In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:41

Nederland staat anders altijd zeer hoog in de fokkersranking. Vergeet niet dat het Duitse fokgebied veel groter is dan het Nederlandse. KWPN is dan wel het grootste warmbloedstamboek in de wereld maar kleiner als je alle Duitse stamboeken bij elkaar optelt. De kans dat er uit Duitsland een hele goede komt is nu eenmaal iets groter.

Duitsland heeft een langere geschiedenis in de rijpaardfokkerij. En Nederland heeft het bloed om de fokkerij te verbeteren bijna vaak uit Duitsland gehaald.

En nu is dat al weer een tijdlang andersom. De Duitsers halen hier het goede bloed nu op. Voor bloedspreiding maar ook voor eigenschappen die zij nog missen in de fokkerij.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-10-19 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:51

Umeo schreef:
Ik heb dit weekend nog met iemand van het KWPN gesproken en deze wist mij te vertellen dat ze een tijdje terug 40 Grand prix dressuurpaarden lineair gescoord hebben (zoals ze op de keuring doen). Volgens deze beoordeling waren er slechts 5 van de 40 sterwaardig...


Bedoel je het scoren van de paarden op de OS in Hong Kong?

Daar kwam namelijk uit dat de beste paarden een iets klassieker model hadden dan wat toen hoog scoorde op de keuring.
Verticale hals, ietsjes week op de rug en juist strak op de lendenen en een rechtere croupe waren opvallende overeenkomsten bij de paarden.

Want als nu kijkt wat er aan paarden loopt in de Grand Prix zijn er veel ggk hengsten en veel stermerries en sterhengsten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:12

Maar tegenwoordig kan je toch gewoon speuren naar de meest passende hengst voor je merrie?

Die topvererver, of die nou uit Duitsland of Nederland komt moet maar net op je merrie passen.

En als je dan liever kiest voor een Duitse hengst omdat je dat beter vind passen....prima toch?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:17

Ohh dat is dan denk ik een andere keer geweest Umeo. OS Hong Kong is niet recent.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:00

Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:01

Elisa2 schreef:
NatasjavE schreef:
Nou...ik vind Isabel Werth en Nicole Uphof nou niet het toonbeeld van vriendelijk rijden.


Want?


Nicole Uphof was diegene die de rolkur naar de dressuursport gebracht heeft(voorheen werd dat vooral door de springruiters gedaan) Rembrandt liep echt zo ongeveer opgerold op het losrijterein.(was ook geen makkelijk paard)

En ook Isabel reed op die manier los. Zeker destijds met Gigolo. En dat zag ik er niet altijd los en ongedwongen uit.

[ img ]

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:38

@Elisa

Vroeger was de algemene opinie dat een Duits paard flegmatiek en sterk was. Vooral mannenpaarden. Want je moest wel sterk in je hand worden.
En daarom de Duitse rijderij zo hard en streng was.
Dat was niet als negativiteit bedoeld...het was gewoon zo(als algemene gedachte dan, of het ook waar was is vers 2)

Uiteraard is er een hoop veranderd. En in dezelfde tijd als Gigolo was er ook Klaus Balkenhol met Goldstern. En eerder ook Reiner Klimke. Dat waren echt andere ruiters.

Maar ik denk dat aan beide zijde van de grens goede en slechte voorbeelden te vinden zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:40

s0173957 schreef:
Voor een Nederlander is fokken met een Duitse hengst nog heel dikwijls als vloeken in de kerk, terwijl een Belg daar zelfs nog niet over nadenkt...


Nederland is andere groot geworden in de fokkerij met Duitse hengsten.

Een aantal van de beste Duitse verervers zijn ooit naar Nederland vertrokken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:04

s0173957 schreef:
Het verleden is het verleden...
Hoeveel zullen dat nu nog doen?


Heel veel.

Ieder jaar worden er wel een aantal Duitse hengsten op de KWPN keuring aangeboden en ook hengsten van een in het buitenland staande hengst uit een NL moeder.

Ook in NL zal men moeten letten op de bloedspreiding.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: In Nederland of Duitsland speuren naar een dressuurvererver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:04

Dat klopt. Maar er zijn meer Duitsers goedgekeurd voor de dekdienst.

En er zijn redelijk wat fokkers die hun merrie door een buitenlandse hengst laten dekken. Dat was meer mijn punt.

Maar ik denk dat de gemiddelde merriehouder met 1 merrie het teveel gedoe vindt om de merrie te dekken met een hengst uit het buitenland. Als er dan genoeg voorhanden is waarmee je ook kan dekken kiezen veel mensen eerder voor een hengst dichter bij huis.

En dat is uiteraard wel een verschil met Belgie. Daar zijn gewoon veel minder dressuurhengsten voor handen dan hier. Dan moet bij bij wijze van spreken haast wel een hengst uit het buitenland kiezen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:18

Ik heb les van een klassieke instructeur.
Het is ook niet wat ik denk dat juist is.

Maar off-topic

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:02

koend schreef:
Mag ik besluiten dat de Nederlanders zelf goed bloed in Duitsland gaan halen? Dat beantwoordt meteen mijn topic-vraag.
Ik kan dus ook best direct in Duitsland gaan kijken.

.


Ja dat kan je zeker doen.

Maar weet dat de Duitsers hier ook goed bloed halen. Het is gewoon over en weer.

Je kan dus gewoon naar je merrie kijken. Wat pas bij haar bloedlijn, exterieur en beweging.

En als Duits bloed je aanspreekt moet je dat vooral doen. Fokken is tenslotte ook een groot deel emotie.

Weet wel dat het verschil in fokgebieden enorm kan zijn.

Een Trakhener of een Oldenburger is een wereld van verschil.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:04


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot en 138 bezoekers