Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:33

Niemand beweert dat je blind achter cijfertjes aan moet lopen. Op die cijfertjes wil ik wel wat dieper ingaan. Hoe ze tot stand komen. Ik neem aan dat heel veel fokkers dat wel enigszins weten. Over betrouwbaarheid en zo. Dat jonge hengsten een verwachtingswaarde hebben, vrijwel geheel gebaseerd op de verwanten, vader, moeder, evt. broers en zussen. Ook zijn prestaties in het verr.onderzoek zijn meegenomen. Pas als hij veulens heeft getoond dan neemt de betrouwbaarheid toe. Onderzoek heeft aangetoond dat veulenrapportages een grote voorspellende waarde heeft voor later, als ze weer als 3-jarigen getoond worden. Hoe ouder de nakomelingen van een hengst, hoe betrouwbaarder de fokwaarde uiteraard. Met de lineaire scores van al die nakomelingen krijgt een hengst dus een genetisch profiel, met detailkenmerken voor exterieur en voor vrij bewegen. Wat ik nu interessant vind, is als je die staafgrafieken goed bekijkt dan moet je de (nakomelingen van) de hengst hieruit kunnen herkennen. En dat kan ik vrijwel altijd teruglezen. De inspecteurs van het KWPN zijn gemiddeld genomen goed opgeleid en ervaren. Bovendien zien ze heel veel nakomelingen van de hengsten. Daarom hecht ik veel meer waarde aan de cijfertjes dan aan individuele bevindingen. Die zijn zeker ook waardevol omdat daarin eigenschappen benoemd worden die niet in de rapportages worden meegenomen en geven mooie aanvullende informatie. Maar het hangt er wel sterk vanaf wíe die informatie geeft. Moet eigenlijk ook een betrouwbaarheids % aan gekoppeld worden. :D



misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:19

Mijn hengstenkeuze begint eigenlijk met het vaststellen van mijn fokdoel. Wat vind ik belangrijk en hoe kan ik dat realiseren. De eerste stap is om met een merrie te gaan fokken die dat fokdoel al dicht benadert. Dat fokdoel is niet vanzelfsprekend hetzelfde als van de stamboeken. Trouwens, die fokken niet, ze bieden je heel veel informatie, niet meer en niet minder. Die informatie gebruik ik zeer zeker voor mijn hengstenkeuzes. Terug naar mijn fokdoel. Dat is ook zeker niet de Grand Prix, als doel op zich. Mijn ervaring is, als je voor GP fokt dan moet je de faciliteiten hebben om dat zelf te kunnen realiseren. En daar heb ik echt de faciliteiten niet voor (over) Wat ik voor me zie is een heel mooi paard, met veel uitstraling, veel jeugd, een jong paard moet er ook jong uitzien. Zeer goed kunnen bewegen, en dat is dus lenig en veel souplesse hebben. Dus ja, ook de zgn pavo-cup bewegers, zoals het nogal denigrerend wordt omschreven. Ook die bewegers gaan net zo makkelijk GP lopen. Verder moet een paard vrij zijn van erfelijke aandoeningen, gezond zijn en ruim voldoende maat hebben. En bovenal een top karakter. Willen werken, en dat ook kunnen. Daarnaast heel mensgericht.

Hengstenkeuzes, doordat ik met meerdere merries fok kan ik me een experiment veroorloven.
Maar over het algemeen begin ik met het samenstellen van een long list. Daarvoor gebruik ik de Hengsten database. Met inachtneming van de betrouwbaarheid. Minimaal een fokwaarde sport van 130, vrij bewegen 110, exterieur 108. D-oc minimaal 97. Je staat er versteld van hoeveel hengsten er alsnog overblijven. De hengsten waar ik niks mee heb worden geschrapt. Vooral op basis van eigen ervaring en waarneming op karakter, model, instelling. Bij jonge hengsten is leidend hun prestatie in het verrichtingsonderzoek, naast het juryrapport ook mijn eigen waarneming. Ik heb meerdere keren hengsten met hoge cijfers en jubelende rapporten zien slagen die ik niet gebruik. Met die lijst met overgebleven hengsten ga ik aan de slag en bekijk het genetisch profiel van zowel mijn merrie als van de hengst. Belangrijk voor mij is , zo min mogelijk compenseren maar vooral eigenschappen proberen te versterken. Zoals ik al aangaf, er is wat ruimte voor een experiment. Met name Duits gefokte hengsten.Dan ga ik vooral af op de sportvererving in de afstamming zit, wat ik zelf heb gezien en wat collega fokkers hebben ervaren.
Uiteindelijk wil ik voor iedere merrie een top drie hengsten paraat hebben.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:39

Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:14

De jurering is niet veel veranderd. De selectie op beweging wel . Ik vind juist dat het a.been gebruik niet is verbeterd. I.i.g. de selectie daarop. Zgn. extreme "grootlopers oftewel voorbeenzwaaiers" zijn in de regel daarop getraind. Voorbeelden kan ik wel noemen. Maar dat is dus niet altijd erfelijk. Ze hebben niet altijd een hoge verwachtings/fokwaarde voor dat onderdeel.
Ik kan me redelijk vinden in de fokwaarden voor beweging van de hengsten met 10 of meer nakomelingen in de dress.sport.
De groep hengsten met een fokwaarde sport boven de 130 hebben als groep ook gemiddeld een veel hogere fokwaarde vrij bewegen. Dus een betrouwbare hulp voor de hengstenselectie.
Maar beweging is slechts één selectiecriterium. Wel een heel belangrijke.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avatar22, pyrrhus en 59 bezoekers