Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:55

Mooie draagmerrie voor je KS merrie! :)*


Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:16

rina schreef:
Ik vraag me steeds meer af wat je nou wilt met dit topic. Wil je nou advies over het wel of niet kopen van een merrie met WFFS, het gebruik van een merrie met WFFS in de fokkerij of maar het gendefect afdoen als iets wat vroeger ook niet bestond, het toch maar een autosomaal recessief gendefect is en zulke paarden toch ook gewoon in de fokkerij gebruikt kunnen worden?

Want de onder genoemde quote geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Je bent echt niet aan het zoeken, om jezelf te informeren. Deze info is nl heel makkelijk op de verschillende sites te vinden. Ook de risicocalculaties ervan (Ik kan het weten want ik ben al jarenlang uit de warmbloeden, en zelfs ik heb die info kunnen vinden toen ik er vanwege interesse naar zocht.)

maria1990 schreef:
Ik hecht er veel waarde aan om alles van tevoren goed te hebben uitgezocht want dat voorkomt in de toekomst een hoop teleurstellingen of een dood veulen.


En ja gebruikt worden in de fokkerij kan. Het is een risico wat je als fokker neemt om met zon paard te fokken. En er is best een kans dat je de veulens daarvan minder goed kan verkopen als ze drager zijn. En het risico van een lijder nemen ze maar op de koop toe. Als vergelijk, ik zit tegenwoordig in de Quarters en Paints. En over gendefecten gesproken daar zijn ze er echt goed in. Het OLWS (Overo Lethal White Sydroom) geeft net als WFFS bij dragers geen invloed, maar ga je die kruisen is er een risico dat het veulen OLWS is en binnen 48 uur overlijdt. Hier gaat het alleen maar om het gen Frame Overo, een kleurvorm. En er zijn ook echt nog steeds fokkers die het risico van een OLWS veulen aangaan omdat ze die kleurvorm zo graag willen.
En dan hebben we nog Herda. Ook hier weer in de enkele vorm geen probleem. Maar als dubbel drager geen overlevenskans. En hier is het nog leuker de veulens zullen vermoedelijk zelfs wel volwassen worden, maar zodra gereden valt aan alle kanten het vel eraf omdat het gendefect een fout geeft in de collageenvezels in de lagen van de huid die daardoor niet goed aan elkaar hechten.
Oja als die nog niet leuk genoeg zijn, we hebben ook nog GBED (Glycogen branching enzyme deficiency). Een gendefect welke ervoor zorgt dat het paard de suikers niet goed kan opslaan. Ze missen het enzym om glucose om te zetten naar glycogeen. Het lichaam heeft dus geen mogelijkheid om de energie op te slaan voor belangrijke organen zoals de spieren en de hersenen. Er zijn geen overlevingskansen, en het veulen zal max 8 weken oud worden (heel fijn voor de merrie). Ook weer een autosomaal recessief gendefect net als WFFS. En ook hier nog steeds fokkers die positieve paarden voor de fok gebruiken.

Maar moet je dat willen?? moet je nou echt willen fokken met een paard met een gendefect alleen omdat misschien de bloedlijn interessant is? Of omdat het paard het zo goed doet in de sport? Of omdat je persee dat bepaalde kleurtje wilt? Moet je echt je merrie dat risico aandoen dat die 11 maand met een veulen rondloopt wat dan binnen de kortste tijd overlijd? En moet je jezelf dat financieel aandoen, met alle kosten van dekken, DA kosten voor de merrie, het speciale voer voor de merrie enz enz. dat je dan na die 11 maand nog steeds met lege handen staat? Net of het allemaal niks kost.

En kwa prijs, ik kan je vertellen dat er in de QPA (Quarter/Paint/Appaloosa) fokkerij echt wel een prijsverschil is in een drager of nietdrager. Helemaal voor die paarden die een koper voor de fokkerij wil gaan gebruiken. Kwa sportpaard valt het nog wel mee, alhoewel er zelfs daar kopers zijn die een paard met een enkelvoudig gendefect ook niet willen. Maar de fokkers merken echt wel dat paarden met een gendefect minder opbrengen dan de nietdrager paarden.

Doe met mijn info wat je wilt. Het is mij echt om het even. Het is mijn mening met zulke paarden niet te fokken. Er is bloed genoeg wat wel schoon is, en er is geen lijn die zo belangrijk is dat een gendefect ervoor moet wijken.
Voor de sport heb ik minder problemen met een autosomaal recessief gendefect, maar dan wel met de bemerking dat als ik in mijn achterhoofd een veulen niet uitsluit zon paard al niet meer in aanmerking komt. En waar het nu staat met een QPA fokkerij is mss wel een indicatie waar het met de warmbloeden straks heen gaat, kwa kopen/verkoper en het fokken ermee.


Ik hoopte al dat jij zou reageren en hier mee zou komen, Rina!

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:30

rina schreef:
Haarbal schreef:
Ik hoopte al dat jij zou reageren en hier mee zou komen, Rina!


:D :D :D :D :D Tja wij hebben in de QPA fokkerij toch echt wel "je van het" wat de gendefecten aangaat :P En dan heb ik hier alleen nog maar de recessieve gendefecten beschreven. Met de dominante gendefecten erbij wordt hij nog veel leuker. (voor de liefhebber: HYPP, PSSM, MH).


Precies dat. Ik wilde er al iets over zeggen maar had zoiets van, laat een echte QPA kenner dat maar doen... Dus blij met jouw post!

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:51

Ik zie fokken als "een product proberen te creëren dat beter is dan moeder- en vaderdier". Vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk dus niet fokken met een dier met een bemerking. Of dat nou een genetisch defect, een KS of een OCD of een klote-karakter is. Maar dat ben ik. Ik zou dus doorzoeken naar een ander leuk paard als de ambitie idd een veulen fokken is. Gezien het andere topic van TS denk ik dat TS graag eens een veulen wil fokken. Dat zou ik persoonlijk met deze merrie en haar huidige merrie van het andere topic niet doen.

Als je fokt met deze merrie krijg je 50% kans op weer een een drager, net als mama. Als dat een hengstje is, zou je deze kunnen castreren voor de verkoop, en dan hoef je het m.i. de koper niet te melden, want het dier heeft geen fokwaarde meer. Is dat netjes? Nee. Zou ik het doen? Nee, ik zou het melden bij verkoop, en eventueel uitleggen.
Bij een merrieveulen ligt het anders, dan heb je weer een drager gecreëerd die op haar beurt weer 50% kans heeft op weer een drager. Dus dat sluit niet aan bij mijn visie op fokken; het proberen te verbeteren van de ouderdieren (en dus het paardenbestand in het algemeen).

Maar dat is mijn visie. Fokken is gokken, en je wilt de kans op 'verkeerde gokjes' minimaliseren lijkt me. En ik ben het met rina eens dat ik hoop dat de paardenwereld (in het algemeen) de quarterfokkerij eens een beetje als voorbeeld gaat nemen m.b.t genetische defecten en fok/koopwaarde.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:09

Evelijn schreef:
Je daar in inlezen gaat heel prima met Google hoef je Bokt niet zo’n vraag te stellen... en daarbij geeft TS zelf steeds aan dat ze NIET gaat fokken met dit paard... ipv daarbij een slag om de arm te houden wat jij (Benzz) nu doet.


Maar dat zei ze over haar KS merrie in maart ook... en daar heeft ze nu ook een foktopic over. Niets is zo veranderlijk als het weer...

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:57

Dan wil ik je het volgende advies meegeven, ontstip dit topic.

Er wordt verder respectvol gediscussieerd, er zijn voor- en tegenstanders en het is een interessante discussie. Bovendien heeft het waarde als naslagwerk voor mensen die in de toekomst wellicht hetzelfde probleem/dilemma gaan hebben. Dus als je er klaar mee bent zou ik het topic gewoon ontstippen en verder gaan met je leven.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:25

bigone schreef:
Mensen geven antwoord op je vraag en dan bek je ze af, wil je wel antwoord of open je expres controversiële topics om te rellen.


Precies dit. Of moeten we ons eerst beter inlezen? :)* :')

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:56

Maar is het WFFS bewezen maar op 1 allel/gen/hoe heet het, of op meerdere? Of is dat nog onbekend? Want al onze berekeningen op kansen en hoe je het de populatie uit fokt slaan natuurlijk nergens op als het op meerdere ligt.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:02

s0173957 schreef:
Lees je eens in mensen, WFFS is een monogenetische aandoening.


Dank je, dat wilde ik weten :D

(afstudeerfeestje gister, ik heb een kater, sorry :D)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers