Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:37

maria1990 schreef:
Ik vraag wat de mogelijkheden zijn wat betreft het fokken met WFFS dat lijkt mij geen hele rare vraag is het niet. Ik heb eerder al aangegeven dat ik sowieso niet ga fokken met een WFFS drager of het nu om GGK hengst gaat of een merrie met een interessante bloedlijn die WFFS positief is getest. Ik kan mij beter van tevoren laten informeren wat betreft het fokken met WFFS. Ik hecht er veel waarde aan om alles van tevoren goed te hebben uitgezocht want dat voorkomt in de toekomst een hoop teleurstellingen of een dood veulen.

Ik weet zelf heel goed welke merries er wel en niet wat toevoegen aan de fokkerij dus daar heb ik ook geen vragen over :D


Heb je in de gaten dat je weer aan het schreeuwen bent? En dat hier al eens eerder gezegd is dat dat nogal irritant is. Er worden inhoudelijke vragen gesteld. Ik zal het even in Jip en Janneke taal doen:

Ga je het paard kopen? Ja of nee.
Zo ja, (als in; ja ik ga het kopen) ga je er dan mee fokken? Ja of nee?
Zo ja (als in; ja ik ga er mee fokken) dan zal de waarde minder zijn dan een paard zonder WFFS.

Overigens is door anderen al precies hetzelfde geschreven.


rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:11

Ja, daar is 'ie weer "het fokken met een KS merrie". Ik dacht al, wat duurt het lang dit keer.

Sarcastisch? Ik? Mwah, valt wel mee hoor.
Ik zeg, koop een KS OCD WFSS merrie en ga er mee fokken. Lachen joh, weet je nooit wat je krijgt, misschien wel een topper. Ja, mods, ik weet het, dit mag niet, tik me maar op de vingers.
Maar he, ik gebruik geen caps lock. :D

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:19

Laten we het simpel houden. Ik heb geen verstand van fokken. Niet van paarden, van honden 0.1 beetje.
Ik heb eens een prachtige reu gehad die ik wilde aanbieden voor de dekdienst.
Het dier bleek foute knieën te hebben. Verder bijzonder rastypisch, ook nog eens heel lief, en een pracht dier om te zien.
Fokken? No, niet met deze reu. Heb hen zelfs niet eens laten keuren.
Gewoon niet doen als er "iets" is.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:22

Oh, zeker had hij er last van. En dat wilde ik zijn eventuele kinderen niet aan doen. Dus ging ik er niet mee fokken.
Niet fokken met een dier waar iets aan mankeert. Gewoon niet doen.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:26

Nee, maar het veulen wat dood ter wereld komt wel. Die heeft er wel last van. Niet lang gehad trouwens, want hij is al dood.
Waarom zou je het risico nemen op een dood of misvormd veulen?
Koop dat dier, gooi er een zadel op en rijd er de hele wereld mee rond. Maar fok er niet mee.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:32

Ik zeg heel eerlijk dat ik geen snars verstand van fokken heb. Maar ik heb wel een boeren verstand. En dat zegt: is er iets mis met een dier? Dan niet als ouder dier inzetten. Reu, teef, merrie, hengst.
Tja, ik heb makkelijk praten, ik heb een ruin :D
Ff zonder dollen; met een gezond boeren verstand is niet zo heel veel mis hoor.
Als ik nou niet fok met dit soort dieren. En degenen die er ECHT verstand van hebben, nemen goede beslissingen over en met dieren waar ik als leek met een grote boog omheen ga, omdat ik er niet genoeg verstand van heb en er "iets" aan zien, dan zal het wel goed gaan.
Maar echt, ik denk dat heel veel mensen hun eigen kennis over fokken echt veel te hoog aanslaan.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:33

maria1990 schreef:
rien10 schreef:
Laten we het simpel houden. Ik heb geen verstand van fokken. Niet van paarden, van honden 0.1 beetje.
Ik heb eens een prachtige reu gehad die ik wilde aanbieden voor de dekdienst.
Het dier bleek foute knieën te hebben. Verder bijzonder rastypisch, ook nog eens heel lief, en een pracht dier om te zien.
Fokken? No, niet met deze reu. Heb hen zelfs niet eens laten keuren.
Gewoon niet doen als er "iets" is.



Je hebt geen verstand van fokken zeg je net zelf maar je gaat wel een ander of mij advies geven dat klopt imo al helemaal niet. Je schreeuwt het hardst van allemaal hoe erg het wel niet is maar je hebt je niet verdiept in de fokkerij. Ik vind het maar bijzonder laat ik het daar maar ophouden :?

Ik geef geen advies, ik vraag keer op keer "wil jij dit dier kopen en wil jij er mee fokken"? En ik vertel wat ik zelf zou doen. Niet er mee fokken.
Ja, houd er maar over op. Dat lijkt me zeer zeker het beste.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:39

Voor de goede orde; ik heb nergens vermeld dat er wat mis is met die merrie, ik heb steeds aan TS gevraagd "wat wil je met dat dier, en wat wil je met dit topic?"
Met de fok-info die hier gegeven wordt, percentages etc. kom je verder. Die info lees je dus met een gezond boeren verstand. Met mijn boeren verstand zou ik advies vragen aan iemand die er echt verstand van heeft en ervaring mee heeft.
Ja, dan zou ik me eerst moeten oriënteren over wie er nu wel en niet verstand van heeft, dat snap ik.
Dus, uiteindelijk kom je met een boeren verstand best een eind.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:43

Heb ik geërfd. Had prima ouder dieren eeehhh mensen. ;)

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:47

Proost.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 06:33

Wat grappig. Ik lees in een en dezelfde post van Maria de zinnen: “persoonlijk worden heeft geen zin” en “ik heb maar een tip voor je neem een goede psycholoog” .

Wonderlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elske_ en 9 bezoekers