Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:28

maria1990 schreef:
Ik was zelf ook niet van plan om er überhaupt mee te fokken. Ik wilde alleen weten wat de eventuele mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS omdat ik er zelf te weinig info over kan vinden wat de mogelijkheden zijn en waarop er gelet dient te worden wat betreft een hengstenkeuze.



Het is niet helemaal te volgen dat je aan de ene kant zegt: ik wil er niet mee fokken, maar aan de andere kant wel vraagt wat de mogenlijkheden zijn en waar je op moet letten met een hengstenkeuze?

Dat spreekt elkaar nogal tegen en dus is het niet zo gek dat mensen hier kritisch op reageren.



DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:42

Iets van: Ik wil een kip kopen om gezellig in een hok in de tuin te zetten.
Weet iemand nog een lekker recept voor kiprollade?
Ik ga hem niet opeten hoor....

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:01

mavantos schreef:
rien10 schreef:
Nee, maar het veulen wat dood ter wereld komt wel. Die heeft er wel last van. Niet lang gehad trouwens, want hij is al dood.
Waarom zou je het risico nemen op een dood of misvormd veulen?
Koop dat dier, gooi er een zadel op en rijd er de hele wereld mee rond. Maar fok er niet mee.


Als je de merrie dekt met een hengst die NIET drager is van het WFFS gen dan krijg je geen misvorm of dood veulen door WFFS. Dit is alleen zo als je een WFFS drager kruist met een WFFS drager, dan is er 25% kans op een lijder.

Maar goed, duidelijk dat niemand dit wil begrijpen :')
Als je doel is om een fijn sportpaard te fokken kan je prima fokken met een drager van het WFFS gen, als je deze maar niet kruist met een drager.


Maar om meer lijders te voorkomen, moet je toch ook gewoon proberen zo min mogelijk dragers op de wereld te zetten?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 13:56

Ilse_123 schreef:
Je kan lijders ook gewoon voorkomen door geen dragers met dragers te kruisen, iets wat ontzettend gemakkelijk is aangezien alle hengsten in elk geval al getest zijn en het als fokker zijnde ook een beetje je morele plicht is om nu die paar euro uit te geven om je merrie te laten testen. En als je dan toch niet je merrie wilt laten testen dan zijn er genoeg vrije hengsten om uit te kiezen.

Maar dan kan er toch alsnog wel een drager uit voortkomen? Ik weet dat de drager daar geen gezondheidsproblemen van ondervind, maar je moet toch ook het dragerschap proberen in te perken. Dan komen er automatisch toch ook minder lijders in de toekomst?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:47

Amber_anne schreef:
Jammer dat je het zo ziet ts. Ik vind dit een heel interessant topic met veel nuttige informatie (ook over andere genetische defecten)



Ik ook! Vind het hele interessante materie en heb echt wat bijgeleerd hierdoor.

Jammer dat je het zo ziet TS, misschien zou je toch ook eens kritisch naar je eigen vraagstellingen en manier van reageren kunnen kijken?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:38

maria1990 schreef:
Er zijn twee partijen nodig om een gesprek leuk en gangbaar te houden wellicht kunnen we daar ook even bij stilstaan i.p.v. alle andere verwijten erbij te halen en persoonlijk te worden :)* Ik heb helemaal nergens gezegd dat dit topic niet interessant zou zijn of geen nuttige informatie bevat. Ik blijf bij mijn mening. Ik neem dit topic gewoonweg niet meer serieus het is altijd het zelfde clubje die de boel moeten verzieken voor en ander en ja daar kan ik zeker wel voorbeelden van benoemen.


Inderdaad: er zijn 2 partijen nodig. En enige zelfrelexie.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:22

maria1990 schreef:
Accepteer gewoon dat er met KS gefokt wordt. De feiten liegen er niet om. Ik heb met meerdere fokkers gesproken en die beamen dat er prima met KS gefokt kan worden mits er een hengst wordt gekozen die een sterke bovenlijn doorgeeft aan zijn nakomelingen. Inmiddels had ik met meerdere fokkers gesproken en gehoord dat hun met meerdere merries fokken die KS hebben en de nakomelingen die uit die merries voortkwamen waren gezond verklaard op de röntgenfoto's zonder KS of andere afwijkingen op de benen. OCD valt gewoonweg door middel van een operatie goed te verwijderen.

Ik ga zelf niet fokken met WFFS gezien dat daar nog veel onduidelijkheden over zijn. Ik heb besloten om deze merrie te laten staan want ik heb er geen goed gevoel bij. Het is altijd nog maar de vraag of de eventuele nieuwe koper wel de volle mep wil betalen voor een WFFS drager en omdat ik niet kan zeggen of de merrie nog voor de verkoop gaat in de toekomst dan kijk ik liever verder voor een paard die actief in de sport meeloopt, die geheel vrij is van WFFS.



Maria1990 Als dit een reactie is op Babootje: zij schrijft Voor mij is het een no go

Misschien zou je zelf ook kunnen accepteren dat er meerdere meningen mogen bestaan, en niet alleen de mening die jij hebt de almachtige waarheid is? Dat maakt het hele leven sowieso prettiger hoor...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:34

SinneJ schreef:
Recht praten wat krom is, is volgens geen enkele definitie inhoudelijk reageren :) en een hoop neerbuigende emoji's sturen ook niet. Ik ben al heel de tijd inhoudelijk aan het reageren op wat jij zegt en de helft van je beschuldigingen aan het negeren. Ik praat ook om het feit heen dat ik de helft van je verhalen niet geloof, want ik kan dat niet weerleggen, dus dat heeft weinig zin.

Je blijft alle adviezen en alternatieven langs je weg schuiven zonder degelijke reden en je doet alsof topics op bokt enkel bestaan om jou te dienen, dat is niet zo; dit is een openbaar informatieforum. Er mag gesproken worden over de dingen die jij liever niet hoort en er mogen dingen herhaald worden; dat gebeurt in elk topic minstens 5 pagina's, kijk maar eens rond. Dat kan jij net zo weinig voorkomen als dat ik kan voorkomen dat je glashard zou liegen hier op bokt.

De waarheid is;
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een WFFS dragende merrie en een WFFS dragende hengst.
- Je kan niet rechtpraten dat je zou fokken met een KS merrie waarvan je NOOIT zeker kan weten of de dracht niet extra risico meebrengt (al is dat nagenoeg zeker gezien de ernst van de situatie). Dat er fokkers zijn die dat doen is geen argument, want er zijn meer dan genoeg fokkers die niet ethisch verantwoord te werk gaan.
- Je kan niet rechtpraten dat je nog maar eens een paard op de wereld zet met een eventueel gebrek terwijl er al zoveel te veel grasmaaiers zijn. Er is nooit bewezen dat het niet erfelijk is en jouw dierenarts kan dat niet gewoon beslissen en enkele fokkers ook niet. Daar is wetenschappelijk onderzoek voor nodig met een voldoende grote onderzoeksgroep zodat er een conclusie getrokken kan worden over het al dan niet aanwezig zijn van een significant verschil tussen aanwezigheid van KS bij nakomelingen van merries met vastgestelde KS en merries die geen tekenen van KS vertonen. Dat kan jij niet even beredeneren in je living, zo werkt dat niet en dat is maar goed ook.

En nog een laatste ding: bijna alle sportpaarden hebben mooie bloedlijnen dezer dagen, dus dat is een heel slecht argument om te fokken. Er gaat echt niets verloren als je je merrie gewoon gelukkig laat zijn voor de jaren dat je haar nog goed kan houden met rijden en behandelingen en jij gewoon een veulen koopt. Desnoods met een gelijkaardige bloedlijn.



Amen. Goed en netjes verwoord.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:55

Maar dan zouden ruinen dus altijd minder geliefd en minder waard moeten zijn? Die hebben tenslotte ook geen enkele fokwaarde?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers