Vruchtbaarheid bevorderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 11:28

Dag bokkers,

Even een vraagje ivm fokken.
Dit jaar zouden we onze merrie (18j) willen laten dekken, in de hoop volgend jaar een veulentje te hebben. Dit zou voor ons onze 1ste keer zijn dat we gaan fokken.

Onze merrie heeft al 4 veulens gehad, laatste van 2011, dit niet bij ons.
Ze vertoont bijna geen hengstigheid, geen merriekuren, we proberen dit nu bij te houden, maar het is echt minimaal merkbaar.

Voor de nieuwsgierigen, afstamming van de merrie:
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... t-lindehof

En van de gekozen papa:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... haiton-f-z

Nu vroeg ik mij af of ik via het voeren van kruiden/supplementen de vruchtbaarheid kan bevorderen/optimaliseren. De merrie wordt sowieso eerst gescand.

Alvast bedankt voor jullie respons!


Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 07:32

ik haal dit topic even vanonder het stof.
Na 5x proberen deze zomer, helaas geen veulen volgend jaar.
Bij het spoelen telkens wat 'vuil', beetje sprite achtig.
Na 2x is er een swap genomen van de baarmoeder, er zat een bacterie in, dus nagespoeld met antibiotica.
nog 3x geprobeerd, telkens een mooie cyclus, maar het mocht niet baten.

Nu is er opnieuw een swap genomen -ik wacht nog op de geschreven uitslagen-, en zit er nog een bacterie in. De merrie staat nu bij de dierenarts om dagelijks (meermaals) gespoeld en behandelt te worden, zodat ze de winter proper inkan, om dan vroeg opnieuw te proberen komend dekseizoen.

Het is onze eerste keer dat we zelf fokken en tot nu toe echt wel een domper.
Hebben jullie tips hoe we het volgend jaar beter kunnen aanpakken?

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 08:59

Bedankt voor alle antwoorden!

Uiteraard wordt er rekening gehouden met onze merrie, tijdens de zomer heeft ze eigenlijk echt rust gehad en ze staat (nog steeds) op een volle weide. We hebben haar steeds gebracht naar de dierenarts en na de behandeling teruggehaald (max een uurtje dus), enkel nu staat ze er enkele dagen.
We zouden echt wel graag een veulen van vaar willen, het is een super paard.

De reden waarom ze verkocht is is niet duidelijk, ik heb ervoor gebeld en het was wegens overtal aan paarden, wij hebben ze vanbij een handelaar uit een koeienstal. Ze had wel een sarcoide en ze . was moeilijk te bereiden,...


@x-milou: ken je haar zus?

Dierenarts is wel echt kundig, daar hebben we vertrouwen in.
We hebben 2 hengsten geprobeerd.

Onverdund sperma wil ik sowieso volgend jaar, wou het de laatste keer al proberen, maar dierenarts stak het op de bacterien.

Ze is dichtgezet wegens lucht zuigen. En ze is vrij proper.


Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 12:05

haha :p
Jeetje, wat een typfout. Ze was dus moeilijk te berijden, liefst dat we haar nooit moeten bereiden ;)

Baarmoedermond laat ik nakijken, bedankt voor de tip. Hoe bekijken ze dit ? - via echo ? scan,... ?-

Vind het zelf ook wel wat mottig dat ze nu wel bij de dierenarts staat, ze is gewend van 24/7 buiten op vol gras, nu staat ze 3 dagen in een stalletje op hooi. -dierenarts lachte er al mee dat ik emmertjes met haar eigen voer mee had -. Ze staat bij een ruin en laat haar hengstigheid mooi zien. Stal waar we gaan rijden is ze helemaal dol van de (ex)hengsten.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 15:22

De uitslag van de swap is binnen.
Deze keer is het de E. Coli bacterie, in augustus was het de Enterobacter aerogenes 1+ (die zit er nu niet meer in). Ondanks dichtzetten dus toch mest bacterieën ... Daarnaast heeft DA ook ontdekt dat er ergens Urine in de baarmoeder (of toch ergens in de buurt) kan binnenstromen, zijn collega zag hier geen probleem in.

We twijfelen of het zin heeft om volgende hengstigheid opnieuw een swap te laten nemen, of dat we gelijk wachten tot na de winter.
Paard staat 24/7 buiten -als het regent met deken-, dus dat zonlicht zal goed zijn werk mogen doen ;)
Hebben er nog mensen ervaring met Brandes Formula? Vrij prijzig voor een product waar je weinig over terug vindt.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 12:53

We doen uiteraard een swap voor dat we opnieuw starten met dekken, heeft anders weinig zin vrees ik :)
De baarmoedermond is inmiddels gecontroleerd, die is in orde.

De urine zou er kunnen komen door het luchtzuigen, maar daar moet ik nog eens wat meer informatie over vragen bij de dierenarts -het is een groepspraktijk, andere dierenarts van dienst gehad-. Dus dat pluizen we nu verder uit.

Maar even geen tests of andere zaken meer, gewoon weer rustig rijden en het winterseizoen meedoen.
Binnenkort gaan we ook naar de kliniek in Merelbeke voor haar gebit en zal ik daar m'n licht ook eens opsteken.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 10:20

Lange tijd geleden, maar ik dacht even een update te posten en jullie te bedanken voor de tips vorig seizoen!

Inmiddels is de merrie voor de eerste x hengstig, gisteren is een swab afgenomen om te kijken of ze de winter proper is doorgekomen.
Sinds begin februari krijgt ze Pavo Fertile bijgevoederd, geen idee of het helpt, maar we proberen wat...
Vrijdag krijgen we de resultaten, dus ik brand een hele kaarsenvoorraad op.
Indien ze proper is beginnen we binnen 3 weken opnieuw, anders wordt het eerst spoelen.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-20 08:17

Nog even een update:
Na de swab belde de DA met 'ik heb goed en slecht nieuws'.
Goed: de kiem van vorig jaar is weg *\o/*
Slecht: er is een nieuwe kiem -O-

Plan opgesteld:
Eerstvolgende hengstigheid gericht spoelen (3dagen op rij)
Daaropvolgende hengstigheid eerst een swab, op de eerste dag, laten analyseren en indien proper nog proberen.

Met het weer dat weer kouder werd heeft ze een hengstigheid overgeslaan.
Momenteel reeds 2x gespoeld en dan weer wachten.
Het is sowieso de laatste zomer dat we proberen, mocht het niet lukken voor juni zoeken we een andere merrie voor de dek.

Baarmoeder was wel telkens heel proper op de echo en ook het spoelwater kwam proper terug.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-20 19:52

Geen idee wie nog volgt, maar voor mezelf vul ik alvast aan.
Merrie is veelvuldig gespoeld met zuurstofwater en 1x met antibiotica.
Resultaten van de swab komen maar druppelsgewijs binnen, assistente liet me al weten dat er opnieuw bacteriën zijn gevonden en dat ze nu nog uitzoeken waartegen ze al dan niet resistent zijn.
Momenteel zakt de moed ons een beetje in de schoenen.
langs de ene kant zeg ik echt, tis genoeg geweest, de kosten, de teleurstelling het heen en weer rijden met de merrie...
maar langs de andere kant kunnen we momenteel bitter weinig doen met onze merrie (corona regels en druk op het werk en een bouw), we zijn nog vroeg in het seizoen , we zijn al zo lang bezig...
Het is allemaal zo dubbel.
Tot nu toe merk ik niet dat ons paard er last van heeft (oke, de spoelingen zijn uiteraard niet zo aangenaam, maar ze is doodbraaf), mocht dat wel het geval zijn, dan stop ik er uiteraard direct mee.
Hopelijk morgen nieuws over welke bacteriën het deze maal zijn en wat de opinie van onze dierenarts is.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-20 08:18

Ik vraag vanavond het verslag op, dan weet ik zeker welke bacteriën het zijn.
Denk wel dat de DA weet over wat het gaat.

Baarmoeder is overigens heel proper (dus geen vocht, mooie cyclus).
Gisteren contact gehad met de DA. Het plan is nog 1x te proberen, eerst grondig spoelen, dan insimineren , opnieuw spoelen en een zwangerschapshormoon toevoegen om de 'sluiting' van de baarmoeder te bevorderen. - in de mate dat ik het aan de telefoon heb verstaan-.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-20 20:37

Ik krijg normaal gezien morgen het verslag.

Merrie is inmiddels 3x behandelt met gentamicine (ik weet niet of er bokkers op basis van het naamproduct al een gis kunnen maken naar de bacteriën die ze heeft?
En 2 x gespoeld met zoutoplossing.
Morgen wordt ze opnieuw gespoeld -dacht ik - en zullen ze haar inspuiten om het eitje te doen afspringen.
Dinsdag wordt ze geïnsemineerd -als alles volgens het boekje gaat- en dan blijft ze tot donderdag of vrijdag bij de dierenarts om na te spoelen en op te volgen.

Wij zitten hier momenteel met een klein hartje, weinig hoop en jee , wat haat ik het om haar achter te laten bij de dierenarts.
Paard is gewend van 24/7 buiten te staan en staat volop in het gras.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 20:50

Iemand die ervaring heeft met volgende 2 kiemen ?
Kiem 1
Enterobacter aerogenes 4+
Kiem 2
Streptococcus ovis 2+

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 21:16

janderegelaa schreef:
Waarom doe je geen embryo transplantatie? Dat is uiteindelijk goedkoper dan al die behandelingen want dat die baarmoeder niet meer ok is dat is wel duidelijk.

Voor een embryo transplantatie dient er reeds een bevruchting te hebben plaatsgevonden, dit lukt momenteel ook niet.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-20 08:15

Geen idee, dat zou ik hem moeten vragen.
Is een ervaren DA die hier bekend staat als 'lukt het hem niet, luk het niemand'.
Momenteel staat ze bij hem op stal, hopelijk mag ze donderdag terug naar huis, ik heb er een gruwelijke hekel aan als ze niet thuis staat :)

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 07:50

Voor wie nog volgt- en voor mezelf-
Woe 29 is ze geïnsemineerd, donderdag ovulatie en meermaals gespoeld.
Zondag 3 mochten we ermee naar huis.
Elke dag 10 ml Regumate (krijgen ze daar een zwarte tong van? om een of andere reden is haar tong zwart ).
Eind deze week weten we of het gelukt is of niet.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 10:41

Enerzijds inderdaad wat Antonius zegt,...
Ons merrie heeft heel mooie papieren en het is echt een buitenkansje geweest dat we haar hebben kunnen kopen. Dit gaat ons geen 2de x overkomen.

Daarnaast willen we gewoon voor onszelf een opvolger hebben, deze zomer komt ze aan huis te staan en we kijken er zo naar uit om haar daar dan met een veulen te zien rondlopen.
Toen we haar net hadden was ze heel hebberig over andere veulens (die niet van haar waren), dus ik denk dat ze echt wel een goede moeder zou zijn. (maar dan vermenselijk ik haar misschien iets te veel).

En echt pesten,... ja. Het is natuurlijk absoluut niet leuk al dat spoelen en uitlogeren bij de dierenarts, maar we doen echt ons best om haar daar minimaal mee te laten afzien. En lichamelijk werkt alles optimaal, buiten de bacteriën om.
Uiteraard als het echt niet lukt, na alles wat we deze keer geprobeerd hebben,... Dan zullen we stoppen en ergens een merrie uit een hoed toveren om de dek niet verloren te laten gaan (is reeds betaald).

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 11:03

Kabayo schreef:
Antonius schreef:
Die merrie heeft zelf al 2 paarden gegeven die 1.60 lopen, ook grootmoeder heeft verschillende zeer goede sportpaarden gegeven, dan snap ik wel dat je voor zo een merrie toch wat extra wil proberen.
Hopelijk voor jullie slaat het aan!!

Gaat sport boven welzijn?


Ik denk dat deze discussie hier niet echt toe doet in dit topic.
Antonius gaf gewoon een reden waarom we toch proberen te fokken met een (overigens gezonde) merrie die bacteriën in de baarmoeder heeft.

Maar leuk dat je bezorgd bent om haar welzijn! Want dat zijn wij ook.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 11:18

@janderegelaa 80dagen dacht ik?
Heb momenteel net genoeg tot aan de scan, heb er ook al het een en het ander over opgezocht.
Schijnt ook duur spul te zijn.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 12:00

Denk dat, als ze drachtig blijkt, ik het toch bij de paardversie ga houden :p
We willen ons niets riskeren.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 06:47

De handdoek hangt in de ring.
Ze is niet drachtig, na de inseminatie was ze vuiler tijdens de spoelingen.
Dus dit wordt het hem niet meer, heel jammer. Want we wouden graag een opvolger.

Mocht iemand interesse hebben in de dek.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 14:27

Even een voorzichtige update.
Er zit een vruchtje!

We hebben (door Corona) weinig opties gehad om te trainen, waardoor we toch besloten hebben om haar naar de hengstenhouder te brengen.
Super sympathieke mensen die ons toch overtuigd hebben om nog een paar keer te proberen,...
3x geprobeerd (vers sperma en daar ter plaatse opgevolgd).

De laatste keer dat we ze brachten ter controle zat er een klein dingetje, te klein voor een vruchtje, dus waarschijnlijk een cyste.
Totdat we gisteren telefoon kregen, die vermoedelijke cyste groeit goed aan :D

We zijn zo blij, uiteraard in ons achterhoofd dat er nog vanalles kan misgaan, maar...
Toch even bubbeltjes drinken! Het werkt daarvanbinnen dus toch nog naar behoren.

-ik ben overigens enorm bijgelovig geworden dat de volle maan er voor iets tussen zat ;) -

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 08:46

*\o/* net terug van de scan!
We verwachten -als alles goed gaat- in Juni een veulen!
De papa is Quatre Mai.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 12:09


Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 16:48

Tgoh , aan wat het precies gelegen heeft weet ik niet. Ik heb alleen vermoedens.
1. We hebben de baarmoeder meermaals geprikkeld / verstoord met de spoelingen en antibiotica.
2. Overgegaan naar vers onverdund sperma
3. Stallen bij de hh (stal tussen de hengsten), veulens en andere merries.
4. Bij de hh ging ze dagelijks buiten (staat bij ons 24/7 buiten, bij onze da kwam ze niet buiten).

Toen we de laatste keer gingen om te insemineren, was het de eerste keer dat ze echt vuil was in de baarmoeder vóór de inseminatie, ze perste zelf witachtig slijm naar buiten. Bij de hh heeft ze vervolgens een spuitje gekregen om haar te helpen in de opkuis.

Ik vermoed dat het echt een samenloop van alle factoren is geweest + volle maan ;)

En één heel sterk zwemmertje dat het gehaald heeft. Gezien het mini was de eerste scan , denk ik dat het laatst overgebleven zaadje was :p

We gaan het nooit weten! Toch bijzonder.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-21 10:11

Het vruchtje zit er nog steeds!
Niet meer zo klein nu en beweegt goed daar vanbinnen.
Nog 82 dagen en we zitten veilig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, corinadrenth, estell__ en 63 bezoekers