Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:48

Ik vind het heel apart dat je wel met een merrie met KS fokt en over WFFS moeilijk doet. Maar dat is een andere discussie,

Je kunt prima met een WFFS drager merrie fokken als je er maar geen WFFS drager hengst op zet.
Als je dekt met een vrije merrie kun je wel een drager hengst gebruiken.
Als 1 van beide ouders WFFS drager is dan heb je 50% dat je ook een drager fokt en 50% kans dat je geen drager fokt. Maar een ziek paard fok je nooi want daar zijn 2 dragers voor nodig.
Ik kan me wel voorstellen dat als je sportpaarden fokt dan wil je liever bv een vrije hengst fokken.
Maar op dit moment weert het KWPN nog geen drager hengsten uit het dekhengstenbestand. Enerzijds omdat de omvang van het probleem nog relatief klein is, anderzijds omdat je bloedspreiding/bepaalde lijnen wil houden in het hengsten bestand. Je ziet wel dat men huiverig is/wordt om te dekken met een WFFS drager, omdat je niet weet hoe het KWPN hierover denkt over 3 jaar als jouw duur- en opgefokte paard klaar is voor de keuring.


Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:57

Elisa2 schreef:
Tja het zit al honderden jaren in de genenpoel...wat mij wel interessant lijkt is om te kijken hoeveel procent wffs doorgefokt wordt bij zo'n merrie als je fokt met wffs vrije hengsten. En of je het op die manier er ook uit kan fokken..duurt wat langer maar je verkleint de genenpoel niet direct heel ernstig.

Mits de merrie dan echt bijzonder is voor de fokkerij.



De kans is 50/50. Je kunt dus wel de genen behouden door verder te fokken met het "vrije" paard.
Ik denk dat het wel belangrijker is voor een fokker om met een WFFS vrije merrie te fokken. Want het duurt jaren voordat je een goede merrielijn hebt opgebouwd.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:58

dees_daan schreef:
Als ze de merrie weg doen als sportpaard en er eerlijk bij zeggen dat ze drager is dan is de prijs lager dan wanneer het een goed sportpaard en een goede fokmerrie geweest zou zijn, ik denk dat iedereen dat wel snapt. Hogere prijsklasse of niet, als de merrie geen drager was geweest of de eigenaren niet eerlijk geweest waren dan was die prijsklasse nog een beetje hoger geweest.


Dat denk ik ook

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:00

Sclimpre schreef:
Voor merries zou je het omgekeerde kunnen doen : elke merrie is 'goedgekeurd' tenzij de eigenaar beslist haar om goede redenen uit te sluiten voor de fokkerij.
Met aankoopadvies heeft dat niks te maken.


Je kunt als stamboek er ook voor zorgen dat merries geen predicaten kunnen krijgen als ze WFFS drager zijn Dan zijn ze voor de fokkerij ook niet veel waard.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:47

maria1990 schreef:
Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.


Dan zal ze nu 15.000 zijn terwijl ze anders misschien 18.000 of 20.000 zou moeten kosten.
Beide hogere prijsklassen

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:28

conclusie:
Alleen WFFS drager x WFFS drager geeft 25% kans op een WFFS lijder. (50% is drager en 25% is vrij)
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft een 50x50% kans op een WFFS drager of WFFS vrij paard.
Een WFFS drager x WFFS vrij geeft nooit een WFFS lijder.

Het WFFS dragerschap heeft geen enkele invloed op de sportkwaliteiten van het paard.
Het maakt een merrie niet ongeschikt als fokmerrie; het beperkt alleen de hengstenkeuze.

Waarom sommige hengstenhouders de keuze hebben gemaakt om de dragerhengst terug te trekken uit de dekdienst, c.q. te laten castreren is mogelijk gewoon een kosten/baten analyse. De inkomsten uit de dekdienst lopen toch terug en sommige hengsten hebben zoveel 'last' van het hengst zijn in het dekseizoen dat ze als sportpaard nauwelijks presteren.

Dat een fokker liever geen drager merrie in zijn lijn heeft kan ik mij ook voorstellen. Het beperkt de keuze voor een hengst en het duurt echt jaren voor je een goede merrielijn hebt opgebouwd. Andere fokkers hebben er ook geen probleem mee en fokken gewoon met een vrije hengst.

Enfin, om terug te komen op de OP waarin TS ook de vraag stelt of en hoe WFFS van invloed is op de prijs van het paard denk ik zeer weinig. Als je dan een fokker treft die zijn merrie om die reden weg doet heb je mazzel, want dan zal dat iets verschillen in prijs. Maar zo denkt niet iedereen erover.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:30

maria1990 schreef:
Er zijn twee partijen nodig om een gesprek leuk en gangbaar te houden wellicht kunnen we daar ook even bij stilstaan i.p.v. alle andere verwijten erbij te halen en persoonlijk te worden :)* Ik heb helemaal nergens gezegd dat dit topic niet interessant zou zijn of geen nuttige informatie bevat. Ik blijf bij mijn mening. Ik neem dit topic gewoonweg niet meer serieus het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen.


Ik heb meer de indruk dat je je topic zelf verziekt Maria door de manier waarop jij antwoord geeft. Dus misschien moet je daar eens iets aan doen.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:41

flitzz schreef:
Ik vind dit ook een interessant topic, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen waarom mensen dan toch met zo'n merrie zouden willen fokken.. Voor mij is het een NOGO maar dat neemt niet weg dat ik ook open sta voor andere meningen en gedachtes van andere..
Moet je ook eens proberen te doen.


Voor mij is fokken met een fysiek gebrek waar een erfelijjke component aan zit zoals KS of OCD in het gewricht echt een no-go. Ik wil gewoon geen paard fokken met op voorhand kans op de slager. Fokken met een paard met WFFS moet ieder voor zich weten. Het WFFS dragerschap heeft geen enkele invloed op de fysieke gezondheid van het toekomstige paard. Dat vind nog wel een andere afweging.

Mijn merrie heb ik op WFFS laten testen voor aankoop en heb ook een WFFS vrije hengst uitgekozen om te fokken puur omdat ik geen flauw idee heb wat het stamboek op termijn hiermee gaat doen en wat voor invloed het dragerschap heeft op de prijs. Puur een kosten/baten idee, maar misschien helemaal niet nodig.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:11

Dat klopt Sclimpre. Je weet gewoon (nog) niet wat de toekomst brengt v.w.b. WFFS betreft. Maar voor de genenpool in het KWPN bestand is het op dit moment niet verstandig om dragers uit te sluiten van het fokken.
Ik vind wel dat er een verplichte test moet komen voor merries want alleen zo krijg je het defect goed in beeld.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:35

maria1990 schreef:
Accepteer gewoon dat er met KS gefokt wordt. De feiten liegen er niet om. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen dat er prima met KS gefokt kan worden mits er een hengst wordt gekozen die een sterke bovenlijn doorgeeft aan zijn nakomelingen. Inmiddels had ik met meerdere fokkers gesproken en gehoord dat hun met meerdere merries fokken die KS hebben en de nakomelingen die uit die merries voortkwamen waren gezond verklaard op de röntgenfoto's zonder KS of andere afwijkingen op de benen. OCD valt gewoonweg door middel van een operatie goed te verwijderen.

Ik ga zelf niet fokken met WFFS gezien dat daar nog veel onduidelijkheden over zijn. Ik heb besloten om deze merrie te laten staan want ik heb er geen goed gevoel bij. Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt, die geheel vrij is van WFFS.


Waarom zou ik dat moeten accepteren? Dat er met KS gefokt wordt wil toch niet zeggen dat dat goed is?
Er zit een erfelijke component aan KS. Met name bij paarden met veel volbloed in de lijn zie je dat vanuit aanleg de doornuitsteeksels dichter bij elkaar staan. Verder spelen natuurlijk ook andere factoren een rol.
Afhankelijk van de gradatie is een dracht ook nog eens pijnlijk voor de merrie; alleen al om die reden zou je dat niet moeten willen. Je kunt je voorstellen dat hoe zwaarder de buik wordt hoe groter de belasting voor de rug en de rugspieren werken niet meer mee om de rug te ontlasten want die worden ook slapper.

Bij OCD ligt het nog wat anders. OC is absoluut erfelijk OCD(issans) kan erfelijk zijn maar ook een gevolg zij van trauma. Lastig hierbij is dat niet duidelijk is in welk % het paard OC(D) doorgeeft.
Ook al worden OCD's inmiddels vaak makkelijk verwijderd, er zijn er waar je niet bij kunt en ook een afvlakking (OC) kan gevolgen hebben voor de fysieke gezondheid. Daarom zou ik dus ook liever niet fokken met een hengst (of merrie) waarvan bekend is dat hij vaak OC(D) doorgeeft (zoals bv Johnson).

Het zijn duidelijk beide gebreken die een paard fysiek ongeschikt kunnen maken, en in welk % weet je zelfs niet. Daarom snap ik niet dat je met een WFFS drager niet zou willen fokken en er bovenstaande erfelijke componenten er zo gemakkelljk over denkt.

Maar misschien had je gedacht de merrie voor een koopje te kunnen krijgen en valt dat vies tegen?.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:38

maria1990 schreef:
Stel dat de merrie een blessure krijgt en daardoor niet meer gebruikt kan worden als sportpaard of als recreatiepaard dan heb je immers niks meer aan de merrie vanwege dat ze een WFFS drager is


Waar baseer je dat op? Op 1 fokker die zijn merrie om die reden wil verkopen?
Dat is vooralsnog echt niet het geval.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:59

maria1990 schreef:
Je hebt gewoonweg mijn eigen geschreven tekst gekopieerd uit het KS topic wat betreft het fokken met Engels Volbloeden en KS :)

Nee dat is niet het geval. Dat KS onder volbloeden (lees ik zeg geen Engelse volbloeden) in aanleg vaker voorkomt zegt helemaal niets over de aanleg die jouw merrie door vererft. Je kunt dus niet zeggen: "Omdat mijn merrie geen Engels volbloed in haar bloedlijn heeft, vererft ze geen aanleg voor KS" Daar is gewoon te weinig over bekend.

maria1990 schreef:
Ik stel voor dat we met met z'n allen inhoudelijk weer verder gaan wat betreft het onderwerp WFFS. Ik zie ook veel dingen gebeuren in verschillende topics die ik bijzonder vind wat betreft het reageren op elkaar dus dan zijn we het daar over eens.


Het fokken met KS wordt ook alleen maar aangehaald omdat jij daar kennelijk geen enkel probleem in ziet.
Terwijl dat veel ernstiger gevolgen heeft voor het paard (de merrie zelf en mogelijk naar nafok) dan misschien wat minder opbrengsten als WFFS drager.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:02

maria1990 schreef:
Maar stel dat ze een ernstige beenblessure oploopt aan de diepe buigpees via een val/verstuiking of door een trap van een paard dan is het nog maar de vraag hoe ze het er dan vanaf gaat brengen als fokmerrie


Hoogstwaarschijnlijk beter en met minder risico's voor dracht en bevalling dan jouw KS merrie

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:27

maria1990 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt immers niet bepalen of de merrie erop achteruit gaat wat betreft het fokkken met KS. Dat kan alleen een goede dierenarts zeggen die weet hoe m'n merrie functioneert en in welke conditie ze verkeerd.

Edit: Ik heb nu genoeg voorbeelden gegeven dat fokken met KS prima kan.


Een paard met KS gaat er uberhaupt al op achteruit zonder effectieve training, laat staan dat je daar een dracht overheen gooit. Natuurlijk zal geen dierenarts zeggen dat je het niet mag doen: het is immers jouw paard. Natuurlijk kun je het proefondervindelijk uitvinden of jouw merrie een dracht aankan, maar blijkt dat niet zo te zijn zal ze toch een uiterst pijnlijke dracht hebben (zeker in de laatste maanden) met het risico op een dood veulen of overlijden van de merrie zelf omdat de geboorte niet goed gaat. En dat risico heb jij dan genomen. Prima dat is dan jouw risico en jouw paard, maar mij overtuig je er niet mee dat dat goed is.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:35

maria1990 schreef:
Ailill schreef:
Hier heb je een heel sterk punt, 99,99% zeker dat je merrie inderdaad pijn heeft :j


Dat is uitgesloten door een kundige dierenarts :D :D


Maar jouw kundige dierenarts heeft eerder KS vastgesteld. Waarom? Omdat jij ermee naar de veearts bent gegaan. Waarom? omdat ze ongetwijfeld last had want anders ga je niet. Misschien heeft ze er op dit moment geen last van door juiste training en behandeling maar dat is een momentopname. De KS gaat niet weg en de situatie verslechtert op zeker naar mate de bespiering minder en slapper wordt. Je hoeft zelfs geen dierenarts te zijn om te kunnen bedenken dat de kans dat jouw merrie door de dracht opnieuw pijn gaat ervaren er gewoon is. Die kans is groter dan dan het niet zo is (omdat ze eerder al last heeft gehad). Er is echt geen dierenarts die jou de garantie kan geven dat dat niet zo zal zijn.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:19

maria1990 schreef:
Ze heeft absoluut geen pijn daar zijn verschillende testen en onderzoeken aan voorafgegaan om te kijken of ze wel of geen pijn heeft. Dus wellicht stelt dat je gerust.


Ze had pijn Maria toen je met haar naar de DA ging. Met een gezond paard ga je niet naar de DA. Toen kwam je erachter dat ze KS had, heb je haar laten behandelen en NU is ze pijnvrij. Besef je niet dat de bespiering door training verkregen het meest van invloed is op het pijnvrij houden van je paard. Meer dan de behandeling die ze heeft gekregen? Het is hartstikke fijn dat je paard nu pijnvrij is, maar besef je nu echt niet dat kan veranderen tijdens de dracht? Dat door de dracht de spieren verslappen en het gewicht van de buik de wervelkolom hol trekt, iets dat je nu juist niet moet hebben met KS. Een dracht is al zwaar voor een gezonde merrie laat staan voor die van jou. Natuurlijk wordt er nog gefokt met KS. Maar dat zijn de broodfokkers waar je je aan spiegelt.

Ik heb net als SinneJ de indruk dat jouw uitgangspunt vooral de centen betreft.

Veulen kopen (goed idee van SinneJ) heb je als optie terzijde geschoven.
Waarom vraag ik me af, als je geen veulen wil kopen, wil je er wel 1 fokken met kans op een erfelijk gebrek?
Ik neem dus aan dat het veulen voor de verkoop is. Zo levert de merrie waar je niets meer aan hebt en ook niet kan verkopen tenminste nog wat op toch?
Een draagmerrie, om jouw merrie te ontzien, is voor jou ook geen optie. En met de kosten voor een draagmoeder levert de verkoop van het veulen voor jou nauwelijks wat op.
WFFS merrie kopen wil je niet, want stel dat je gaat fokken dan fok je mogelijk een drager. En zou dat veulen ook minder opleveren volgens jou.

In de discussie komen wij natuurlijk nooit tot elkaar. We hebben een ander uitgangspunt. Jij het geld en wij jouw paard.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:54

Sannneke1991 schreef:
Wow, gaat er nogal pittig aan toe hier.
Maar wanneer het over ks gaat, ik heb een merrie gereden toen ik zestien was, had ook ks en niet direct in die mate dat het niet meer te rijden was. Met juiste training ging het redelijk en had ze geen pijn. Maar de eigenaar heeft ook op een gegeven ogenblik gevraagd aan zijn DA of fokken een optie was en die DA heeft het afgeraden omdat er te veel veranderde in het lichaam van de merrie en dat dat niet of nauwelijks op te vangen was aangezien je niet van alles in een drachtige merrie kunt stoppen. Dit was een jaar of twaalf geleden dus misschien kunnen ze nu meer.


Qua pijnbestrijding bedoel je? Dat klopt. Verstandige DA

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:20

maria1990 schreef:
Je zit er goed naast wat betreft je eigen verzonnen diagnose. Ik heb de bovenlijn op de röntgenfoto's laten zetten omdat ik wilde weten of daar wel of geen afwijkingen inzaten. Niets meer en niets minder. Dus het kwam bij toeval aan het licht. Speculeren heeft niet zoveel zin hé :+ Ik ga mij op positieve dingen focussen dat zou je ook eens moeten doen :D Ik heb zeker niet met broodfokkers gesproken :') Het is straks wel bijna etenstijd dus ik lust wel een broodje!


je bent aan het Jokkebrokken Maria. Ik heb je jouw berichten daarover gelezen. "Jouw paard was heel erg opgeknapt van de mesotherapie" en jij raadde die behandeling bij iedereen aan die een paard heeft met KS klachten. Drong het zelfs behoorlijk op als enige oplossing daarvoor.
En waarom zou je je paard op de foto zetten en behandelen als het allemaal fantastisch gaat en er geen klachten zijn? Wat kun jij de boel omdraaien zeg! Ongelooflijk gewoon.

maria1990 schreef:
Er wordt tegenwoordig niet meer zo dramatisch over KS gedacht als vroeger. Er zijn nu veel meer mogelijkheden op dat gebied. Door middel van een operatie kan de KS tegenwoordig weggehaald worden. Er kunnen verschillende therapieën toegepast worden die ervoor zorgen dat de klachten verholpen worden. Denk aan mesotherapie, goudkorrels, tildren infuus. Daarnaast dient er ook correct gereden te worden dus het is niet alleen de therapie die zijn werkt doet ;)


Maria je hebt tunnelvisie. KS is vaker niet op te lossen dan wel. Een operatie kan ook niet bij elk paard en elke vorm van KS. Dat geldt ook voor de andere therapieën. Een tildren behandeling is vaak niet succesvol en als het helpt helpt t maar tijdelijk.

En als het allemaal zo fantastisch gaat met je paard Maria, waarom rijd je haar niet gewoon in de sport nu dan? Waarom een nieuw sportpaard kopen en met deze een veulen fokken als je eigenlijk helemaal geen veulen wil?
Waarom rijd je je fantastische KS merrie niet gewoon naar de GP?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-06-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:47

Knappe die een drachtige merrie in de sport op hoog niveau uitbrengt.
Maar ik heb zo t idee dat dat allemaal niet aan de orde is.

maria1990 schreef:
Inmiddels is mijn vraag allang beantwoord en heb ik al eerder besloten om geen WFFS drager te kopen of om er überhaupt mee te fokken.

Was waarschijnlijk geen koopje.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-06-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:38

VValar schreef:
Voor de sport maakt het echt niks uit dus zal het de waarde niet drukken. Voor de fokkerij is het sterk afhankelijk met wat voor merrie-materiaal je te maken hebt. Is het zelf een fijn dier en eentje die uit een mooie sportlijn komt, dan zal de waarde er niet van zakken. Gewoon goed opletten dat je een WFFS-vrije hengst erop zet. En de fokkers die er niet mee willen fokken zullen toch niet aankloppen om je merrie te kopen. Maar goed, heb je een normale merrie die ook nog eens WFFS heeft, dan denk ik dat het de (fok)waarden zeer zeker drukt.


Toch denk ik dat een fokker liever geen WFFS in zijn merrielijn heeft en daar dus niet verder mee zou willen fokken. Het beperkt natuurlijk altijd de keuze van de hengst.
Maar ook de fokkers denken hier verschillend over. Heel veel invloed zal het niet op de waarde van het paard hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 48 bezoekers