Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:00

MariekeS_ schreef:
Ik vind McLaren geweldig maar heb mezelf ook afgevraagd of dat ook kwam door de wijze van rijden. In de eindpresentatie (dacht ik) viel hij mij positief op door de aanleuning en bewerkbaarheid. Bloedje mooi vind ik hem ook maar zou hem niet op een popperig merrietje gebruiken, dan hou je denk ik niks over :+

Ik ben het ook eens met misterA in deze appels en peren:
McLaren zie ik bij een merrie die bloed en verfijning kan gebruiken, en Vaderland juist voor kracht en formaat.


Bedankt om mij te vergelijken met misterA maar zover sta ik nog niet met mijn fokkerij :P

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:08

KahluaB schreef:
Oh dat is vervelend zeg !
Ga je naar een sportpaard en/of een fokmerrie op zoek?


Ja, heb wel lekker door kunnen sparen nu... is ook wel nodig in deze markt :+

Sportpaard, ben nog een beetje in dubio of het een groene wordt of meer doorgereden, beide hebben voor- en nadelen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:55

c_alsemgeest schreef:
KahluaB schreef:
Oh dat is vervelend zeg !
Ga je naar een sportpaard en/of een fokmerrie op zoek?


Ja, heb wel lekker door kunnen sparen nu... is ook wel nodig in deze markt :+

Sportpaard, ben nog een beetje in dubio of het een groene wordt of meer doorgereden, beide hebben voor- en nadelen.


Wij gaan onze fijne Guardian S merrie verkopen. Misschien wat voor jou, dan kan je sporten én fokken :))


Wat betreft het luchtzuigen zie je dit fenomeen vaak bij bepaalde bloedlijnen. Maar ook zie ik redelijk veel nakomelingen van Jazz met tong-/aanleuningsproblemen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Kilimanjaro
@puppy_freek

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:06

win win _O-

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:39

mavantos schreef:
Wat betreft het luchtzuigen zie je dit fenomeen vaak bij bepaalde bloedlijnen. Maar ook zie ik redelijk veel nakomelingen van Jazz met tong-/aanleuningsproblemen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?


Dat ligt vrijwel altijd aan de rijderij is mijn ervaring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:55

Niet echt akkoord.
Er zijn nu eenmaal paarden met een moeilijkere mond...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:03

Waar je geen last van hebt als ze correct gereden worden..ik ken ze hoor met een iets zwaardere kaak of weinig ruimte tussen hals en hoofd, klein mondje Sommige zijn van nature wat stugger in de mond etc. Maar ik blijf erbij dat vrijwel alle tong en aanleuningsproblemen op te lossen zijn met de juiste training en ik heb er een boel gehad waarbij ik dat kon fixen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:08

Ik ken dat niet als een Jazz probleem. Maar misschien heb ik er te weinig gereden of gezien.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

s0173957
Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:47

Elisa2 schreef:
Waar je geen last van hebt als ze correct gereden worden..



Hangt er vanaf hoe je 'geen last' definieert. Als je ze graag licht hebt en je hebt er eentje die echt duwt in de hand dan heb je daar last van, terwijl een ander dat niet heeft.
Het juiste bit doet ook al eens wat...

Maar kom, een paard moét tegen de hand duwen uiteindelijk, dus alles is relatief :D

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

MariekeS_
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:12

s0173957 schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik vind McLaren geweldig maar heb mezelf ook afgevraagd of dat ook kwam door de wijze van rijden. In de eindpresentatie (dacht ik) viel hij mij positief op door de aanleuning en bewerkbaarheid. Bloedje mooi vind ik hem ook maar zou hem niet op een popperig merrietje gebruiken, dan hou je denk ik niks over :+

Ik ben het ook eens met misterA edit: s0173957 in deze appels en peren:
McLaren zie ik bij een merrie die bloed en verfijning kan gebruiken, en Vaderland juist voor kracht en formaat.


Bedankt om mij te vergelijken met misterA maar zover sta ik nog niet met mijn fokkerij :P


Oeps haha, excuus :o met jou eens dus :D


TROY (2019) & LAYS (2014)

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:30

s0173957 schreef:
Elisa2 schreef:
Waar je geen last van hebt als ze correct gereden worden..



Hangt er vanaf hoe je 'geen last' definieert. Als je ze graag licht hebt en je hebt er eentje die echt duwt in de hand dan heb je daar last van, terwijl een ander dat niet heeft.
Het juiste bit doet ook al eens wat...

Maar kom, een paard moét tegen de hand duwen uiteindelijk, dus alles is relatief :D


Duwen heeft vaak te maken met meer stuwen dan dragen, dat kun je vaak achter oplossen. Juist bit is zeker belangrijk, vooral niet te groot bij kleine mondjes etc. Maar ben bang dat we een beetje offtopic gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:14

Elisa2 schreef:
mavantos schreef:
Wat betreft het luchtzuigen zie je dit fenomeen vaak bij bepaalde bloedlijnen. Maar ook zie ik redelijk veel nakomelingen van Jazz met tong-/aanleuningsproblemen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?


Dat ligt vrijwel altijd aan de rijderij is mijn ervaring.


Tuurlijk is rijderij hierbij van heel groot belang, maar ik bedoel het net zoals een flegmatiek of juist heel heet paard dat het wel een beetje is zoals ze vanuit zichzelf zijn en wat je met je training verbeterd. En het tong-/aanleuningsprobleem is daarbij een voorbeeld van dingen waar je misschien tegenaan kan lopen bij bepaalde nakomelingen. Ik vroeg me af of jullie je hierin herkennen.

Kilimanjaro
@puppy_freek

JeanneV
Berichten: 638
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:53

Elisa2 schreef:
. Maar ik blijf erbij dat vrijwel alle tong en aanleuningsproblemen op te lossen zijn met de juiste training en ik heb er een boel gehad waarbij ik dat kon fixen.

Wat moet jij veel geld kunnen verdienen!!!

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:08

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
. Maar ik blijf erbij dat vrijwel alle tong en aanleuningsproblemen op te lossen zijn met de juiste training en ik heb er een boel gehad waarbij ik dat kon fixen.

Wat moet jij veel geld kunnen verdienen!!!

Daar hebben we Jeanne ook weer,bijna nooit in het topic reageren, maar ineens duikt ze weer op om een venijnige opmerking te maken. :(

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:18

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
. Maar ik blijf erbij dat vrijwel alle tong en aanleuningsproblemen op te lossen zijn met de juiste training en ik heb er een boel gehad waarbij ik dat kon fixen.

Wat moet jij veel geld kunnen verdienen!!!


Klopt hoor ;-)

Mavantos: ja voor mij heeft dat alles te maken met hoe een paard gebouwd is. Maar het begrip aanleunings problemen is zeer breed. In ieder geval, bij Jazz nakomelingen zie je vaak een korte hals en weinig nek. Dat kan soms wat lastiger zijn met afbuigen. Maar ik moet zeggen dat ik Jazz bloed ook niet perse associeer met aanleuningsproblemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:45

Juist om de invloed (zowel negatief of positief) van de ruiter uit te sluiten, kijk ik altijd heel erg graag naar filmpjes van de jonge hengsten los in de kooi. Je ziet ze dan goed van alle kanten in alle gangen. Een zwabberbeen ofzo zie je dan duidelijk, en je kan de hengsten op dezelfde leeftijd goed met elkaar vergelijken. En dan vergelijk je dus niet de rijderij van de ruiter.
Als je bijv. dat filmpje van McLaren terug zoekt, dan zie je ook al direct dat het een heel fijne hengt is.
Ik heb nu mijn Johnson merrie drachtig van McLaren (6 maart uitgerekend), en ik denk er aan om hem daarna ook op een andere merrie (Uphill) van mij te gebruiken. Ik vind het echt een fijne hengst en hij schijnt ook een heel fijn karakter te hebben.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:53

Franse paarden staan er meestal toch wel om bekend dat ze een lastige mond hebben, zou er dan toch ergens een genetische component zijn, of is het karakter?

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:58

Oehlala schreef:
Franse paarden staan er meestal toch wel om bekend dat ze een lastige mond hebben, zou er dan toch ergens een genetische component zijn, of is het karakter?

Ik denk ook voor een groot gedeelte hun model; ze zijn iha niet altijd even voordelig gebouwd.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:01

KahluaB schreef:
Oehlala schreef:
Franse paarden staan er meestal toch wel om bekend dat ze een lastige mond hebben, zou er dan toch ergens een genetische component zijn, of is het karakter?

Ik denk ook voor een groot gedeelte hun model; ze zijn iha niet altijd even voordelig gebouwd.


Precies. Ik word al moe als ik naar die paarden op stand kijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:06

Ja die halzen ook..

Carola: dat geeft ook de meest zuivere informatie inderdaad. In combinatie met het VO waar er grotendeels dezelfde ruiters op zitten.

Moet wel zeggen dat sommige hengsten me toch op latere leeftijd positief kunnen verassen ohz. Sommige zijn echt gemaakt voor het hogere werk en komen daar pas tot hun recht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:15

s0173957 schreef:
Xritt schreef:
Haha, dat snap ik.
Misschien moet ik het anders verwoorden.
Ik heb Vaderland op mijn lijstje staan omdat ik denk dat hij bij mijn merrie zou kunnen passen.
Om mij heen hoor ik veel Mc Laren. Mis ik iets? Ik vind hem een heel mooi hoofd hebben, maar verder een gewoon mooie hengst. Is hij nu meer in trek vanwege zijn bekendheid en Dinja. Of is hij in trek omdat hij een goede hengst is met veel kwaliteiten.
Ik zit totaal niet in de fokkerij. Maar weet wel dat ik soms bepaalde hengsten in een keer veel hoorde.
Bijv bij Totilas, er was een periode dat 3 stalgenoten hem hadden uitgekozen. Vanwege de naam snapte ik het, maar zelf had ik hem niet uitgekozen. Ik vroeg mij toen ook weleens af, wat zien zij wat ik niet zie. Kwestie van smaak?



McLaren is een goeie hengst, zonder twijfel.
Maar is een hengst die je, vind ik, moet gebruiken op een merrie met maat, bot en massa.

En nooit afgaan op namen die je rond hoort vliegen van mensen die zelf niet in de fokkerij zitten... dat is even modegevoelig als kledij...


Ik merk dat ik hier wel gevoelig voor ben. Zelf heb ik types al Vaderland en Las Vegas op mijn lijstje staan. Maar als andere Mc Laren promoten of gebruiken voor hun merrie. Dan merk ik toch enige twijfel bij mijzelf.
Ik kan eigen kennis nog niet meebrengen. Daardoor vind ik de mening van andere fijn.

Wat jullie al aangeven. Ik vond Mc Laren ook fijn bewerkbaar en los heel soepel en simpel door de baan gaan.

carola
Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:52

Helemaal eens Elisa. Hermes is een goed voorbeeld die als jong paard amper gebruikt werd, maar nu wel bewijst dat ie het kan.

Vaderland is ook een heel fijn paard hoor. Daar heb ik vorig jaar echt een paar heel fijne veulens van gezien (uit heel gemiddelde merries).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:24

Ik denk dat het er ook een beetje mee te maken heeft dat de paarden die functioneel maar niet gigantisch lopen minder opvallen in de hengstencompetities, Pavo, etc. Ik heb er best wat gefotografeerd dit jaar en soms verbaasd het me wat paarden die met een mega voorbeen lopen, maar achter eigenlijk met de hakken naar de billen, met te weinig rug en een mindere verbinding toch behoorlijke punten krijgen. Leuk, al dat spektakel, maar hou het ten eerste maar eens heel als ze er nu al zo overheen klappen, en ten tweede, krijg het allemaal maar weer klein als ze straks richting piaffe en passage moeten. In de Grand Prix komen toch nog wel eens hengsten boven drijven die als jong paard niet zo opvielen, en ik geloof dat dit een reden daarvoor is.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 25-01-22 21:37, in het totaal 3 keer bewerkt

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

Kathleen_vW
Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:36

Gaat er hier nog iemand naar Vechta 18 februari?

HOEVE NOORDENWINDDressuurstal & Fokkerij
>> Volg onze renovatie vlog op Youtube <<
Volgtopic: Drie dressuurgefokte veulens op komst!

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:12

Daar ben ik het zeker mee eens en ik vind veel hengsten ook aardig geprept en geforceerd lopen in de HC's. Vaak al op veel te jonge leeftijd, maar goed dat is een andere discussie..punt is alleen dat je de ruiter er niet bij krijgt als je fokt.

Wat ik dan wel positief vind is dat er de laatste jaren toch meer geselecteerd lijkt te worden op fijne karakters en een goed achterbeen gebruik. Waar dat in de jaren daarvoor toch beide wel echt een dingetje was soms.

Ja Hermes heeft mij ook positief verrast met zijn aanleg tot sluiten en verzamelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers