Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:23

Zullen we alle persoonlijke aanvallen achterwegen laten en bij het onderwerp blijven!

In het algemeen:

Ik hoef verder geen verantwoording af te leggen over het wel of niet een veulen te fokken bij m'n merrie. Ik zie wel wat de toekomst ons brengt. Voor nu ga ik vooral genieten van m'n geweldige merrie <3
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 26-05-19 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:39

Wellicht moet jij eens goed lezen wat er staat i.p.v. altijd die persoonlijke aanvallen. Je weet alles weer mooi te verdraaien zoals gewoonlijk. Ik leg dus nogmaals uit waar die persoonlijke aanvallen vandaan komen en dan is het weer niet goed 8)7 Ik ga mijn vrije tijd niet meer in dit topic steken dus mensen die wel oprecht geïnteresseerd zijn wil ik nog wel eens te woord staan.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:56

Dat paard hoefde helemaal niet ingeslapen te worden volgens de dierenarts omdat hij zelf zei kijk het aan als weidemaatje dus wie moet hier nu een spiegel voorgehouden worden? Kennelijk kunnen een aantal van jullie alleen maar persoonlijk worden prima hoor. Ik heb zelf al heel wat tips gegeven aan mensen die het wel kunnen waarderen en hun paarden gaan goed voorruit.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:04

Inmiddels weet ik dat ze 100% pijnvrij is nu dit is uitgebreid getest door middel van verschillende onderzoeken. Ze is volledig gezond op haar rug na dan en ze kan gewoon beschouwd worden als een gezond paard met behulp van mesotherapie. Ze is dus niet ziek en volledig gezond zoals elk ander willekeurig paard.
Voor wie nu nog denkt te zeggen dat ze ziek is of niet gezond is die moet zichzelf maar eens verdiepen in anatomie. Voor haar is de dracht niet zwaarder dan voor een gezond paard. Ik kan hier verder als brugman praten maar het heeft geen enkele zin want er wordt toch niet geluisterd naar mijn kant van het verhaal.

Alles verloopt nu goed volgens het opbouwschema en volgend jaar zullen we op de röntgenfoto's zien over er meer ruimte is creëert tussen de rugenwervels/doornuitsteeksels

Ik zet mezelf altijd voor de volle 100% in voor mijn paard dus mij kan niets verweten worden leuk geprobeerd maar ik lig er niet wakker van. Ik vind de mening van een kundige dierenarts die ervoor gestudeerd heeft vele malen belangrijker. Dan iemand die maar wat in de rondte loopt te roepen. Voor nu ga ik mij richten op de bewezen feiten en op de toekomst.

bigone: nogmaals het zijn niet mijn eigen woorden maar die van de dierenarts die heeft gezegd dat TS haar paard als weidemaatje kon dienen. Moet je het bewijs ook nog hebben via PB?

Suzanne F: fijn dat je hier eerlijk in bent dat siert je enorm. Paarden kosten nou eenmaal veel geld dat is een bewezen feit. Ik vind het moedig van je dat je voor inslapen hebt gekozen omdat dit soort paarden zonder een behandeling pijn blijven behouden uitzonderingen daargelaten. Ik heb bewust therapie ingezet omdat ik van mening ben dat inslapen de allerlaatste optie is als er geen ander uitweg meer is. Persoonlijk vind ik dat je geen dier moet houden als je het zelf financieel niet kan bekostigen, maar dat is weer een andere discussie.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:57

Horseloverl schreef:
Als je da zegt dat een veulen fokken geen kwaad kan waarom niet?

Hier een merrie met grote kans op waterhoofd. Nu 4 veulens gehad en nog nooit wat raars gehad. Denk dat dat net als met ks (mocht het erfelijk zijn) gewoon geluk hebben is.


Ik denk er precies hetzelfde over :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:28

Overigens zijn er genoeg paarden die KS hebben die goed presteren in de sport. Niet iedereen duwt overal meteen spuitje in en dat is maar goed ook. Ik heb liever paarden met KS dan paarden met een blessure aan de diepe buigpees of een verkeerde beenstand dat is een stuk zorgwekkender vind ik dat soort gebreken zou ik dus nooit willen kopen of er überhaupt mee willen fokken. Het veulen is voor mezelf bedoeld en mocht ik het veulen willen verkopen dan zie ik wel hoe het loopt. De kans is nihil dat het veulen ook KS gaat krijgen omdat het niet in een opfok komt.

Ik ga een hengst gebruiken met een sterke bovenlijn en dat voorkomt al een hele hoop. Haar veulens zijn allemaal heel goed gelukt en doen het goed in de sport dus dat risico durf ik wel te nemen en fokken blijft altijd gokken ;)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:40

Het komt wel eens voor dat ze in de opfok mekaar in elkaar trappen en dat ze dan op het beton terecht komen en KS kan ontstaan door een eventuele harde val op de rug. In ieder geval kunnen de rugwervels ernstig beschadigd raken door zo'n val.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:47

Kabayo; wil je jouw foto's in een spoiler plaatsen? Sterke ermee het ziet er heel naar uit ;(

cobiie; je kunt zelf heel veel voorkomen door de juiste maatregelen te treffen. Uiteraard heb ik niet alles in de hand, maar wat ik kan voorkomen voorkom ik liever.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:59

Kun je mij dan eens uitleggen waarom je denkt dat het zesde veulen voor problemen gaat zorgen? Want ik zie die logica niet. Als ik had gehoord dat ze moeite had gehad tijdens de dracht dan had ik een eerlijke keuze gemaakt om het niet te doen. Maar zeg nou zelf welk mens of dier heeft het nou niet zwaar met de laatste loodjes van een dracht of zwangerschap.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:07

Veel beweging is juist goed voor haar en rijden ook. Ze kan gerust een poosje stilstaan en dan weer bereden worden daar wordt ze nota bene niet slechter van. Het doet er verder niet toe hoe ik erachter ben gekomen hoe ze KS heeft gekregen. Want dat is totaal niet relevant.
Ik ga haar dan tijdens een eventuele dracht zolang mogelijk onder het zadel doortrainen en naast het rijden kunnen haar spieren ook los gehouden worden door middel van stretchoefeningen vanaf de grond
Nogmaals ik verwacht geen rampscenario's bij een eventuele dracht. Haar vorige 5 veulens zijn ook vlekkeloos ter wereld gebracht en toen had ze ook geen last van haar spieren of banden.

Fokken blijft altijd gokken. Elke fokmerrie kan last krijgen van de laatste loodjes dat is volkomen normaal tijdens de dracht. Voor dit jaar staat er sowieso geen veulen op de planning. Ik snap ook werkelijk waar niet dat de gemoederen altijd zo hoog moeten oplopen het gaat maar op een veulentje fokken en dan ontbreekt er opeens empathie als het niet in je straatje past heel bijzonder een gebrek aan empathie is nog nooit geconstateerd bij mij. Sterker nog de empathie is bij mij meer als genoeg aanwezig :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:36

Het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat er ook maar weinig mensen zijn die niet in de aanval gingen als ze in mijn schoenen stonden. Ik heb een aantal suggesties die ik zeker wel mee neem in mijn beslissing. In het dagelijkse leven laat ik ook niet iemand over mij heen lopen en hier dus ook niet. Ik vraag aan fokkers wie er ervaring heeft met het fokken met merries die KS hebben. Ik heb niet gevraagd hoe ik mijn paard moet rijden of hoe ik die moet verzorgen. Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:11

Femke_Tweety schreef:
maria1990 schreef:
Als ik dan een antwoord krijg met nee, niet doen maar vervolgens heeft diegene niet zelf met een merrie gefokt die KS hebben dan is dat geen eerlijke afweging in mijn ogen wat betreft het fokken met mijn merrie.



Maar je wilt dus echt dat alleen mensen die zélf met een merrie met ks gefokt hebben reageren?

Dat zullen er gewoon niet zo veel zijn, juist omdat veel mensen het niet verstandig vinden...


En waarom zouden alleen mensen die er wél voor gekozen hebben er verstand van hebben?



Dat lijkt mij volkomen duidelijk dat ik alleen ervaringen wilde horen over het fokken met KS en niet de rest erom heen.

Citaat:
Askja Maar als je toch blijft reageren, wat op zich óók je goed recht is, stop je reacties dan niet vol met steken onder water richting anderen, zeker niet over de rug van hun ingeslapen paard. Dat is volkomen onnodig en zelfs vals, en het heeft helemaal niets meer te maken met je standpunt verdedigen en niet over je heen laten lopen.


Het ging over de bewezen feiten dus dat heeft niets te maken met mijn standpunt te willen verdedigen maar met de realiteit. Het valt me wel op dat wanneer je iets zegt dat je alleen maar komt om te boel op te stoken i.p.v. dat je bij het onderwerp blijft en inhoudelijk gaat reageren. Ik heb alleen gezegd dat inslapen niet altijd de enigste oplossing hoeft te zijn en dat heeft helemaal niets te maken met steken onder water richting andere mensen toe. In het algemeen vind ik dat je geen dieren moet houden als je de financiële middelen er niet voor hebt. Die mening mag ik hebben. We leven in een vrij land dus je hoeft niet meteen met het vingertje te lopen wijzen richting mij en elke keer oude koeien uit de sloot te halen. Daar schiet niemand wat mee op.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:26

Ik weet waar ik het over heb dus je hoeft mij niet te komen uitleggen wat KS inhoudt. Het is niet alleen de mesotherapie wat bijdraagt aan een pijnvrij leven zoals vele hier denken. Je moet daarnaast ook goed kunnen rijden en weten hoe je zo'n paard correct kunt verbeteren in zijn bewegingen. Indien je dit zelf niet kunt of daar niet voor openstaat dan zal zo'n paard alleen maar verslechteren en gaan compenseren elders in het lichaam. Tuurlijk zijn er paarden die echt niet meer te helpen zijn en die moeten niet alleen vanwege KS worden ingeslapen maar vanwege compensatie van problemen met het bewegingsapparaat. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk op het gebied van KS dus KS hoeft niet het einde te zijn. Ik wil gewoon volkomen dat de enige oplossing inslapen is.

Wellicht is het ook verstandig om mensen niet met paarden te gaan vergelijken. Ik wil graag een veulentje van m'n merrie maar mocht dat er niet inzitten de wereld vergaat niet hoor ;) Haar welzijn is voor mij vele malen belangrijker. Dierenwelzijn staat altijd op nummer 1. Ik zie wel wat de toekomst ons brengt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:19

Ik blijf deze speculaties maar heel bijzonder vinden dat een aantal denken te weten hoe mijn merrie aan KS gekomen is terwel ik daar zelf nooit inhoudelijk op in ben gegaan omdat dat totaal niet relevant is.
Ik heb echter nooit gezegd dat deze aandoening gaat genezen was het maar zo'n feest. Er zijn wel mogelijkheden zonder operatie om ruimte te creëren tussen de doornuitsteeksel door middel van goed te longeren over de rug en door de bovenlijn sterker te maken. De ruimte tussen de doornuitsteekels kunnen ook weer kleiner worden door verkeerd trainen of door overbelasting. In mijn ogen zitten er altijd risico's gebonden aan een dracht of zwangerschap. Als men dat risico niet durft te nemen dan moet je sowieso nergens aan beginnen. Het leven bestaat nou eenmaal uit risico's durven te nemen.

Ik begrijp heel goed dat ik reacties krijg waar ik het niet mee eens ben maar dan kan dat nog wel op een normale subtiele manier gebracht worden i.p.v. al die persoonlijke aanvallen die niets met het onderwerp te maken hebben. Reacties waar ik wat mee kan die filter ik ertussenuit en die opties neem ik dan ook zeker mee. Echter kun je iemand niet gaan verwijten dat die diegene niks met het gegeven advies zou doen. Dat vind ik nogal laag bij de grond.


bigone; de feiten zijn nou eenmaal dat dit soort paarden goed bereden moeten worden dat is wellicht voor jou niet leuk om te horen, maar dan hoef je niet telkens alles uit de kast te trekken om een sneer naar mij uit te halen. Ik sta open voor een pittige discussie maar stel je dan wel even volwassen op en doe niet zo onwijs kinderachtig. Overigens is mijn paard helemaal niet kapot maar kennelijk is het heel moeilijk om bij het onderwerp te blijven voor jou.

Het zou fijn wezen als we nu inhoudelijk bij het onderwerp blijven:

Ik wil dus alleen nog ervaringen horen die daadwerkelijk met het fokbeleid te maken hebben.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:03

Kennelijk blijft het inhoudelijk reageren heel moeilijk voor sommige. Ik heb mijn besluit genomen. Bij deze sluit ik dit hoofdstuk af.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:31

Nou inderdaad zeg... inhoudelijk reageren zit er gewoonweg niet in. Behalve m'n geweldige merrie afkraken en persoonlijk worden. Ik heb inmiddels ondervonden dat je dit soort vragen beter aan een kundige dierenarts kunt stellen om een eerlijk antwoord te krijgen. Buitenstaanders zien geen eens dat m'n merrie KS heeft omdat het een heel goed paard is die correct gereden wordt waardoor ze geen enkele symptomen laat zien die met KS te maken hebben. Het is gewoon een gezond paard met een röntgenologische bemerking op de rug. Niets meer en niets minder.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:03

Sowieso had ik het al met mijn eigen dierenarts besproken voordat ik dit topic opende dus schei nou maar uit met je verwijten. Ik had een second opinion aangevraagd omdat ik het beste wil voor m'n merrie. Het is mij nu volkomen duidelijk geworden dat je hier vooral geen kritische vragen moeten stellen wat betreft paarden met een medische achtergrond ;) Na 14 pagina's is het kennelijk nog steeds niet gelukt voor sommige om inhoudelijk te reageren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:06

Dit lijkt me niet de bedoeling? Na de geplaatste moderator opmerking.


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:15

BlackBeautyZ schreef:
Ik heb nu voor het tweede jaar een veulen gefokt met mijn merrie. na iedere keer zag ik hoe de merrie lichamelijk inteert door drachtig zijn en een veulen te voeden. Vooral elke keer de laatste loodjes van de dracht waren zwaar. En dan te bedenken dat mijn merrie gezond is (oftewel: geen gebreken heeft).

TS je geeft aan dat je veel van je paard houd, en dat haar welzijn op nummer 1 staat. ook gaf je aan dat je paard momenteel door goede training en de nodige zorg pijnvrij door het leven gaat. dat is toch geweldig? ben je niet bang dat door je merrie te laten dekken dat al je harde werk om haar goed te trainen, al je geld/geduld/tijd van de nodige behandelingen te niet gedaan worden?

Na de dracht zullen er voor jou en je merrie twee keuzes zijn waarvan gegarandeerd een op je pad komt als je besluit haar te dekken:
1. je kunt haar laten inslapen omdat haar rug de dracht niet heeft overleefd. dan heb je wel je veulen maar je merrie is niet meer...
2. je zult helemaal op nieuw moeten beginnen met trainen (wat in het begin niet kan zoals nu want je hebt een veulen aan de voet en dat kost voor je merrie bergen met energie). ook zul je weer van voor af aan moeten beginnen met de behandelingen. Dit kost bergen met geld... en dan is het maar te hopen dat je merrie nog ooit zo pijnvrij is als nu.

bij beide opties zal je merrie NIET pijnvrij zijn. dus aan jou de optie TS. jou belang voor die van je merrie?

De uitspraak dat je na al je geld/inzet wel wat terug wilt van je merrie vind ik persoonlijk veel te kort door de bocht. jij hebt er voor gekozen om haar aan te houden en al die tijd/geld/energie in haar te stoppen want voor jou staat haar welzijn op nummer 1 (wat overigens erg goed is TS, het is erg mooi om te lezen hoe je er alles aan doet om haar pijnvrij te houden). alsjeblieft handel dan ook naar willens en wetens wat het beste is voor je merrie en niet wat het leukste/beste is voor jou.

Dit is totaal niet aanvallend bedoeld. de keus is aan jou. maar ga niet altijd alleen maar uit van DA's want die weten ook lang niet alles en kunnen al helemaal niets voorspellen.


Ik zie jouw bericht totaal niet als aanvallend. Er staan zeker standpunten tussen waar ik wel even bij stil sta. Ik ben zelf ook heel tevreden over hoe het nu gaat met m'n merrie en dat wil ik ook zeker niet op het spel zetten. Aan de andere kant bestaat het leven vol uit risico's nemen. In ieder geval bedankt voor je inhoudelijke bericht :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:36

Zoals je weet mogen PBs niet openbaar gemaakt worden dus dat kan ik niet bewijzen. Ik kan me voorstellen dat mensen er geen zin in hebben om afgezeken te worden wat betreft het fokken met KS. Mij boeit het niet wat er gezegd wordt op dat vlak maar ik kan me goed voorstellen dat een ander niet op verwijten of op kwetsende opmerkingen zitten te wachten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers