Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:55

De index van de KWPN paarden is een index op fenotype. Dus wat zie je aan de buitenkant. Lange rug, korte rug, toontredend of frans etc. etc. Waar ik met hengstenkeuze op let is dat hij op zijn index min of meer gelijk is aan mijn merrie. Met uitzondering van de punten die ik wil verbeteren. Mijn Johnson merrie heeft bijvoorbeeld een niet zo heel goede stap. Die heb ik gedekt met For Ferrero omdat die wel een heel goede stap heeft. Ook een goede draf en goede galop maar die heeft mijn merrie ook. Zo probeer ik de draf en de galop te verankeren en de stap te verbeteren. Of dat lukt is een gok maar als je dan verder in de moederlijn van de hengst gaat kijken naar de index voor de stap dan weet je al of die stap bij de hengst verankerd is of ook een toevalstreffer. De index kan dus een hele waardevolle tool zijn in het verbeteren van je fokproduct. Die index heeft een betrouwbaarheid en hoe ouder de hengst wordt des te hoger de betrouwbaarheid wordt. Wat niet perse wil zeggen dat de index zelf ook beter wordt. Rubiquil had een index van rond de 200 geloof ik maar die dekte alleen maar thuis en zijn nakomelingen kregen alle kansen. Toen hij daarna voor de fokker beschikbaar kwam daalde de index snel en is nu 156. Nog steeds prima maar wel een stuk minder dan het was.

Fokken met een oudere, bewezen hengst heeft dus een meer betrouwbare verwachting dan met een jonge hengst. Maar ja, jonge hengst is ook wel avontuur en een genetische vernieuwing dus dat doe ik graag.

Overigens wordt door alle andere stamboeken best met een jaloers oog gekeken naar de database die wij hebben want dat is echt heel bijzonder.



janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:58

LauraEH schreef:
Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?

Uniform fokken betekent dat de nakomelingen allemaal op elkaar lijken qua bouw.

Nooit toegeven op beweging!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:33

denisesilver schreef:
Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:17

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.

Dan staat jouw keuze haaks op wat die van mij zou zijn, ieder zijn ding :D

Mag ik opmerken dat ik zie dat het of/of is? Ofwel een goede achterhand, ofwel een goed voorbeen gebruik. Waarbij de eerste doorgaans gepaard gaat met een wat strakke rug en de laatste met een iets weke rug. Afijn, ik doel eigenlijk rechtstreeks op Ferro bloed en Vivaldi bloed. Uitzondering in die regel: Totilas
Waarschijnlijk is mijn inzicht binnen de fokkerij vrij klein. Hoe zien jullie dat?

En nu komen de indexen om de hoek kijken. Vivaldi fokt namelijk geen weke rug maar juist een strakke. En Ferro, je raadt het al...101 naar week. Maar 101 is eigenlijk precies gemiddeld. En Vivaldi scoort 94 op strakke rug. Dat is behoorlijk strak. En voor de score van Vivaldi hebben ze 555 merrie’s beoordeeld en 115 hengsten. Daardoor is de betrouwbaarheid van zijn index 96%. Je kunt dus best misschien een keer een Vivaldi gezien hebben met een weke rug maar dat is niet hoe hij over het algemeen fokt.

En aan bovenstaand voorbeeld kun je zien waarom indexen een heel belangrijke fokkerijtool zijn en niet zomaar een cijfertje.

Edit: Goede achterhand natuurlijk! Liefst ook een goede voorhand maar die kun je ze nog wel leren. Maar belangrijkste is een goede stap en een goede galop want daar valt weinig aan te sleutelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:25

denisesilver schreef:
Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:52

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

Zeker, daarom vond ik dat zo apart :j

Ik kijk zelf ook graag naar de indexen, maar nooit bij stilgestaan om naar de indexen van Vivaldi en Ferro te kijken. Bedankt dat je me er in ieder geval op wijst. Moet wel zeggen dat ik de opvatting dat Vivaldi niet zo'n goede achterhand zou hebben wel kan begrijpen, gezien hij zelf dat laatste beetje sluiten niet aankon.

Net ook even in de database gekeken, en Vivaldi doet niet onder voor Ferro wbt dragend en kracht in de draf en zijn stap is volgens het genetisch profiel ook veel beter qua ruimte. Alleen Ferro heeft zo'n fantastische galopade (conform de database)

Jan, weet jij of die database mee aan wordt gepast met zijn tijd, dus het verschil met het moderne plaatje en het plaatje van vroeger, of wordt het vanaf goedkeuring aangepast op de nakomelingen? En ook op kleinkinderen of alleen directe nakomelingen?

Ja, de database is dynamisch. Van de meeste echt oudere hengsten zie je de index omlaag gaan. Een enkele uitzondering daargelaten. Maar dan heb je het over een echte stempelhengst.

Hoe het algoritme van de database is weet ik niet. Weet wel dat in elk geval kinderen in de berekening meegenomen worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:28

Umeo schreef:
Iedereen hecht heel veel waarde aan sport in de moederlijn maar hoe gaan jullie om met sport in de vaderlijn?

Buiten dat bij een (KWPN) hengst er sowieso al veel sport in de lijn zit is de moederlijn toch het belangrijkste.

Een goede hengst zal een mindere moederlijn nauwelijks verbeteren terwijl een slechte hengst op een sterke moederlijn nauwelijks een negatieve invloed heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:25

Rakkie123 schreef:
janderegelaa schreef:

Buiten dat bij een (KWPN) hengst er sowieso al veel sport in de lijn zit is de moederlijn toch het belangrijkste.

Een goede hengst zal een mindere moederlijn nauwelijks verbeteren terwijl een slechte hengst op een sterke moederlijn nauwelijks een negatieve invloed heeft.


Hoe zit het dan bij verbeterpunten waar ik wel eens over lees, zoals een wat langere hals, beter benenwerk etc...

Als een goede hengst op een slechte merrie nauwelijks zin heeft of andersom kan schaden, hoe kun je dan gaan fokken op verbeterpunten?


Dat is een makkelijke...gewoon niet fokken met een slechte merrie. Ze zijn in het onderhoud namelijk net zo duur als een goede.

Waarom een slechte hengst weinig kwaad hoeft doen op een goede moederlijn is omdat daar de genen zo in verankerd zijn dat het veulen die eigenschappen ook wel krijgt. Wat betekent dat je dus best een hengst kunt gebruiken die wat minder scoort op kwaliteiten van de merrie maar die bijvoorbeeld wel een langere hals heeft. En dan hopen dat het goed uitpakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:22

Rakkie123 schreef:
Maar hoe kan het dan gezegd worden dat een hengst klein of juist groot fokt.
Een hengst zijn kleur doorgeven etc....

Wat ik wil zeggen, dan heeft het gewoon geen zin om op een hengst te fokken om bepaalde kwaliteiten.
Of om verbeterpunten te zoeken.

( en ja ik weet, fokken is gokken maar het lijkt me sterk dat er zo weinig uitwisseling is )

En nu komen de indexen om de hoek die het KWPN gebruikt. Daar staat in eerste instantie in wat ze verwachten hoe een hengst fokt en naarmate er meer nakomelingen gescoord zijn wordt die index duidelijker en betrouwbaarder. En dáárom zijn die indexen zo belangrijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jnm, karinna, Rubio en 49 bezoekers