Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:45

Tot vorig jaar wist niemand wat van WFFS af, dus om nu zo panisch te doen dat alle hengsten gecastreerd moeten worden en alle merrie's nooit meer gedekt mogen worden lijkt mij een beetje: roomser dan de paus.

Waardevermindering of verborgen gebrek is totaal niet van toepassing bij een sportpaard. Voor de fokkerij melden de mensen die jou het paard willen verkopen het gewoon netjes, dus ook geen verborgen gebrek.


Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:46

bettyvn schreef:
ik neem aan dat je met dit toppic een soort intresse peiling wil doen voor wffs positief geteste paarden.

zwart op wit is een paard niet meer 'waard' dan de 1400 eur slachtwaarde.
uiteindelijk is het altijd wat een gek er voor wil geven. i de paarden sector is wat dat betreft het minst geprofecionaliseerd.

IK zou nooit een wffs dragende merrie willen, okal zou ik haar zelf niet dekken, je weet nooit hoe het leven loopt en als een volgende eigenaar dat wel zou doen zou ik dat echt heel erg vinden. daar zou ik mn handen nooit aan vuil maken.


Welke slager breng jij ze dat je 1400 euro krijgt? Laatste keer, al is dat even geleden, was het echt rond de 150 euro voor een groot paard.


Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:54

bettyvn schreef:
[

https://www.nieuweoogst.nl/marktprijzen ... n-en-ponys

ik ga van deze prijzen uit. uit eindelijk is het vlees het enige van echte waarden. emotionele waarde kent geen prijs. alleen goede marketing.

Maar die prijzen krijg je echt niet als je ze naar Nijkerk brengt. Misschien voor als ze de grens over gaan, maar dan nog echt geen 1400.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:57

bigone schreef:
[

Dan had er ook geen ophef over hoeven komen toch, iedereen wil een goed en gezond paard zonder genetische afwijkingen. Dus ja, imo de ballen er af wanneer een hengst drager blijkt te zijn en zoveel mogelijk registratie van merries die drager zijn. Waarom zou je gewoon doorfokken met paarden die gendrager zijn , nergens voor nodig, keus genoeg.

En dat is nou precies niet waar. Er is geen keus genoeg, er is heel veel verwantschap binnen de fokkerij. Dus als de genen interessant zijn van een WFFS drager, dan zou ik deze zeker wel gebruiken.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:48

Sclimpre schreef:
Maar zo verspreid je het probleem toch in de populatie?

Inmiddels zijn we erachter dat WFFS al heel lang bestaat en toch komt het niet veel voor. Dus het verspreiden in de populatie valt wel mee.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:35

rien10 schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.


Gezond boerenverstand is dat je met een drager een hengst kiest die geen drager is. Dat is gezond boerenverstand. Er is namelijk niets met die merrie en deze discussie hadden we anderhalf jaar geleden niet eens kunnen voeren, want toen wisten we nog van niets.

Zelfs de artsen zeggen niet dat er niet gefokt moet worden met deze dieren.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:09

Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.

Dat is niet rechtsgeldig dus dat heeft geen enkele zin.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:35

Sclimpre schreef:
Waarom niet? Een stamboek heeft nu toch ook goedgekeurde hengsten en niet-goedgekeurde hengsten. Waarom zou dat voor merries niet kunnen? Ttz goedgekeurd tenzij ze door de eigenaar afgekeurd zijn. Je kan er dan nog altijd mee fokken, maar je weet dan dat het veulen geen papieren zal hebben.

Paarden worden al heel lang niet meer afgekeurd. Je haalt 2 dingen door elkaar.

Een hengst wordt goedgekeurd voor de dekdienst. Afkeuren komt niet voor.
Zelfs medisch afkeuren komt al heel lang niet meer voor: negatief aankoopadvies kan wel worden gegeven, maar dat is heel iets anders.

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:36

flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .

Maar de merrie is niet goedkoper in aanschaf, waar haal je dat vandaan?

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:54

Evelijn schreef:
Joh als je niet met deze merrie gaat fokken waarom stel je dan deze vragen?....

Omdat de wereld er over een paar jaar weleens anders uit kan zien. Een blessure, zelf een blessure enz.

Een ding is zeker, met paarden kun je niet plannen, nu niet, nooit niet. Dus dan is het best handig om te inventariseren wat WFFS is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dmk, paardje2013 en 9 bezoekers