Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26293
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:27

Vipera schreef:
Principieel fel tegen fokmerries maar dat is een ander debat.
Het maakt inderdaad niets uit, zolang je er niet mee fokt ;-)

Dan neem ik aan dat je geen paard hebt?
Zonder fokmerries komen er geen nieuwe paarden bij.

Fokken met dragers zou ik persoonlijk nooit doen. Je hebt dan toch weer 50% kans op nieuwe dragers en als teveel mensen met dragers blijven fokken dan krijg je straks het probleem dat er te weinig wffs vrije paarden over zijn.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26293
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:04

Jij vewoordt het beter dan dat ik kan :)

Het is bij de dressuur en springpaarden gewoon ook niet nodig om met dragers te fokken. De dragers onder de hengsten hebben allemaal al vrije zonen voor zover ik weet en verder zijn er wereldwijd genoeg vrije fokdieren om te kunnen fokken zonder dragermerries. Daarom zou ik persoonlijk het risico op 50% kans op een drager gewoon niet willen nemen. Dat is mijn visie, niets meer en niet minder.

Voor de Gelderse en de Tuigpaarden ligt het anders, daar is de genenpoel te klein. Gelukkig valt daar het aantal dragers mee.

Haarbal schreef:
Ik zie fokken als "een product proberen te creëren dat beter is dan moeder- en vaderdier". Vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk dus niet fokken met een dier met een bemerking. Of dat nou een genetisch defect, een KS of een OCD of een klote-karakter is. Maar dat ben ik. Ik zou dus doorzoeken naar een ander leuk paard als de ambitie idd een veulen fokken is. Gezien het andere topic van TS denk ik dat TS graag eens een veulen wil fokken. Dat zou ik persoonlijk met deze merrie en haar huidige merrie van het andere topic niet doen.

Als je fokt met deze merrie krijg je 50% kans op weer een een drager, net als mama. Als dat een hengstje is, zou je deze kunnen castreren voor de verkoop, en dan hoef je het m.i. de koper niet te melden, want het dier heeft geen fokwaarde meer. Is dat netjes? Nee. Zou ik het doen? Nee, ik zou het melden bij verkoop, en eventueel uitleggen.
Bij een merrieveulen ligt het anders, dan heb je weer een drager gecreëerd die op haar beurt weer 50% kans hee,ft op weer een drager. Dus dat sluit niet aan bij mijn visie op fokken; het proberen te verbeteren van de ouderdieren (en dus het paardenbestand in het algemeen).

Maar dat is mijn visie. Fokken is gokken, en je wilt de kans op 'verkeerde gokjes' minimaliseren lijkt me. En ik ben het met rina eens dat ik hoop dat de paardenwereld (in het algemeen) de quarterfokkerij eens een beetje als voorbeeld gaat nemen m.b.t genetische defecten en fok/koopwaarde.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26293
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:14

maria1990 schreef:
Maar laten we eerlijk wezen bijna elk paard mankeert wel iets als we die door een MRI-scan zouden halen. Nogmaals hierop wordt niet gereageerd maar dit is wel de realiteit. Iemand die nu nog beweerd dat zijn paard gezond is maar niet door een MRI-scan is geweest hoeft bij mij niet meer aan te kloppen dat zijn paard gezond is en niets mankeert op medische gebied. Je schrikt jezelf de apen lazers wanneer je de MRI-scan beelden onder je neus gedrukt krijgt. Als we dan toch persé kritisch moeten zijn dan kunnen alle dierenfokkerijen wel worden stilgelegd. Op een hobbelpaard rijden wil men ook niet hé dus je moet wat :))

Daarom zorgt een serieuze fokker er ook voor dat zijn fokmateriaal zo gezond mogelijk is en fokt die niet met dieren waarvan al bekend is dat ze een gebrek hebben (zoals bijvoorbeeld kissing spines). Die doen ook gerust een merrie weg als blijkt dat ze niet gezond is of als haar veulens toch niet goes genoeg zijn.

Een vooraanstaand paardendierenarts/fokker zei ooit: "Ik ga er vanuit dat alles erfelijk is" Wijze woorden voor degenen die die woorden begrijpen.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers