In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:27

koend schreef:
Als Belg keek ik jarenlang erg op naar de Nederlandse dressuurpaardenfokkerij & - rijerij.

Maar ze lijken qua prestaties de laatste jaren achterop te raken vergeleken bij Duitsland.
Wat is er mis gelopen?
Moeten we het goede bloed dan maar direct in Duitsland gaan zoeken?

Wat vinden jullie ervan?


Heel simpel, de duitse rijderij en het opleidingssysteem is vele malen beter.

Oftewel imo ligt het niet aan de fokkerij maar aan de rijderij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:56

Umeo schreef:
Ik denk dat we gewoon goed ons fokdoel voor ogen moeten houden. Willen we een opvallend paard in de bv. pavo cup fokken dat een gigantisch voorbeen heeft of willen we een paard dat in zijn jonge jaren misschien minder opvalt maar nadien wel aanleg heeft voor het verzamelde werk.
Ik zeg nergens dat de combinatie niet mogelijk is maar dit is eerder heel uitzonderlijk.

Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...

Ik vind persoonlijk dat ze tijdens keuringen in Duitsland meer rekening houden met het functionele aspect (al is dat ook aan het veranderen).


Voor Grand Prix heb je een functioneel gebouwd paard nodig die in ieder geval zijn/haar lichaam goed weet te gebruiken ondanks eventuele tekortkomingen. Daarbij is gezondheid en interieur ook erg belangrijk.

Neemt niet weg dat je wbt de fokkerij kritisch moet blijven over exterieur, hoe beter een paard gebouwd is en hoe makkelijker hij zijn lijf kan gebruiken, hoe makkelijker het voor het dier is om het gevraagde werk uit te voeren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:42

De duitse klassieke dressuur, paardvriendelijk en stapsgewijs opleiden en africhten volgens het skala der ausbilding waar de paarden echt van achter naar voren gereden worden en ieder paard verbeterd in de beweging.

Versus: slof er aan, hoofd naar beneden dwingen en in die houding paard wat oefeningen leren. Daarna S&T er in, druk houden totdat het paard volledig nageeft en super scherp aan het been (blijven) maken waardoor je veel spektakel krijgt. En dus ook doorgeslagen stangen, paarden die hun rug wegdrukken en in 3 stukken lopen en paarden die mentaal "breken".

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:58

NatasjavE schreef:
Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.


Want?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:47

Nicole Uphof was voor mij tijd, en Isabel heb ik helaas ook nooit irl zien rijden met Gigolo.

Er zullen uiteraard ook duitsers zijn die minder vriendelijk rijden en NL die wel vriendelijk rijden, ik zei het express gechargeerd.

Wel vind ik de duitse klassieke dressuur gewoon genieten om naar te kijken, het WK voor jonge dressuurpaarden was ook een verademing om te zien hoe die paarden los gereden werden en ook de Pavo paarden verbeterden stuk voor stuk onder de duitse ruiter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:51

NatasjavE schreef:
@Elisa

Vroeger was de algemene opinie dat een Duits paard flegmatiek en sterk was. Vooral mannenpaarden. Want je moest wel sterk in je hand worden.
En daarom de Duitse rijderij zo hard en streng was.
Dat was niet als negativiteit bedoeld...het was gewoon zo(als algemene gedachte dan, of het ook waar was is vers 2)

Uiteraard is er een hoop veranderd. En in dezelfde tijd als Gigolo was er ook Klaus Balkenhol met Goldstern. En eerder ook Reiner Klimke. Dat waren echt andere ruiters.

Maar ik denk dat aan beide zijde van de grens goede en slechte voorbeelden te vinden zijn.


Als je denkt dat de duitse rijderij hard en streng is dan denk ik dat wat lessen duitse klassieke dressuur wel interessant zullen zijn.
Ik heb het dan ook voornamelijk over het verschil NU tussen de prestaties van de nederlandse en de duitse paarden waar van ik dus denk dat niet zo zeer de duitse paarden beter zijn. Maar hun opleiding systeem en rijderij veel en veel beter is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1 en 140 bezoekers