Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:35

Nog los van het feit of het erfelijk is ofniet (het moge duidelijk zijn dat je met een erfelijke afwijking sowieso niet moet gaan fokken en aangezien daar zoveel onduidelijkheid over is met KS, zou het voor mij een twijfelgeval zijn waarbij ik persoonlijk het risico gewoon helemaal zou uitsluiten door te kiezen om het niet te doen), moet je je afvragen of je een dier wat je niet kunt uitleggen wat en waarom je iets doet met ze, moet 'vragen' om een dracht te ondergaan in een situatie waarin de merrie lichamelijk gewoon niet meer 100% is. Dracht doet echt enorm veel met een lichaam en ik zou het persoonlijk bij twijfel al gewoon niet doen dan. Ik zou zelf gewoon veel te bang zijn wat het lichamelijk zou doen met m'n merrie en of het risico naar de merrie toe het dan waard is om er een veulen uit te halen...

En sure, er wordt vast genoeg gefokt met merries waarvan iemand misschien geeneens weet dat ze KS heeft en dat de dracht en alles goed gaat. Maar in het geval van op de hoogte zijn van KS, zou ik zelf gewoon het risico niet nemen voor de merrie en ook vanwege de kans dat het misschien wel erfelijk kan zijn, wat je dan niet wilt doorgeven aan een veulen. Ik denk niet dat dat de maatstaaf moet zijn; 'het gaat bij anderen toch goed, dus waarom nu bij mijn paard ook niet?'

Verder wel een zeer interessant onderwerp om over te discussiëren en te zien hoe verschillend sommigen erin staan.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<


cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:55

Daarnaast kan de merrie dan wel al eerder veulens hebben gekregen, maar in hoeverre zegt dat iets voor een eventuele nieuwe dracht als het paard niet 100% in orde is? Ik neem aan dat elke dracht ook wel steeds zwaarder wordt met elke nieuwe dracht. Als het lichaam al meerdere keren belast is geweest met een dracht, de merrie ouder wordt... het lichaam kan maar zoveel hebben natuurlijk. Je kunt nog zoveel aan de training doen vooraf, maar op het moment dat ze drachtig is zul je op een gegeven moment de training toch een stuk moeten minderen en zelfs stoppen en dan kun je weinig meer doen om haar te helpen en dan zal de vooraf opgebouwde training ook vrij weinig meer doen aan ondersteuning denk ik.

Daarnaast is het ook de vraag in hoeverre de hormonen ook inspelen op de rug. Ik weet niet of dat vergelijkbaar is met een zwangerschap bij ons mensen, maar mijn hormonen tijdens de zwangerschap sloegen in als een bom en ik had gigantische rugpijn ondanks dat ik lichamelijk in goede conditie verder was. Voor een lichaam wat dan al last heeft aan de rug lijkt me dit geen pretje < Dit is puur speculatie want het is natuurlijk alsnog niet helemaal vergelijkbaar om een dracht en een zwangerschap te vergelijken maar mij lijkt dat elk vrouwelijk wezen wat een kind/jong baart, hier gewoon last van ondervindt want zwanger zijn/dragen is gewoon belastend voor elk lichaam, ongeacht welk dier en zelfs in een gezonde conditie.

Mij zegt het dus vrij weinig als de merrie ih verleden al veulens gehad heeft want het lichaam heeft dan toch al best wat te verduren gehad in het verleden en de KS wordt er denk ik sowieso niet minder op door de jaren als ze ouder wordt en dan nog de vraag of Nog een dracht dan niet Nog een grotere impact gaat zijn op het lichaam, wat mij wel lijkt te gebeuren.

Een lastige keus maken lijkt me dit, maar voor mijn gevoel zou ik zeggen doe het de merrie niet aan, maar ik ken je paard verder niet en ik ga er vanuit dat je haar goed genoeg kent om dadelijk te kunnen zeggen of ze het wel of niet aankan tov een gezonde merrie die geen KS heeft.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-05-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:11

Even buiten beschouwing latend of de KS van je merrie nu wel of niet erfelijk zou (kunnen) zijn waar je dan al vraagtekens bij moet zetten of je dan wel moet gaan fokken ermee...

Maar is die therapie en training wel volledig te doen tijdens een dracht vraag ik me af? Dit zal imo toch minder belastend moeten worden als ze eenmaal verder in de dracht is en dan is het de vraag in hoeverre ze dan wel weer pijn gaat krijgen en misschien ook nog extra door invloed van hormonen < waarvan ik denk dat een DA ook geen antwoord vooraf op kan geven en dan is het imo wel een behoorlijk risico aangezien je niet weet wat de dracht uiteindelijk gaat doen met je merrie's lichaam. Want zonder lichamelijke 'problemen' is een dracht al niet niks, laat staan als de rug verslechterd weer omdat je de huidige training niet kunt blijven doen. Een DA kan hier denk ik toch ook geen heel goed antwoord op geven vooraf, dus het zijn toch zeker wel wat risico's die je Voor je merrie dan neemt hier.

Ik vraag me dan ook af, aangezien je idd aangeeft naar je DA's te luisteren wat ook logisch is verder, waarom dit topic dan überhaupt geopend moest worden aangezien je niks wilt horen van mensen die het aanraden om het niet te doen. Er wordt gevraagd naar meningen en ervaringen en als dan dingen besproken worden die niet in jouw (toekomst)beeld passen, wordt er toch wel negatief op gereageerd. Ik denk niet dat mensen het bedoelen als aanvallen, aangezien er dus vrij defensief gereageerd wordt, maar gewoon met de beste bedoelingen mee denken hier voor jouw merrie, die uiteindelijk alles moet doen en eventueel pijn moet ondergaan van een dracht. Ik vind het niet vreemd dat velen hier de risico's gewoon onder de loep nemen en tot de beslissing komen dat je bepaalde risico's in deze situatie gewoon beter kunt vermijden (want uiteindelijk is een veulen bewust nemen een beslissing die je voor jezelf maakt, niet voor je merrie). Want ondanks dat ze al eerder veulens heeft gehad, moet je toch ook rekening houden met het feit dat ze en ouder wordt en dat je ook die training waarschijnlijk niet de gehele dracht zal kunnen blijven doen waardoor haar rug toch echt zwakker zal worden ( en wie weet wat de hormonen dan ook nog voor een invloed gaan hebben hierop, want dat gaan ze zeker wel hebben). Het blijft natuurlijk jouw beslissing en het is goed dat je alles overlegt met je DA - welke ook niet heilig is, zeker gezien het feit dat er over KS gewoon ook nog niet veel bekend is ivm de erfelijkheid factor - maar de risico's gewoon goed onder de loep nemen en er realistisch naar kijken kan geen kwaad en ik denk dat dit topic daar juist heel goed voor is en je alleen maar kan helpen :j

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:42

Ik vind het idd wel jammer dat de focus vooral lijkt te liggen op de erfelijkheid factor nu, wat wel een belangrijk dingetje is natuurlijk, maar dat er verder vanuit wordt gegaan dat de merrie het lichamelijk gewoon makkelijk aan moet kunnen omdat ze ook met therapie gereden wordt en pijn vrij is. Pijnvrij zijn nu en rijden is ook niet vergelijkbaar met dadelijk maandenlang een veulen dragen, waarbij de rug constant belast wordt en de hormonen ook alles verzwakken. En zelfs vergelijken met het feit dat ze al veulens gehad heeft vind ik oneerlijk want dat heeft alsnog niks te zeggen over een toekomstige dracht. Ik denk hoe meer veulens hoe zwaarder elke dracht wordt, voor zelfs gezonde merries, laat staan met een merrie die elk jaar ouder wordt en bekend is met KS. Ik ben eigenlijk wel benieuwd TS wat je DA hierover te zeggen heeft. Ik vraag me namelijk echt af hoe verantwoord het is een merrie met bekende rug problemen, ook al is ze nu pijnvrij wat imo geen maatstaf is omdat het niet vergelijkbaar is met drachtig zijn, op te zadelen met het dragen van een veulen. Ik ben geen DA natuurlijk maar imo is dit gewoon extra risicovol voor de merrie, waarvan de gezondheid natuurlijk op nummer 1 moet staan.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:18

bigone schreef:
Maria ,als paardenwelzijn bij je op de eerste plek staat en gezien alles wat je voor je merrie doet dan is dat toch niet te rijmen met de vraag of je er wel of niet mee moet fokken. Elk persoon weet dat de rug, banden en spieren uitermate belast worden bij een dracht. Los van het feit dat jij misschien een da treft die zegt dat je rustig kunt fokken met haar, da’s zitten niet met de gevolgen en praten graag in algemene zin. Dus heb je paardenwelzijn hoog staan dan doe je de merrie waarschijnlijk geen groter plezier dan haar door behandeling en training pijnvrij te houden en bij een dracht is dat laatste onmogelijk. Kun je therapie toepassen tot je een ons weegt, wanneer je niet aan alle voorwaarden kunt voldoen zou het een no go moeten zijn.


Amen.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:30

Ik snap ook niet zo goed waarom dit nu echt een MOETje voor je is, een veulen van deze merrie? (En dan ook een draagmoeder niet eens als optie zien en meteen afschieten.) Ja, omdat je paard een geweldig karakter heeft wat je graag wil door fokken...

Maar daar zijn er genoeg van te vinden, paarden met een geweldig karakter maar welke dan gezonde merries zijn, waar je een veulen van kunt krijgen. Je paard mag dan een geweldig karakter hebben, maar is dat veulen ervan krijgen zoveel meer waard dan het risico nemen dat je geweldige paard dit lichamelijk gewoon niet trekt? Want ze heeft dan misschien wel al veulens gehad in het verleden, dat wil niks zeggen over wat een volgende dracht met haar doet. Ook voor paarden, of welk ander dier dan ook, zal elke nieuwe dracht gewoon zwaar zijn en zwaarder worden aangezien het lichaam ook ouder wordt en het lichaam dit al vaker heeft moeten doen. Want ik krijg het idee dat er gedacht wordt: ze heeft het al eerder gedaan, dus moet het nu ook makkelijk kunnen. Maar zo werkt het echt niet hoor... Elke dracht is/kan heel anders zijn/verlopen en een groter risico met zich meebrengen als die ervoor, ook al is het in het verleden goed gegaan.

Als je paard dan bekend is met een rug probleem ongeacht of therapie helpt - waarvan je weet dat je die in het later stadium van de dracht niet kunt uitvoeren waardoor je haar niet meer kunt helpen als ze dan pijn gaat krijgen - snap ik niet dat je haar een dracht wil laten ondergaan, ook al heeft ze in het verleden al veulens gehad. Dit moet je toch gewoon niet willen voor je merrie waar je zo van houdt en zo gek van bent, wetende dat elke dracht voor elke merrie die geeneens rugklachten heeft, al zwaar is. Wetende dat de rugspieren e.d. verzwakken/verslappen naar het eind van de dracht toe, wetende dat je de therapie tijdens die periode van de dracht niet kunt geven, vind ik het wel bijzonder dat er vanuit gegaan wordt dat je merrie probleemloos/pijnvrij hier door gaat komen.

Wat je nog zou kunnen doen bv. als je daarvoor open staat, is om bij meerdere DA's advies in te winnen en kijken of je kunt uitzoeken of er DA's in de buurt zijn die meer ervaring hebben met merries die bekend zijn met deze klachten en toch een veulen gekregen hebben, want zomaar ervan uitgaan dat een enkele DA (of dat nu je eigen DA is ofniet) het zomaar bij het rechte eind heeft met zijn/haar advies in deze situatie vind ik ook erg risicovol - geen enkele DA is heilig natuurlijk en ook gewoon menselijk, dus in dit geval zou ik daar nooit zomaar blind op vertrouwen. Geen enkele DA kan de toekomst voorspellen en zeggen dat je merrie pijnvrij blijft met bekende rugklachten/KS. Als je DA jouw groen licht geeft en je daar in deze situatie klakkeloos op vertrouwt, vind ik dan ook bijzonder. Je zegt het beste met je paard voor te hebben, je start dan een topic om dit te bespreken, maar gaat dan wel blind uit van wat jouw DA dadelijk gaat zeggen. Tuurlijk moet je vertrouwen hebben in je DA, maar in deze situatie kan het echt geen kwaad om je horizon te verbreden en meer advies in te winnen want het is nogal wat om er vanuit te gaan dat je merrie hier gewoon makkelijk doorheen komt omdat ze nu ook pijnvrij is met therapie...
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 07-05-19 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:15

Ik denk dat het veel mensen vooral tegen de borst stoot dat je een topic opent en adviezen vraagt en iedereen neerschiet die niet verteld wat jij wilt horen. Dan had je beter geen topic kunnen openen, want het ziet er gewoon niet uit alsof je openstaat voor wat mensen te zeggen hebben die je aanraden niet te fokken. En als er dan ook nog aanvallen achteraan komen waarbij je mensen veroordeelt die hun paard hebben laten inslapen, moet ik zeggen dat je dus weer niet erg open minded erin staat, wat dan weer de vraag opgooit over waarom je een topic opent als je niet openstaat voor adviezen die je niet aanstaan. Erg jammer, de manier waarop er soms (best respectloos) gereageerd wordt.

En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

Daar naast vind ik zelf het risico ook erg groot, wetende dat je haar naar mate de dracht vordert, niet meer kunt trainen zoals je nu doet en dan is het denk ik dubbel op; dan zal het lichaam misschien wel weer last krijgen van de KS want je kunt niet meer trainen EN last hebben van de hormonen die inwerken op de rugbanden e.d. Dus het is niet vreemd dat mensen je adviseren om je merrie dit niet aan te doen, ondanks dat ze al 5 veulens ter wereld heeft gebracht. Het zijn dus toch best wat onzekerheden die je tegemoet gaat en best een risico voor je merrie gaan vormen, ONDANKS dat ze al 5 veulens heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-05-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:20

Kabayo schreef:
Ts vraagt niet om advies hoor. Om ervaringen wie nog meer met een KS paard heeft gefokt. En in al die 12 paginas nog geen een....


Maar als mensen dan reageren die ervaring met KS hebben icm fokken en aangeven het niet verstandig te vinden voor de merrie (want die mensen met ervaringen waren er wel) is dat toch precies hetgeen wat TS zou moeten helpen en waar het topic toch voor bedoeld is? En die mensen werden ook al gelijk afgeschoten. Er is geen enkel moment geweest waarin TS echt open stond om te horen wat verteld werd, van welke kant uit het ook kwam.

En ik snap goed, zoals ik het zelf dan ook voel en zie, dat mensen reageren om te zeggen van 'goh, is dit wel verstandig?' want uiteindelijk gaat het iedereen ook om de gezondheid van de merrie en de risico's die eraan zouden zitten en willen ze TS alleen maar helpen hierin. Daar is het een forum voor, om je mening te mogen en kunnen uiten. Als er gewoon op een normale manier gepraat kan worden met elkaar, is daar niks mis mee imo om je twijfels en angst te uiten over wat de gevolgen kunnen zijn voor deze merrie als ze ermee doorgaat. Soms kan het helpen om met 10 paar ogen naar een situatie te kijken waar je je zelf misschien blind op staart. Ik denk dat het allemaal gewoon goedbedoeld advies is geweest, maar de manier waarop er soms gereageerd wordt naar elkaar gaat dan wel een trigger zijn bij sommigen om het (onbewust) een negatieve draai aan het topic te geven, jammer genoeg.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:59

Benzz schreef:
cursebreaker schreef:
En dat ze al 5 veulens heeft gehad, zegt niks hoor. Ik vind een 6e dracht namelijk best veel gevraagd van een paard, ongeacht of ze KS hebben of kern gezond zijn. Moet er als moeder zijnde zelf niet aan denken om 6 koters ter wereld te brengen. Wat 1 dracht/zwangerschap al met je lichaam doet bv. En ook al is de mens en het paard qua anatomie niet met elkaar te vergelijken, het zal voor een paard net zo goed elke dracht alleen maar zwaarder worden naar mate de merrie ook nog ouder wordt - nog los van de KS die ze heeft.

.

Hier gaat het natuurlijk een klein beetje fout. Nu vermenselijk je een paard. Paarden kunnen prima veel veulens krijgen, gebeurd in de natuur ook en bij fokkers krijgen ze ook gewoon jaarlijks een veulen.


Nja ik ben het er ook niet mee eens dat fokkers hun merrie jaarlijks laten dekken, want of het nu een paard, walvis, aap of wat dan ook is; dracht/zwangerschap is een aanslag op elk lichaam. En er gaat ook genoeg fout hoor met merries die zoveel veulens moeten werpen; ze eindigen met doorgezakte ruggen en ga zo maar door. Ook bij paarden zijn meerdere veulens krijgen gewoon ‘zwaar’ en iets wat je, als je het zelf in de hand hebt - onze paarden leven immers niet meer in het wild aangezien ze zijn gedomesticeerd en we ze voor de hobby houden dus het is ook een beetje appels met peren vergelijken - niet zo vaak zou moeten willen doen met een merrie. Het is geen situatie waarin we met de natuur te maken hebben maar een situatie waarin de mens beslist over een dracht van een merrie, dat vind ik toch ook wel een ander verhaal. In het wild hebben ook genoeg moeder dieren vaak genoeg problemen en dan gaan ze dood. Maar dat is even off topic nu haha. Zo denk ik erover.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<


cursebreaker
Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:06

Maar die therapie/behandeling kan niet de hele dracht lang gegeven worden toch? Op een gegeven moment kun je toch niet meer echt trainen en therapie blijven geven als de merrie verder in de zwangerschap is? Dus op het zwaarst van de dracht is de kans groot dat de merrie een knak krijgt omdat de therapie niet meer gegeven kan worden (en zover ik begrijp is de kans aanwezig dat als er geen therapie gegeven wordt, het lichaam achteruit kan gaan toch?) en het lichaam het precies dan ook het zwaarst gaat krijgen qua dracht en dan wordt het misschien dubbelop zwaar voor het lichaam.

Dus het is echt geen rare vraag wat er gesteld wordt, of er dan pijnstilling is wat bv. gegeven mag worden?, en een beetje jammer dat er dan toch meteen weer zo aanvallend op gereageerd wordt, nadat er eerst al eens niet eens op gereageerd wordt totdat er herhaaldelijk mensen naar blijven vragen. Uiteindelijk was het een mooi on topic bericht/vraag namelijk wat naar voren kwam en interessant voor mensen die er meer over willen weten. Misschien dat er dan nog iemand anders op kan reageren die hier wel een fatsoenlijk antwoord op heeft.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers