ook geen ster... Maar van ons groepje helemaal geen ster geworden. Op exterieur maar 65 punten. Stap draf galop wel 75 .
Wel heel jammer voor de eigenaar.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:29

Wij hebben zelf idd een beter beeld gekregen. En we gaan zeker in de toekomst met onze eigen merries het een en ander proberen :)

Ben achteraf wel blij dat wij met onze vijfjarige die ik net een maand heb nog niet ben gegaan. Als je zag hoe al die merrie's er uitzagen qua spieren en verzorging (ook de vier en drie jarige) dan is die van ons nog zo'n puppy. Dus eerst maar eens vet en spieren kweken.

Vond de commentaren die gegeven werden op de paarden ook erg kritisch en streng (maarja ik ben maar een leek betreft keuringen)

@spaansepony: Wij zijn in oosteind (brabant) geweest.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:42

Als een merrie op de stamboek keuring geen ster is geworden en je rijd wel wen goede ibop wat krijg je dan voor predicaat ? Of krijg je dan gewoon niks? En wat als een merrie nog nooit op een stamboek keuring is geweest en je rijd dan ibop?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:05

De merrie waar ik mee mee ben geweest heeft wel goede punten op beweging gehaald maar niet voor exterieur. Geloof voor 65 heeft het dan nut voor die eigenaar om een ibop te laten rijden ?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:30

Ik vind het behoorlijk ingewikkeld allemaal :D

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:09

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Ibop rijden ? Ik zit te twijfelen om in te schrijven. De ene betreft een vijfjarige merrie dressuur daar ben ik niet zo bang voor. Ik kan netjes rijden en is een leuk paard. De tweede is echter een spring merrie die al wat op leeftijd is. Ik heb met haar nu 3 proefjes Z1 dr gereden en ze liep 2e en 2x 1ste en dus nu Z1 +3 alleen is voor een ander lastig te rijden in het springen. Ze is al ster. Ik kan ook best aardig springen maar ben geen mega held. Paard is Lspringen bij vorige ruiter met 25 wp.
Zou ik dat zelf kunnen zo n ibop springen? Kan iemand mij daar iets meer over vertellen.
( paard kan onzeker worden bij andere ruiters en kan dan flink in de stop gaan. Bij mij is dit minder maar ze durft het nog wel eens te doen )

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:05

Gefeliciteerd :)

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 07:43

Wij gaan naar de ibop in oosteind volgende maand super spannend. Is voor ons de eerste keer ever met een paard

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:28

Ik heb onze merrie prok laten keuren op 8 januari. De dierenarts zou de foto's naar het KWPN doorzetten. Weet iemand hier hoelang het meestal duurt voor je daar iets van hoort?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:10

ja zeker merrie staat op mijn naam en ik ben lid :)

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:51

Net bericht gehad over de prok. Twee fotos waren niet goed genoeg dus die moeten opnieuw. Dus helaas nog even wachten tot we daadwerkelijk de uitslag hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers