Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:35

Ik denk dat je heel kort kan zijn.

Wat is fokken? Fokken is een geschikt moederdier met een geschikt vaderdier combineren, om zo de zwakke punten van beide ouderdieren te verbeteren en een product te verkrijgen dat beter is dan de twee ouderdieren. Maar wat maakt een dier geschikt als moeder/vaderdier? In principe fokken we paarden met een gebruiksdoel, en dat is rijden. Een paard met kissing spines is minder geschikt om mee te rijden, en zonder training/in erge gevallen zelfs echt gehandicapt. Dat past dus niet in de definitie van een geschikt ouderdier! Ga je daar toch mee fokken, dan ben je aan het vermeerderen.

Het feit dat het dier door de KS fysiek niet geschikt is om een (levend, schoppend, bewegend) veulen te dragen laten we maar even buiten beschouwing. Je kan overal wel een veulen in willen proppen omdat je graag eens een veulentje wil fokken, maar als de kans bestond dat mijn merrie daar fysiek moeite (pijn!) mee zou hebben zou voor mij al een no-go zijn.

Edit: en even verder kijken dan je neus lang is, een paard wordt 25-30 jaar. Jij kan niet garanderen dat je dat veulen 25-30 jaar bij je kan houden. Dat hopen we allemaal natuurlijk, maar reeel is het niet. je wilt een veulen een zo goed mogelijke start geven, zo goed mogelijke kans op een lang, gezond leven als rijpaard. Je geeft door bewust te fokken met een ernstig gebrek je veulen geen goede start. In het ergste geval komt beestje met een paar jaar op een manege oid, waar men niet weet van eventuele lichamelijke issues en hoe te trainen, en wordt jouw kleine schattige zelfgefokte veulie een zure manegebok met pijn in zijn/haar lijf. Om vervolgens als zure, valse bok de handel in te gaan en uiteindelijk, na veel pijn en ellende voor veulentjelief, in de worst te belanden. Ik persoonlijk zou dat niet willen! Er is een wereld vol paarden, er zijn geschiktere merries om mee te fokken! Dus voor behoud en kwaliteit van leven van de merrie zou ik het niet doen, en voor kwaliteit van leven van het veulen ook niet.


Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:16

Shenavallie schreef:
Geen idee of iemand dit al genoemd heeft, ik kom zo binnenvallen. Zelf zou ik niet willen fokken met een paard met ks, puur vanwege de pijn die een dracht extra meebrengt. Een voormalig staleigenaar deed dit met zijn merrie, maar haar rugklachten werden zelfs erger tijdens en blijvend na de dracht.
Ook zou ik geen veulen willen van een merrie dat ks heeft, puur omdat ik voor mijn gevoel mijn plezier niet boven het leed van een dier wil plaatsen.


Aangezien TS ook vroeg naar verhalen uit de eerste hand; ik ken inderdaad ook iemand die een merrie had die door rugklachten niet meer te rijden was. Beest had best een leuk papier (papier was mooier dan paard zelf...) en daar is, toen de merrie door haar rugproblemen minder goed gereden kon worden, ook een veulen mee gefokt. Het idee was dat de merrie op die manier mooi een jaar rust had en na het afspenen weer opgepakt zou worden, en dan als leuke bijkomstigheid een mooi veulentje. Dat paard heeft ongeveer anderhalf jaar gekregen (dracht+zogen), en is nadat het veulen er af was naar de slager gegaan. Want die merrie was totaal op na de dracht. Het dragen van het veulen (=het aan de ruggegraat hangen van het veulen) hadden die toch-al-niet-al-te-beste rug total loss gemaakt en de merrie had echt zichtbaar pijn. Ik heb haar twee keer tijdens de dracht gezien, daarvoor kende ik haar als rijpaard. De eerste keer was ze nog redelijk florissant, wel minder in de bespiering omdat ze door haar rug+dracht niet meer echt getraind werd. De tweede keer zat ze denk ik een maand voor het veulenen en was ze echt al een wrak. Ze wilde toen ook amper lopen (in de wei). Ik ben nog een keer wezen veulen-kijken en had echt met die merrie te doen. Want dat arme beest had echt pijn. Dus als ik een merrie met een fysiek probleem (benen/rug oid) zou hebben, zou ik er geen veulen bij fokken. Dan kan je nog beter gaan rijden (als je dan toch je merrie wilt slopen), want dat is ook een belasting, maar niet 24/7!

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:47

maria1990 schreef:
Hallo allemaal, :wave:


Wie fokt er nog meer met zijn fokmerries/rijpaard die kissing spines heeft of heeft gehad:

Het gaat mij nu echter vooral om (merries die een interessante bloedlijn hebben). Dus het gaat mezelf niet om de standaard fokmerries waar eens in de zoveel tijd een veulen mee wordt gefokt voor de leuk. Ons paard heeft eerder al 5 prachtige veulens gegeven. Ze geeft correcte gebouwde veulens met veel uitstraling met voldoende maat en extra beweging. Ik snap heel goed dat sommige mensen erop tegen kunnen zijn om te fokken met paarden die KS hebben. In welke gradaties hadden jullie merries kissing spines? Houd de discussie wel respectvol naar elkaar toe. Het liefst hoor ik de verhalen die uit de eerste hand komen zodat ik mijn eigen keuze daarin kan maken om wel of niet een veulen erbij te fokken.

Mocht jezelf je verhaal niet openbaar willen hebben staan dan mag je verhaal ook via PB.


Je vraagt hier om ervaringen uit de eerste hand. Ik geef je hierboven een ervaring uit de eerste hand, over een sportpaard dat o.b.v het interessante papier een veulen bij gefokt is, en dus geen 'standaard fokmerrie' zoals jij zegt. Ik roep dus niet zomaar wat. Maar als jij en je deskundige dierenartsen er al uit zijn, waarom vraag je dan nog om ervaringen?

Als ik jou was TS, zou ik dit topic stilletjes verlaten, slotje gaan ze toch niet doen, en jij krijgt niet te horen wat je wilt horen. Beste keus lijkt me dan om je terug te trekken en mensen hier hun gang te laten gaan.

Nog even een aanvulling over de merrie en veulen uit mijn vorige post: Het veulen is uiteindelijk verkocht omdat eigenaresse toch graag wilde rijden, en niet 3 jaar op het veulen wilde wachten. Ze had ondertussen een vriend die handelde dus er is op die manier een ander rijpaard voor haar gekomen en veulen is verkocht. Of het veulen dus idd ook rugproblemen bleek te hebben weet ik dus niet.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:52

Ik heb ook een ervaring uit de eerste hand gedeeld waarbij de merrie door de combo dracht + KS dermate naar de *(^*)(*^%% was dat de merrie is ingeslapen. En veulen is uiteindelijk verkocht omdat 3 jaar wachten tot er gereden kon worden blijkbaar te lang duurde. Maar wellicht heb je daar overheen gelezen.


Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:24

Ik weet niet in welke gradatie de merrie uit mijn bericht KS had, en ook niet op welke wervels. Ik weet wel dat ze een super papiertje had, dat was ook de reden dat er een veulen mee gefokt werd. Ze was van mijn vriendin en destijds geloof ik 11 jaar. Ik weet ook niet of ze voordat mijn vriendin haar kocht een veulen gehad heeft, ik heb al even gespeurd op horsetelex maar heb het paard niet kunnen vinden. Ik vraag me dus even af of ik moedersvader wel goed onthouden heb. Enfin, maakt ook niet uit. Ik bedoel alleen te zeggen dat ik niet weet in welke gradatie die merrie KS had, maar wel dat ze zo leed onder de dracht dat het niet meer goed gekomen is en mijn vriendin uiteindelijk een ander paard gekocht heeft omdat ze niet op het veulen wilde wachten.

Als het mijn merrie was die nu met training redelijk te managen was, had ik er met het beeld van de merrie van mijn vriendin geen veulen bij gefokt. Want die lijdensweg is echt een beetje een schrikbeeld voor mij, dat arme beest was na dracht+zogen echt uitgemergeld en liep liever geen stap te veel meer. En paarden zijn bikkels he, als je in de wilde natuur pijn toont ben je een zwak en dus een makkelijke prooi. Dus een paard toont zijn pijn niet en bikkelt door. Wij als eigenaren zijn er verantwoordelijk voor om onze dieren (onnodig) lijden te besparen. Of dat nou inslapen, correct passend tuig, pijnstilling, correct rijden of geen veulen fokken is, dat maakt niet uit. Je hebt de verantwoordelijkheid over een dier op je genomen, ik ben van mening dat je dan verplicht bent hier zo goed mogelijk (met dus het welzijn van het dier op nummer 1, 2 en 3) voor te zorgen. Kan/wil je dat niet, dan moet je niet aan dieren (paard, kat, cavia, goudvis) beginnen. En voor iedereen zal die grens op een andere plek liggen.

Daarnaast ben ik het eens met rien10.

edit ter aanvulling: met uitgemergeld bedoel ik niet mager, maar onbespierd en ingevallen in de rug. Doorgezakt zeg maar. Veel meer dan toen ze nog "dienst deed" als rijpaard.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:47

maria1990 schreef:
De therapie moet sowieso herhaald worden en ik zit sowieso wel vast aan dierenartskosten. Het gaat mij niet persé om de kosten die erbij komen kijken. Tuurlijk als de behandelingen gratis waren dat had ik dat liever gehad maar dat is totaal niet aan de orde. Je moet niet vergeten dat m'n merrie dan continu in de gaten wordt gehouden door een kundige dierenarts dus ik heb wel een stok achter de deur mocht het misgaan. We volgen nauwlettend het opbouwschema op en dat werpt zijn vruchten af. Ik denk dat ik wel krijg te horen waar ik rekening mee moet houden tijdens de dracht. Ik kan er nog ruimschoots over nadenken dus ik hoef niet vandaag of morgen te beslissen over een eventuele dracht.

@Rien10; het was een opmerking die in het algemeen geldt. Doe niet zo moeilijk.


Maar als het misgaat tijdens de dracht, wat dan? Als je ziet dat je merrie toch pijn heeft, echt lichamelijk ongemak? Stel dat ze alleen nog maar staat te mokken, niet meer wil lopen, zuur is omdat haar lijf zeer doet? Dan wordt ze wellicht continu in de gaten gehouden, maar hoe grijp je dan in? Ga je de dracht dan afbreken? Pijnstilling geven (kan dat uberhaupt bij een drachtig dier?)? De merrie en ongeboren veulen inslapen? Of moet ze dan maar even zo doorlopen, met pijn, tot "de buit binnen is" en het veulen geboren is? "Sorry schat, het is nog maar 3 maanden, even doorbijten!".

Ik heb geen medische achtergrond, dus ik weet niet wat een veearts dan nog kan uithalen, hoe kundig hij ook is. Kunnen die tijdens een dracht voor pijnstilling zorgen? Of is dat jammer dan, pech gehad? En hoe komt je merrie uit de dracht he. Stel, de voortgang die je nu boekt is dan weg, dan kan je van voren af aan beginnen. Maar mogelijk is ze er dan erger aan toe; is haar situatie door de belasting van het veulen verslechterd, en is trainen en therapie geen lapmiddel meer om haar pijnvrij te houden. Dat kan ook. En dan eindig je zoals mijn vriendin, met een veulen van een paar maand oud en je merrie in de worst.

Dat zijn allemaal dingen die ik in overweging zou nemen, en waardoor ik het niet zou doen. Ik heb een enorm hart voor dieren, en ik zou mijn dieren alle mogelijke kansen op pijn willen besparen. Ik heb de merrie van mijn vriendin met medelijden bekeken, en heb destijds mijn mond gehouden over wat ik er daadwerkelijk van vond. Achteraf heb ik daar spijt van, dus daarom wil ik je dit in overweging geven.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:51

Of ze willen het niet openbaar zetten dat ze met een KS-merrie gefokt hebben, omdat nog niet aangetoond is of het al dan niet erfelijk is. En op bokt blijft alles tot in de eeuwigheid staan. Dus mogelijke waardevermindering voor je fokproduct en een mogelijke slechte naam.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:25

Sorry, maar ik zie niemand schelden? Tenzij jij schop onder je edele achterwerk een scheldwoord vind? TS, je kan er ook voor kiezen om dit topic gewoon niet meer te lezen... dichtdoen gaan ze hem niet. Bovendien is het voor andere mensen die met hetzelfde dilemma worstelen (nu of in de toekomst) een interessant topic. De reacties hier staan jou niet aan, maar zijn voor anderen wellicht wel nuttig. Dus als ik jou was ontstipte ik dit topic gewoon en trok ik mijn eigen plan. De rest zal hier wellicht doorpraten, maar dat hoef je niet te lezen.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:29

Ik zie dat de moderator mijn vraag verwijderd heeft, maar ben hier oprecht benieuwd naar. Stel dat een merrie drachtig is en (om wat voor reden dan ook) pijn heeft. Kan/mag een DA dan pijnstilling geven of is dat slecht voor het veulen? En als blijkt dat de merrie de dracht fysiek niet aan kan, laat je zo'n drachtig paard dan doorlopen of laat je inslapen? Ethisch dilemma maar ik ben oprecht benieuwd naar de mogelijkheden.

Haarbal
Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 00:18

Ik had toch echt een heel bericht getypt met meerdere ethische vragen, met daarin quotes uit berichten van jou, Maria. Niet om je te stangen maar omdat ik dus oprechte interesse heb ik wat de medische mogelijkheden zijn bij een drachtige merrie (denkende aan bvb medicatie bij zwangere vrouwen), en wat je met zo'n duivels dilemma zou doen. Dit bericht kan ik niet meer vinden, dus dat zal bij de 'groene opruiming' weggehaald zijn. Mogelijk is dit gebeurd voordat jij het gezien hebt, Maria.

Iemand anders die hier inhoudelijk op in wil gaan? Wat zijn de mogelijkheden qua medicatie bij een drachtige merrie? Als het ondanks de zwangerschapsgymnastiek, training etc toch te zwaar blijkt, kan je die dan pijnstilling gaan geven, of kan dat maar kortdurig (en dus niet bvb de laatste 3 maanden van de dracht)?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers