Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:46

maria1990 schreef:
Er zijn genoeg merries met kissing spines waarmee gefokt wordt waar de eigenaar zelf niet van op de hoogte zijn dat ze kissing spines hebben omdat die merries niet op de röntgenfoto's zijn gezet. Dus het is maar net hoe je dat zelf bekijkt. Ik hoop dat er nu mensen gaan reageren die wel verstand van zakken hebben ;)

Bij echt goede (en dus dure) merries staat alles (benen/rug en hals) op de foto en ks wordt niet mee gefokt.


Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:55

Gaat het trouwens om je merrie met ernstige KS? Die ook lichte atrose en andere gerelateerde problemen heeft?

Als dat zo is en je bent op zoek naar een echt eerlijk antwoord van een geronomeerde fokker/hengstenhouder, wil ik je wel wat telefoonnummers geven van wat bekende namen. Ik denk alleen niet dat het antwoord je gaat bevallen.
Sterker nog, ik ken er twee die je meer zeer doen dan de aardige reacties van bokkers. ;)

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:01

MarjanB schreef:
Laatst is er een bericht naar buiten gebracht door een dierenarts federatie (dacht Nederlands of Europees) Dat KS helemaal geen belemmering hoeft te zijn voor een paard en dat dit ook niet altijd een reden is om af te keuren. Kan het artikel alleen niet zo snel vinden. Het heeft hier ook op bokt gestaan. conclusie was eigenlijk dat er veel te zenuwachtig wordt gedaan over KS in relatie tot de echte klachten die het geeft.

Edit: gevonden! Duhelo @ [VN] Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig
Ik zou bepaalde (top) sportpaarden aan kopen met bijvoorbeeld lichte KS of beenproblemen, maar dan heb je het over paarden die je houdt volgens een bepaald management (incl een hele goede ruiter) en dat kost de gemiddelde sportruiter veeels te veel geld.

Topsport is andere koek dan de gemiddelde 'sportruiter' die een of twee paarden op een leuk niveau rijdt.

Een amateurruiter zou ik nooit een paard met bekende gezondheidsproblemen aanraden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers