Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:28

Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:00

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Met dieren fok je in mijn opinie alleen als dit verantwoord is.
Hierbij kijk je naar karakter, gezondheid
Jouw merrie is niet gezond door mogelijk een erfelijke aandoening die dus mogelijk overdraagbaar is.

In mijn ogen stel je dan alleen jouw eigen belang voorop: het willen van een veulen


Kun jij ergens een wetenschappelijk artikel vinden waarbij blijkt dat KS erfelijk is?

Zoals een voorganger al zei jij wel dat het niet erfelijk is??
Daarnaast je weet niet hoe de merrie een volgende dracht zal doorstaan.
Dan haal je aan dat vrouwen ook wel eens zwanger raken met erfelijke aandoeningen. Dieren en mensen vind ik nogal een behoorlijk verschil en een mens kan nog altijd zelfstandig zijn keuzes maken, een dier niet.

Dan de hengst. Feit dat die dan iig een ijzersterke rug moet hebben maar ook een feit dat moeders het dan alsnog mogelijk kan doorgeven.

Je weet nl niet de oorzaak van KS voor 100%, nog dat het onbekend is of het al dan niet erfelijk is

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:02

Benzz schreef:
Gooi de merrie in de wei met een hengst, dan kan ze zelfstandig de keuze maken :D

Beetje rare opmerking vind je ook niet?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:05

tammiebels schreef:
ElviraKelan schreef:

Beetje rare opmerking vind je ook niet?


Zeker geen rare opmerking. Er wordt hier iets bepaald voor een paard, dit dier kan niet praten, we kunnen alleen aannemen dmv onderzoeken wat de invloed zou kunnen gaan zijn. Er werd een opmerking gemaakt dat dit dier in de natuur toch niet drachtig ging worden.
Daarbij... Stel dat ik een merrie kocht voor de fokkerij dan liet ik helemaal geen foto's maken want als ik het niet weet is er geen probleem, zo wordt hier geredeneerd

Als je eerdere reacties hebt gelezen begrijp je mogelijk waarom ik mijn opmerking plaatste.
Stel dat ze wel drachtig word?
Ik persoonlijk zou het risico niet willen lopen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:10

Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:31

maria1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Om op je vraag te reageren TS ja, ook hier tegen zou ik het zeggen.
Fokken doe je in mijn ogen om te verbeteren. Dit kan je enkel doen met een gezond ouderdier waarbij bewezen is dat er geen erfelijke of mogelijk erfelijke afwijkingen voorkomen, evenals dat het karakter goed moet zijn. In alle andere gevallen is het vermeerderen en dat kan nooit de bedoeling zijn van fokken.


Ik begrijp jou reactie volkomen. Onze merrie kan zeker veel verbeteren in de fokkerij en ze heeft een geweldig karakter. Ik ben zelf ook niet van gisteren en ik zal dan ook een hengst erbij zoeken die erbij past en het veulen gaat verbeteren waar nodig is.

Nee die begrijp je niet want anders zou je niet blind zijn voor het feit dat je merrie mogelijk KS zou kunnen doorgeven maar laat maar want je wilt enkel horen wat je wilt horen en anders dan draai je het wel zo

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:37

Of we nu met zijn allen heel hard nee roepen of dat niet doen...

Verspilde moeite

TS wil een veulen of nee MOET een veulen van haar niet gezonde merrie en heeft naar mijn mening enkel dit topic geopend om ons te laten zeggen dat dit prima kan.
Nu ze haar zin niet krijgt daarin 10 pagina’s verder drijft ze toch haar zin door.

In mijn ogen is dan ook iedere reactie van ons verspilde moeite.

Arme merrie...arm veulen...

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:34

maria1990 schreef:
Zullen we alle persoonlijke aanvallen achterwegen laten en bij het onderwerp blijven!

In het algemeen:

Ik hoef verder geen verantwoording af te leggen over het wel of niet een veulen te fokken bij m'n merrie. Ik zie wel wat de toekomst ons brengt. Voor nu ga ik vooral genieten van m'n geweldige merrie <3

Uiteraard hoef je geen verantwoording af te leggen aan ons.
Echter open je zelf een topic dat mensen dan vallen over iets wat je zelf meerdere malen laat blijken en Nb in je laatste reactie zegt is dan ook geen persoonlijke aanval naar jou toe maar een mening die aansluit bij wat al meerdere malen is gezegd maar jij je kop bij in de wind gooit.

Als je nu altijd geniet van je merrie zonder veulen of gedachte daaraan dan zou iedereen op voor jou acceptabele wijze meeleven zonder dat jij je nu gelijk persoonlijk aangevallen voelt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:18

Ik ga op mijn handen zetten na 1 opmerking en ja die is persoonlijk

TS wat een ontzettende nare opmerkingen kan jij maken. Wat een empathie naar andere toe. Zolang ze jou maar niet persoonlijk aanvallen en in jouw straatje meel#llen

Susanne trek het je niet aan. Ik volg jou in wat jij zegt en denk er eender over


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:38

maria1990 schreef:
@Rien10; het was een opmerking die in het algemeen geldt. Doe niet zo moeilijk.

Ook ik kan mij niet vinden in de mod opmerking. Het is de toon die de muziek maakt en daar heb ik genoeg voorbeelden ten nadele van jou gezien.
Mogelijk is het goed om eens rustig alle 14 pagina’s rustig door te lezen. Maar daarin ook tegelijkertijd jezelf een spiegel voor te houden want je hebt het steeds over persoonlijke aanvallen maar degene die het meest de minderwaardigste sneren uitdeelt ben jijzelf

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:21

Maria maar als jij dit topic zo belangrijk vind voor mensen die evt ook willen fokken met hun merrie die KS heeft waarom geef je dan geen antwoord op de vraag wat als mijn merrie pijnstilling tijdens de dracht nodig heeft?
Ik zelf zou mij dit ook afvragen nl en ik vind het een hele legitieme vraag. Omdat er ook mensen zijn die zorgvuldig alle scenario’s uitbedenken en zich dit dus ook afvragen.
Als je dit echt een informatief topic wil laten zijn dan hoort dit antwoord er dus imo wel bij

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:25

maria1990 schreef:
Zoals ik al eerder aangaf: wordt er mesotherapie gebruikt dat werkt afdoende en heeft een pijnstillend effect op de gehele rug. Ik hoop bij deze dat je vragen zijn beantwoord want een ander antwoord heb ik niet voor je.

Dat is nog steeds geen antwoord op de exacte vraag die er is gesteld
Medicijnen komen in de bloedbaan terecht dus kan het geen kwaad voor het ongeboren veulen?
Daarnaast volgens mij mocht mesotherapie niet tijdens de dracht worden gegeven

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:58

TS en dus de vraag die al eerder was gesteld en niet is beantwoord door jou en deze vraag was dus niet van mij afkomstig

Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

Daarnaast vind ik het onnodig om persoonlijk te worden. Iets wat ik nu niet ben geweest. Jij echter wel. En wederom niet alleen tegen mij. Deze vraag was dan ook door mij opnieuw gesteld omdat je geen antwoord gaf maar wel een persoonlijke uithaal deed naar de oorspronkelijke vraagsteller. Jammer hoor dat je het alleen bij anderen ziet maar niet kan zien waarom er zo op jou word gereageerd. Te meer je het zelf een informatief topic wil laten zijn.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:45

Benzz schreef:
ElviraKelan schreef:
Indien jouw paard een andere vorm van pijnstilling nodig heeft tijdens de dracht, jouw paard heeft daar meer risico op, is dat dan niet schadelijk voor het veulen?

.

Nee.

Je moest trouwens eens weten hoeveel merrie's er op de buut staan tijdens dracht en veulen aan de voet.


Triest

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:03

CP112 waarom ben jij van mening dat het wel schadelijk is?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:19

cp112 schreef:
Dat meer dan een mening. Dat heb ik van meerdere dierenartsen vernomen toen mijn merrie 1.5 jaar geleden lange tijd pijnstilling moest tijdens de dracht. We moesten daar toen een afweging in maken en ik heb daarvoor verschillende dierenartsen gesproken.

Het is toen dus als tegenargument om het evt niet te doen begrijp ik?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:02

ElviraKelan schreef:
cp112 schreef:

Het is toen dus als tegenargument om het evt niet te doen begrijp ik?




We hadden weinig keuze dus hebben besloten wel te doen. Maar wou we de voors en tegens weten t.o.v het veulen.
Het is goed gegaan omdat we gelukkig uiteindelijk minder lang door hoefde te gaan dan we eerst dachten. Maar er is wel degelijk kans op aborteren zeker in een vroeg stadium van de dracht.


Klinkt logisch dat het kwaad kan.
Fijn dat het bij jullie goed is gegaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh en 56 bezoekers