Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roodvos
Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:38

Interessante discussie.
Umeo schreef:
Wat is een goede merrie? Ik ken lelijke merries die genetisch top zijn en echt de beste veulens geven. Ik ken ook super knappe merries die slechte veulens geven...
Ik denk dat je dan verder moet kijken dan "het eerste plaatje".
Het is heel goed denkbaar dat die "lelijke merrie" misschien wat zwaarder beenwerk en een minder fraai gevormd hoofd heeft, maar bij nadere beoordeling wel heel correct in elkaar zit, goed recht op de benen en hoeven staat en heel correct beweegt/springt. En die "mooie merrie" misschien wel veel bloeduitdrukking heeft, maar afwijkende beenstand(en) heeft en een niet zo fraaie halsaanzet of hoofd-hals overgang en een stuwende en/of trage beweging heeft of slechte springtechniek.

Een goede merrie is in mijn ogen dus een merrie die correct in elkaar zit én correct beweegt/springt. Door middel van de hengstenkeuze kan je dan verbeteren op bijvoorbeeld meer ras/bloeduitdrukking of bij een bloedkikker juist wat meer fundament. Maar je basis is dan in orde.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*



Roodvos
Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:58

Charmaine, ik denk dat misterA die vraag al min of meer beantwoord heeft. En dan vooral het stukje wat ik vet heb gemaakt.
misterA schreef:
Mijn hengstenkeuze begint eigenlijk met het vaststellen van mijn fokdoel. Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik dat realiseren. De eerste stap is om met een merrie te gaan fokken die dat fokdoel al dicht benadert. Dat fokdoel is niet vanzelfsprekend hetzelfde als van de stamboeken.

Primair is natuurlijk dat je merrie gezond is en recht van lijf en leden. Als ze bij de aankoop door de sportkeuring is gekomen, ben je op dat gebied al een heel eind. Wellicht kan je wel D-OC aanvragen bij een reg. B merrie?

Je fokt voor jezelf en niet voor de veiling of keuring. Als jij een opvolger wil fokken voor jezelf, is je fokdoel een paard fokken met de kenmerken die jij het meest waardeert in je merrie. Wat ik een paar jaar geleden heb gedaan: een lijstje maken met de eigenschapen van mijn merrie die ik het meest waardeer en dus graag wil behouden in het veulen (bijv. vriendelijk karakter, atletisch vermogen, scherp maar niet ril). En dan kijken naar de kenmerken die ik wilde verbeteren (bijv. meer front). Toen een lijstje gemaakt met de hengsten die de eigenschappen die ik wilde behouden zelf ook bezitten. En daaruit de hengst gekozen die ook wat zou kunnen toevoegen aan de verbeterpunten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers