Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amen
Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:23

Sjong schreef:
Wffs is alleen van belang als je wil fokken. Ze is drager dus heeft zelf geen last maar kan het wel doorgeven.


dus net wat je zegt, fokken met vrije hengst en heb je 50/50 kans op drager of vrij. en er is veel bekend over dekhengsten kwa wffs drager of vrij dus er is keuze genoeg.

en als merrie top is, top afstamming, top op rongt fotos, top predikaten, top in bewegen sportprestatie dan
maakt drager of vrij niet uit, maar er zijn ook dragers die zo wie niet voor de fok geschikt zijn om hun afwijkingen in bouw en gezondheid , dus die zijn voor onder zadel, niet fokkerij.

als je weet dat je paard drager is, dan heb je getest, lijkt mij, tenzij de vader en moeder beide vrij zijn, dan weet je dat ze vrij zijn, maar met drager moet je altijd testen. heb ik ook gedaan, en ook registratie bij t via het kwpn , en mijn paard is bekend in de kwpndatabase als WFFS vrij, en als ik bij vrij hengst dek, krijgt mijn veulen automatisch op vrij geregistreerd.

als jij verkoopt moet je dit wel melden, want je weet het, en t is geen probleem, als mensen er mee fokken moeten ze hengst uitzoeken die vrij is, en die zijn er te kust en te keur.

en er is genoeg info te vinden over wffs en over de manier hoe t doorgeeft. dus kopers kunnen zich inlezen.



amen
Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:49

drager x drager is een NOGO. omdat je lijders fokt. en die lijden, en dat wil je niet, fokkers moeten hun verstand gebruiken, de fokkers die zo maar wat fokken, en dan heb je wffs, maar OCD , kissingspines andere erfelijke gebreken, vind ik nog een veel zwaarder, die paarden leven, met pijn en dat is jarenlang, gaan kapot. een wffs veulen sterft bij geboort en hooguit leeft t paar dgn, die heeft minder te lijden dan afwijkingen waar ze oud mee kunnen worden maar heel veel pijn ellende hebben en hoge da kosten.

maar fokken met drager x vrij is goed, dan heb je 50% kans op vrij en 50% kans op drager, en drager zijn niet ziek, dragen t gen. en door openheid en duidelijkheid te geven fok je steeds minder dragers, dan nu, want er is nooit naar gekeken, en nu wel.





dus afscheid nemen van drager van WFFS hoeft helemaal niet, als er maar duidelijkheid komt, van alle paarden, zodat je weet wat de combinatie is van WFFS. en dan kunnen de stamboeken zorgen dat WFFS gewoon getest is voor je wil fokken, en dat je NOOIT drager x drager mag doen.


door dit te doen, elimineer je iig de lijders, en het percentage lijders is niet giga hoog, en als stamboeken super apart hengst alleen al elimineert omdat t drager is en de genen dus verloren gaan, zou ik stom vinden, als je zon dragende wffs hengt, alleen met vrij merrie kruist, heb je 50% kans op hengstveulen met dezelfde of betere kwaliteit dan de wffs dragende vader, en dan heb je een wffs vrij hengst, dus dan kan je de genen behouden. en kunnen fokker van dragende wffs fokmerries, ook de genen van een dragende wffs hengst krijgen, doormiddel van de wffs vrij zoon met dezelfde kwaliteit.


@fireflight jij bedoeld dus dat je nooit drager x drager combi doet, of helemaal niet fokt met drager van wffs?

want in dat laatste betekend ook dat jij alleen maar paard getest kan kopen, dus wffs vrij x wfss vrij, want een drager x vrij is een NOGO, als dat jou overtuiging is, kan je ook nooit zoiets kopen, mijn inziens.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 85 bezoekers