Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:38

Albert schreef:
Ik ga met alle folders naar stal...1 hinnikje is ja, 2x is nee.

Zo dacht ik het ook aan te pakken, maar de merrie hinnikte 2x en onze ruin 1x :o


Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:46

Even een paar posten erbij pakken uit andere topics

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:
Wat voor mij belangrijk is zijn prestaties in de moederlijn, geeft een indicatie over de hardheid/ karakter van de stam.

Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol

Leuk natuurlijk als een paard keihard op de benen staat en graag voor je werkt maar als bij 100 cm elke balk er al af ligt komen ze niet ver. Hetzelfde met een paard wat prachtig springt maar een draak is om te rijden, ook die komt niet ver (hooguit bij een echte prof). En ook paarden die na twee jaar al met blessures kampen komen niet ver in de sport. Vandaar dat dit 'simpele' gegeven een prima lakmoesproef is.

Rex_Rolfo schreef:
Ik snap je helemaal Lante. Maar dat is dus wel waarom veel sport in de merrie lijn een self fulfilling prophecy is. Ruiter die paard voor hogere sport zoekt koopt uit lijn met veel sport, komt dit paard -mede door die ruiter- ook hoger in de sport.

Even goed paard met minder sport in de lijn komt bij een minder fanatieke wedstrijdruiter en blijft daardoor steken in de M1 of M2.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:15

Benzz schreef:
Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.

En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............

Dan heeft die merrie in elk geval wel het talent om "even snel klaargestoomd" te worden en niet compleet te flippen op wedstrijdterrein. Dat het bij een doorsnee ruiter wat langer zou duren is niet zo heel erg. En een hele familie door een prof laten klaarstomen wordt een duur grapje. Dus zoals met veel dingen, het is niet zaligmakend maar wel een indicatie.

Is ook eens ter sprake gekomen, het "kopen" van een sportpredikaat. Weet zo niet meer in welk topic.


Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:37

NatasjavE schreef:
Andere kant is dat de top van de PAVO het vaak ook in de Grand Prix goed doet(heb ik voor een ander topic al eens een lijstje geplaatst)

Dan blijft de vraag of dat je fokdoel moet zijn.

Maar PAVOcup heeft dus een redelijk voorspellende waarde.

Ik ben zo vrij geweest de zoekfunctie even aan het werk te zetten (wat zelf ook even nieuwsgierig)
NatasjavE @ [F-AM] Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:29

Wordt met een slechte hengst een dier uit de onderkant van de markt bedoelt (kromme bok van de buren die door de draad ging voor ie geruind werd) of een minder goed passende goedgekeurde hengst (dus sowieso al een van de betere dieren)?

Volgens mij is kromme bok op goede merrie even onzinnig als goede hengst op een kromme merrie. Bij een goede merrie maakt het minder uit welke goede hengst je gebruikt (zal niet voor niets zijn dat veel fokmerries 8 veulens van 6 verschillende hengsten hebben), grote kans dat er een goed veulen uit komt.

Een goed uitgekozen hengst kan zeker wel verbetering brengen, maar uit een slechte merrie zal hooguit een matig veulen komen en uit een matige merrie een redelijk veulen. Dat dan weer wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers