Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:07

Wij hadden een merrie met de één na ergste of ergste graad. Fokken hadden we daarvoor wel over nagedacht, maar de ernst van de KS icm de onzekerheid over de erfelijkheid en het feit dat ze in training moest blijven vanwege de KS zorgden er voor dat we dat heel snel vergeten zijn. Ook nog gesprekken met DA's over gehad, omdat er mensen in de omgeving het wel een goed idee vonden, maar ook de verschillende DA's waren het met ons eens. Niet doen, zowel vanwege de erfelijkheid als vanwege de belasting op de rug met het extra gewicht en toch afnemen van spieren.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:20

Benzz schreef:
De reden dat een paard KS kan krijgen zijn er zo enorm veel, dat je niet direct kunt zeggen dat zo'n merrie niet meer als fokmerrie kan fungeren. Gros van de paarden met KS hebben er ook helemaal geen last van, ze hebben veel meer last van slecht rijden dan van slechte foto's.

Ook de hengsten worden niet rontgenologisch onderzocht op hals en rug voor de hengstenkeuring, wederom met de reden dat we er niets van weten qua erfelijkheid en dat het vaak geen belemmering geeft voor de sport.


Mijn bezwaar is dan ook niet alleen de mogelijke erfelijkheid maar juist ook de belasting voor de merrie. Er komt een hoop gewicht bij, de training wordt minder. Bij ons dus de reden iom dierenarts en om er niet aan te beginnen.

Edit: voor de merrie dus, niet eens omdat je mogelijk een veulen op de wereld zet met vergroot risico. Dat is niet zeker idd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:49

Meestal weet je pas of je merrie (of paard) KS heeft, omdat er klachten waren waardoor er foto's genomen zijn. Bij een paard met klachten zou ik inderdaad geen extra belasting in de vorm van een dracht willen, of een verminderde bespiering vanwege minder training. Dat was ook de mening van diverse DA's die ik gesproken heb, paarden die niet op de foto zijn geweest, omdat er geen klachten zijn is een ander verhaal.

Het paard van TS heeft mesotherapie gehad en is daardoor icm training een stuk beter geworden. Neem je dan het risico dat ze door gebrek aan training weer terug gaat vallen en eventueel meer klachten krijgt? Want je kan ervoor wel zorgen voor goede bespiering, maar je weet niet hoe snel ze de training niet meer wil/kan. ;) Ik zou dat overleggen met eigen DA. Paard heeft al veulens gehad, ik weet niet hoe lang geleden, dus hoeveel klachten ze toen al had. Zoals al eerder geschreven, wij hebben het niet gedaan, maar bij ons zou het het 1e veulen worden van de merrie en die had het ernstiger dan jouw merrie.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:51

Benzz schreef:
Zware rugklachten, pijn in de rug.......................
Volgens jullie heeft een paard met KS dus gelijk pijn in de rug en zware rugklachten. Lees dan nogmaals dat artikel van de Europese artsen.
Bij het grootste gedeelte van de paarden met KS is er helemaal geen pijn. Is er geen klinisch beeld van pijn. Zijn alleen de foto's wat minder mooi.

Moeten alle vrouwen nu ook op de foto? Want misschien krijgen ze wel last van hun ruggewervels als ze zwanger zijn.


Paard van TS (en die van mij) heeft wel degelijk een klinisch beeld van pijn gehad. Anders had ze nooit geweten dat het paard KS had.

Foto's zeggen inderdaad niet alles, dat moet je icm klinisch beeld zien. Maar dat is hier dus wel gebeurd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Fokken met Kissing spines? Wie doet dat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:13

Dat er meer paarden zijn met KS komt volgens mij eerder omdat foto's van de rug normaler worden. Vroeger had je ze ook vast, maar werd er nog geen diagnose gesteld of het werd niet eens gevonden/aan gedacht.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax
Berichten: 25254
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:53

Los gaat zonder inhoudelijke kennis? Ik heb mijn ervaring gedeeld, waarbij onze merrie 1 graad ernstigere KS had dan die van TS. Na behandeling en training klinisch geen last, maar ons is het door meerdere DA's afgeraden. Uiteindelijk kon door omstandigheden de training niet voorgezet worden en daardoor is zij na een aantal maanden ook ingeslapen, dus was ik heel erg blij dat we het fokken nooit gedaan hebben.

Natuurlijk is het klinische beeld belangrijk, als je bijvoorbeeld een paard hebt wat nog nooit ergens last van heeft gehad en dan op de foto's toch KS blijkt te hebben. Bij een paard dat wél last heeft, maar na de behandeling tijdelijk niet is er dus wel klinisch een probleem geweest.

Ik zou als ik TS was eerst benieuwd zijn hoe snel de behandeling herhaald moet worden. Stel dat dat pas over 2 jaar is dan is het een heel ander verhaal dat over een half jaar. Ik ben zeer benieuwd naar de mening van de DA, vooral de beweegredenen, omdat het ons zo afgeraden werd. Als ik het goed begrepen heb, was dit ook geen lichte KS in dit geval en was er ook klinisch veel last. Alleen maar goed trouwens dat dit weg is na de behandeling, dat gun je iedereen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, c_alsemgeest, MARenAMY, Petunia27 en 125 bezoekers