Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-20 09:31

Ik ben op zoek naar bewezen springhengsten (liefst zowel in sport als fokkerij) die een nuchter en makkelijk karakter vererven.
(Past casall in dit rijtje?)

Eventueel mag een jonge hengst ook maar dan uit een bewezen stam.
Zelf was ik wel onder de indruk van Q-Chacco blue op de hengstenshow vorig jaar, super braaf voor een 3-jarige en top springen.
Alleen weet je hier nog niet veel over het karakter vd nakomelingen.

En wat is jullie ervaring om een hele rille merrie op 3-jarige leeftijd te laten dekken? Worden ze na het veulen iets minder ril, de ruwe kantjes er wat af?

Alvast bedankt voor de antwoorden!


xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-20 09:37

Het gevoelige vind ik wel positief, dit is aangenaam in de omgang/werk. Alleen is ze soms iets té gevoelig dan reageert ze echt panisch. Dus een beetje minder gevoelig zou ideaal zijn.
Weet je ook wat een veulen als effect op de merrie heeft? Worden ze na de bevalling iets minder ril?

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-20 09:56

hoogendroog schreef:
Minder ril hoeft niet, vaak worden ze na een veulen wel wat "volwassener". Ik zie de merries na het eerste veulen altijd veranderen, en nooit in negatieve zin.


Dit is interessant om te horen!

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-20 18:02

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik hou alle hengsten in mijn achterhoofd.
Het liefst gebruik ik een oudere hengst die bewezen heeft om nuchtere nakomelingen te geven.
Tangelo vind ik een goede optie al heb ik wat schrik dat het veulen dan misschien te bloederig gaat worden?
Al weet ik niet of het bloederige van de merrie zelf komt of omdat ze zichzelf zo hard opfokt...
Emerald is ook een goede optie maar geeft die wat maat mee? De merrie is niet de grootste en ik wil liever geen hengst die verkleinend fokt of strooit met de maat.
Al blijft een nuchter karakter wel het sterkste verbeterpunt.

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-20 10:08

Weet iemand iets over de karakters van casall, Berlin, diamant de semily en carambole?
Welke karakters vererven deze hengsten?

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-20 12:19

carika schreef:
Ik heb goede ervaring met een kleine rille merrie en Zirocco Blue. Nakomeling is inmiddels 5 en een stuk groter, cooler en stoerder dan de merrie.

Heel goede optie! Bedankt vr de tip :)

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 09:52

carika schreef:
Heb je al een keuze gemaakt? Of ga je pas volgend seizoen?


Nee, het is niet meer voor dit jaar, ik wil eerst de "perfecte" hengst vinden.
Dus voorlopig op het lijstje: berlin, Tangelo, zirocco blue en naar carthago nakomelingen ga ik ook eens kijken.
Bedankt voor de hulp!


xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 11:54

Julia schreef:
xxx88 schreef:
Weet iemand iets over de karakters van casall, Berlin, diamant de semily en carambole?
Welke karakters vererven deze hengsten?

Casall: Heerlijk paard. Wakker, super werkwillend. Geeft een heel fijn, bewerkbaar en veilig gevoel. Van het lijstje dat je zelf aanhaalt, past Casall het beste bij wat je zoekt.
Berlin: Sterke en harde paarden, laten zich wel bewerken, maar hebben hierin wel wat meer overtuiging nodig, is mijn ervaring.
Diamant de Semilly: Veel bloed, sensitief, zou persoonlijk niet mijn eerste keuze zijn. Wel gruwelijk vermogen.
Carambole: Abnormaal vermogen, nieuwsgierig, maar ook wel sensitief en niet altijd heel makkelijk.

Wat voor bloed voert je merrie? Dat is ook belangrijk om te weten bij het kiezen van een geschikte hengst.
Verder komen de volgende hengsten in mij op als ik denk aan een prettig bewerkbaar en koel karakter: Van Gogh, Contendro I, El Salvador (of zijn vader Vigaro), Cicero Z, Zirocco Blue of indd Tangelo.


Merrie is een Cicero x Balou du rouet.
De moeder is volgens mij ook vrij ril denk ik.
Dirk demeersman zei dat Cicero ze juist ril geeft terwijl hij dit zelf helemaal niet had (dat was zijn ervaring).
Leuk om te horen dat je casall aanbeveelt, dat was sowieso mijn favoriete hengst
Alleen heb ik wat schrik voor de maat, zeker bij een eerste veulen.
Contendro | vind ik ook een goede optie, ik vind het wel een meerwaarde als ze ook goed kunnen bewegen.

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-20 11:59

rozebadeend schreef:
O Zirocco zou ik zeker niet kiezen als je een fijn bewerkbaar karakter wilt. Ik ken er best heel wat (ook zelf gereden) Maar zijn zeker niet simpel. Als je ze eenmaal hebt springen ze de sterren van de hemel, maar duurt meestal wel even voor je daar bent.

Bedankt voor je reactie, dan schrap ik zirocco.
Er zijn genoeg hengsten hé.
Blijven op het lijstje: casall, berlin, Tangelo, Contendro |, Q-Chacco blue

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Bewezen springhengst die nuchter karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 21:39

@gomir: casall is toch 3 dagen per week vers beschikbaar dacht ik?

@besita: het is een Cicero X balou du rouet X Vigo.
Zoals ik al zei vind ik het gevoelige ook positief alleen reageert ze soms iets TE ril. Ik wil graag de “scherpe” kantjes er wat af krijgen, dan gaat het echt een heel tof paard worden.
Ik zet er ook liefst een bewezen hengst op. Maat is misschien ook nog wel een puntje, liefst geen hengst die strooit met de maat of verkleinend fokt.
Eldorado durf ik op deze merrie niet goed aan, van cornet ben ik grote fan maar ik weet niet of dat de beste combi is met deze merrie.
We gaan er in de toekomst meer dan 1 veulen uit halen dus dan komt cornet zeker mee op de lijst.
Voorlopig neig ik qua bewezen hengst het meeste nr casall (al heb ik dan wel wat schrik voor de maat).
En als jonge hengst spreekt Q Chacco blue mij het meeste aan.
Maar het dekken is niet voor dit jaar.

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 22:09

gomir schreef:
xxx88 schreef:
@gomir: casall is toch 3 dagen per week vers beschikbaar dacht ik

Ik zei ook niet dat het onmogelijk was, maar het is wel heel lastig.
Je kunt 3x/week vers sperma krijgen als er nog beschikbaar is na het bedienen van de holsteinermerries van leden van het verband. En dan wel voor 700 starttarief + 3000 bij dracht exclusief.

Heb je een goed vruchtbare merrie, een alternatieve hengst als het toch niet kan en is dik 4000 euro dekgeld geen bezwaar dan is het een poging waard.


Bedankt voor de info, dat is inderdaad wel iets om mee rekening te houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 60 bezoekers