Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:49

Ik denk dat de fokker in kwestie het beste wilt voor het stamboek en dus het WFFS-gen wilt helpen uitroeien, of er minstens niet aan wilt bijdragen.

De merrie heeft dus WFFS, als je met een WFFS-vrije hengst kruist dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is alleen wel zaak dat je het veulen test op het gen, of de mogelijkheid dat het veulen een drager is overdraagt naar een eventuele koper om heel veel verdriet en ellende voor zowel de eigenaar als het veulen te voorkomen. Belangrijk stukje verantwoordelijkheid.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:53

Als rijpaard: niks mis mee
Als fokpaard: moet je niet willen, weg met dat gen, maar als je toch wilt fokken, dan met een WFFS-vrije hengst + melden aan evt eigenaar van een nakomeling.

That's it.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:25

Nicky1963 schreef:
Het hele topic meegelezen, maar niet willen reageren. Maar nu donder ik echt van mijn stoel van de reactie van TS.

Idd: Wauw.


Uh, precies dit :')

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Advies gevraagd: WFFS hengsten/nakomelingen, marktwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:19

Ik denk dat je WFFS het beste kan vergelijken met het OLW-gen, ook wel het Lethal White gen genoemd. Als deze homozygoot voorkomt dan is het ook dodelijk. Dat geldt net zo voor WFFS, en ook OLW is niet altijd zichtbaar. Toch wordt ermee gefokt, soms omdat het goede paarden zijn, soms omdat het OLW-patroon heel interessant oogt.

In het geval van WFFS is er alleen niks moois of interessants aan, het paard zelf is qua prestaties hooguit interessant. Wat dat betreft ben ik dan ook van mening dat het streven moet zijn dat het weggefokt wordt, maar dat een dergelijk paard best goedgekeurd/mee gefokt mag worden als deze ook echt uitmuntend is. Onder alle andere omstandigheden: Gewoon niet doen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janinevv en 44 bezoekers