Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 18:44

Hallo allemaal,

Ik kwam een advertentie tegen over een KWPN merrie die te koop staat en ze wordt verkocht omdat ze WFFS positief is getest en deze mensen willen haar niet gebruiken voor de fokkerij vanwege het WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome. Volgens de verkoper kan ze prima als rijpaard gebruikt worden. Nu is mijn vraag stel dat ik zo'n merrie koop. (Wat is de marktwaarde). En is het is verstandig om zo'n paard überhaupt te kopen ja of nee? Wat betekend dit voor de fokkerij als de hengst WFFS-gen positief is getest en de merrie hier ook een drager van is? Stel dat je met zo'n merrie gaat fokken wat zijn dan de eventuele risico's? Valt deze aandoening onder verborgen gebreken of hoe moet ik dat zien.

Ik ben zelf helemaal weg van de KWPN hengsten: Indian Rock, Apache en Everdale. Ik zie regelmatig hele leuke nakomelingen voorbij komen die te koop staan, maar ik twijfel dus of het verstandig is om hier überhaupt aan te beginnen. Ik ben mezelf gaan inlezen op verschillende sites maar ik blijf toch met deze vragen zitten en wordt er niet heel veel wijzer van wat het allemaal precies inhoudt wat betreft de fokkerij.

De merrie wordt trouwens als sportpaard verkocht en komt uit een hele interessante bloedlijn. Omdat de verkoper zelf al zei dat ze niet met de merrie verder wilde wat betreft de fokkerij wat is dan een reële vraagprijs?


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:19

Stel dat de merrie het zou doorgeven aan het veulen of de merrie wordt gedekt door een hengst die WFFS positief is getest wat zijn dan de eventuele risico's en omgekeerd er wordt een merrie gedekt die zelf WFFS vrij is maar de hengst is WFFS positief?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:31

Dat had ik al gelezen maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Overigens bedankt voor het meedenken ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:41

Oke, duidelijk dus het fokken wordt niet afgeraden of hoe moet ik mij dat voorstellen? De verkoper had niet echt een reden om er niet mee te fokken behalve dan dat haar merrie WFFS positief is getest en zij zelf genoeg andere fokmerries hadden en ze wilde gaan minderen wat betreft de fokkerij.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:51

ruitje schreef:
Jouw manier van denken over fokken is wel boeiend. Eerst dat KS topic en nu dit.


Boeiend ook dat je je afvraagt of dit onder een verborgen gebrek valt, concludeer ik daar uit dat je het niet zou willen melden?


Ik concludeer dat jij je niet hebt ingelezen :)*

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 20:17

Ik was zelf ook niet van plan om er überhaupt mee te fokken. Ik wilde alleen weten wat de eventuele mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS omdat ik er zelf te weinig info over kan vinden wat de mogelijkheden zijn en waarop er gelet dient te worden wat betreft een hengstenkeuze.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 20:20

Haarbal schreef:
Mooie draagmerrie voor je KS merrie! :)*


Nee hoor :)* :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 11:20

Ik vraag wat de mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS dat lijkt mij geen hele rare vraag is het niet. Ik heb eerder al aangegeven dat ik sowieso niet ga fokken met een WFFS drager of het nu om GGK hengst gaat of een merrie met een interessante bloedlijn die WFFS positief is getest. Ik kan mij beter van tevoren laten informeren wat betreft het fokken met WFFS. Ik hecht er veel waarde aan om alles van tevoren goed te hebben uitgezocht want dat voorkomt in de toekomst een hoop teleurstellingen of een dood veulen.

Ik weet zelf heel goed welke merries er wel en niet wat toevoegen aan de fokkerij dus daar heb ik ook geen vragen over :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 11:41

Koekie73 schreef:
TS, als je schrijft over een merrie die WFFS positief is en je knoopt er vragen aan als; 'stel dat ik haar koop' en je hebt daarna vragen over wat er gebeurt als je er toch me gaat fokken.... dan is het toch niet gek als mensen daar op in gaan?
Als je dat niet van plan bent, zou ik eerst even kijken hoe je dingen opschrijft. Je ben dan zelf niet bepaald duidelijk. Dan hoef je niet ineens met grote letters te reageren, lijkt me >;)


Het staat heel duidelijk beschreven hoor. Zie pagina 1 :)*


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 11:44

Omdat ik tegen dovemansoren moet aanpraten omdat er niet goed ingelezen wordt door her en der lijkt mij grotere letters wel gepast om voor opheldering te zorgen :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 12:02

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Het ging mij vooral om het stukje verantwoording van stel dat ik de merrie zou moeten verkopen? Hoe ik dan het beste de nieuwe eigenaar kan informeren wat betreft het fokken met WFFS. Mijn ervaring is dat de meeste merries wel een keertje worden ingezet voor de fokkerij! Uitzonderingen daargelaten. Bij de slager is 200 euro al veel voor een groot paard hoor. Als ik de geruchten moet geloven op hun woord :D Ik breng m'n paarden nooit naar de slager toe dus ik heb geen flauw idee wat de slager waarde momenteel is? Ik sta niet op het punt om de merrie meteen te willen kopen. Ik wil gewoon weten welke opties ik heb als ik het wel zou doen. Niets meer en niets minder :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 12:15

Ik heb het natuurlijk over fokmerries die uit een interessante bloedlijn komen. Ik heb het niet over fokken voor de leuk met een recreatiepaard of over merries die niet uit een bewezen goede bloedlijn komen. Tja vergelijk het met een proefrit maken in een nieuwe auto dan wil je ook weten waar de knoppen zitten en in welke staat de auto verkeerd dat is idem dito met een paard kopen niet anders lijkt mij. Graag bij deze weer inhoudelijk reageren op m'n vragen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 13:27

Benzz heeft volkomen gelijk hierin: want twee jaar geleden was het WFFS-gen nog helemaal bij niemand bekend. De groot fokkers gaan hun hengsten echt niet van hun edele delen ontdoen vanwege het WFFS-gen. Daar geloof ik imo helemaal niks van.

Mocht ik de merrie kopen of willen verkopen dan ben ik daar volkomen eerlijk in wat betreft dat de merrie een drager is van WFFS. Gezien de afstamming ontkom je daar ook niet aan het is immers al algemeen bekend door de hengst dat er een kans in zit dat de merrie een drager is van het WFFS-gen zoals nu bevestigd is door de verkoper. Dit zijn ook geen dingen waarover je moet liegen vind ik tegenover een nieuwe eigenaar ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 15:32

bigone schreef:
Dan ligt daar een goede taak voor de keuringscommissies en zeker voor de fokkers en ik ga er van uit dat er sowieso geen dragers meer goedgekeurd worden in de toekomst. Dat jij het wel wil gebruiken, ieder staat daar vrij in maar er is zeker wel keus.


De kans is nihil dat dat gaat gebeuren en het zou fijn als je niet altijd je mening zo komt opdringen want het begint nu nogal vervelend te worden dat je bijna iedereen in de reden moet vallen om je gelijk te komen halen. Het is nu volkomen duidelijk hoe jij erover denkt wat betreft de fokkerij. Jouw mening hoeft niet onze mening te zijn of andersom ;)

Isabel schreef:
Je kan prima fokken met een drager merrie, zo lang je er maar een vrije hengst op zet. Zet je er een hengst op die ook drager is, kan je veulen heel pijnlijk doodgaan.


Oké, duidelijk :)


mavantos schreef:
En TS:
Een paard wat drager is van het WFFS gen mankeert helemaal niets voor zover bekend is. Echter als je ermee gaat fokken is het van belang dat je een hengst uitkiest die vrij is van het WFFS gen. En die zijn er echt zat :j . Als je dan fokt heb je 50% kans op een vrij veulen en 50% kans om een drager van het WFFS gen te fokken. Ook dit veulen zal niet ziek zijn door het WFFS gen en zou prima kunnen functioneren als sportpaard, immers zijn er nog steeds meer sportpaarden dan fokpaarden.

Ik denk wel dat er bij een eventuele verkoop minder geïnteresseerden zijn, omdat niet iedereen goed weet wat het WFFS gen inhoudt. Al zal het voor de waarde als sportpaard weinig veranderen denk ik zo.


Ik ga het allemaal laten bezinken en dan over op een vast besluit :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:09

amen schreef:
drager x drager is een NOGO. omdat je lijders fokt. en die lijden, en dat wil je niet, fokkers moeten hun verstand gebruiken, de fokkers die zo maar wat fokken, en dan heb je wffs, maar OCD , kissingspines andere erfelijke gebreken, vind ik nog een veel zwaarder, die paarden leven, met pijn en dat is jarenlang, gaan kapot. een wffs veulen sterft bij geboort en hooguit leeft t paar dgn, die heeft minder te lijden dan afwijkingen waar ze oud mee kunnen worden maar heel veel pijn ellende hebben en hoge da kosten.

maar fokken met drager x vrij is goed, dan heb je 50% kans op vrij en 50% kans op drager, en drager zijn niet ziek, dragen t gen. en door openheid en duidelijkheid te geven fok je steeds minder dragers, dan nu, want er is nooit naar gekeken, en nu wel.



dus afscheid nemen van drager van WFFS hoeft helemaal niet, als er maar duidelijkheid komt, van alle paarden, zodat je weet wat de combinatie is van WFFS. en dan kunnen de stamboeken zorgen dat WFFS gewoon getest is voor je wil fokken, en dat je NOOIT drager x drager mag doen.


door dit te doen, elimineer je iig de lijders, en het percentage lijders is niet giga hoog, en als stamboeken super apart hengst alleen al elimineert omdat t drager is en de genen dus verloren gaan, zou ik stom vinden, als je zon dragende wffs hengt, alleen met vrij merrie kruist, heb je 50% kans op hengstveulen met dezelfde of betere kwaliteit dan de wffs dragende vader, en dan heb je een wffs vrij hengst, dus dan kan je de genen behouden. en kunnen fokker van dragende wffs fokmerries, ook de genen van een dragende wffs hengst krijgen, doormiddel van de wffs vrij zoon met dezelfde kwaliteit.


@fireflight jij bedoeld dus dat je nooit drager x drager combi doet, of helemaal niet fokt met drager van wffs?

want in dat laatste betekend ook dat jij alleen maar paard getest kan kopen, dus wffs vrij x wfss vrij, want een drager x vrij is een NOGO, als dat jou overtuiging is, kan je ook nooit zoiets kopen, mijn inziens.



Met KS kan prima gefokt worden hoor dat is al bewezen dat er genoeg nakomelingen zijn zonder KS :D OCD valt in principe makkelijk te verwijderen als het op een gunstige plek zit. Maar laten we eerlijk wezen er zijn maar heel weinig paarden die helemaal niets mankeren dus als je dat wil voorkomen zul je de hele fokkerij imo moeten stilleggen en het bij een hobbelpaard moeten houden ;) Ik vind het prima dat iedereen een bepaalde mening heeft maar laten we eerlijk wezen bijna elk paard mankeert wat als we die door een MRI-scan zouden halen :)*

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:14

bigone schreef:
Maria1990 , dat bericht was een reactie op Benzz en die kan prima voor zichzelf praten. Hoe jij over fokken met paarden denkt was allang duidelijk en jouw paard, jouw beslissingen alleen lijkt het er wel steeds meer op dat je bewust controversiële vragen stelt waarbij reacties die je aanstaan prima zijn maar o wee wanneer er niet in je straatje gepraat word , dan zijn we vervelend, stalkers of wat dan maar ook. Voor de zaken die jij aanhaalt zijn genoeg antwoorden te vinden buiten bokt, ook in dit geval zou ik zeggen: Mail een aantal grote fokkers en vertel dan hier heel belerend dat het zeker geen probleem is om met deze gebreken te fokken.


Mijn bericht was voor jou bedoeld en heeft niets te maken met Benzz zijn bericht ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 13-06-19 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:29

rien10 schreef:
Laten we het simpel houden. Ik heb geen verstand van fokken. Niet van paarden, van honden 0.1 beetje.
Ik heb eens een prachtige reu gehad die ik wilde aanbieden voor de dekdienst.
Het dier bleek foute knieën te hebben. Verder bijzonder rastypisch, ook nog eens heel lief, en een pracht dier om te zien.
Fokken? No, niet met deze reu. Heb hen zelfs niet eens laten keuren.
Gewoon niet doen als er "iets" is.



Je hebt geen verstand van fokken zeg je net zelf maar je gaat wel een ander of mij advies geven dat klopt imo al helemaal niet. Je schreeuwt het hardst van allemaal hoe erg het wel niet is maar je hebt je niet verdiept in de fokkerij. Ik vind het maar bijzonder laat ik het daar maar ophouden :?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 16:46

rien10 schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.


Ik ben gewoon sprakeloos over wat ik nu lees :+

Ik vind in het algemeen dat zomaar iets in de rondte roepen vrij kansloos is als het gaat om een belangrijk stukje in de fokkerij en waar leken dan op reageren met advies wat het beste voor m'n merrie zou zijn. Ik kan dit echt gewoonweg niet snappen hoor. Ik ben inmiddels toe aan een goed glas wijn :j :')

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:21

mavantos schreef:
TS heeft duidelijk aangegeven dat ze de sport in wil met het paard, alleen alle opties open wil houden. Ik kan dat heel goed begrijpen, bij een eventuele verkoop of als het paard langdurig geblesseerd raakt wil je de optie fokken wel open houden. Als je dan niet weet wat het inhoudt dan kan je dit ook niet meenemen in je aankoop :j

Naast boerenverstand is lezen ook erg handig ;)



Ik wil idd alle opties open houden.

In het algemeen:

Ik heb zo wel mijn adresjes om aan goedkope fokmerries te komen maar daar gaat het mij dus niet om en het is ook niet relevant om daar met jullie over te discussiëren. Paard valt in de hogere prijsklasse dus het is zeker wel iets om goed over na te denken. Niemand kan in de toekomst kijken en zeggen of die zijn paarden gaat houden ja of nee dus ik vind het alleen maar goed dat ik informatieaanvraag wat betreft het fokken met WFFS.


Citaat:
Sclimpre schreef:
Het zou mooi zijn als iemand zo eerlijk is om deze reden een merrie als 'enkel sportpaard' te verkopen, dat dan ook in het paspoort zou vermeld worden.


Paspoorten kunnen vrij makkelijk vervalst worden dus dat lijkt mij zonde van de moeite ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 13-06-19 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:44

Hoe vaak moet dit nog herhaald worden? Ik ga niet met deze merrie fokken. Ik wil gewoon alle opties open houden en kijken wat er mogelijk is.. Ik kan het ook niet helpen dat er immers geen gehoor aangeven wordt :+


Citaat:
flitzz schreef:
Dat de merrie nu goedkoper is in aanschaf, dat snap ik.. .



Ze valt in de hogere prijsklasse dat noem ik nu bepaald niet goedkoop of goedkoper.

Ik ben het volkomen met je eens Benzz

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:07

Maar laten we eerlijk wezen bijna elk paard mankeert wel iets als we die door een MRI-scan zouden halen. Nogmaals hierop wordt niet gereageerd maar dit is wel de realiteit. Iemand die nu nog beweerd dat zijn paard gezond is maar niet door een MRI-scan is geweest hoeft bij mij niet meer aan te kloppen dat zijn paard gezond is en niets mankeert op medische gebied. Je schrikt jezelf de apen lazers wanneer je de MRI-scan beelden onder je neus gedrukt krijgt. Als we dan toch persé kritisch moeten zijn dan kunnen alle dierenfokkerijen wel worden stilgelegd. Op een hobbelpaard rijden wil men ook niet hé dus je moet wat :))

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:18

Wat geeft jou het recht om beslissingen te maken voor mij? Nogmaals je hebt helemaal niks te maken met waar ik mijn geld aan uit geef. Ik kan van mezelf zeggen dat ik goed kan rijden en dat beamen andere mensen ook die er verstand van hebben :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:40

Evelijn schreef:
Waarom vergelijk jij, Maria1990 nu een mankement wat zichtbaar is op een MRI scan (en misschien wel of niet een probleem geeft en wel of niet genetisch is) met een bewezen genetisch defect wat in het DNA verankerd zit... en wat bij fokkerij een 25% kans op dood veulen geeft als je drager x drager fokt.... Dat is toch appels met peren vergelijken. Leg mij eens uit waarom dit nu in deze discussie interessant is want ik begrijp dat echt niet.



Omdat jullie maar wat lopen te miepen over mankementen waar gewoon gefokt mee kan worden indien er een juiste hengst bij de merrie wordt gekozen. Dit is wel de realiteit die jullie zelf niet onder ogen zien. Ik kan het ook niet helpen dat andere topics erbij gepakt moeten worden wat imo volkomen zinloos is. Want het gaat hier tenslotte over WFFS niet over KS. Tja als de tegen argumenten op zijn dan moet het weer over allerlei andere dingen gaan die niet inhoudelijk met het onderwerp te maken hebben en dat blijft zich keer op keer maar herhalen? Worden jullie daar nu zelf ook niet eens doodmoe van of denk je niet van goh wat ben ik eigenlijk kinderachtig bezig geweest.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 19:52

Dat is wel lekker makkelijk allemaal TS heeft het gedaan jongens! Lees je de rest ook even terug alvast bedankt ;) Ik ben ook wel klaar met de zielige verhaaltjes over en weer.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 20:05

Suzanne F. schreef:
Groot gelijk dat deze fokker haar WFFS merrie verkoopt als rijpaard. Daar moet je niet meer mee willen fokken. Je wilt dat defect uit de fokkerij hebben en zolang er nog gefokt wordt met dragers krijg je het er nooit uit. Als rijpaard is ze met WFFS prima geschikt, als ze niks anders mankeert natuurlijk.



Wat zou de merrie volgens jou nog meer moeten mankeren dan naast de WFFS?

@Haarbal: Volgens mij moet jij maar eens verder gaan met je leven i.p.v. je met mij continu bezighouden en te bemoeien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers