Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:15

bigone schreef:
Dan ligt daar een goede taak voor de keuringscommissies en zeker voor de fokkers en ik ga er van uit dat er sowieso geen dragers meer goedgekeurd worden in de toekomst. Dat jij het wel wil gebruiken, ieder staat daar vrij in maar er is zeker wel keus.


https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... fs-drager/


En TS:
Een paard wat drager is van het WFFS gen mankeert helemaal niets voor zover bekend is. Echter als je ermee gaat fokken is het van belang dat je een hengst uitkiest die vrij is van het WFFS gen. En die zijn er echt zat :j . Als je dan fokt heb je 50% kans op een vrij veulen en 50% kans om een drager van het WFFS gen te fokken. Ook dit veulen zal niet ziek zijn door het WFFS gen en zou prima kunnen functioneren als sportpaard, immers zijn er nog steeds meer sportpaarden dan fokpaarden.

Ik denk wel dat er bij een eventuele verkoop minder geïnteresseerden zijn, omdat niet iedereen goed weet wat het WFFS gen inhoudt. Al zal het voor de waarde als sportpaard weinig veranderen denk ik zo.

Kilimanjaro
@puppy_freek


mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:52

Sclimpre schreef:
mavantos schreef:
Een paard wat drager is van het WFFS gen mankeert helemaal niets voor zover bekend is. Echter als je ermee gaat fokken is het van belang dat je een hengst uitkiest die vrij is van het WFFS gen. En die zijn er echt zat :j . Als je dan fokt heb je 50% kans op een vrij veulen en 50% kans om een drager van het WFFS gen te fokken. Ook dit veulen zal niet ziek zijn door het WFFS gen en zou prima kunnen functioneren als sportpaard, immers zijn er nog steeds meer sportpaarden dan fokpaarden.

Maar zo verspreid je het probleem toch in de populatie?


Je kan toch de nakomelingen als nog in de sport gebruiken? Er zijn een hoop fokkers die er vanuit principe niet meer mee fokken, wat hun eigen keuze is en prima is uiteraard. Alleen dit betekent toch niet dat als jij een super fijne merrie met het WFFS gen hebt je er geen veulentje uit mag fokken?

Je kan natuurlijk kijken dat het glas half leeg is of halfvol... Er is inderdaad 50% kans dat je een drager van het WFFS gen fokt, maar er is ook 50% kans dat je dit niet fokt. Er even vanuit gaande dat je sowieso geen hengst gebruikt die ook het WFFS gen draagt.

Kilimanjaro
@puppy_freek


mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:01

Volgens mij is dat ook het plan van TS :+

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:21

rien10 schreef:
Laten we het simpel houden. Ik heb geen verstand van fokken. Niet van paarden, van honden 0.1 beetje.
Ik heb eens een prachtige reu gehad die ik wilde aanbieden voor de dekdienst.
Het dier bleek foute knieën te hebben. Verder bijzonder rastypisch, ook nog eens heel lief, en een pracht dier om te zien.
Fokken? No, niet met deze reu. Heb hen zelfs niet eens laten keuren.
Gewoon niet doen als er "iets" is.


Maar van foute knieën kan een dier daadwerkelijk last hebben. Een drager(!) van het WFFS gen is slechts drager en heeft hier verder (zover bekend) geen lichamelijk ongemak van.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:23

rien10 schreef:
Oh, zeker had hij er last van. En dat wilde ik zijn eventuele kinderen niet aan doen. Dus ging ik er niet mee fokken.
Niet fokken met een dier waar iets aan mankeert. Gewoon niet doen.


Maar dat is wat ik probeer te vertellen... Een paard wat drager is van het WFFS gen mankeert eigenlijk helemaal niets.

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:31

rien10 schreef:
Nee, maar het veulen wat dood ter wereld komt wel. Die heeft er wel last van. Niet lang gehad trouwens, want hij is al dood.
Waarom zou je het risico nemen op een dood of misvormd veulen?
Koop dat dier, gooi er een zadel op en rijd er de hele wereld mee rond. Maar fok er niet mee.


Als je de merrie dekt met een hengst die NIET drager is van het WFFS gen dan krijg je geen misvorm of dood veulen door WFFS. Dit is alleen zo als je een WFFS drager kruist met een WFFS drager, dan is er 25% kans op een lijder.

Maar goed, duidelijk dat niemand dit wil begrijpen :')
Als je doel is om een fijn sportpaard te fokken kan je prima fokken met een drager van het WFFS gen, als je deze maar niet kruist met een drager.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 13-06-19 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:43

rien10 schreef:
Voor de goede orde; ik heb nergens vermeld dat er wat mis is met die merrie, ik heb steeds aan TS gevraagd "wat wil je met dat dier, en wat wil je met dit topic?"
Met de fok-info die hier gegeven wordt, percentages etc. kom je verder. Die info lees je dus met een gezond boeren verstand. Met mijn boeren verstand zou ik advies vragen aan iemand die er echt verstand van heeft en ervaring mee heeft.
Ja, dan zou ik me eerst moeten oriënteren over wie er nu wel en niet verstand van heeft, dat snap ik.
Dus, uiteindelijk kom je met een boeren verstand best een eind.


TS heeft duidelijk aangegeven dat ze de sport in wil met het paard, alleen alle opties open wil houden. Ik kan dat heel goed begrijpen, bij een eventuele verkoop of als het paard langdurig geblesseerd raakt wil je de optie fokken wel open houden. Als je dan niet weet wat het inhoudt dan kan je dit ook niet meenemen in je aankoop :j

Naast boerenverstand is lezen ook erg handig ;)

Kilimanjaro
@puppy_freek

mavantos
Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:28

maria1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Persoonlijk zou ik eerder met een wffs merrie fokken (mits vrije hengst) dan met een ks merrie, omdat het laatste niet alleen een lijdensweg kan worden voor de merrie maar ook voor de nakomelingen als het doorgegeven word.

Wffs drager is gewoon gezond (mits geen andere gebreken) en prima voor de sport. Maar als je echt serieus wilt fokken om er wat aan te verdienen dan zorg je natuurlijk gewoon voor een top merrie die helemaal gezond is en uit een goede stam komt met prestaties/ predikaten etc.


Veulen is voor eigen gebruik hoor dus er hoeft niks aan verdiend te worden :D


Dan is de WFFS een betere optie dan de KS merrie. Tuurlijk hoeft er niks mis te gaan met de rug je KS merrie, maar het kán wel. Daarbij is de kans dat het erfelijk is en je dus mogelijk drie jaar een jong paard opfokt en die dan niet goed blijkt te zijn.

Een WFFS-dragende merrie kruisen met een hengst die vrij is van WFFS zorgt in ieder geval voor een gezond veulen. Helemaal als deze voor eigen gebruik is dan maakt het uiteindelijk niets uit of deze weer drager is (50% kans) of vrij is van WFFS (ook 50% kans).

Kilimanjaro
@puppy_freek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 45 bezoekers