Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:33

maria1990 schreef:
Er zijn genoeg merries met kissing spines waarmee gefokt wordt waar de eigenaar zelf niet van op de hoogte zijn dat ze kissing spines hebben omdat die merries niet op de röntgenfoto's zijn gezet. Dus het is maar net hoe je dat zelf bekijkt. Ik hoop dat er nu mensen gaan reageren die wel verstand van zakken hebben ;)


De echt goede merries zijn zeker weten wel (prok) gekeurd met hals en rug foto's.
Mijn merrie heeft ook een fijne bloedlijn (Don Shufro x Jazzx Contango) en was bedoeld voor de fokkerij tot ik haar perse wilde.
En had dus alle keuringen doorstaan.
Ze heeft op 4 jaar een veulen gebracht, waarvan ik met trots kan zeggen dat hij bij een GP ruiter staat. (zo stoer :+ )
Maar helaas heeft de merrie daarna zo'n groei speurt gemaakt dat met het sluiten van de wervels er zenuwen klem zijn komen te zitten, waardoor ze kleine neurologische afwijkingen heeft.
Ik kon haar als dressuurpaard niet meer gebruiken, dus heb ik haar naar Frankrijk gebracht om lekker paard te zijn op 42 HA. Volgens SMCD Heesch kon ik nog wel een veulen met haar fokken, maar ik duf het niet.

Ik weet niet of het erfelijk is, ik denk van niet maar ik ben geen arts. En ik zou het de merrie ook niet aan kunnen doen. Er komt zoveel kijken bij een dracht.... Als je al kijkt naar wat een gewicht ze extra mee moeten dragen... Ik heb al zoveel langdurige fokkies op hun kogels zien lopen... en die hoefde alleen maar een veulen te dragen en verder geen arbeid. Het is gewoon best een zware klus voor een merrie, imo.

Dus bedenk je gewoon goed van te voren wat je ermee wilt bereiken....

Wil je het veulen voor jezelf houden of verkopen?
Wil je de merrie als sportpaard kunnen blijven gebruiken of is het niet zo erg als dat misschien niet meer kan?
Er is altijd een risico dat je merrie of veulen verliest (ook als ze wel gezond zijn).
Wat zeggen je artsen ervan?

Als je alles goed afgewogen hebt en je wil het nog steeds, kan niemand je tegenhouden toch....


olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:11

MarjanB schreef:
Benzz schreef:
De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Dit dus! Iedereen doet maar schreeuwen terwijl de andere helft, de hengst er zelf niet eens op geselecteerd is :')


Ik heb zeker wel het keuringsrapport van de hengst die ik gebruikte ingezien...
Blijft gokken met een jongere hengst dat zeker.
Maar ook van de bewezen hengsten kan je de rapporten op vragen en de nafok bekijken...in hoe ze het doen qua gezondheid....

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:25

Benzz schreef:
Daar zitten alleen geen rug en halsfoto's bij.


Bij de hengst die ik gebruikt heb wel.... maar verder weet ik er idd niet genoeg van.
Maar mocht er in de nafok veel medische aandoeningen terug komen, zou je dat wel merken toch of niet?
Al ben ik met je eens dat dat waarschijnlijk dan pas later tot uiting komt...
en veel zullen er dan via de achterdeur verdwijnen....

En ik zou me ook meer zorgen maken of de merrie de dracht wel aankan dan de eventuele erfelijkheidsfactor..
En dat gaat ze toch overleggen met haar arts. Lijkt me een prima idee.

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:06

Benzz schreef:
En wij zijn geen paarden, dus we hebben geen idee hoe zwaar een dracht voor een merrie is. We denken dat het zwaar is omdat het ons zwaar lijkt..............maar das toch wat anders :D



En dat langdurige fokmerries soms door de kogel zakken, zal niet zijn omdat het zo makkelijk is allemaal.
Dan zou dat nooit voorkomen toch?
Zal idd niet voor alle merries gelden en vast ook niet na 1 veulen, maar denk dat je niet kan stellen dat het niets doet met een paardenlijf...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers